Урок "Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма та основні клітинні органели"

Про матеріал
Урок розроблено у відповідності до оновленої програми з біології з використанням технології розвитку критичного мислення, використано роботу в групах, стратегії "Кластер", "6 капелюхів"
Перегляд файлу

      Урок 14

Тема. Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма та основні клітинні органели.

 

Мета: розширити знання учнів про структурні елементи клітини на прикладі цитоплазми; розкрити особливості будови та функцій цитозолю та цитоскелету; з’ясувати суть та значення основних процесів у гіалоплазмі;
розвивати практичні вміння проводити спостереження та експериментувати на прикладі явищ плазмолізу та деплазмолізу, а також вміння аналізувати і робити відповідні висновки; виховувати бережливе ставлення до живої природи.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

   Учень/учениця:    називає:

- складові цитоплазми;

- основні клітинні органели та їхні функції;

наводить приклади:

- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;

розпізнає:

- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;

 характеризує:

- будову та функції органел;

Обладнання і матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини»,  «Цитоскелет».

Базові поняття і терміни: гіалоплазма, цитоскелет, мікротрубочки, мікрони точки,одно-, двомембранні органели, клітинні включення.

Тип уроку:  урок засвоєння знань та способів діяльності

 Хід уроку І. Розминка

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

ІІ. Обгрунтування навчання

ІІІ. Актуалізація  опорних знань

1.Які речовини входять до складу біологічних мембран?
2.Що собою становить рідинно-мозаїчна модель будови біологічних мембран? 
3.Які основні функції плазматичної мембрани? 
4.Як транспортуються речовини через плазматичну мембрану? 
5.Що таке фагоцитоз і піноцитоз? Що спільного та відмінного між цими процесами? 
6.Завдяки чому біологічні мембрани здійснюють сигнальну та захисну функції? 
7.Як контактують між собою клітини у багатоклітинних тварин і рослин?
 

ІV. Осмислення нового  матеріалу

Перегляд відеолекції «Структура клітини. Клітина-місто» з «Автостопом по біології»EdEra або «Будова клітини»з «Цікава наука»

 Стратегія «Кластер».  Групова робота. На окремих картках зробити схематичний малюнок відповідного компоненту, на інших – визначити функції. Розмістити на дошці картки таким чином, щоб утворилася схема, яка відображає структурну впорядкованість цитоплазми та функції її компонентів.

Завдання. І група. Визначити складові частини і функції цитоплазми.

                 ІІ група. Визначити двомембранні органели клітини і їх функції.                        

                ІІІ група. Визначити одномембранні органели клітини і їх функції.

                 ІV група. Визначити немембранні органели клітини і їх функції.

Кожна група по черзі розміщує визначені компоненти, озвучує функції, встановлює зв’язки компонентів у схемі.

Проблемне запитання.  Як взаємодіють між собою компоненти цитоплазми?

V.Рефлексія

Стратегія «6 капелюхів».

Клас утворює 6 груп, кожна з яких отримує капелюх певного кольору із завданням.

Білий капелюх.Розкажіть про тему уроку тільки в поняттях і фактах.

Жовтий капелюх.Подумайте, чому виникнення мембрани є геніальним витвором природи.Відповідь аргументуйте фактами цього уроку.

Чорний капелюх.Доведіть, що цитоплазма є структурною системою.

Червоний капелюх.Які емоційні стани ви переживали на цьому уроці? З чим вони пов’язані?

Зелений капелюх.Як можна використати знання з цієї теми для тлумачення або покращення життя? Знайдітьїм практичне застосування.

Синій капелюх.Узагальніть висловлювання всіх попередніх груп-капелюхів, підсумуйте, що важливого ми дізнались на цьому уроці.

 

VІ. Домашнє завдання.Опрацювати матеріал параграфа 14,завдання для самоконтролю, завдання «Ставлення) ст.61 – за бажанням.

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
26 жовтня
Переглядів
151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку