Математика, 6 клас
Тема. Кругові та стовпчасті діаграми
Мета. Сформувати уявлення про поняття „діаграми”, ознайомити учнів із поданням інформації у вигляді діаграм. Навчати учнів описувати стовпчасті та кругові діаграми, будувати їх; розв’язувати завдання, що передбачають побудову та аналіз стовпчастих та кругових діаграм. Продовжити формувати вміння та навички учнів розв’язувати прикладні задачі.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку. Комбінований урок.
Технологія проектів.
Обладнання та матеріали: ноутбук, презентація, геометричні прилади, роздатковий матеріал, картка самооцінювання та взаємооцінювання
Хід уроку
І. Актуалізація знань учнів. Забезпечення емоційної готовності
Учитель.
Доброго дня діти! Сідайте зручно на свої місця. Перш ніж розпочати урок, я хочу подивитися чи у всіх є необхідне обладнання для плідної праці. Я вам загадаю загадки, а ви мені замість відповіді покажете відповідний предмет з вашого столу.
Дуги креслить та круги (Циркуль)
2.Порахує сантиметри,
А як треба й міліметри
Рівно лінії проводить
з олівцем за ручку ходить (лінійка)
3. В ньому я пишу весь час
І не тільки я – весь клас!
Пишем гарно, як один!
Бо «обличчя» учня він (зошит)
4.Всяк школяр його шанує,
Бо він пише ще й малює
Хто ж цей славний молодець
Це звичайно (олівець)
Я бачу що всі готові до уроку, то ж почнемо.
Усміхніться один одному, і до вас прийде радісний настрій. Будьте впевнені, задоволені собою. Сподіваюся, в кінці уроку кожен із вас зможе сказати: „Мені це вдалося!” Успіхів вам! На уроці ви будете самостійно оцінювати свою роботу та інших учнів.
(Картки самооцінювання та взаємооцінювання, алгоритми побудови діаграм - на партах дітей)
На попередньому уроці ми вивчали геометричні фігури коло і круг та розв’язували задачі на знаходження площ круга та довжини кола. Давайте перевіремо на якому рівні ви засвоїли матеріал.
Перед вами є лист із завданнями та на окремих листах варіанти відповідей. Вам необхідно до кожного завдання підібрати правильну відповідь. (працюємо в парах)
1 |
Радіусом кола називається… |
|
Р |
Поділити площу круга на два |
|
2 |
Формула площі круга… |
|
І |
Відрізок, який сполучає центр кола з будь якою точкою кола |
|
3 |
Діаметром називається… |
|
Т |
Відрізок, що сполучає дві точки кола через центр |
|
4 |
Формула довжини кола |
|
Е |
2πR |
|
5 |
Як знайти площу сектора, що вимірюється кутом 180 градусів |
|
Е |
Подвоєному добутку числа π і радіуса |
|
6 |
Коло- це фігура, усі точки якої знаходяться на площині |
|
Н |
на однаковій відстані від однієї точки, що називається центром кола. |
|
7 |
Довжина кола дорівнює |
|
Т |
Дорівнює 360° |
|
8 |
Сума кутів усіх секторів, на які поділено круг |
|
Н |
πR² |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Якщо ви все вірно виконали у вас утворилося слово. Так, це слово Інтернет.
(Кожній парі вчитель за виконану роботу дає символічнй картинки – Ромашка, Розумночок, Незнайко)
Я вважаю, що це слово знайоме всім учням і його розшифровувати не треба. Саме завдяки Інтеренту за отриманим покликанням ви пройшли опитування напередодні.
Це опитування було створено за допомогою «Хмарних технологій», а саме Google форм. Як же все цепов’язано з сьогоднішнім уроком математики? Подивіться на екран, вибачите відповіді на деякі запитання тесту.
EXCEL – табличний редактор
(Демонстрація діаграм).
Можливо, хтось вже здогадався, з чим ми сьогодні будем ознайомитись? Якою буде тема нашого уроку?
ІІ. Повідомлення теми, плану та мотивація навчальної діяльності.
Слайд 1. Так, це діаграми. В даному випадку я отрималаїх автоматично, одразу після ваших відповідей Google форма сформувала мені діаграми у відсотках та по кількості учнів. А ось як їх будувати власними силами: за допомогою або без допомоги сучасних технологій ми сьогодні і дізнаємось.
