Урок 14
Тема. Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма та основні клітинні органели.
Мета: розширити знання учнів про структурні елементи клітини на прикладі цитоплазми; розкрити особливості будови та функцій цитозолю та цитоскелету; з’ясувати суть та значення основних процесів у гіалоплазмі;
розвивати практичні вміння проводити спостереження та експериментувати на прикладі явищ плазмолізу та деплазмолізу, а також вміння аналізувати і робити відповідні висновки; виховувати бережливе ставлення до живої природи.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень/учениця: називає:
- складові цитоплазми;
- основні клітинні органели та їхні функції;
наводить приклади:
- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;
характеризує:
- будову та функції органел;
Обладнання і матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Цитоскелет».
Базові поняття і терміни: гіалоплазма, цитоскелет, мікротрубочки, мікрони точки,одно-, двомембранні органели, клітинні включення.
Тип уроку: урок засвоєння знань та способів діяльності
Хід уроку І. Розминка
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Обгрунтування навчання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Які речовини входять до складу біологічних мембран?
2.Що собою становить рідинно-мозаїчна модель будови біологічних мембран?
3.Які основні функції плазматичної мембрани?
4.Як транспортуються речовини через плазматичну мембрану?
5.Що таке фагоцитоз і піноцитоз? Що спільного та відмінного між цими процесами?
6.Завдяки чому біологічні мембрани здійснюють сигнальну та захисну функції?
7.Як контактують між собою клітини у багатоклітинних тварин і рослин?
ІV. Осмислення нового матеріалу
Перегляд відеолекції «Структура клітини. Клітина-місто» з «Автостопом по біології»EdEra або «Будова клітини»з «Цікава наука»
Стратегія «Кластер». Групова робота. На окремих картках зробити схематичний малюнок відповідного компоненту, на інших – визначити функції. Розмістити на дошці картки таким чином, щоб утворилася схема, яка відображає структурну впорядкованість цитоплазми та функції її компонентів.
Завдання. І група. Визначити складові частини і функції цитоплазми.
ІІ група. Визначити двомембранні органели клітини і їх функції.
ІІІ група. Визначити одномембранні органели клітини і їх функції.
ІV група. Визначити немембранні органели клітини і їх функції.
Кожна група по черзі розміщує визначені компоненти, озвучує функції, встановлює зв’язки компонентів у схемі.
Проблемне запитання. Як взаємодіють між собою компоненти цитоплазми?
V.Рефлексія
Стратегія «6 капелюхів».
Клас утворює 6 груп, кожна з яких отримує капелюх певного кольору із завданням.
Білий капелюх.Розкажіть про тему уроку тільки в поняттях і фактах.
Жовтий капелюх.Подумайте, чому виникнення мембрани є геніальним витвором природи.Відповідь аргументуйте фактами цього уроку.
Чорний капелюх.Доведіть, що цитоплазма є структурною системою.
Червоний капелюх.Які емоційні стани ви переживали на цьому уроці? З чим вони пов’язані?
Зелений капелюх.Як можна використати знання з цієї теми для тлумачення або покращення життя? Знайдітьїм практичне застосування.
Синій капелюх.Узагальніть висловлювання всіх попередніх груп-капелюхів, підсумуйте, що важливого ми дізнались на цьому уроці.
VІ. Домашнє завдання.Опрацювати матеріал параграфа 14,завдання для самоконтролю, завдання «Ставлення) ст.61 – за бажанням.