Матеріал допоможе поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням, ознайомити із ступенями порівняння якісних прикметників, сформувати вміння утворювати ступені порівняння прикметників, правильно та доречно вживати їх у власному мовленні;крім того на уроці ми поміркуємо про роль телебачення у житті сучасної людини, будемо вчитися працювати в команді, чути, бачити і поважати один одного.
Тема: Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення.
Мета: поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням, ознайомити із ступенями порівняння якісних прикметників, формувати вміння утворювати ступені порівняння прикметників, правильно та доречно вживати їх у власному мовленні; розвивати критичне та творче мислення, логіку,навички аналізу і синтезу, соціальні навички; виховувати любов до рідної мови, здруженість,
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна дошка.
Хід уроку
І. Організація учнів, забезпечення емоційної готовності до уроку.
Добрий день! Я рада вітати вас на уроці! Скажіть, що зазвичай ви робите зранку? А телевізор дивитесь? Так, деколи показують щось цікавеньке, і дуже хочеться додивитися, але треба до школи… Уявімо, що замість школи ви сьогодні потрапили до студії, де створюють ваші улюблені передачі. Попрацюємо разом? Почнемо із повідомлення гарних новин , обміняйтесь зошитами із сусідом по парті і запишіть якусь гарну новину. « Рада повідомити, що…» Час виконання – 2 хвилини.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Поділімося на три групи. Але ми – не суперники, співробітники, бо працюємо заради однієї мети. Тож за потреби будемо допомагати як членам своєї групи, так і іншим групам.
1.Бліц– інтерв’ю.
Ви берете інтерв’ю у відомого професора- мовознавця. Поставте йому по два запитання за темою минулого уроку. Час виконання – 3 хвилини.
2.«Сортування». Отож, до нас у редакцію надійшло чимало інформації від глядачів, але її потрібно посортувати за рубриками. Перша група виписує лише прикметники, які можна покласти у папку «Якісні», друга – «Відносні», третя – «Присвійні». Час виконання – 5 хвилин.
Телебачення грає дуже важливу роль у сучасному житті. Це постійне джерело розваги та інформації, двері, через які до людських будинків може увійти весь світ. Ми можемо подивитися багато різноманітних програм: інформаційних, музичних, спортивних, для дітей і для дорослих.
Але що ми робили раніше, до появи телебачення? Думаєте, нудьгували? Зовсім ні! Люди читали цікаві книги, знаходили корисне і захопливе хобі, частіше бували на природі, милуючись прекрасними пейзажами. А ще вони спілкувалися! Так чудово було слухати мамині історії про перше кохання, а татові –про шкільні витівки і пригоди. Уся родина збиралася за столом на смачні бабусині пиріжки. А зараз? Поступово телебачення відгороджує нас від реального світу. Воно може бути чудовим посередником в спілкуванні, але перешкоджає нашому спілкуванню один з одним!
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація.
Наша телестудія отримала завдання зняти передачу про ступені порівняння прикметників. Адже їх дуже часто використовують у рекламі, і далеко не завжди грамотно. Отож сьогодні ми маємо дізнатися:
- Що таке ступені порівняння прикметників?
- Які є способи їх творення?
- Які прикметники можуть мати ступені порівняння?
Вміти:
IV. Засвоєння нових знань.
- Як ви думаєте, прикметники якої групи можуть утворювати ступені порівняння? Чому?
2. Робота з підручником (або матеріалами, наданими вчителем).Складання інтелект – карт. На дошці – центр інтелект- карти. Кожна група складає на листках А-4 запропоновану частину карти. Результати закріплюються на дошці і коментуються. Вчитель демонструє власну інтелект – карту ( з коментарем). Час виконання – 10 хвилин.
Методична ремарка: складання інтелект – карт - дуже ефективний метод при вивченні нового матеріалу, але в даному уроці передбачається, що учні з ним знайомі і неодноразово застосовували. Інакше визначеного часу буде недостатньо.
V. Закріплення вивченого.
1.Утворити від поданих прикметників вищий і найвищий ступені всіма можливими способами . Зверніть увагу: деякі прикметники утворюють ступені порівняння від прикметників з іншим коренем (с.155) Час виконання – 5 хвилин.
Приклад: Широкий – ширший, найширший, більш широкий, менш широкий.
Вузький, довгий, хороший, корисний, великий.
2. Вправа з ключем « Зашифроване послання».
До редакції телестудії надійшов зашифрований лист. Щоб його прочитати, треба виписати лише ті прикметники, від яких можемо утворити ступені порівняння. Із перших букв складемо продовження вислову: «Сучасне телебачення -….» Час виконання – 5 хвилин.
Шкільний, цікавий, елегантний, сосновий, материнський, світлий, корисний, помаранчевий, різкий, убогий, предобрий, тонкий, синенький, акуратний, сліпий, добрий, легкий, яскравий, жовтуватий, розумний, охайний, підземний, зрозумілий, упертий, вчорашній, малий, ведмежий, уважний.
…скрута для розуму»
3.«Я – редактор» .
Багато авторів – початківців присилають до нашої студії зразки своїх рекламних текстів. Але там зустрічаються помилки. Ми уже володіємо достатніми знаннями, щоб їх виправити, правда? Попрацюємо редакторами. Ваше завдання – записати у зошит правильний варіант. Не забувайте доречно чергувати просту і складену форми ступенів порівняння. Час виконання - 5 хвилин.
1-ша група:
Не можете викупати малюка без сліз? Мило «Карапуз» для дітей саме безпечне і не щипає оченята! Підходить навіть для найніжнішішої шкіри. Ми використовуємо лише натуральну найоливковішу олію та найбільш натуральніший барвник.
2-га група:
Любиш бігати? Обирай більш зручніші кросівки ! Ультралегші і найекстракласні, кросівки «Adidas»- найкращіші! У них навіть найпредовша дистанція буде здаватися вам найкороткою. А ще наша ціна – сама доступна.
3-тя група:
Волосся втратило блиск і випадає? Шампунь « Ромашка» - найпречудовіший засіб від усіх проблем . Ваше волосся стане більш довшим, найпухнастим і самим привабливим. Особливо рекомендовано блондинкам. Їхнє волосся стане ще білявішим. Акція : великіша пляшка за ту саму ціну!
VI. Оцінювання учнів. Коментар.
VII. Рефлексія.
- Чи сподобався вам урок?
- Про що ви сьогодні дізналися?
- Подивімося на список завдань, які ми ставили на початку уроку. Що вдалося зробити?
А над чим ще треба попрацювати?
VIII.Домашнє завдання. Інструктаж.
Високий і середній рівень :
Скласти власну рекламу обраного продукту, використовуючи різні ступені порівняння прикметників.
Низький рівень : списати текст реклами, підкреслити прикметники, вказати ступінь порівняння.
Додатки :
Презентація ( прикріплена окремим файлом, може використовуватись для унаочнення цього уроку або стандартного уроку про ступені порівняння прикметника).