Урок – суд. Рольова гра. Фізика 9 клас Тема уроку: «Суд над Атомом»

Про матеріал

Підсумковий урок за темою "Атомне ядро. Ядерна енергетика". Узагальнити знання учнів про роль атомної енергетики у житті людини; розвивати цілісність сприйняття навколишнього світу на основі наукових знань про атом та атомне ядро; продовжити формувати уміння осмислювати інформацію, аналізувати її, робити висновки; виховувати активність, самостійність. Розширити вміння працювати з додатковою літературою, вміння знаходити потрібний матеріал, орієнтуватися в ситуації, розвивати вміння та навички

Перегляд файлу

 

 

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ ДВОРІЧАНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

РІДКОДУБСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІ СТУПЕНІВ ДВОРІЧНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

Тягілєв Юрій Михайлович - учитель фізики

 

 

 

 

 

Урок – суд. Рольова гра.

Фізика 9 клас

Тема уроку: «Суд над Атомом»

Мета уроку: узагальнити знання учнів про роль атомної енергетики у житті людини; розвивати цілісність сприйняття навколишнього світу на основі наукових знань про атом та атомне ядро; продовжити формувати уміння осмислювати інформацію, аналізувати її, робити висновки; виховувати активність, самостійність. Розширити вміння працювати з додатковою літературою, вміння знаходити потрібний матеріал, орієнтуватися в ситуації, розвивати вміння та навички

Тип уроку: узагальненя знань

Обладнання: класна кімната, парти розставлені відповідно до залу засідань в суді.

Дійові особи: Головний суддя, Прокурор,  Захисник, присяжні, обвинувачений, Секретар, Професор медицини, Еколог, свідки.

Організаційний момент.

Вчитель.
Наш сьогоднішній урок заключний в серії уроків по темі «Атомна енергетика». Проведений буде в незвичайній формі, всі учасники , тобто ви, готові до уроку, всі готувалися до нього. І я бажаю вам успіху. Ви сьогодні повинні показати не лише те, що ви знаєте за темою, а і те, що ви можете себе вести, як дорослі громадяни своєї держави, як свідки та учасники всіх процесів які відбуваються ядерній фізиці, атомній енергетиці. Цю тему ми обрали недарма. По-перше плоди розвитку цієї галузі супроводжують нас усе життя, а по-друге в квітні місяці сталася наймасштабніша аварія на Чорнобильській атомній станції. Як все починалося, як атом увійшов у наше життя, як потім завдав людству великої шкоди? Ці питання ми сьогодні обговоримо і, я сподіваюся, дамо відповідь на запитання «Ядерна енергія – найбільша користь чи найбільше зло?». То ж, уперед.

 

Хід засідання

Секретар. Встати. Суд іде.

Головний суддя. Доброго дня всім присутнім. Прошу всіх сідати. Сьогодні розглядається справа про обвинувачення Атома в злочині який він заподіяв мільйонам людей на планеті. Незважаючи на те , що це крихітна частинка, яка входить до складу ядра, він наніс ущерб великим територіям на планеті Земля та підірвав здоров’я людям, які проживали на цих територіях, багато з яких навіть померли. Це серйозне обвинувачення. Щоб довести його невиновність потрібно докласти максимум зусиль. Шановний Секретар, чи всі учасники процесу зявилися до залу засідань?

Секретар. Шановний суд, до залу засідань з’явилися – обвинувачений, свідки, заявлені по справі. Всі ознайомлені з правилами поводження в суді та відповідальність за дачу неправдивих свідчень.

 Головний суддя. Так як всі учасники процесу заявлені по справі з’явилися до суду, суд оголошується відкритим. Слово для обвинувачення надається Прокурору.

Прокурор. Шановний суддя, надійшла заява, про здійснення тяжкого злочину Атомом. Довгий час він мирно служити людям,  але трагічні події 1945 року в японських містах Хіросіма та Нагасакі, та аварія на Чорнобильській атомній станції довели, що Атом скоїв кримінальний злочин проти людей. Групою криміналістів було проведено розслідування цих подій і ось і з якими фактами прийшлося зіткнутися. 6 серпня 1945 року американський бомбардувальник B-29 на японське місто Хіросіму атомну бомбу "Малюк"  та 9 серпня свою другу бомбу "Товстун" американці скинули на місто Нагасакі. У Хіросімі одразу загинуло близько 80 000 людей. За наступний рік від поранень, опіків та радіації кількість загиблих збільшилась до 166 000. У Нагасакі моментально загинуло близько 40 000 людей. За рік цифра збільшилась майже вдвічі. Не менш, а ще більш трагічною за її наслідками виявилася Чорно́бильська катастро́фа  техногенна, екологічно-гуманітарна, розташованої на території Української РСР, в ніч на 26 квітня 1986 року. Було доведено, що руйнування мало вибуховий характер, реактор був повністю зруйнований і в довкілля було викинуто велику кількість радіоактивних речовин. Відбувся радіоактивний викид потужністю в 300 Хіросім. Катастрофа вважається найбільшою за всю історію ядерної енергетики, як за кількістю загиблих і потерпілих від її наслідків людей, так і за економічним збитком. Радіоактивна хмара від аварії пройшла над європейською частиною СРСР, більшою частиною Європи, східною частиною США. Приблизно 60 % радіоактивних речовин осіло на території Білорусі. Близько 200 000 чоловік були евакуйовані із зон забруднення.  Радіоактивного ураження зазнали близько 600 000 осіб, насамперед ліквідатори катастрофи. Я думаю, що надані докази красномовно говорять про ціну наслідків злочину, яку спричинив Атом.

Головний суддя. Дякую, шановний прокурор, час послухати самого звинувачуваного. Для допиту запрошується Атом.

Головний суддя. Представтеся, будь ласка.

Атом. Я, Атом, рік народження  я точно назвати не можу, я вже дуже старий, мої батьки Левкіп та Демокріт, давньогрецькі філософи,але своїм батьком, який мені нову енергію, я вважаю Резерфорда. Свою появу на світ вважаю вдалою, так як це дало можливість розвитку атомної енергії. Мій батько розгадав таємницю радоактивності, яка допомогає людям жити.Так в чому ж моя вина?

Головний суддя. Зрозуміла Ваша точка зору. Шановний прокурор, чи є у Вас запитання до підсудного?

Прокурор. Ні, Ваша честь, немає

Головний суддя. Тоді приступаємо до допиту свідків. Прошу запросити до зали батька Атома, Ернеста Резерфорда.

Розпорядник. До зали запрошується Єрнест Резерфорд, проходьте будь ласка до трибуни.

Головний суддя. Доброго дня, шановний пане. Представтеся, будь ласка.

Резерфорд. Я, Ернест Резерфорд, британський фізик, народився в 1871 році в Новій Зеландії. Я батько Атома.

Головний суддя. Чи знаєте ви про відповідальність за дачу неправдивих свідчень? Чи клянетеся говорити лише правду?

Резерфорд. Так, знайомий і клянуся говорити лише правду.

Головний суддя. Шановний прокурор, чи є у Вас запитання до свідка?

Прокурор. Так, є. Скажіть будь – ласка, шановний професоре, чи ви і справді є батьком Атома, який скоїв жахливий злочин?

Резерфорд. Так, я є батьком Атома, і вважаю, що мій син не винний, так як атом, якого породив я, цілком мирний і ніякої шкоди заподіяти не міг.

Прокурор. Але факти говорять про інше.

Резерфорд. Я почав свою наукову кар'єру з розгадки таємниць радіоактивності - явища, відкритого в 1896 році А. Беккерелем. Важлива риса радіоактивності - це пов'язана з нею енергія. Беккерель, подружжя Кюрі і безліч інших учених вважали енергію зовнішнім джерелом. Але я  довів, що дана енергія, яка набагато могутніше, ніж звільняється при хімічних реакціях, - виходить зсередини окремих атомів урану! Цим і поклав початок важливої ​​концепції атомної енергії. 
Учені завжди припускали, ніби окремі атоми неподільні і незмінні. Але я, разом з дуже талановитим молодим помічником Фредеріком Содді зміг показати, що коли атом випускає альфа - або бета-промені, він перетвориться в атом іншого сорту. Це незабаром привело до техніки радіоактивного числення, яке стало одним з найважливіших наукових інструментів і знайшло широке застосування в геології, археології, астрономії і в багатьох інших областях. Який же це злочин?

Прокурор. Можливо Ви і маєте рацію, що ці відкриття мали важливе значення, але факти говорять про інше, Атом був використаний не для людей, а проти них.

Резерфорд. Мені дуже шкода, але Атом ні в чому не винен. Розгляньте іншу версію цих подій.

Головний суддя. Чи є ще запитання до свідка?

Прокурор. Ні, немає, Ваша честь.

Захисник. Немає.

Головний суддя. Тоді продовжимо допит свідків. До залу запрошуються очевидці трагедії в Хіросімі та Нагасакі.

Прокурор. На жаль, Ваша честь, прямих очевидців подій уже немає. П’ять років тому в Нагасакі у віці 93 років помер Ямагуті Цутому. Він єдиний, хто пережив обидва бомбардування. У 1945 році він працював у Хіросімі на суднобудівному заводі, знаходився за 3 км від епіцентру вибуху, але все ж отримав сильні опіки. Але у нас на зв’язку історик з Японії, який зголосився дати свідчення про страшні наслідки цього бомбардування, та довести вину Атома.

Генеральний прокурор. Добре, налаштуйте зв'язок по скайпу. Ми вислухаємо докази.

Історик. Доброго всім дня. «Атомні бомбардування Хіросіми і Нагасакі (6 і 9 серпня 1945 року відповідно) — єдині в історії людства два приклади бойового застосування ядерної зброї, яке здійснено Збройними силами США на завершальному етапі Другої світової війни з метою прискорити капітуляцію Японії в рамках тихоокеанського театру військових дій Другої світової війни. Що впала на Хіросіму бомба під назвою «Малюк» була близько трьох метрів в довжину, важила близько 4,5 тонн і містила приблизно 63 кг урану. Як і планувалося, бомба вибухнула на висоті трохи більше 600 метрів над Хіросімою, почалася реакція, і в результаті стався вибух потужністю 16 кілотонн.

Оскільки Хіросіма розташовується на рівнині, «Малюк» завдав величезної шкоди: 70 тисяч людей загинули, ще стільки ж отримали поранення, а майже 70% будівель в місті було знищено. Ще близько 1900 осіб через деякий час померли від раку. Бомба під назвою «Товстун», скинута на Нагасакі, містила понад шість кілограмів плутонію і вибухнула на висоті 500 метрів над містом, створивши вибух потужністю в 21 кілотонн. Оскільки бомба вибухнула в долині, велика частина міста від вибуху не постраждала. Проте, від 45-ти тисяч до 70-ти тисяч людей померли на місці, ще 75 тисяч отримали поранення. Люди навіть не встигли зрозуміти, що відбувається.

Згідно зі свідченнями очевидців, протягом  декількох хвилин всі, хто знаходився в радіусі 800 м від епіцентрів вибухів, померли. Потім почалися пожежі, причому в Хіросімі вони незабаром перетворилися в смерч через вітер, швидкість якого була близько 50-60 км / год.

Головний суддя. Дякуємо Вам за свідчення, гадаю, що наступним повинні заслухати свідка трагедії на Чорнобильській АС. Запросіть Свідка до зали.

Розпорядник. Свідок з Чорнобиля запрошується до зали суду.

Свідок. Вітаю, Ваша честь.

Головний суддя. Доброго дня. Чи знайомі ви з правилами дачі свідчень у суді і відповідальність за дачу неправдивих свідчень?

Свідок. Так, знайомий.

Головний суддя. Тоді розкажіть нам , будь ласка, що вам відомо про вину Атома відносно Чорнобильської катастрофи.

Свідок (Ліквідатор наслідків аварії). Його вина беззаперечна, якби не Атом та його енергія, то ніколи б вона не було такої трагедії. З 140 тонн ядерного палива, що містять плутоній і інші надзвичайно радіоактивні матеріали (продукти розподілу), а також осколки графітового сповільнювача, теж радіоактивні, були викинуті вибухом в атмосферу. Крім того, пари радіоактивних ізотопів йоду і цезію були викинуті не тільки під час вибуху, але і поширювалися під час пожежі. Були знищені бар'єри і системи безпеки, що захищають навколишнє середовище від радіонуклідів, що містяться в опроміненому паливі, і відбувся викид активності з реактора. Цей викид на рівні мільйонів кюрі в добу, продовжувався протягом 10 днів з 26.04.86. по 06.05.86. 27 квітня 1986 року висота забрудненого радіонуклідами повітряного струменя, що виходив з ушкодженого енергоблоку, перевищувала 1200 метрів. Рівень радіації на віддаленні 5-10 км від місця аварії складав 1 рентген у годину. Викид радіоактивності в основному завершився до 6 травня 1986 року. Ліквідація наслідків аварії тривала півроку. Більше 500 тисяч людей прийняли участь у боротьбі з радіоактивною загрозою. Пожежники, медики, шахтарі, інженери, вчені, військові та звичайні люди самовіддано робили свою справу. Загальними зусиллями вдалося ізолювати зруйнований реактор та частково очистити зону відчуження. Але ця перемога дісталася дорогою ціною. Усі ліквідатори отримали небезпечні дози радіації, 30 тисяч з них вже померло, 200 тисяч є інвалідами. В усіх цих людей серйозні проблеми зі здоров’ям. Але це не всі постраждалі від підступного Атома, адже територія, яка була заражена радіоактивною хмарою була величезна і захопила багато інших держав світу.

Головний суддя. Дякуємо Вам. Чи хоче щось сказати захисник ?

Захисник. Так, Ваша честь.

Головний суддя. Прошу, Вам слово.

Захисник. Так, ми дуже уважно слухали всі докази вини Атома, але це ні про що не говорить. Прикладів того, що без Атома прожити неможливо неменше, ніж доказів того, що він винен. Я хочу попросити Вас, Ваша честь, запросити нашого свідка професора фізики, який дасть свідчення на користь Атома.

Головний суддя. Запросіть до зали суду Професора фізики.

Розпорядник . До зали суду запрошується свідок – Професор фізики.

Головний суддя. Доброго дня, прошу пройти до трибуни. Назвіть себе.

Професор фізики. Доброго дня всім присутнім. Я Професор фізики, працюю в Науково – дослідному інституті Ядерної фізики, місто Київ. Я вже довгий час займаюся цією справою, вивчаю і досліджую різні аспекти пов’язані з Атомом. У мене нелегка місія після всіх доказів вини Атома, довести його невинність. Я хочу всіх запитати? Який вид енергії, без якого наше життя неможливе, не є шкідливим? Приведу приклади. Ядерна енергія була виявлена в процесі створення атомної бомби. Після того, як учені провели велику кількість експериментів, вони виявили, що ядерна енергія є чистим і ефективним способом виробництва енергії. Перший ядерний реактор був створений 2 грудня 1942 в Університеті Чикаго Енріко Фермі. Позитивні аспекти використання ядерної енергії – те, що постачання природних ресурсів не повинне бути вичерпаним, і це однозначно. Потрібна велика кількість природних ресурсів, щоб створити невелику кількість енергії. З іншого боку, дуже маленька кількість плутонію й урану необхідна для створення великої кількості ядерної енергії. Порівняно з виробництвом енергії, використовуючи вугілля, створення енергії, виробленої ядерною енергією не забруднює повітря. При спалюванні вугілля виділяються отруйні пари, що можуть викликати захворювання, якщо область належним образом не провітрена.

Головний суддя. Дякуємо, ми зрозуміли Вашу точку зору. Чиє запитання до свідка?

Прокурор. Немає, Ваша честь.

Захисник. Немає.

Головний суддя. Але в нас є ще свідки, які внесуть свої корективи у слухання цієї справи. Запросіть до зали суду Професора медицини. Доброго дня.

Професор медицини. Доброго дня, Ваша честь.

Головний суддя. Чи готові Ви надати свідчення по справі? Чи знайомі ви з правилами поводження в суді і відповідальністю за дачу неправдивих свідчень?

Професор медицини. Так знайомий.

Головний суддя. Що ви можете повідомити нам по справі?

Професор медицини. Ядерне бомбардування Хіросіми і Нагасакі познайомило людство і з таким феноменом, як променева хвороба. Першим її помітили медики. Їх здивувало, що стан хворих спочатку поліпшувалося, а потім вони гинули від хвороби, симптоми якої нагадували діарею. У перші дні і місяці, після того як було здійснено бомбардування Хіросіми і Нагасакі, мало хто міг припустити, що ті, хто її пережив, будуть все життя страждати різними захворюваннями і навіть народжувати на світ хворих дітей.

Люди живуть тут майже спокійно, однак свідчення очевидців, фотографії, спогади тих, хто вижив і ще живих, факти, докази ніколи не зітруть цю трагедію з пам’яті народу і землі.

Що до Чорнобильської катастрофи, то Грінпіс, міжнародна організація «Лікарі проти ядерної війни» стверджують, що в результаті аварії лише серед ліквідаторів померли десятки тисяч чоловік, в Європі зафіксовано 10 000 випадків вроджених патологій в новонароджених, 10 000 випадків раку щитоподібної залози і очікується ще 50 тисяч. За даними організації Союз «Чорнобиль», з 600 000 ліквідаторів 10 % померло і 165 000 стало інвалідами.Число постраждалих від Чорнобильської аварії можна визначити лише приблизно. Окрім загиблих працівників АЕС і пожежників, до них слід віднести хворих військовослужбовців і цивільних осіб, що брали участь в ліквідації наслідків аварії, і мешканців районів, що піддалися радіоактивному забрудненню. Визначення того, яка частина захворювань з'явилася наслідком аварії — вельми складне завдання для медицини і статистики. Вважається, що більша частина смертельних випадків, пов'язаних з дією радіації, була або буде викликана онкологічними захворюваннями. Але я хочу, також. Стати на захист Атома. На сучасному етапі розвитку медицини неможливо обійтися без ренгену, без радіаційної терапії. Так, променева хвороба практично невиліковна. Але якщо людині поставили діагноз пухлина, і здається що безвихідна ситуація, то на допомогу прийде променеве опромінення, і є шанс жити далі, надія на майбутнє. І в цьому допомагає радіотерапія. Так, опромінення для людини шкідливе, але це ефективний спосіб лікування онкологічних  хворих. Хворий при лікуванні може отримати велику дозу опромінення до 6 грей (коли 7 – 8 грей це смертельна доза),   вилікувавшись він починає повноцінне життя. Я вважаю це вагомим аргументом для захисту підсудного. Так що Атом не тільки убиває людей. А й повертає їх до життя. Зверніть, Ваша честь, на це увагу. Думаю ці факти беззаперечні.

Головний суддя. Захист щось хоче сказати в заперечення.

Захисник. Шановний суд та учасники судового розгляду, перед початком мого виступу як захисника підсудного хотілося б звернути увагу суду на основоположні та конституційно-правові засади права людини, а саме положення ст. 62 Конституції України, якою встановлено та задекларовано найцінніші та найважливіші засади презумпції невинуватості.  Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь. Я уважно слідкував за всіма представленими доказами, це дійсно трагічні події, але доказу вини самого Атома ніхто не довів. Всі ці події лише ще і ще говорять проте, як люди в своїх цілях використовують Атом. Зробивши його заручником всіх тих трагедій, які відбуваються за участі Атома, а не з його ініціативи. Так, він є частинкою ядерної енергії, яку люди направили в неправильне русло, створивши атомну бомбу, різні атомні реактори, атомні промислові підприємства, на яких із – за недбальства самих людей, неправильного використання Атома трапляються такі події. Так при чому ж тут Атом, потрібно судити людей, які недбало виконують свої обов’язки або створюють прилади, об’єкти, які направлені на людей, на їх загибель. Як сказав Ф. Жоліо – Кюрі: « Наука призвела нас до загибелі від атомних і водневих бомб. Учені знають, що науку не можна звинувачувати. Винуваті тільки ті люди,які погано використовують її досягнення»

Головний суддя. Дякую, ми почули вашу думку. У нас залишився ще один свідок по справі – це еколог. Як, на вашу думку, є потреба в його допиті? (звертається до Прокурора та Захисника).

Прокурор. Так, ваша честь.

Захисник. Так, Ваша честь.

Головний суддя. Запросіть, будь ласка, Еколога, для дачі свідчень

Розпорядник. До зали суду запрошується Еколог.

Головний суддя. Доброго дня, шановний свідку, запрошуємо Вас до трибуни, для дачі свідчень по справі.

Еколог. Доброго дня, шановний суд, Ваша честь.

Головний суддя. Представтеся, будь ласка.

Еколог. Я, Еколог, науково – дослідного інституту по проблемах забруднення середовища викидами ядерної енергетики та їх вплив на навколишнє середовище. Атомні електростанції виділяють дуже небезпечні ядерні відходи, які можуть викликати рак, мутації (зміни ДНК) і навіть смерть людини. До того як радіоактивність зникне, повинно пройти 80 000 років за умови, що за цей час її причини будуть ліквідовані. Сьогодні рідкі відходи просто відкачуються в моря, газоподібні – в повітря. Запас твердих відходів накопичується. Невелика їх частина зараз скидається в моря. В основному небезпечне сміття закопується, а також зберігається на землі в контейнерах, в яких у будь-який момент можуть з’явитися щілини.

Головний суддя. Дякуємо Вам за свідчення. Ми вислухали всіх замовлених по справі свідків. Засідання оголошується закритим. Присяжних просимо пройти в залу для прийняття рішення.

Секретар. Встати, суд іде.

Головний суддя. Порадившись суд разом з присяжними виніс таке рішення:

  1. Визнати Атома винним в ненавмисній  шкоді, яка нанесена людям на нашій планеті, в тій частині, яка призвела до людських смертей.
  2. Поставити Атома в границі, які будуть заключені Розумом.
  3. Визнати винними всіх, хто використав Атом у розробці атомної зброї, направленої на людей.
  4. Визнати роботу Атома в частині мирного служіння людству корисною і потрібною і дозволити продовжувати її на благо народу.

Вердикт присяжних засідателів: НЕ ВИНЕН!

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
4 березня 2018
Переглядів
1705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку