Вітаю на уроці!
Девіз уроку:
«Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати»
Гра «Кахут»
Гра «Лінгвістичний двобій»
прикметником? На які питання відповідає?
відмінок прикметника?
за значенням?
Гра «Четверте зайве»
O Малий, сильний, мамин, жовтий; O Братів, тітчин, Маріїн, дощовий; O Дерев’яний, світлий, англійський,
шкільний;
O Заячий, сніговий, книжковий, кухонний;
O Низький, червоний, кімнатний, довгий
Розшифруйте криптограму
22 |
23 |
24 |
20 |
7 |
18 |
12 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|||
20 |
19 |
21 |
12 |
3 |
18 |
33 |
18 |
18 |
33 |
33 |
15 |
12 |
22 |
18 |
11 |
26 |
20 |
21 |
11 |
15 |
17 |
7 |
23 |
18 |
11 |
15 |
12 |
3 |
Тема уроку
Ступені порівняння якісних прикметників
Як утворені ці слова? Зробіть висновок про особливості прикметників вищого та найвищого ступенів порівняння
Холодний день
Холодніший день (вищий ступінь)
Найхолодніший день (найвищий ступінь)
Якісні прикметники
можуть виражати якість предмета більшою чи
Високий-вищий-найвищий
Якісні прикметники мають
три ступені порівняння
Нульовий
Вищий Найвищий
Глибокий, вузький, зелений
Означає, що якість якогось предмета більша чи менша, ніж якість іншого предмета
Проста
Форма
Складена
Проста форма
вищого ступеня
Корінь або основа нульового ступеня
-ш-
-іш-
Глибокий- глибший
Важливий - важливіший
Складена форма
вищого ступеня
Широкий – більш широкий Вузький – менш вузький
Означає, що якість якогось предмета виявляється
в найвищій мірі
Проста
Форма
Складена
Проста форма
найвищого ступеня
Най- Якнай- Щонай-
Глибокий - найглибший
Складена форма
найвищого ступеня
Нульовий ступінь
Успішний – найбільш успішний
Складні випадки утворення
вищого ступеня
-к- солодкий - солодший
-ок- глибокий – глибший
-ек- далекий – дальший
г,ж,з – жч дорогий - дорожчий
ст – щ товстий - товщий
Складні випадки утворення
вищого ступеня
Високий – вищий
Гарний - кращий Поганий - гірший Добрий - ліпший Малий - менший
Не всі якісні прикметники
можуть утворювати ступені порівняння
Лисий, глухий, кульгавий, мертвий, босий, голошиїй, німий, голобозий, гнідий.
Не мають ступенів
порівняння
предобрий, премудрий, преславний
-еньк-, -есеньк-, -езн-, - енн-, -ущ- :
тихенький,малесенький,старезний
-уват-, -юват-
Білуватий, синюватий
-ав-, -яв-
Білявий, чорнявий
В українській мові не можна утворювати
найвищий ступінь порівняння за допомогою слова «самий»
Самий рідний - найрідніший
Утворіть просту і складену форми вищого
і найвищого ступенів порівняння
Щасливий, німий, молодий, преспокійний,
поганий, синенький, босий
Складіть прислів’я, поясніть, як ви їх розумієте. Назвіть прикметники, визначте їхні ступені порівняння
Людина міцніша за кремінь і слабша за муху.
Найкраще зерно ховається на дно.
З усіх скарбів найбільш цінним є молодість. Чужий хліб легший, але свій більш ситний. Солодший за все плід праці.
З усієї рідні мати найрідніша.
З наведених прикметників випишіть ті, що не утворюють ступенів порівняння. Свій вибір аргументуйте
Зелений, старуватий, маленький, духовий, охайний, білуватий , свіжий, крутий, добрий , дрібнесенький, талановитий, пахучий, бабусин, милий, сліпий, малий, біленький, високий.
Коло думок.
Як ви розумієте народний вислів «Земля найбагатша, вода найсильніша?»
Чи правильно записані прикметники?
Стежечка до села була сама вузькіша.
Понеділок, безперечно, найважкіший день
тижня.
Учні влітку мають самі найдовгіші
канікули.
Правильно записати ступені порівняння прикметників
Більш цікавіший фільм, самий
холодний день, найбільш відоміший журнал, менш зручніший диван, самий кращий друг, сама легка професія, сама шкідлива їжа, менш видатніший композитор, більш смачніша страва, самий повільніший транспорт, сама рідніша людина, найбільш лютіший
мороз, найменш холодніша зима.
Запитання
O 1. Як утворюється проста форма прикметників вищого й найвищого ступенів порівняння?
O 2. Як утворюється складена форма вищого й найвищого ступенів
порівняння?
O 3. Які прикметники не утворюють ступені порівняння? Чому?
O Сьогодні я дізнався…
O Було цікаво…
O Було складно… O Я зрозумів, що… O Тепер я зможу… O Я навчився…
Вивчити теоретичний матеріал параграф
42, виконати вправу 356
Дякую за урок!
Ви молодці!