Слайд 2-4. Мета уроку та завдання. Мотивація. Для створення позитивної мотивації залучено якомога більше фактичного матеріалу – приклади різних видів діаграм, приклади використання учнями у найближчому майбутньому знань і вмінь із даної теми на уроках географії, інформатики.
Слайд 5, 6. Вправа «Мозковий штурм». На якому рисунку зображено 75%, 50%, 25%?
Слайд 7. Вчитель. Діаграма – це символічний малюнок, який наочно ілюструє співвідношення між значеннями величин.
«Діаграма – походить від грецького «diagramma», яке означає зображення, креслення. Інформація, що міститься в діаграмі сприймається краще, ніж та, що демонструється у вигляді таблиці певних числових значень.
Слайд 8. Сьогодні ми з вами розглянемо такі види діаграм як стовпчасті, лінійні та кругові.
Слайд 9-11. Види діагам: лінійна, стовпчаста та кругова діаграми та їх читання.
Слайд 12. Переваги подання інформації у вигляді діаграм.
Учитель. Діаграми ми з вами побачили і „прочитали”. Але як їх побудувати? Алгоритм побудови діаграм подано у пам’ятці. Прослідкуємо кожен етап побудови.
IV. Формування вмінь та застосування їх на практиці.
Слайд 13. Приклад розв’язування задачі та побудови діаграми.
Слайд 14, 15. Задача про розподіл хлопчиків і дівчаток у нашому класі (2 способи). Побудова діаграми в зошиті.
Слайд 16. Самостійна робота № 722 (із взаємоперевіркою).
Слайд 17, 18. № 729 (колективна робота).
Слайд 19, 20. Побудова стовпчастої діаграми № 737
Слайд 21. Фізкультхвилинка.
Виконання вправи на вдих проводимо очима по горизонтальній стороні дверей, на видих – очима по вертикальній стороні дверей і т. д. по периметру дверей 3 рази.
Слайди 22-28. Усно. Читання діаграм.
Робота над міні-проектом
(Учні заздалегідь були поділені на групи: «Зоологи», «Лікарі», «Дієтологи». Кожна група мала своє випереджувальне завдання. „Зоологи”: з’ясувати, скільки років можуть жити в неволі (в зоопарку) шимпанзе, кінь, тигр, крокодил, лев, олень. „Лікарі”: дослідити, скільки часу має витрачати шестикласник протягом доби на повноцінний сон, на навчання, на відпочинок, на виконання домашніх завдань, на заняття спортом та допомогу батькам. «Дієтологи»: дізнатися про добову потребу в їжі. )
Матеріали досліджень кожна група має на столі. А допомогою конструктора «Лего» будують стовпчасту діаграму.
Група „Ветеринари”
Група „Лікарі”
Група «Дієтологи».
1.Побудуйте стовпчасту діаграму за рекомендаціями лікарів про добову потребу в їжі: І сніданок – 25%, ІІ сніданок – 10%, обід – 40%, підвечірок – 5%, вечеря – 15%, ІІ вечеря – 5%.
Презентація проекту.
Слайди 29, 30. Підсумок уроку. Гра «Логічне мислення»
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
Слайд 31.
- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
- Чи цікаво вам було працювати?
- Чи задоволені ви результатами своєї роботи і можете з радістю сказати:„ Мені це вдалося!”
Листи оцінювання учні здають вчителю для побудови діаграми «оцінювання за урок»
VI. Домашнє завдання
§ 17, №721, 723, 728
Творче завдання виконати на аркуші формату А4.
Побудуйте стовпчасту та кругову діаграми, дослідивши зріст членів вашої родини.
Додаток.
Картка самооцінювання та взаємооцінювання
Я оцінюю себе (ім’я) |
«Інтерактивна вправа - відповідність» 4 б (по 1 б) |
Інтерактивна вправа «Записи в зошиті» 2 б (по 1 б) |
«Історики» «Дослідники» «Експериментатори» (2 б) |
Створення опорного конспекту (2 б) |
Розв'язання задач (2 б) |
Інтерактивна вправа « Як засвоїли тему» (2 б) |
Рефлексія «Я дізнався (лась) на уроці …» (1 б) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього балів |
Максимальна к-ть – 24 б. |