Тема. Статистичні дані. Способи подання даних. Частота. Середнє значення
Мета:
навчальна: сформувати в учнів уявлення про предмет вивчення математичної статистики. Працювати над усвідомленим розумінням змісту понять: вибіркова сукупність або вибірка; статистичний ряд; частота вибірки, відносна частота вибірки; центральні тенденції вибірки (мода, медіана, середнє значення), полігон частот та гістограма. Працювати над формуванням умінь: наводити приклади подання статистичних даних у вигляді таблиць та графіків (гістограм); розв'язувати задачі, що передбачають подання статистичних даних у вигляді таблиць та графіків та знаходити центральні тенденції вибірки;
виховна: виховувати працьовитість, акуратність та уважність при оформленні письмових завдань, активність, інтерес до математики;
розвиваюча: розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, розумову діяльність, уміння учнів робити порівняльний аналіз та систематизувати матеріал, спонукати до пізнавальної діяльності;
Обладнання: картки із завданнями, опорний конспект, презентація
Тема. Статистичні дані. Способи подання даних. Частота. Середнє значення
Мета:
навчальна: сформувати в учнів уявлення про предмет вивчення математичної статистики. Працювати над усвідомленим розумінням змісту понять: вибіркова сукупність або вибірка; статистичний ряд; частота вибірки, відносна частота вибірки; центральні тенденції вибірки (мода, медіана, середнє значення), полігон частот та гістограма. Працювати над формуванням умінь: наводити приклади подання статистичних даних у вигляді таблиць та графіків (гістограм); розв'язувати задачі, що передбачають подання статистичних даних у вигляді таблиць та графіків та знаходити центральні тенденції вибірки;
виховна: виховувати працьовитість, акуратність та уважність при оформленні письмових завдань, активність, інтерес до математики;
розвиваюча: розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, розумову діяльність, уміння учнів робити порівняльний аналіз та систематизувати матеріал, спонукати до пізнавальної діяльності;
Обладнання: картки із завданнями, опорний конспект, презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент
Відмітити відсутніх, перевірити готовність учнів до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми і мети урок
На ці та багато інших запитань допомагає відповісти статистика.
Термін " статистика" пішов від латинського слова " статус" (status), що означає "стан речей".
Статистика – це наука про отримання, оброблення й аналіз кількох даних, які характеризують масові явища
Статистичне дослідження складається з кількох етапів:
Давайте розглянемо подальший матеріал на прикладі:
За перший семестр ви отримали такі оцінки з алгебри. Давайте дослідемо рівень ващої успішності.
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
БАЛИ |
6 |
8 |
7 |
7 |
6 |
8 |
11 |
10 |
6 |
7 |
7 |
7 |
6 |
8 |
11 |
10 |
9 |
10 |
9 |
5 |
Ознака К-сть балів |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Частота К-сть учнів |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
4 |
5 |
3 |
2 |
3 |
2 |
0 |
Таблиця такого виду називається частотною. Наприклад, частота, з якою зустрічається 7 балів, дорівнює п’яти , оскільки п’ять учнів отримали цю оцінку.
= 20 %
Або полігон частот
Отже, середній бал учнів нашого класу з алгебри дорівнює 7,9 бали.
У нашій задачі найбільша частота дорівнює 7
Медіаною ряду, що складається з непарної кількості чисел, називається число цього ряду, яке виявиться посередині, якщо цей ряд упорядкувати.
Медіаною ряду, що складається з парної кількості чисел, називається середнє арифметичне двох чисел цього ряду, що стоять посередині
m =8.
Отже, половина учнів ( оскільки медіана «ділить» навпіл) засвоїли алгебру на рівні до семи балів.
За погодними даними зібраними вами за останній місяць минулого семестру дослідити температурний режим
І варіант погоду вранці, ІІ варіант ввечері, побудувати гістограму(І вар) та полігон частот(ІІ вар) відповідно.
(Зверніть увагу приклад який ми розібрали надрукований на зворотній стороні картки з завданням)
Сьогодні ми з вами розглянули математичну статистику та її основні поняття. Давайте поставимо один одному запитання про матеріал уроку. Я почну Хто відповість задає наступне запитання
Провести шкільне статистичне дослідження :
Для отриманих даних треба створити частотну таблицю, знайти центральні тенденції вибірки та побудувати гістограму або полігон частот.
ПРИКЛАД
За перший семестр ви отримали такі оцінки з алгебри. Давайте дослідомо рівень ващої успішності.
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
БАЛИ |
6 |
8 |
7 |
7 |
6 |
8 |
11 |
10 |
6 |
7 |
7 |
7 |
6 |
8 |
11 |
10 |
9 |
10 |
9 |
5 |
Ознака К-сть балів |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Частота К-сть учнів |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
4 |
5 |
3 |
2 |
3 |
2 |
0 |
Таблиця такого виду називається частотною. Наприклад, частота, з якою зустрічається 7 балів, дорівнює п’яти , оскільки п’ять учнів отримали цю оцінку.
= 20 %
За даними таблиці будуємо гістограму Або полігон частот
Отже, середній бал учнів нашого класу з алгебри дорівнює 7,9 бали.
У нашій задачі найбільша частота дорівнює 7
Медіаною ряду, що складається з непарної кількості чисел, називається число цього ряду, яке виявиться посередині, якщо цей ряд упорядкувати.
Медіаною ряду, що складається з парної кількості чисел, називається середнє арифметичне двох чисел цього ряду, що стоять посередині
m =8.
Отже, половина учнів ( оскільки медіана «ділить» навпіл) засвоїли алгебру на рівні до восьми балів.
.За погодними даними зібраними вами за останній місяць минулого семестру дослідити температурний режим І варіант погоду вранці, ІІ варіант ввечері, побудувати гістограму(І вар) та полігон частот(ІІ вар) відповідно.
(Зверніть увагу приклад який ми розібрали надрукований на зворотній стороні картки)