Репродуктивне здоров'я молоді. Чинники ризику на репродуктивне здоров‘я підлітків

Про матеріал

Розробка уроку , яка доповнена елементами рефлексії , та інших творчих завдань.Також діти презентували випереджувальні завдання . Урок доповнився пізнавальним відеоматеріалом та презентацією.

Перегляд файлу

Репродуктивне здоров'я молоді.

                   Чинники ризику на                                                                        репродуктивне здоров‘я підлітків  

 

МЕТА:      Спрямувати діяльність учнів на:

  • Ознайомлення із поняттями: « репродукція» , « репродуктивна система», « репродуктивне здоров‘я» ;
  • Ознайомлення із чинниками впливу на репродуктивне здоров‘я;
  • Формування  вмінь дбати про репродуктивне здоров‘я, свідоме , ціннісне ставлення до нього , як основи  свого  щасливого майбутнього;
  • Сприяння орієнтації  на ЗСЖ і прагнення займати  активну життєву позицію;
  • Вміти  застосовувати  отримані  знання  в  практичній  діяльності;

Виховання позитивного , дбайливого  ставлення  до свого репродуктивного здоров‘я, як  основи  продовження  роду .

 

Тип уроку :  урок – рефлексія

 

Методи і прийоми: рефлексія настрою :« Смайлик»;  Прийом: « Дерево очікувань» ; « Гронування»  - « Чинники ризику для репродуктивного здоров'я» ; рефлексія змісту  навчального матеріалу: « Знаю , пізнав, хочу більше дізнатися «  та « Сходинки успіху» ;  створення « Сенкану»;  робота в групі по опрацюванню інформації « Чинники ризику на репродуктивне здоров'я підлітків» ,  представлення висновків із опрацьованого матеріалу  іншим групам;

Рефлексія  діяльності : « Рефлексивний  екран»

 

Обладнання та матеріали : робочі зошити; інтерактивна дошка; комп'ютери ; ватмани, маркери , усе    необхідне для створення колажу;

                  ( СЛАЙД    1 )

 

Вчитель:   Є у нас урок чудовий –

                    Цей  урок - основ здоров’я.

                  Ласкаво запросили  ми Вас

                  На цей урок до нас у 9 – А клас

 

  (дзвонить дзвінок) ( СЛАЙД № 2)

 

 

Вчитель:  Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок.

Повернімося обличчям до гостей –

Привітно скажем:  „Добрий день!“ ( СЛАЙД № 3)

 

 

Візьмемо з собою наші знання, бажання працювати і гарний настрій. А щоб він дійсно був гарним:

 

                       ( СЛАЙД  № 4   )

 

Усміхніться всім навколо

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обовязково

День тобі веселим буде.   

 Адже, усмішка продовжує життя.  Посміхніться один одному і налаштуйтесь на позитив , гарну співпрацю , успішність і пізнання.  Сідайте  будь – ласка!

 

 

 

 

РЕФЛЕКСІЯ  НАСТРОЮ  « СМАЙЛИК» ( на моніторі)

 

А зараз я вас попрошу  обрати смайлика, який відповідає вашому  настрою на початку нашого уроку.   ПАУЗА…..

 Гадаю у кого настрій сумний, стане радісним, а у кого гарний – стане ще кращим.

Під час уроку вас чекають відкриття: у когось вони  будуть великими, у когось маленькими , але у кожного вони будуть свої.

А девізом нашої співпраці на уроці я хочу щоб стали слова:

                          ( СЛАЙД « 5)

Не просто слухати,   а  чути.

Не просто відповідати,  а міркувати.

     Дружно   і плідно  працювати.

Щоб  нам комфортно було працювати : «Не бійтеся відповідати: неправильна відповідь — теж відповідь, адже це свідчить про те  , що ви думаєте».

