Тема: Ступінь окиснення та валентність
Мета: навчальна: сформувати поняття про ступінь окиснення атомів у сполуках,
уміння порівнювати поняття «валентність» та «ступінь окиснення»
Розвиваюча: формувати навички визначення ступеня окиснення в сполуках за
формулами, а також за будовою атомів, що утворюють ці сполуки, розвивати логічне
мислення, культуру мовлення.
Виховна: виховувати творчий підхід до навчання, до культури праці.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І,Менделєєва, картка-
інструкція з визначення ступенів окиснення, картки, таблиці
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок
Форма проведення: урок-пошук знань
Хід уроку
II. Мотивація навчальної діяльності
Психологічний настрій Розповідь учителя
Девізом нашого уроку буде давньокитайська мудрість:
«Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».
Вправа «Поділися настроєм»
У всіх сьогодні гарний настрій , тож давайте продовжувати працювати.
Кожен із вас на цю мить має якісь особливі відчуття. Хотілося б, щоб це було задоволення від успіхів, бажання пізнати невідоме.
Я пропоную вам наприкінці уроку провести гру «Час похвали», до якої ви будете готуватися протягом усього уроку. Вам необхідно знайти, за що похвалити сусіда по парті чи товариша, який працюватиме з вами у творчій групі. Це можуть бути вчинки, знання, поведінка, думки, ідеї, зовнішність тощо.
Сподіваюсь, що гра принесе вам приємні миті радості, задоволення, захоплення.
Вправа «Очікування»
На дошці висить серце щасливої людини, а на столах фігурки серця. Вчитель пропонує на одному боці написати своє ім’я, а з іншого – очікування від уроку і прикріпити до великого серця на дошці. Якщо в кінці уроку побажання не виповняться хоча б трохи, зніміть своє серце з великого серця щасливої людини нашого класу. А я хочу, щоб ви отримали сьогодні знання, отримали задоволення від спілкування.
Слово вчителя
Хліб на столі-
Звичний і одвічний,
Хліб на полях, що тягнеться без меж,
Та є ще інший хліб-
То хліб хімічний,
І він всім людям необхідний теж.
Тож давайте посміхнемося один одному і вперед, до нових знань.
III. Актуалізація опорних знань
При повторенні вивченого матеріалу застосуємо з вами технологію: «Два-чотири-всі разом».
Учням пропонується завдання, яке вони виконують індивідуально.
Вправа «Вірю-не вірю» (усно)
Учні об’єднуються в пари й обговорюють свої ідеї щодо виконаного завдання. Далі виконують графічний диктант(взаємоперевірка) (як підказку використовуйте таблицю)
2. У періодах електронегативність елементів зменшується зліва направо.(ні)
розташованою симетрично щодо обох атомів (так)
5.Ковалентний полярний зв'язок утворюється між атомами з однаковою електронегативнос-
тями.(ні)
6.Речовина Na2O — речовина з йонним зв'язком.(так)
7.Схема утворення молекули хлороводню має такий вигляд: Н + СІ = НС1?(так)
8.Із поданого переліку елементів найелектронегативнішим є Оксиген: Сl, F, О.(ні)
9.Елемент, який має електронну конфігурацію Е 284, розташований у IV групі.(так)
10. Галогени мають молекулярну кристалічну гратку.(так)
Пари об’єднуються в трійки й обговорюють виконання попередніх завдань.
Фронтальне опитування «Хімічна підказка» (робота в групах)
Пам’ятка «Робота в групі»
Завдання. Відгадайте речовину за підказками і вкажіть вид кристалічної ґратки.
Речовина І.
Її добувають із рослин.
Тверда, крихка речовина.
Має низьку температуру плавлення.
Добре розчиняється у спирті.
Має ковалентний неполярний зв'язок.
Сили зв'язку між часточками слабкі.
Спиртовий розчин присутній в кожному домі.
Надлишок цієї речовини в крові викликає дуже небезпечну хворобу.(І2, молекулярна)
Речовина 2.
Безбарвні прозорі кристали.
Тугоплавка речовина, майже не проводить електричний струм.
Є кристали забарвлені у жовтий, коричневий, синій, чорний кольори.
Використовується для виготовлення шліфувальних дисків.
Одним із його зразків перський уряд у 1829 р. розплатився за кров російського дипломата О. Грибоєдова. (Алмаз, атомна)
Речовина 3.
У цієї речовини немає ні смаку, ні запаху.
Із цією речовиною людина знайома із самого дитинства, проте помирає, так і не пізнавши її до кінця.
До складу речовини входить найпоширеніший елемент Всесвіту і найпоширеніший елемент земної кори.
Молекула утворена за допомогою ковалентного полярного зв'язку.
Ця речовина має молекулярну кристалічну ґратку.
У природі — це крапелька роси, хмарка, сніжинка і великий айсберг.
(Вода, молекулярна)
IV. Подача нового матеріалу
Ми продовжуємо працювати по темі «Хімічний зв'язок», тема сьогоднішнього уроку : «Ступінь окиснення та валентність».
Зашифрована мета (схема 1)(учні озвучують самостійно)
Заповнення порівняльної таблиці
Ступінь окиснення та валентність
Характеристика |
Валентність |
Ступінь окиснення |
Визначення поняття |
Число неспарених електронів атома, що беруть участь у створенні спільних електронних пар із електронами інших атомів |
Умовний заряд, якого набув би атом, якби всі спільні електронні пари повністю змістилися до більш електронегативного атома |
Наявність знака |
Без знака |
-,+,0 |
Позначення |
Римські цифри |
Арабські цифри |
Взаємозв’язок |
Значення не завжди збігаються |
Для визначення ступенів окиснення візьмемо молекулу хлороводню HCl. У ній існує ковалентний полярний зв’язок , спільна електронна пара зміщена до більш електронегативного атома Хлору. На цьому атомі є невеликий негативний заряд, а на атомі Гідрогену – позитивний заряд.
Атом Хлору отримає заряд -1, а атом Гідрогену, втративши свій єдиний електрон, набуде заряду +1.
Що ж таке ступінь окиснення? ( умовний цілочисельний заряд атома в речовині).
Ступінь окиснення може дорівнювати нулю або виражатися цілим додатнім або від’ємним числом.
Ступінь окиснення вказують у хімічній формулі над символом елемента, записуючи спочатку знак(плюс або мінус), «+»- віддав електрони; «-« приєднав електрони; а потім – число.
Хвилинка релаксації.
Діти, давайте закриємо очі й згадаємо про щось хороше для кожного з вас. Відпочинемо.
Щоб визначити ступені окислення елементів у сполуках потрібно знати деякі закономірності. Робота з підручником стор.217 , ознайомлення з пам'яткою «Правила визначення ступенів окиснення»
Пам'ятка
Правила визначення ступенів окиснення
1.Металічні елементи мають у сполуках лише позитивні ступені окиснення;
2.Ступінь окиснення Гідрогену в сполуках з неметалічними елементами, як правило, становить +1, а в сполуках із металічними елементами дорівнює -1;
3.Ступінь окиснення Оксигену дорівнює «-2», (тільки у ОF2 - «+2» Н2О2 –1)
4. Флуор як найелектронегативніший елемент завжди має в сполуках ступінь окиснення -1;
V. Керована практика
Розглянемо ці положення на конкретних прикладах
Гра «Ланцюжок»
Учні по ланцюжку біля дошки розраховують ступінь окиснення атомів у записаних на дошці формулах речовин:
Індивідуальна робота з картками
Гра «Хто швидше?» Робота в групах (за кольоровими жетонами учні об’єднуються в три групи й виконують завдання)
Фронтальна бесіда
Рефлексія
- чи здійснилися ваші очікування наприкінці уроку?
Оцінювання учнів
Психологічний тест
Тест французького психолога Люшера базується на припущенні про те, шо вибір кольору відображає функціональний стан і настрій людини.
Пропоную з різнокольорових карток обрати картку, яка відповідатиме вашому стану саме зараз, після проведення уроку.
(Характеристика кольорів: чотири основні — синій (спокій, задоволення); зелений (почуття впевненості); червоний (збудженість);жовтий (веселість); фіолетовий (пригніченість, сумний стан))
Гра «Час похвали»
Домашнє завдання опрацювати &37 стор.216, завдання №312, 315 стор. 219, скласти кросворд по темі «Хімічний зв'язок»