Проблема безпеки людини і всього суспільства в сучасних умовах набула особливої гостроти й актуальності. Безпека обговорюється на сторінках газет і журналів, ученими, представниками громадськості, політичними діячами, тобто є об'єктом уваги всіх прошарків суспільства та держави. На даному уроці учні вивчать небажані та негативні наслідки антропогенного впливу на природу й навколишнє середовище.
Тема Сучасний комплекс проблем безпеки
Мета Поглибити знання учнів про безпеку в ієрархії потреб. Обладнання:
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання, встановлення позитивного настрою
II. Перевірка готовності до сприйняття нового матеріалу.
Вправа
Попросіть всіх встати в коло.
Запросіть одну людину (будь-кого), назвати своє ім’я і розповісти «що вам подобається робити у вільний час».
ІІІ. Розкриття теми уроку
Розповідь вчителя. Проблема безпеки людини і всього суспільства в сучасних умовах набула особливої гостроти й актуальності. Безпека обговорюється на сторінках газет і журналів, ученими, представниками громадськості, політичними діячами, тобто є об’єктом уваги всіх прошарків суспільства та держави. Учені давно почали турбуватися про небажані та негативні наслідки антропогенного впливу на природу й навколишнє
середовище. Вченні різних країн світу розробляли різноманітні моделі майбутнього збалансування розвитку людського суспільства з навколишнім середовищем в умовах величезних техногенних навантажень на біосферу.
В останні десятиліття нашого століття різко зросла чисельність аварій, катастроф, дорожньо-транспортних пригод, у яких гине або втрачає здоров’я і працездатність велика кількість людей. За даним ВООЗ смертність внаслідок нещасних випадків займає третє місце у світі після серцево-судинних та онкологічних захворювань. Якщо від загальних захворювань вмирають переважно літні люди, то від нещасних випадків переважно гине працездатна молодь. Статистика свідчить про те, що травматизм є основною причиною смерті людини у віці від 15 до 41 року. На останньому етапі розвитку набувають великої гостроти проблеми соціальної напруженості суспільства в країнах з перехідною економікою. Причинами соціальної напруженості в суспільстві є незадовільні умови життя, праці, незадовільний матеріальний та культурний стан, зіткнення інтересів релігійного, ідеологічного характеру, система розподілу матеріальних благ, низький рівень освіти.
Вправа «Сучасна безпека»
Інструкції
1. Почніть з короткого обговорення питання «безпека,». Запропонуйте учасникам витратити пару хвилин на обмірковування того, що таке безпека, її прояви. Потім зберіть відповіді та запишіть їх фліпчарт-папері.
2. Зробіть те саме на чистому аркуші фліпчарт-паперу, обговорюючи сучасні варіанти небезпеки , їх сутність, ознаки.
3. За допомогою нитки або скотчу проведіть вздовж підлоги лінію, яка називається
«лінія так». Попросіть учасників стати у дві шеренги, одна повинна стояти з боку «лінії так».
4. Поясніть, що ви будете зачитувати твердження стосовно небезпек, і хочете, щоб вони висловили своє відношення до цієї проблеми, не використовуючи слова. Якщо вони згодні з твердженням, вони повинні зробити крок вбік «лінії так». Учасники повинні відповідати щиро.
5. Зачитайте перше твердження. Дайте час на роздуми та відповідь. Пізніше подивіться на результати і занотуйте, скільки людей встали на «лінію так».
6. Скажіть учасникам повернутися на вихідну позицію і зачитайте нове твердження.
7. В кінці встаньте в коло і почніть підведення та оцінювання підсумків.
Можливі твердження
Вправа
Інструкції
1. Запитайте, що учні розуміють під словом «небезпека». Проведіть мозковий штурм і подивіться, чи зможе хто-небудь дійти робочого визначення. Напишіть пропозиції на фліпчарті.
2. Скажіть учасникам, що, хоча є ряд міжнародних договорів світову небезпеку. Однією з причин цього може бути те, що держави-члени Організації Об’єднаних Націй часто мають різні тлумачення даного поняття.
3. Припустіть, що для того, щоб створити таке визначення, необхідна група країн, що не є членами ООН, саме як наш клас! Поясніть, що їх діяльність повинна допомогти їм прийти до свого власного визначення небезпеки за визначений час.
4. Обʼєднайте учнів у групи по 4–5 чоловік і вручіть кожній групі набір ситуаційних карт й аркуш паперу. Попросіть їх послідовно обговорити кожне твердження і вирішити, чи справді певну ситуацію необхідно вважати глобальної небезпеки, надаючи свої пояснення.
5. Знову зберіть групи разом приблизно через 4-7 хвилин і зберіть результати. Спробуйте визначити основні причини відмови, щоб віднести конкретні ситуації до випадків міжнародної небезпеки.
6. Коротко обговоріть будь-які відмінності між групами, надаючи кожній стороні можливість пояснити своє рішення. Запитайте учасників, які з ситуацій вони вважають найбільш важкими для оцінки.
Ситуаційні картки:
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вправа «Груповий термометр»
На фліпчарті малюється термометр з мінус і плюс температурами. Учасникам роздаються по три стікери різних кольорів. Один колір символізує пізнавальний ефект, другий - енергію, третій - самопочуття в групі учасників. Учасники клеять свої стікери на термометр.
Використані джерела: