Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___ Дата___/___/___
Прізвище вчителя __________________
Тема уроку: ЛРК № 2. «Сторінки життя Бориса Харчука. Оповідання «Бабуня»
Мета: глибше ознайомити учнів із творчістю Бориса Харчука; проаналізувати оповідання “Бабуня”, звернувши увагу на образ бабусі, яка віддає всю себе вихованню внуків; пробудити у школярів пізнавальні інтереси до свого роду, прищепити любов і повагу до бабусь, цікавість до скарбниць народної мудрості; розвивати творчі вміння учнів, їх фантазію, розширювати їх світогляд; виховувати повагу до історичного минулого українського народу, інтерес і шанобливе ставлення до літератури рідного краю, бажання пізнавати глибше пізнавати її.
Тип уроку: урок літератури рідного краю.
Обладнання уроку: підручник, портрет Б. Харчука, текст оповідання «Бабуня», ілюстрації, аудіозапис пісні Наталії Май «Пісня про бабусю».
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
…Світ збудувався і держиться на двох силах – на потузі любові й на потузі терпіння. …З любові й терпіння народжується людина і хліб.
Б. Харчук
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
Психологічна настанова учнів на сприйняття нового навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
- Особливе місце серед когорти українських письменників, що їх творчість тривалий час замовчували, посідає постать митця, про якого Роксана Харчук сказала: “Був дорослим, а в душі залишався дитиною. Багато втрачав у житті, та не загубив головного – здатності дивуватися…” Світ для цієї людини залишався таємничим і незбагненним. Можливо, тому так любив дітей за їхню щирість, безпосередність. З ними було йому легко і щезав сум.
2. Гра “Відгадайте ім’я”.
Розшифруйте ім’я та прізвище письменника.
(Записані на дошці в таблиці цифри вказують на порядок літер в алфавіті: а-1, б-2, в-3, г-4 і т. д. Це також дасть змогу повторити українську абетку.)
2, 19, 21, 11, 22 (Борис)
26, 1, 21, 28, 24, 15 (Харчук)
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з творчістю Бориса Харчука та його оповіданням “Бабуня”.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Звучить аудіозапис «Пісні про бабусю» Наталії Май.
- Які почуття викликала у вас ця пісня?
2. Створення асоціативного куща до слова «бабуся».
Берегиня роду, рідна, скарбниця мудрості, тепло і затишок у домі, порадниця, підтримка.
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Розповідь про письменника.
Доповіді учнів із доповненнями вчителя.
Борис Микитович Харчук народився 13 вересня 1931 року в с. Лози Збаразького району на Тернопіллі в бідній селянській родині. Змалечку спрагло тягнувся до книжки, що допомагала “відкривати незнаний маленьким селюком світ, загострила його увагу до слова” (М. Слабошпицький).
У 1951 році вступив до Крем’янецького педучилища. Вищу освіту здобув у Полтавському педінституті та в Літературному інституті ім. О. М. Горького (Москва). Б. Харчук тривалий час працював журналістом. Член Спілки письменників України з 1958 року.
Автор багатьох книжок оповідань, повістей, а також романів “Волинь”, “Місяць на майдані”, “Кревняки”. У них письменник намагався правдиво розповісти про свій народ, через художнє слово передати його найзаповітнішу мрію про свободу. Через те не всі твори митця в радянські часи друкувалися. Так, повісті “Вишневі ночі”, “Мертвий час” у повному варіанті з’явилися лише в 90-х роках ХХ ст. Чимало творів написав і для дітей: “Зазимки і весни”, “Горохове чудо”, “Діана”, “Теплий попіл”, “Йосип з гроша здачі”, “Ой Морозе, Морозенку”, “Шайтанка” тощо.
Помер Борис Харчук 16 січня 1988 року в Ризі. Похований у Києві.
Проблемне запитання:
— Чому не всі твори Б. Харчука друкувалися?
2. Бесіда за питаннями.
— Кого ми називаємо лагідним ім’ям “бабуня”, “бабуся”? (Це матір мами або батька, а також будь-яка жінка, що досягла старості).
— Яку роль відіграє бабуня у сім’ї? (1. Бабуся є першою, головною берегинею сім’ї. 2. Бабуся – хранителька звичаїв та обрядів. 3. Бабуся – це скарбниця мудрості нашого народу. 4. У німців бабусю називають “гросмутер”, що означає “велика мама”, цим визначається її роль у сім’ї).
Учитель. Український народ створив чимало прислів’їв та приказок про бабусю.
• Там бабині руки, де онуки.
• Бабине слівце – плідне зеренце.
• Хто бабусю має, той втіху знає.
• Поки бабуся – доти діти.
3. Аналіз оповідання “Бабуня”.
Учитель. Ми з вами разом – український народ, який складається з родин, малих і великих, дружніх і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша українська культура збагачується традиціями і звичаями маленьких сімей, хранительками, берегинями яких є наші бабусі.
Уже крилатим став вислів: “Є бабуся – є діти”. Справді, на плечі цих невтомних трудівниць випадало, крім усього, ще й виховання онучат. З особливою теплотою і любов’ю змалював образ бабусі й Борис Харчук в оповіданні “Бабуня”.
1. Виразне комбіноване читання твору (учитель, учні).
2. Словникова робота.
1. Клямка – ручка в дверях.
2. Діжа – низька широка дерев’яна посудина, у якій готують тісто на хліб.
3. “Кукла” – загорнений у ганчірку жований хліб і т. ін., що його використовували замість соски.
4. Кочерга – знаряддя у вигляді насадженого на держак залізного прута з розплесканим і загнутим кінцем для перемішування палива в печі й вигрібання з неї жару.
5. Лопата – дерев’яне знаряддя для саджання хліба в піч і виймання його з печі.
3. Бесіда за питаннями.
Учитель. Розповіді й пісні бабусі мали великий вплив на формування світогляду її онуків, які ще змалечку відчували неприязнь до гніту та приниження однієї людини іншою. Те добро, що іскрилося у старечих бабусиних очах та жага до свободи і ненависть до панів – усе передавалося онучатам.
4. Практикум.
1. Доберіть якнайбільше епітетів до слова “бабуня”.
2. Складіть вірш-сенкан до слова “бабуня”.
5. Метод “Словесне малювання”.
Клас об’єднується в 3 групи; учні радяться 4-5 хв, а потім по одному реченню складають зв’язну розповідь.
Перша група: “Бабуня пече хліб взимку, співає пісню про Байду”.
Друга група: “Бабуня пече хліб після Іллі, співає пісню про Нечая”.
Третя група: “Бабуня пече хліб восени, співає пісню про горду Бондарівну”.
6. Метод “Прес”.
Учитель. Мудрими вчителями для своїх онуків споконвіку були бабусі. Чого вчить своїх онучат бабуня у творі Б. Харчука? Розпочніть свої міркування словами “Я вважаю...”, “На мою думку...” і т. д.
7. Складання учнями плану-характеристики бабуні і відповіді за цим планом.
Орієнтовний план
VІ. Підсумок уроку.
Світлий образ бабусі, що його змалював Б. Харчук, втілив у собі кращі традиції українського народу: любов до праці, повагу до історичного минулого нашого народу, шану до хліба. Недарма бабуня любила повторювати: “Який наш хліб, таке й наше життя”. Хліб завжди був і є символом життя. Оповідання вчить нас з пошаною ставитися до хліба, до української народної пісні, до героїчного минулого нашого народу, і, звичайно, – до свого роду.
2. Пісня “Бабусині очі” (музика В. Лепешка, слова В. Кленца).
І онуків, і правнуків є,
Як ромашок на літньому лузі.
Заблукали літа в сивині,
У думках і замріяній тузі.
Повернутися б в юність свою,
У ті перші закохані стрічі,
Та не може, онуки-бо їй
Заглядають з любов’ю у вічі.
Приспів:
Бабусині очі – озерця тепла,
Душа її – сонячна казка.
Бажайте бабусям здоров’я сповна,
Вклоніться їм низько, будь ласка.54
Огортає малят в доброту,
Щоб не змерзли в житті цім холоднім,
І вважає для себе вона
Кожен день подарунком Господнім.
Тихо просить літа: “Не спішіть!
Переллю спершу чашу любові,
Для малечі заграє вона
У очах на веселому слові”.
Приспів.
3. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VIII. Домашнє завдання.