 

Тема нашого уроку : ( записати у робочий зошит)

 

                             СЛАЙД № 6 )

Репродуктивне здоров'я молоді. Чинники ризику на  репродуктивне здоров‘я підлітків. ЗАПИСАТИ  

 

 

                                (  СЛАЙД       7       )

                       Ваша діяльність буде спрямована на:

  • Ознайомлення із поняттями: « репродукція» , « репродуктивна система», « репродуктивне здоров‘я» ;
  • Ознайомлення із чинниками впливу на репродуктивне здоров‘я;
  • Формування  вмінь дбати про репродуктивне здоров‘я, свідоме , ціннісне ставлення до нього , як основи  свого  щасливого майбутнього;
  • Сприяння орієнтації  на ЗСЖ і прагнення займати  активну життєву позицію;
  • Вміти  застосовувати  отримані  знання  в  практичній  діяльності;
  • Виховання позитивного , дбайливого  ставлення  до свого репродуктивного здоров‘я, як  основи  продовження  роду . …….

 

Вчитель:   Сьогодні на уроці   ми ознайомимося  із поняттями : « репродукція» ,  « репродуктивна система» , « репродуктивне здоров'я» , із факторами  впливу на репродуктивне здоров'я ;

Навчимося свідомо ставитися до свого репродуктивного  здоров'я ,як до життєвої цінності ; усвідомимо, що репродуктивне здоров'я – це невід'ємна складова здорового способу життя , яка має бути нашою  свідомою потребою. Ми з'ясуємо , як застосовувати ці знання в житті.

 

                                ( СЛАЙД 8)

Епіграфом нашого уроку буде думка однієї мудрої людини. Він казав :

»  Що посієш в юності , те пожнеш  у зрілості»      Генрі Ібсон     ЗАПИСАТИ

 

 

         Діти , а що ви очікуєте від нашої роботи ?

 

 

                  ( СЛАЙД № 9)

« Дерево очікувань»  ( дерево, листки з дерева)

Діти:

  • Давати оцінку отриманій інформації;
  • Пізнати те, що невідоме або маловідоме;
  • Більше дізнатись  корисної інформації про репродуктивне здоров'я;
  • Як  правильно дбати про здоров'я  у підлітковому віці;
  • Знати , що таке статеве здоров'я;
  • Що є небезпечним та ризикованим для статевого здоров'я, особливо статевого дозрівання підлітків;
  • Чим особливо загрозливі і небажані будь - які  шкідливі фактори  для репродуктивного здоров'я дівчинки;
  • Усвідомити  наслідки небажаних ранніх статевих стосунків ;
  • Вміти робити правильний вибір  на користь свого  майбутнього здоров'я;
  • Цінувати, берегти здоров'я змолоду;
  • Давати власну   оцінку всьому почутому , робити свої виважені висновки;
  • Вчитися  та намагатися виробляти уміння працювати в команді;
  • Поважати думку товаришів;
  • Використовувати  корисні отримані на уроці знання у  житті;
  • Замислитись  над своїм   майбутнім , яким воно має бути ;
  • Ставлення до усього шкідливого та ризикованого для формування  статевої системи  підлітка……

 

Вчитель:   Знаєте, я також хочу прикріпити  своє очікування. Я очікую від нашої  роботи: «Ви будете точно і гарно висловлювати свої думки, гарно працювати. Ви будете злагоджено працювати у групах, де вам  буде комфортно.»

У  народі кажуть:  «   Яке насіння , таке й коріння» ,  « Що посієш – те й пожнеш» . 

?  Як ви розумієте цю народну мудрість.

Так, дійсно йдеться про найголовніше призначення будь – якої людини  яка живе  на планеті Земля -  це продовження себе у своїх нащадках , продовження свого роду, прізвища, та існування  людей на планеті.   Це призначення  має назву:

 

              РЕПРОДУКЦІЯ    (  СЛАЙД 10 )

 

?   Які  асоціації  ви можете  добрати до поняття  РЕПРОДУКЦІЯ ?

 

( Діти називають:  діти, сім'я, життя на землі , продовження роду,     повноцінне доросле життя,   головне призначення людини,    « моя копія» , відтворення собі подібного у дітях …..)

 

Дехто вважає, що народження дитини – це цілком закономірне явище для подружжя, як «наслідок» статевого життя дорослих людей.

Та дехто з вас знає, що в деяких родинах виникають проблеми, пов’язані з неможливістю народити дитину. І дуже часто ниточка цієї проблеми тягнеться назад, у той час, коли в когось із подружжя були певні проблеми в підлітковому віці.

 

Ці проблеми могли бути пов'язані із  системою  в організмі людини , яка в майбутньому дорослому житті відповідає за процес відтворення людини у своїх нащадках . Йдеться про статеву систему підлітків,  яка у вашому віці формується ,розвивається і перетворюється на зрілу та дорослу систему , яка в подальшому майбутньому  стане  основою повноцінного дорослого життя.

 

 

            ( СЛАЙД № 11) (ЗАПИСАТИ)

 

РЕПРОДУКТИВНА  СИСТЕМА – статева система в організмі людини , яка відповідає за майбутню функцію відтворення себе у своїх дітях.

 

Мотивація навчальної діяльності

Обговорення проблемної ситуації

 

                  ( СЛАЙД № 12)

 

 «Бажаючи мати привабливий вигляд, Наталка дуже легко вдяглася в холодну погоду — коротку спідницю, черевички на підборах, прозорий шарф. Мати попросила її вдягтися інакше й сказала: “Подумай про своїх майбутніх дітей, моїх онуків”.

 

?   Як ви гадаєте, що мала на увазі матуся?  

Так , дійсно мама  мала на увазі  , що Наталка ще багато чого не знає про те , що такий  одяг  може стати причиною хвороб статевої системи , вплинути на репродуктивне здоров'я. Навіть звичайна застуда, викликана тим, що дівчинка-підліток одягла­ся не за погодою, може призвести до проблем з репродуктивним здоров’ям.

 

 

РЕПРОДУКТИВНЕ   ЗДОРОВ'Я – це частинка від загального здоров'я  яка  передбачає фізичне , духовне і соціальне благополуччя у подальшому житті.

 

? З досягненням біологічної та соціальної зрілості юнаки та дівчата створюють родину, у них народжуються діти… або не народжуються. Чому   саме так стається ми зараз з'ясуємо разом.

 

?   Що ви розумієте під чинниками  ризику  ?

        Так, це шкідливі, загрозливі , несприятливі умови зовнішнього і внутрішнього середовища та способу життя, які здатні спричинити хвороби та будь – які інші відхилення у здоров'ї.

 

                  ( СЛАЙД № 13)

 

Складання « Гроно «

 «    Чинники  ризику для репродуктивного здоров'я» 

(Діти називають  та   записують у зошит, вчитель записує на дошці )

 

 

                  ( СЛАЙД № 14)

 

СТРЕСИ;  спосіб життя ;  гіподинамія;  неправильне харчування; екологія; надмірна маса тіла; конфлікти, емоційні напруження; низький рівень інформованості ;необдумана, необачна поведінка молоді; падіння моралі серед молоді; ЗМІ ;  спадкові хвороби ; невміння будувати стосунки між хлопцями і дівчатами на засадах дружби і поваги; ранні статеві стосунки , якими керує пристрасть і нерозуміння усіх наслідків;  шкідливі звички  ………

 

 

Вчитель : Здорові діти – це основа розвитку країни.

Нам із вами вже відомо, що спосіб життя – найбільш вагомий аргумент на користь здоров’я взагалі.

 Ми не раз бачимо по телевізору чи читаємо статті в Інтернеті такі як от «Допоможіть, бідній моїй дитині» чи «За що нас бог так покарав?». Я не заперечую, буває в людей біда, але на жаль в більшості випадків батьки самі винні в цьому.

 

? Як  ви гадаєте , які помилки , яка  поведінка та вади притаманні  підліткам    -   майбутнім батькам.

Так , це дійсно те, що особливо  небезпечно та ризиковано для репродуктивної  системи , і може призвести до серйозних захворювань  або порушень її функціонування, негативно вплинути на  репродуктивне здоров'я і подальше майбутнє життя.   Це: шкідливі звички та ранні статеві стосунки та їх наслідки.

 

Одна мудра людина сказала:  « Знати – значить бути наполовину  озброєним.  Ви вже дещо знаєте, чули і бачили та володієте певною інформацією про те, якої шкоди людині завдають шкідливі звички.  Я пропонує вам заповнити   графу : « ЗНАЮ»

 

 РЕФЛЕКСІЯ   « ЗНАЮ,  ПІЗНАВ, ХОЧУ ДІЗНАТИСЬ БІЛЬШЕ,»

       Знаю

            ПІЗНАВ

Хо   Хочу дізнатись

         більше   

 

 

 

 

 

 

 

                  Зверніть увагу на дошку та

 

РЕФЛЕКСІЯ : « СХОДИНКИ  УСПІХ ( СЛАЙД №15)

 

Намалюйте  у своїх зошитах  сходинки , які піднімаються догори. Кількість     …….  . І зафарбовуйте ті сходинки, із завданнями  на яких ви впорались   та були особливо активними під час їх виконання.

 

Вчитель:   Щоб ми попрацювали ефективно і цікаво пропоную створити чотири групи за принципом: ЗИМА, ВЕСНА , ЛІТО, ОСІНЬ .   ( СЛАЙД № 16)

 

Питання, які ми будемо досліджувати особливо є актуальними для підлітків  та необхідними для умінь зробити вибір із усього,що є спокусами для молодих людей , бажанням пізнати нове, невідоме , заборонене.

Дещо із того , яку шкоду завдають здоров'ю людини  шкідливі звички та ранні статеві стосунки вам вже відомо. Але , що саме ви про це знаєте  ми дізнаємося після виконання такого завдання.

                              ЗАВДАННЯ № 1

                 1.    СЕНКАН     ( СЛАЙД № 17)

 

Це  римований  вірш із п'яти рядків  на запропоновану тему.

              Формула   СЕНКАНУ

1 – й   рядок.   Іменник  ( тема).

2  - й рядок. Два прикметники  ( яке воно ? )

3 – й рядок. Три  дієслова ( що воно робить ?)

4 – й рядок.    Фраза – висновок із чотирьох  слів.

5 – й  рядок.  Іменник – синонім до теми.

 

                                

                  ( СЛАЙД № 18)

             Заповніть свою сходинку  успіху.

 

2.   Опрацювання   інформації  та висновки із неї та представлення їх учасникам з інших груп.

 

Кожна група  отримує інформацію  про те , як   впливають на репродуктивне  здоров'я підлітків :

                              ЗАВДАННЯ № 2

 

                             ( СЛАЙД  19)

 

І – група ( Зима) - Вплив паління на репродуктивне здоров’я підлітків;

ІІ – група ( Весна) -   Вплив алкоголю на репродуктивне здоров’я підлітків;

ІІІ – група  ( Літо) - Вплив наркотиків на репродуктивне здоров’я підлітків;

ІУ  - група  ( Осінь) -  Вплив раннього статевого життя на репродуктивне здоров’я підлітків .

                                  Виступи   дітей.

Вчитель: Я гадаю , що ви зрозуміли, що усі ці чинники призводять до   небезпечних  наслідків , а саме: 

  • алкоголь руйнує  здоров'я , є причиною деградації особистості  , у людей, які зловживають ним народжуються  хворі або неповноцінні нащадки;
  • усі шкідливі речовини, які є в цигарці  отруюють спадковий матеріал  дівчинки – майбутньої мами ; дитина , яка перебуває в утробі  вагітної жінки – курця – пасивний курець ;  підліткове куріння – негативно впливає на майбутнє покоління.
  • Нащадки наркоманів просто не народжуються ( завмирають в утробі) або народжуються з різними розумовими відхиленнями  та фізичними вадами .
  • Ранні статеві стосунки призводять до незапланованої, небажаної , завчасної вагітності  ;  є причиною венеричних хвороб  та  одним із шляхів зараження ВІЛ  та хвороби СНІД ;  Підлітки – соціально  не зрілі люди ,які не спроможні утримувати та виховувати дітей, бо самі ще діти

 

         Заповніть сходинку успіху   ( СЛАЙД № 20)

та графу « Пізнав»  у робочому  зошиті.

 

ВЧИТЕЛЬ: Колись  у давнину, коли усі накази проголошувалися  усно  і вершниками – гінцями  розносилися повсюди навіть у найвіддаленіші  куточки. Вони казали :  «  І не говоріть , що ви не чули і не знаєте…..»  Вам  потрібно  виконати  завдання , яке б застерегло, попередило, заставило замислитись і зробити вибір на користь збереження здоров'я  будь – якого вашого однолітка , який на один крок від необачності, необережності, випробування, ризику …

                 ЗАВДАННЯ  № 3

                      ( СЛАЙД № 21  )

 Створити   міні – проект з тем :

І – група ( Зима) – напишіть електронний  лист – застереження на тему:  « Ми – проти куріння!

                         Ми – здорове покоління! «

ІІ – група ( Весна) – колаж з теми : « Алкоголь вбиває з першої чарки.    Ми – проти ! «

ІІІ – група ( Літо) -  колаж з теми: « Наркоманія – пожиттєва ломка. Не ламай собі життя!

ІУ – група ( Осінь) -  « Вчимося казати  НІ « -  у ситуації , коли схиляють до ранніх статевих стосунків.

                   Учнівські   презентації

                                               

                  ( СЛАЙД № 22)  Заповніть наші сходинки успіху та графу :« Хочу пізнати більше…» .

ПІДСУМОК:

  РЕФЛЕКСІЯ ДІЯЛЬНОСТІ :

                    « РЕФЛЕКСИВНИЙ  ЕКРАН»

  • Сьогодні я дізнався : про наслідки  факторів ризику для репродуктивного здоров'я підлітків;     Костя
  • Я вважаю дану тему : корисною, необхідною, важливою ,пізнавальною….    Даша
  • Було  важко :  працювати у групі …..Діма
  • Я виконував завдання: з захопленням, з задоволенням,               рішуче, активно,  без захоплення, було не цікаво ….  Свєта, Юля
  • Я зрозумів, що : статеве здоров'я  - сладова ЗСЖВадим
  • Тепер я можу :  отриманні знання використовувати у житті,  бути виваженим у різних ситуаціях , чинити на користь здоров'яОля
  • Я відчув : що ще не все знав і розумів правильно  Влад
  • Я придбав: корисну, важливу інформацію, уміння працювати у команді   Стьопа
  • Я навчився : давати собі оцінку, підніматися сходинками , які ведуть до успіху…    Аня
  • Я зміг: не боячись висловлювати свої думки, поважати думки товаришів ….    Ігор
  • Я спробую:  поділитися корисною інформацією, набуті знання застосовувати у житті …    Марина
  • Урок дав мені для життя:  корисні і необхідні знання і переконання у виборі ЗСЖЖеня
  • Мені захотілося: Довше  залишатися дитиною; сказати другу:  « Кидай курити !»; у майбутньому мати щасливу сім'ю та здорових дітей ;  Каріна, Наталка ,  Діма

Вчитель:   Дякую всім. Усі гарно попрацювали – підтвердженням цьому є ваші відповіді ,  вміння працювати у групі, поважати один одного , бажання думати та висловлювати думки , робити правильні судження і уміння робити правильний вибір – на користь свого здорового та щасливого майбутнього. Тому я на наше дерево   очікувань  прикріплю свою квітку , як ознаку того , що мої сподівання справдились.                         

                  ( СЛАЙД № 23)

 Чи   справдились ваші очікування та сподівання.

 Щоб наше дерево  передчасно забуяло квітом   ви на  квітах , які є у вас на столах напишіть  що саме справдилось і прикріпіть на дерево.

  • Я дізнався нове і корисне
  • Я зрозумів про негативний вплив шкідливих звичок
  • Я зрозумів, що справжньою є сім'я, в якій є діти
  • Я дізнався чим небезпечні ранні статеві стосунки
  • Я маю право на вибір, свою думку
  • Мій вибір на користь здоров'я
  • Мій вибір – ЗСЖ
  • Про репродуктивне здоров'я потрібно дбати змолоду
  • Здорова  дівчинка – підліток у майбутньому здорова  мати
  • Здорова мати – здорові дитина
  • Вміти казати « НІ « усім ризикам та небезпекам для мого здоров'я
  • Отримані знання знадобляться у житті
  • Я буду приймати правильні, виваженні рішення
  • Я задоволений своєю роботою
  • Я отримав задоволення від співпраці з товаришами у команді
  • Я буду дбати про здоров'я , цінуватиму його
  • Зрозумів, що для всього   свій час…….

Вчитель:   Подивіться, яке чудове стало в нас дерево. А чи є таким самим чудовим ваш настрій.  Оцініть свій настрій під кінець нашого уроку.  Заповніть  слайд « Мій настрій на кінець уроку»

Подивіться , чи змінився  ваш  настрій?

 

Вчитель:   Діти,  відкрийте файл табличного   процесора  « Ексель».

                   За його допомогою  ми спробуємо оцінити  нашу роботу на уроці.  Поставте   собі оцінку за роботу на уроці  в  комірку « Б 3», а  оцінку яку поставлю вам я  у комірку  « Д  3». Результат вашої  роботи   ви  отримаєте в комірочці  « Ш 5» . Це і є середній бал, який обрахував і визначив вам комп'ютер.   Цю  оцінку ви перенесіть у свій щоденник.

(   СЛАЙД  № 24   )

Д. з :  Дібрати інформацію  ,яка вас зацікавить з теми:

         «  ВІЛ / СНІД. Статистика , факти, реальність. Протидія стигмі і дискримінації  ВІЛ – інфікованих.

 

Вчитель:      Завжди пам'ятайте про головне призначення людини – продовжити себе у своїх нащадках. І від того , якими  будуть ці  нащадки  багато чого залежить від вас самих.  

                  (  СЛАЙД   №25)

 

І як   співає наш  земляк   , Станіслав Городинський:

            « Які були плоди –

                 Таке  буде й насіння ..»

 Лише від вашого правильного  вибору   залежить чи підніматися сходами догори і бути  успішними, щасливими , життєрадісними  та здоровими  та народжувати здорове покоління  ,  чи навпаки  опускатися сходами, які ведуть   вниз і   власними  руками  вкорочувати собі життя.   Твоє  життя формується   твоїми  думками, вибором та вчинками.

 

                                  ( СЛАЙД  26)

 

                       ЛЮДИНО !

        Ти прийшла в цей  світ ,

                Тож  збережи себе для історії,

                      І не стань   « подією» !

Подією, яка змінить життя в гіршу  сторону, або вкоротить його.

                        ( СЛАЙД   27)

Вчитель:   Діти  пам'ятайте :

Життя – це величезна книга,

Давно забута і давно закрита,

Бо всі забули про реальність.

Життя тепер лиш віртуальність.

І не керує нами хтось

У власних помилках не звинувачуймо когось,

За власні дії , відповідаймо  ми самі.

Бережіть своє життя  !

Воно одне , життів у нас не так багато,

Не намагайтесь в бруд його втоптати,

Або на нього  так плювати,

Його потрібно берегти ,

Від цього станеш лиш щасливий   ТИ !

Вчитель:       Пам'ятайте !   Радість бачити і виховувати   своїх дітей та в майбутньому онуків залежить від вашої поведінки зараз у підлітковому віці.

Вчитель:   Наш урок закінчено. Прошу всіх підвестися і повторити за мною  такі слова:

      Про здоров’я треба   дбати,

      Щоб дітей здорових мати!

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
1 серпня 2018
Переглядів
6603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку