Розробка уроку , яка доповнена елементами рефлексії , та інших творчих завдань.Також діти презентували випереджувальні завдання . Урок доповнився пізнавальним відеоматеріалом та презентацією.
Репродуктивне здоров'я молоді.
Чинники ризику на репродуктивне здоров‘я підлітків
МЕТА: Спрямувати діяльність учнів на:
Виховання позитивного , дбайливого ставлення до свого репродуктивного здоров‘я, як основи продовження роду .
Тип уроку : урок – рефлексія
Методи і прийоми: рефлексія настрою :« Смайлик»; Прийом: « Дерево очікувань» ; « Гронування» - « Чинники ризику для репродуктивного здоров'я» ; рефлексія змісту навчального матеріалу: « Знаю , пізнав, хочу більше дізнатися « та « Сходинки успіху» ; створення « Сенкану»; робота в групі по опрацюванню інформації « Чинники ризику на репродуктивне здоров'я підлітків» , представлення висновків із опрацьованого матеріалу іншим групам;
Рефлексія діяльності : « Рефлексивний екран»
Обладнання та матеріали : робочі зошити; інтерактивна дошка; комп'ютери ; ватмани, маркери , усе необхідне для створення колажу;
( СЛАЙД № 1 )
Вчитель: Є у нас урок чудовий –
Цей урок - основ здоров’я.
Ласкаво запросили ми Вас
На цей урок до нас у 9 – А клас
(дзвонить дзвінок) ( СЛАЙД № 2)
Вчитель: Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Повернімося обличчям до гостей –
Привітно скажем: „Добрий день!“ ( СЛАЙД № 3)
Візьмемо з собою наші знання, бажання працювати і гарний настрій. А щоб він дійсно був гарним:
( СЛАЙД № 4 )
Усміхніться всім навколо
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде.
Адже, усмішка продовжує життя. Посміхніться один одному і налаштуйтесь на позитив , гарну співпрацю , успішність і пізнання. Сідайте будь – ласка!
РЕФЛЕКСІЯ НАСТРОЮ « СМАЙЛИК» ( на моніторі)
А зараз я вас попрошу обрати смайлика, який відповідає вашому настрою на початку нашого уроку. ПАУЗА…..
Гадаю у кого настрій сумний, стане радісним, а у кого гарний – стане ще кращим.
Під час уроку вас чекають відкриття: у когось вони будуть великими, у когось маленькими , але у кожного вони будуть свої.
А девізом нашої співпраці на уроці я хочу щоб стали слова:
( СЛАЙД « 5)
Не просто слухати, а чути.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Щоб нам комфортно було працювати : «Не бійтеся відповідати: неправильна відповідь — теж відповідь, адже це свідчить про те , що ви думаєте».
Тема нашого уроку : ( записати у робочий зошит)
СЛАЙД № 6 )
Репродуктивне здоров'я молоді. Чинники ризику на репродуктивне здоров‘я підлітків. ЗАПИСАТИ
( СЛАЙД № 7 )
Ваша діяльність буде спрямована на:
Вчитель: Сьогодні на уроці ми ознайомимося із поняттями : « репродукція» , « репродуктивна система» , « репродуктивне здоров'я» , із факторами впливу на репродуктивне здоров'я ;
Навчимося свідомо ставитися до свого репродуктивного здоров'я ,як до життєвої цінності ; усвідомимо, що репродуктивне здоров'я – це невід'ємна складова здорового способу життя , яка має бути нашою свідомою потребою. Ми з'ясуємо , як застосовувати ці знання в житті.
( СЛАЙД 8)
Епіграфом нашого уроку буде думка однієї мудрої людини. Він казав :
» Що посієш в юності , те пожнеш у зрілості» Генрі Ібсон ЗАПИСАТИ
Діти , а що ви очікуєте від нашої роботи ?
( СЛАЙД № 9)
« Дерево очікувань» ( дерево, листки з дерева)
Діти:
Вчитель: Знаєте, я також хочу прикріпити своє очікування. Я очікую від нашої роботи: «Ви будете точно і гарно висловлювати свої думки, гарно працювати. Ви будете злагоджено працювати у групах, де вам буде комфортно.»
У народі кажуть: « Яке насіння , таке й коріння» , « Що посієш – те й пожнеш» .
? Як ви розумієте цю народну мудрість.
Так, дійсно йдеться про найголовніше призначення будь – якої людини яка живе на планеті Земля - це продовження себе у своїх нащадках , продовження свого роду, прізвища, та існування людей на планеті. Це призначення має назву:
РЕПРОДУКЦІЯ ( СЛАЙД 10 )
? Які асоціації ви можете добрати до поняття РЕПРОДУКЦІЯ ?
( Діти називають: діти, сім'я, життя на землі , продовження роду, повноцінне доросле життя, головне призначення людини, « моя копія» , відтворення собі подібного у дітях …..)
Дехто вважає, що народження дитини – це цілком закономірне явище для подружжя, як «наслідок» статевого життя дорослих людей.
Та дехто з вас знає, що в деяких родинах виникають проблеми, пов’язані з неможливістю народити дитину. І дуже часто ниточка цієї проблеми тягнеться назад, у той час, коли в когось із подружжя були певні проблеми в підлітковому віці.
Ці проблеми могли бути пов'язані із системою в організмі людини , яка в майбутньому дорослому житті відповідає за процес відтворення людини у своїх нащадках . Йдеться про статеву систему підлітків, яка у вашому віці формується ,розвивається і перетворюється на зрілу та дорослу систему , яка в подальшому майбутньому стане основою повноцінного дорослого життя.
( СЛАЙД № 11) (ЗАПИСАТИ)
РЕПРОДУКТИВНА СИСТЕМА – статева система в організмі людини , яка відповідає за майбутню функцію відтворення себе у своїх дітях.
Мотивація навчальної діяльності
Обговорення проблемної ситуації
( СЛАЙД № 12)
«Бажаючи мати привабливий вигляд, Наталка дуже легко вдяглася в холодну погоду — коротку спідницю, черевички на підборах, прозорий шарф. Мати попросила її вдягтися інакше й сказала: “Подумай про своїх майбутніх дітей, моїх онуків”.
? Як ви гадаєте, що мала на увазі матуся?
Так , дійсно мама мала на увазі , що Наталка ще багато чого не знає про те , що такий одяг може стати причиною хвороб статевої системи , вплинути на репродуктивне здоров'я. Навіть звичайна застуда, викликана тим, що дівчинка-підліток одяглася не за погодою, може призвести до проблем з репродуктивним здоров’ям.
РЕПРОДУКТИВНЕ ЗДОРОВ'Я – це частинка від загального здоров'я яка передбачає фізичне , духовне і соціальне благополуччя у подальшому житті.
? З досягненням біологічної та соціальної зрілості юнаки та дівчата створюють родину, у них народжуються діти… або не народжуються. Чому саме так стається ми зараз з'ясуємо разом.
? Що ви розумієте під чинниками ризику ?
Так, це шкідливі, загрозливі , несприятливі умови зовнішнього і внутрішнього середовища та способу життя, які здатні спричинити хвороби та будь – які інші відхилення у здоров'ї.
( СЛАЙД № 13)
Складання « Гроно «
« Чинники ризику для репродуктивного здоров'я»
(Діти називають та записують у зошит, вчитель записує на дошці )
( СЛАЙД № 14)
СТРЕСИ; спосіб життя ; гіподинамія; неправильне харчування; екологія; надмірна маса тіла; конфлікти, емоційні напруження; низький рівень інформованості ;необдумана, необачна поведінка молоді; падіння моралі серед молоді; ЗМІ ; спадкові хвороби ; невміння будувати стосунки між хлопцями і дівчатами на засадах дружби і поваги; ранні статеві стосунки , якими керує пристрасть і нерозуміння усіх наслідків; шкідливі звички ………
Вчитель : Здорові діти – це основа розвитку країни.
Нам із вами вже відомо, що спосіб життя – найбільш вагомий аргумент на користь здоров’я взагалі.
Ми не раз бачимо по телевізору чи читаємо статті в Інтернеті такі як от «Допоможіть, бідній моїй дитині» чи «За що нас бог так покарав?». Я не заперечую, буває в людей біда, але на жаль в більшості випадків батьки самі винні в цьому.
? Як ви гадаєте , які помилки , яка поведінка та вади притаманні підліткам - майбутнім батькам.
Так , це дійсно те, що особливо небезпечно та ризиковано для репродуктивної системи , і може призвести до серйозних захворювань або порушень її функціонування, негативно вплинути на репродуктивне здоров'я і подальше майбутнє життя. Це: шкідливі звички та ранні статеві стосунки та їх наслідки.
Одна мудра людина сказала: « Знати – значить бути наполовину озброєним. Ви вже дещо знаєте, чули і бачили та володієте певною інформацією про те, якої шкоди людині завдають шкідливі звички. Я пропонує вам заповнити графу : « ЗНАЮ»
РЕФЛЕКСІЯ « ЗНАЮ, ПІЗНАВ, ХОЧУ ДІЗНАТИСЬ БІЛЬШЕ,»
Знаю |
ПІЗНАВ |
Хо Хочу дізнатись більше |
|
|
|
Зверніть увагу на дошку та
РЕФЛЕКСІЯ : « СХОДИНКИ УСПІХ ( СЛАЙД №15)
Намалюйте у своїх зошитах сходинки , які піднімаються догори. Кількість ……. . І зафарбовуйте ті сходинки, із завданнями на яких ви впорались та були особливо активними під час їх виконання.
Вчитель: Щоб ми попрацювали ефективно і цікаво пропоную створити чотири групи за принципом: ЗИМА, ВЕСНА , ЛІТО, ОСІНЬ . ( СЛАЙД № 16)
Питання, які ми будемо досліджувати особливо є актуальними для підлітків та необхідними для умінь зробити вибір із усього,що є спокусами для молодих людей , бажанням пізнати нове, невідоме , заборонене.
Дещо із того , яку шкоду завдають здоров'ю людини шкідливі звички та ранні статеві стосунки вам вже відомо. Але , що саме ви про це знаєте ми дізнаємося після виконання такого завдання.
ЗАВДАННЯ № 1
1. СЕНКАН ( СЛАЙД № 17)
Це римований вірш із п'яти рядків на запропоновану тему.
Формула СЕНКАНУ
1 – й рядок. Іменник ( тема).
2 - й рядок. Два прикметники ( яке воно ? )
3 – й рядок. Три дієслова ( що воно робить ?)
4 – й рядок. Фраза – висновок із чотирьох слів.
5 – й рядок. Іменник – синонім до теми.
( СЛАЙД № 18)
Заповніть свою сходинку успіху.
2. Опрацювання інформації та висновки із неї та представлення їх учасникам з інших груп.
Кожна група отримує інформацію про те , як впливають на репродуктивне здоров'я підлітків :
ЗАВДАННЯ № 2
( СЛАЙД 19)
І – група ( Зима) - Вплив паління на репродуктивне здоров’я підлітків;
ІІ – група ( Весна) - Вплив алкоголю на репродуктивне здоров’я підлітків;
ІІІ – група ( Літо) - Вплив наркотиків на репродуктивне здоров’я підлітків;
ІУ - група ( Осінь) - Вплив раннього статевого життя на репродуктивне здоров’я підлітків .
Виступи дітей.
Вчитель: Я гадаю , що ви зрозуміли, що усі ці чинники призводять до небезпечних наслідків , а саме:
Заповніть сходинку успіху ( СЛАЙД № 20)
та графу « Пізнав» у робочому зошиті.
ВЧИТЕЛЬ: Колись у давнину, коли усі накази проголошувалися усно і вершниками – гінцями розносилися повсюди навіть у найвіддаленіші куточки. Вони казали : « І не говоріть , що ви не чули і не знаєте…..» Вам потрібно виконати завдання , яке б застерегло, попередило, заставило замислитись і зробити вибір на користь збереження здоров'я будь – якого вашого однолітка , який на один крок від необачності, необережності, випробування, ризику …
ЗАВДАННЯ № 3
( СЛАЙД № 21 )
Створити міні – проект з тем :
І – група ( Зима) – напишіть електронний лист – застереження на тему: « Ми – проти куріння!
Ми – здорове покоління! «
ІІ – група ( Весна) – колаж з теми : « Алкоголь вбиває з першої чарки. Ми – проти ! «
ІІІ – група ( Літо) - колаж з теми: « Наркоманія – пожиттєва ломка. Не ламай собі життя!
ІУ – група ( Осінь) - « Вчимося казати НІ « - у ситуації , коли схиляють до ранніх статевих стосунків.
Учнівські презентації
( СЛАЙД № 22) Заповніть наші сходинки успіху та графу :« Хочу пізнати більше…» .
ПІДСУМОК:
РЕФЛЕКСІЯ ДІЯЛЬНОСТІ :
« РЕФЛЕКСИВНИЙ ЕКРАН»
Вчитель: Дякую всім. Усі гарно попрацювали – підтвердженням цьому є ваші відповіді , вміння працювати у групі, поважати один одного , бажання думати та висловлювати думки , робити правильні судження і уміння робити правильний вибір – на користь свого здорового та щасливого майбутнього. Тому я на наше дерево очікувань прикріплю свою квітку , як ознаку того , що мої сподівання справдились.
( СЛАЙД № 23)
Чи справдились ваші очікування та сподівання.
Щоб наше дерево передчасно забуяло квітом ви на квітах , які є у вас на столах напишіть що саме справдилось і прикріпіть на дерево.
Вчитель: Подивіться, яке чудове стало в нас дерево. А чи є таким самим чудовим ваш настрій. Оцініть свій настрій під кінець нашого уроку. Заповніть слайд « Мій настрій на кінець уроку»
Подивіться , чи змінився ваш настрій?
Вчитель: Діти, відкрийте файл табличного процесора « Ексель».
За його допомогою ми спробуємо оцінити нашу роботу на уроці. Поставте собі оцінку за роботу на уроці в комірку « Б 3», а оцінку яку поставлю вам я у комірку « Д 3». Результат вашої роботи ви отримаєте в комірочці « Ш 5» . Це і є середній бал, який обрахував і визначив вам комп'ютер. Цю оцінку ви перенесіть у свій щоденник.
( СЛАЙД № 24 )
Д. з : Дібрати інформацію ,яка вас зацікавить з теми:
« ВІЛ / СНІД. Статистика , факти, реальність. Протидія стигмі і дискримінації ВІЛ – інфікованих.
Вчитель: Завжди пам'ятайте про головне призначення людини – продовжити себе у своїх нащадках. І від того , якими будуть ці нащадки багато чого залежить від вас самих.
( СЛАЙД №25)
І як співає наш земляк , Станіслав Городинський:
« Які були плоди –
Таке буде й насіння ..»
Лише від вашого правильного вибору залежить чи підніматися сходами догори і бути успішними, щасливими , життєрадісними та здоровими та народжувати здорове покоління , чи навпаки опускатися сходами, які ведуть вниз і власними руками вкорочувати собі життя. Твоє життя формується твоїми думками, вибором та вчинками.
( СЛАЙД 26)
ЛЮДИНО !
Ти прийшла в цей світ ,
Тож збережи себе для історії,
І не стань « подією» !
Подією, яка змінить життя в гіршу сторону, або вкоротить його.
( СЛАЙД 27)
Вчитель: Діти пам'ятайте :
Життя – це величезна книга,
Давно забута і давно закрита,
Бо всі забули про реальність.
Життя тепер лиш віртуальність.
І не керує нами хтось
У власних помилках не звинувачуймо когось,
За власні дії , відповідаймо ми самі.
Бережіть своє життя !
Воно одне , життів у нас не так багато,
Не намагайтесь в бруд його втоптати,
Або на нього так плювати,
Його потрібно берегти ,
Від цього станеш лиш щасливий ТИ !
Вчитель: Пам'ятайте ! Радість бачити і виховувати своїх дітей та в майбутньому онуків залежить від вашої поведінки зараз у підлітковому віці.
Вчитель: Наш урок закінчено. Прошу всіх підвестися і повторити за мною такі слова:
Про здоров’я треба дбати,
Щоб дітей здорових мати!