Урок "Степінь з раціональним показником"

Про матеріал
Розробка уроку алгебри для учнів 10 класу за рівнем "Стандарт". Урок вивченя нового матеріалу.
Перегляд файлу

17.11.2020

Алгебра                                                                                                                  10 клас

ТЕМА: «Степінь з раціональним показником та його властивості»

Формування компетентностей:

• предметна компетентність: сформувати поняття степеня з раціональним показником; домогтися засвоєння властивостей степеня з раціональним показником; сформувати вміння розв'язувати задачі, що передбачать застосування означення та властивостей степеня з раціональним показником;

ключові компетентності:

• спілкування державною мовою — розуміти важливість чітких та лаконічних формулювань; доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію (степінь, показник, раціональне число);

• інформаційно-цифрова компетентність — діяти за алгоритмом та складати алгоритми;

• уміння вчитися впродовж життя — визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети;

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Обладнання та наочність: зошити, підручник, інтерактивна дошка, мультимедійна презентація

ХІД УРОКУ

І. Огранізаційний етап

Доброго ранку, шановні учні!!!

Сьогоднішній урок алгебри я б хотіла почати зі слів:

Найкращий спосіб вивчити що-небудь – це відкрити самому.

Д. Пойа

Пропоную вам висловити свої думки стосовно даного виразу!

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальна робота:

  • Дайте означення степеня з натуральним показником.( хn=х∙ х∙ х∙….∙х, де nϵN, n>1)
  • Які властивості степеня з натуральним показником ви знаєте?
  • (1.хn∙ хm= хn+m;   2. Хn : хm= хn-m , х≠0, n>m;    3.(хn) m= хnm ;
  • 4.(х∙у)n= хn∙ уn ;  5.(х/у)n = хn/ уn, у≠0)
  • Дайте означення степеня з нульовим показником і степеня з від’ємним показником.  ( х0=1, х≠0 ; х-k=1/хk, х≠0, pϵN)
  • Що таке раціональне число? (Q={}, pϵZ,  кϵN,  к>1.  Будь-яке дійсне число можна подати у вигляді звичайного дробу)
  •  Чи залишаються всі п’ять властивостей степеня з натуральним показником справедливими і для степеня з цілим показником? (Так)
  • Що таке корінь п-го степеня з числа а? (число, п-й степінь якого дорівнює а)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Проблемна ситуація:

Прошу звернути вашу увагу на екран, проаналізувати вирази зображені на слайді 4. Запропонуйте свій варіант обчислення виразів. (1 хв)

Я бачу що це завдання викликало у вас певні труднощі. Тому є сенс сьогодні на уроці ознайомитись з поняттям степеня з раціональним показником та його властивостями, а також навчитись розв’язувати задачі із застосуванням означення степеня з раціональним показником і його властивостями. Отож, тема нашого уроку «Степінь з раціональним показником та його властивості».

ІV. Засвоєння нового матеріалу

  • Робота з класом: Давайте ще раз пригадаємо, що таке корінь п-го степеня з числа а? ( Це число, п-й степінь якого дорівнює а). Отже , це свідчить про те, що сп=а. Нехай . Піднесемо с до п-го степеня, отримаємо , звідси можна зробити висновок, що степінь із раціональним показником можна записати за допомогою кореня п-го степеня, отримаємо тотожність:   (слайд  6 ).

Давайте спробуємо дати означення степеня з раціональним показником.(Учні намагаються дати означення)

Пропоную вам звернутись за допомогою до с.46 нашого підручника, прочитати та зафіксувати у зошитах дане означення.

  • Робота в парах: Учням роздаються картки із тотожностями, що містять степені. Вони повинні протягом 2 хвилин проаналізувати тотожності та зробити висновок, за яким правилом обчислюються вирази із степенями з раціональним показноком.

По завершені відведеного часу, на екрані з’являються властивості степеня з раціональним показником, кожна пара пропонує свої характеристики виконаних дій, вчитель узагальнює та учні роблять відповідні записи у зошитах.

Прошу вас звернути увагу на дві речі:

  1. Дані властивості мають місце лише в тому випадку, коли основи степенів однакові;
  2. Дані властивості не працюють під час додавання степенів з однаковими основами.

V. Закріплення засвоєного матеріалу

1. Колективна робота: демонстрація зразку запису та обчислення степенів під час розв’язання вправи №5.7 та №5.11

1) ;

2-4 учні виконують в парах із подальшою презентацією виконаної роботи.

Вчитель надає рекомендації як правильно висловити свої думки та хід обчислень для отримання відповіді: за умовою треба…, за означенням степеня з раціональним показником….

№5.11 Спростіть вираз

2-4 учні виконують в парах та презентують свою роботу.

VІ. Узагальнення отриманих знань. Підведення підсумків уроку

  • Підведемо підсумки нашої роботи:

1) З яким новим поняттям ви ознайомились на уроці?

2) Встанови відповідність між лівою та правою частинами властивостей степеня з раціональним показником:

Якщо a>0,b>0, s і t — довільні раціональні числа, то правильні такі властивості:

  1. asar

А) asbs

  1. as:ar

Б) as /bs

  1. (as)r

В) as−r

  1. (ab)s

Г) as+r

  1. (a/b)s

Д) as*r

  • «Хвилинка цікавого»

Хочу показати у яких науках можна зустріти степені (слайди ):

Фізика

Хімія

Географія

Біологія

  • Завершити наш урок я б хотіла словами М.В. Ломоносова «Нехай хто небудь спробує викреслити з математики степені, то він побачить, що без них далеко не поїдеш»

VІІ. Домашнє завдання:

  1. Повторити отримані на уроці відомості про степінь за 5 параграфом підручника
  2. Розв’язати завдання під номерами:

№5.8 – середній рівень складності;

№5.25 – достатній рівень складності;

№ 5.42 –  високий рівень складності.

docx
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
24 січня 2021
Переглядів
1146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку