Мета уроку:
навчальна: сформувати в учнів єдине, цілісне уявлення про фізичну природу явища дисперсії світла; використовуючи методи наукового пізнання, пояснити природу дисперсії світла; сформувати уявлення про залежність показника заломлення світла від кольору; спектральний склад білого світла; розглянути умови виникнення веселки;
розвивальна: формувати інтерес до фізичного експерименту; розширити знання учнів про гаму кольорів та їх практичне застосування; сприяти активізації творчого мислення учнів; створювати ситуацію успіху;
виховна: виховувати почуття прекрасного в пізнанні природи; виховувати індивідуальні здібності учня, забезпечувати умови для реалізації цих здібностей.
Відділ освіти Снігурівської райдержадміністрації
Снігурівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4
Снігурівської районної ради Миколаївської області
Конспект уроку фізики
з теми «Розкладання білого світла на кольори»
Вчитель фізики:
Кос Анна Олександрівна
2017-2018 н.р.
Тема уроку: Розкладання білого світла на кольори.
Мета уроку:
навчальна: сформувати в учнів єдине, цілісне уявлення про фізичну природу явища дисперсії світла; використовуючи методи наукового пізнання, пояснити природу дисперсії світла; сформувати уявлення про залежність показника заломлення світла від кольору; спектральний склад білого світла; розглянути умови виникнення веселки;
розвивальна: формувати інтерес до фізичного експерименту; розширити знання учнів про гаму кольорів та їх практичне застосування; сприяти активізації творчого мислення учнів; створювати ситуацію успіху;
виховна: виховувати почуття прекрасного в пізнанні природи; виховувати індивідуальні здібності учня, забезпечувати умови для реалізації цих здібностей.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна презентація; відеоролик «Чорно-білий світ»; роздавальний матеріал (картки зі словами для складання речень, картки для групової роботи із заповнення таблиці, брошура «Веселка», картки для гри «Бінго»); оптична лава, диск Ньютона, дзиґа «Диск Ньютона», скляні призми
ТЕХНОЛОГІЇ: використання ІКТ, здоров’язберігаючі технології, особистісно-орієнтовні технології.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
Привітання. Відмітка відсутніх. Перевірка готовності робочих місць і учнів.
*Доброго дня тим, у кого гарний настрій!
Доброго дня тим, хто любить відкривати щось нове!
Доброго дня тим, хто бажає співпрацювати сьогодні!
Доброго дня всім! Сідайте. Давайте знайомитись, я вчитель фізики Снігурівської ЗОШ №4. Мене звати Анна Олександрівна.
Вправа «Спіймай мій настрій»
Дітям пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне свої дії першим.
Діти виконують дії, які називає учитель.
Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, «подаруйте» її своєму товаришеві.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Для того, щоб ви добре сприйняли новий матеріал, нам необхідно узагальнити вивчене на попередніх уроках.
Вправа «Розшифрувати слова», дати їм визначення.
Оптика акопит
Джерело орежедл
Промінь моріпьн
Заломлення нанезлолям
Вправа «Знайди зайве» і чому.
Знайдіть зайву пару слів:
1. Зорі — електрична лампочка.
2. Блискавка — полум'я свічки.
3. Полярне сяйво — Місяць.
4. Світлячок — люмінесцентна лампа.
Зайва пара № 3, оскільки в інших на першому місці записано природне джерело світла, на другому — штучне.
Питання класу (заповнення таблиці по групах, взаємоперевірка між групами)
|
Питання |
Відповідь |
1)Вказати відбитий світловий промінь від дзеркальної поверхні. |
OC |
|
2)Вказати кут падіння світлового променя на дзеркальну поверхню. |
1 |
|
3)Вказати кут між падаючим променем і дзеркальною поверхнею. |
5 |
|
4)Вказати заломлений промінь у випадку переходу пучка світла з оптично більш густого середовища в менш оптично густе. |
ОD |
|
5)Вказати кут заломлення у випадку переходу пучка світла з оптично менш густого середовища в більш оптично густе. |
OB |
ІІІ. Постановка навчальної проблеми
*відео «Чорно-білий світ»
*Які емоції викликало дане відео?
Отже, світ зробився б дуже бідним, непривабливим, чорно-білим, сірим.
*Що не вистачає в цьому відео? – кольору.
Тому темою нашого уроку є
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема: Розкладання білого світла на кольори.
Записуємо в зошитах число і тему уроку.
Бесіда
Здавалося, що буде так завжди – Зелене листя, і блакитне небо,
І чистота джерельної води – Всього доволі, стільки, скільки треба.
Природа прекрасна й загадкова, а в пізнанні чудова й захоплива. Ми не завжди звертаємо увагу на красу, яку вона нам дарує: на те багатство кольорів, яке має кожна пора року: зелена трава, блакитне небо, розмаїття квітів, осіннє листя…
* А яке явище природи дарує нам цілу гаму кольорів?- веселка.
Сьогодні ми дамо відповідь на питання «Чому веселка різнокольорова?»
Протягом уроку ми будемо складати пазл, який дозволить нам розкрити суть явища веселки. Приступимо до розгадки першої частини пазлу.
V. Вивчення нового матеріалу.
Упродовж багатьох сторіч люди робили спроби пояснити природу кольорів (червоного, зеленого, жовтого, тощо). Деякі вчені такі, як Аристотель вважали, що всі кольори утворюються від поєднання білого (колір світла) і чорного (колір темряви). Інші вважали, що це особливості нашого ока, у яке потрапляють образи, що зриваються з предметів і спричиняють в оці відчуття форми й кольору. Ця теорія панувала в науці довгий час. Ніхто й не сподівався, що причина в білому світлі, яке вважали простим.
Ньютон провів такий дослід: у сонячний день щільно закрив ставнями вікна своєї кімнати, а в одній із них прорізав невеликий круглий отвір.
До темної кімнати ввірвався тонкий сонячний промінь і круглою плямою — зайчиком — ліг на протилежну стіну. Тоді Ньютон на шляху променя поставив скляну тригранну призму ребром униз. Ньютон роздумував так: якщо світло Сонця однорідне, воно вийде з призми лише змінивши напрямок. Якщо ж сонячний промінь неоднорідний, можливо, скло призми розкладе його на складові кольори, і кожен колір при виході з призми відхилиться по-різному: одні — більше, другі — менше.
Те, що побачив Ньютон, заперечувало всі попередні уявлення. Замість круглого зайчика на стіні витягнулася смуга кольорів. Внизу вона починалася фіолетовим кольором, а зверху закінчувалася червоним. Між ними, переходячи один в інший, розташовувалися синій, блакитний, зелений, жовтий, помаранчевий кольори.
Ньютон виділив 7 кольорів: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий.
Проведемо дослід. Як отримати таку смугу кольорів? На учнівських столах лежать трикутні скляні призми; учні, дивлячись через похилі грані призми, спостерігають розкладання білого світла на кольори. - Що ви побачили?(Відповідь. смугу кольорів). Проведемо дослід Ньютона.
Запитання до учнів: Як називається різнокольорова смуга, що складається з 7 кольорів?(відповідь учнів. Сукупність семи кольорів називають спектром)
ЗАПИС В ЗОШИТ Сім кольорів, розташовані в певній послідовності утворюють спектр.
*Робота з підручником Результати дослідів дозволили Ньютону дійти таких висновків:
1) пучок білого (сонячного) світла складається зі світла різних кольорів;
2) призма не «фарбує» біле світло, а розділяє його (розкладає в спектр) через різне заломлення світла різного кольору.
Якщо ж спрямувати на призму вузький пучок монохроматичного світла, то такий пучок не розкладається в спектр, а залишається одноколірним. (Сьогодні такий дослід можна проводити, наприклад, із променем лазерного ліхтарика або лазерної указки).
Якщо за допомогою другої призми, повернутої на 1800 відносно першої, зібрати всі промені спектра, то знову матимемо біле світло.
*Висновок Тільки тепер І.Ньютон зробив висновок: біле світло є складним, тобто є сумішшю всіх кольорів веселки.
Кожен колір має свій кут заломлення: найменше заломлюється червоний, а найбільше – фіолетовий: nф > nч , n =