Урок з алгебри і початків аналізу у 10 класі.
Тема уроку:«Розв’язування ірраціональних рівнянь»
Мета уроку:Узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Ірраціональні рівняння»; розширити знання новими нестандартними методами розв’язування ірраціональних рівнянь; розвивати творче мислення, математичне мовлення; навички самоконтролю і самооцінки, взаємопідтримки і взаємодопомоги; виховувати вміння працювати разом, почуття відповідальності, культуру спілкування. Активізувати пізнавальну діяльність школярів.
Ключові компетентності:
Спілкування державною мовою- чітко та однозначно формулювати судження та аргументувати їх; цінувати наукову українську мову; робити висновки на основі поданої інформації, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; поповнювати свій словниковий запас.
Спілкування іноземними мовами- уміти зіставляти математичний термін чи буквене позначення з його походженням з іноземної мови, правильно використовувати математичні терміни в повсякденному житті.
Усвідомлювати важливість вивчення іноземних мов для розуміння математичних термінів та позначень, пошуку інформації в іншомовних джерелах.
Основні компетентності у природничих науках і технологіях- уміти будувати та досліджувати математичні моделі природних явищ і процесів.
Інформаційно-цифрова компетентність- уміти структурувати дані; доводити істинність тверджень.
Уміння вчитися впродовж життя - уміти визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.
Ініціативність і підприємливість - уміти генерувати нові ідеї, використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання.
Соціальна і громадянська компетентності- уміти співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі.
Обізнаність і самовираження у сфері культури- розуміти важливість внеску математиків у загальносвітову культуру.
Екологічна грамотність і здорове життя- уміти розглядати порівняльні характеристики щодо вибору здорового способу життя.
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
Ви вже десятикласники, багато і наполегливо працюєте задля вашої мети. Часом ця діяльність є досить складною, ви відчуваєте труднощі, але вам цікаво і ви прагнете подолати перешкоди і будь-що досягти своєї мети. Пам’ятайте , що вже на кожному уроці ви маленькими кроками йдете до своєї великої мрії, мети, бажаю вам усім успіху у ваших починаннях.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів
Фронтальне опитування:
1.Що називають рівнянням?
2. Що називають коренем рівняння?
3. Які рівняння називають рівносильними?
1. Які рівняння називаються ірраціональними?
Поняття раціонального рівняння пов’язане з поняттям ірраціонального числа. З чого ж починалася історія ірраціональних чисел ?
Випереджальне завдання
Поняття ірраціональності асоціюється завжди із зображенням кореня. Хто ж вперше ввів це зображення?
Випереджальне завдання
Переходимо до бліц-опитування (за правильну відповідь – 1 бал).
Завдання 1. Увага на екран. Знайдіть, будь-ласка, серед запропонованих рівнянь ірраціональні :
1
2.
3.
4.
5.
6.
Завдання 2. Чи являється число коренем рівняння:
1) ,
2) ,
Завдання 3. Знайдіть корені рівняння:
1)
2)
3)
4)
2.1 Графічний диктант (Відповідь так - , ні - )
1. Рівнянн = -1 не має коренів
2.ОДЗ рівняння + =7 є проміжком х [0;4)
3.Коренем рівняння 2 + = 0 є число 5
4.Коренем рівняння = -2 є число 10
5.ОДЗ рівняння 2 =1 є всі дійсні числа
IІІ. Узагальнення та систематизація знань
Фронтальна робота.
А зараз ми повторимо основні методи розв’язування ірраціональних рівнянь.
Які методи розв’язування ірраціональних рівнянь ви знаєте?
На ваших партах лежать робочі карти, підпишіть їх.
Робоча карта учня 10 класу
|
Піднесення до степеня |
Заміна змінної |
Розкладання на множники |
Використання властивостей функцій |
|
«Метод пильного погляду» |
Метод мажорант |
||||
|
|
|
|
|
|
початок уроку |
|
|
|
|
|
підсумок уроку |
|
|
|
|
|
Відмітьте, настільки добре ви володієте цими методами
«!» - вільно володію
«+» - можу розв’язувати, іноді помиляюсь
«- «- треба еще попрацювати
ІІІ.Формування вмінь
Розв’яжіть рівняння, застосовуючи ці методи.
|
|
|
|
=2
=2
=1+І х І
4. Робота в парах
1. Розв’яжіть рівняння:
1) -2 2) 3 3) 6 4) -2; 3.
2 Розв’яжіть рівняння::
1) – 1 2) 1 3) – 6 4) 6 .
3.Вкажіть проміжок, якому належать всі корені рівняння:
1) (- 2; 2] 2) (- 4; - 3) 3) (- 3; - 2] 4) [0;2]
4. Знайдіть добуток коренів рівняння
5. Знайдіть суму коренів рівняння:
(х – 5)
6. Розв’яжіть рівняння:
ІV.Підсумок уроку.
Заповнення таблиці.
V. Домашнє завдання.
Розв’язати рівняння № 1,2 ст.89
Повторити основні методи розв’язування ірраціональних рівнянь та підібрати по 2 рівняння до кожного з методів і розв’язати їх.