Урок – суд . Тема . Літературні казки про тварин . Іван Франко«Лисичка і Журавель».

Про матеріал
Урок – суд . Читання . ( 2 кл.) Тема . Літературні казки про тварин . Іван Франко«Лисичка і Журавель». Мета . Ознайомити учнів із жанром літературної казки, вчити самостійно дійових осіб твору , давати їм характеристику ; формувати вміння визначати головну думку казки; удосконалювати навички правильного і виразного читання ; розвивати зв’язне мовлення учнів.
Перегляд файлу

Урок – суд .  Читання . ( 2 кл.)

Тема .  Літературні  казки  про  тварин . Іван Франко«Лисичка і Журавель».

Мета .  Ознайомити учнів  із  жанром літературної  казки, вчити самостійно

             дійових   осіб твору , давати їм характеристику ; формувати  вміння

             визначати  головну думку казки; удосконалювати навички правильного

            і  виразного читання ; розвивати зв’язне  мовлення  учнів.

Обладнання : портрет  Івана   Франка , виставка   його    творів ,  картки з 

             написами :  суддя,  адвокат , прокурор ,  відповідач ,  секретар .

Тип  уроку :  урок – суд.

     Хід  уроку

І. Організаційний  момент .

   - Подаруйте ,  діти , один одному свою  посмішку , хай вона теплом увійде  у ваші серця .

ІІ.  Повідомлення теми і мети  уроку.

      1. Вступне  слово   вчителя .

-Сьогодні  ,  діти , ми  переходимо до вивчення нового розділу підручника.

(Вчитель відкриває дошку,  і  діти  читають   назву нового розділу підручника ).

  • Це  - літературні  казки , або  авторські .
  • Як  називають людей , які пишуть оповідання , казки ? (Письменниками)
  • Як  називають  тих , що  пишуть віршовані  твори ? ( Поетами)

Тема нашого уроку :  Іван  Франка «Лисичка  і Журавель» ( казка).

       -  Сьогодні  на  нашому  уроці   працює  « довідкове бюро»   в  складі  Кисленко Діани  та Бороданя Євгенія. Вони ознайомлять нас   із біографією Івана  Яковича  Франка .

2. Ознайомлення учнів з біографією  Івана   Яковича   Франка .

УЧЕНИЦЯ.  У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту на Галичині 28 серпня 1856 в родині старого Яся з Гори , відомого  коваля в  окрузі ,  народився  рудоволосий , ясноокий  хлопчик .

       Ясьо ( так  називала   його мати ) зростав   розумною ,  допитливою  дитиною. Був роботящий  , залюбки  допомагав батькам   по  господарству – згрібати  сіно ,  звозити  хліб  з  поля,  пасти  худобу. Був добрим  і товариським

мав багато  друзів серед  ровесників , з  якими  бігав  до  річки купатися ,  ловити   руками  рибу , ходив  до  лісу  по гриби .

        Неписьменні  батьки  мріяли  дати  освіту  своїй   дитині. На  шостому  році  Івася  віддають до школи в  сусіднє село  Ясеницю  Сільну. Тут була краща  школа,  ніж  у  Нагуєвичах  -  вчили   не  тільки   співати  до  служби Божої , а  й  рахувати  і  читати  по – польськи ,  по- німецьки .

        Після двох років  навчання  в  сільській  школі  батько відвів  Івана  за дванадцять кілометрів  до Дрогобича  до німецької   школи  при  монастирі . Івана  прийняли  відразу до другого  класу. Про своє шкільне   навчання  розповів згодом  Іван Франка в  оповіданнях «Грицева шкільна  наука» , «Олівець» , « Отець – гуморист» та інших.

УЧЕНЬ.  Коли Іванові  було 9 років , помер  його  батько. Але  навчання   він таки закінчив. Закінчивши школу , Іван  поступив до Дрогобицької  гімназії. Протягом  усіх  восьми  років  навчання  в  гімназії  Іван  був   одним з найкращих  учнів .

       Був  Іван від  природи  здібним , мав   надзвичайну  пам’ять. У   6 класі  Іван   уже писав  вірші, читав  їх   своїм  товаришам. Склавши на «відмінно»  іспити  на  атестат  зрілості , Іван   Франко  вступає  до Львівського  університету  на  філософський факультет.

      Іван   Франко  видав   для дітей  збірку  казок  і  оповідань «Коли  ще  звірі  говорило» , «Малий  Мирон» , «Олівець».

      28 травня 1916 року  Івана  Франка  не  стало. Звістка  про його  смерть  швидко   рознеслася по Галичині. Сотні  людей  приходили  на  похорон  за  десятки  кілометрів.

     До  могили  Івана Яковича  Франка  ніколи не заростає  народна  стежка.

ІІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів .

     1. Бесіда .

     - Діти ,  а  чи   знайома вам  назва  казки «Лисичка  і  Журавель» ?  Читали  ми таку  казку ? ( Так , це – народна  казка .)

     - До  якого   жанру  відноситься    народна   казка ? (До  усної   народної

творчості . )

  • Як  ви  думаєте ,  чи  був  автор  у  народних  казок ? ( Так .)
  • Чому  ж  ми  його  не  знаємо ? ( Казка переходила  з вуст  в  уста,  І народ забув , хто  її  написав .)
  • На  уроці  ми  порівняємо ці  дві  казки  - народну  і літературну. А   для

того , щоб   відновити  в пам’яті  зміст  народної казки  “Лисичка  і Журавель» , послухайте  її   інсценізацію .

      Отже ,  слухайте  уважно .

2. Інсценізація  української  народної  казки  «Лисичка  і Журавель».

Автор .     Лисичка  і Журавель дуже заприятелювали . От  Лисичка  і    просить

                     Журавля  до себе  в  гості.

Лисичка:- Приходь , Журавлику ! Приходь , любчику ! Чим хата  багата , тим                                      .                   і    вгощу.                    

Автор.       Іде  Журавель  на  прошений  обід,  а  Лисичка  кашки  з молочком ,

                    розмазала   тонесенько    по    тарілці    та   й      поставила   перед  

                    Журавлем .

 Лисичка:- Пригощайся , не погордуй . Сама  варила.

Автор.        Журавель стук , стук  дзьобом – нічого  не спіймав. А  Лисичка  тим 

                    часом   лиже  та  й лиже  кашку , аж   поки   сама   всієї  не   з’їла . А  

                    коли  кашки  не  стало,  вона  й  мовить :

Лисичка:-  Вибачай  , кумочку,  більше  не маю  чим  пригощати .

Журавель:-Спасибі   й   за  те. А  ти  б , Лисичко ,  до   мене  завтра   в гості

                    прийшла .

Лисичка:-   Добре , Журавлику ,  прийду ,  чому не прийти .

Автор.         Другого  дня  приходить  Лисичка ,  а  Журавель  наварив  м’яса , 

                    бурячків , квасольки , картопельки . Покришив  дрібненько,  склав

                    у   високий  глечик  з  вузькою   шийкою  та  й  поставив  на  столі 

                    перед  Лисичкою.

Журавель:-Їж , кумонько.  Не  погордуй ,  люба  моя .

Автор.     Нюхає Лисичка – смачно  пахне . Встромляє  голову в  глечик -  не  

                      йде  голова. Пробує   лапою – не  витягне . Крутиться   Лисичка , 

                      навколо    глечика ,   а   Журавель  їсть    собі   шматочок    за

                      шматочком   ,  поки  всього   не  виїв .

Журавель:-  Вибачай , любонько ,  чим   хата  багата , тим  і  рада, а  більше  на

                      цей   раз  нічого  немає.

Автор.          Розсердилась  Лисичка ,  навіть    не    подякувала   за  гостинність.

                     Вона  ,  бачте , думала  ,  що  на   цілий  тиждень  наїсться , а   тут

                     прийшлося   додому  йти  облизня  спіймавши. Відтоді й  зареклася

                     Лисичка   з  Журавлем  приятелювати .

ІУ.  Фізкультхвилинка .

        Раз , два  - дерева ,   (Діти піднімають руки , тягнеться на носочках.)

       Три  ,  чотири  -  вийшли  звірі ,    ( Діти   крокують на місці.)

       П’ять , шість   - пада  лист.  (Діти  присідають )

       Вітер  його  підняв

       І  в  повітрі   закружляв.   (Діти  крутяться. )

       Потім  повільно  назад   поклав. ( Діти  сідають  зав парти .)

У. Опрацювання казки  Івана   Франка « Лисичка  і Журавель»

     1. Читання  твору  вчителем .

     2. Перевірка первинного  сприймання  казки.

         - Куди  запросила  Лисичка  Журавля ? ( До себе  в гості .)

         - Чим  вона пригощала   гостя ?  ( Молочною  кашкою , яку   тоненько  розмазала   по  тарілці .)

    3. Словникова  робота .

       а) Тлумачення  незрозумілих  слів :

            пісним   голосом  -  невдоволеним  голосом ;

            випорожнивши  - з’ївши ;

            призволяйся   -   пригощайся;

            облизня спіймавши  - ні з  чим ;

            глечик  -  посудина  з  глини ;

            заприятелювали  -  подружилися , потоваришували ;

            зареклася -  дала  слово .

   4. Мовчазне  читання  казки  учнями .

   5. Повторне  читання твору  в  особах.

   6. Вибіркове  читання .

        - Прочитайте , як  Лисичка  запрошувала  Журавлика в  гості ?

        - Чим   пригощала  Лисичка  гостя ?  Прочитайте .

        - Що  приготував  Журавлик  на  обід ? Прочитайте .

УІ. Порівняння  казки   «Лисичка  і  Журавель»   Івана  Франка  та народної.

 - Чим  подібні ці  дві  казки ?  ( В  обох казках  одні й  ті  ж  дійові особи ,

           відбуваються ті   самі  події).

        - Чим  вони  відрізняються ? ( У літературній  казці   деякі  слова  народної  

           казки   замінено   синонімами .)

Дуже  заприятелювали  -  у  велику   приязнь зайшли ,  навіть десь  покумались .

Просить  -  кличе ;  вгощу -  погощу ;  високий  глечик – високе  горнятко.

УІІ. Аналіз   моральної  якості  головного  героя казки – Лисички .

       Гра  «Суд  над  героєм  твору».

       Клас   поділено   на    чотири  групи :

       1  група  -  суд   присяжних  (  3  учні ) ;

       2  група  -  прокурори  ( 6  учнів ) , які   знаходять  негативне    в  образі 

       Лисички  , звинувачують  її ;

      3  група  -  адвокати  ( 6 учнів ) ,  які  знаходять  все  позитивне  в образі

      головного  героя ;

      серед  учнів  виділяються  відповідач  і  свідок .

Секретар  :    -  Встати , суд  іде !  ( Учні  встають  )

Суддя :         -  Всім   сідати . Слухається  справа  по  обвинуваченню  головного  героя  Лисички   із казки  Івана  Франка «Лисичка  і Журавель»  в  невихованості  і незнанні  правил  гостинності .

Секретар :    -  Ваша  честь , на  суд  з’явились  відповідач  і  свідок .

Суддя :         -  Відповідач , назвіть  свої  дані .

Відповідач:  - Я – Лисичка , головний герой   казки   Івана  Франка «Лисичка  і

                         Журавель».

Суддя :         -  Ми  розпочинаємо  судову  справу . Прошу  запросити до  зали 

                         свідка .

Свідок :     -  Я  був свідком , як  Лисичка   запросила  Журавлика  в гості .

                       На частування вона   наварила  кашки  з молочком , але розмазала

                      по тарілці так  тонесенько , що Журавлик , як  не старався , але  не

                      зміг    скуштувати    того   частування .   Журавлик   образився    на

                      Лисичку ,  але   подякував  їй  за  гостину .

Суддя :      -  Відповідач , ви підтверджуєте   слова  свідка ?

Відповідач – Так , ваша  честь .

Суддя :       -  Прошу   підготуватися  до  промови  прокурорів та  адвокатів до

                       промови   захисту головного  героя   казки  Лисички .

                       ( Після  обговорення  групами  своїх  виступів   слово  має суддя)

Суддя :       -  Слово  надається стороні  обвинувачення.

Прокурор:  -  Ваша    честь,  ми  звинувачуємо  Лисичку    в  тому , що  вона  не

                       проявила   належної  гостинності ,  запросивши    Журавлика    до 

                       себе  в гості . Це  виявилося  в тому , що  Лисичка  розмазала 

                        кашку  по  тарілці , і  Журавлик  не  зміг  скуштувати  частування

Суддя:       -  Слова  надається  стороні   захисту.

Адвокат :  -  Ваша  честь , все  це  так. Але  ми  хочемо  сказати ,  що  Лисичка

                        не   така  вже  й погана  Вона  просто не  подумала , що Журавлик

                        не  зможе  їсти  кашку , розмазану  по  тарілці .

Прокурор:  - Ваша  честь , якщо  це  навіть і так , то чому  ж тоді  Лисичка    не

                        виправила   своєї  помилки ,  а  продовжувала   їсти  і  з’їла    всю

                        кашу   сама..  Ми  наполягаємо  на  своєму  обвинуваченні.

Адвокат :  -  Ваша честь , зверніть  увагу  на те , як  лагідно  Лисичка

                        розмовляла   із   Журавликом :  «Журавлику ,   любчику !»   Ми

                        дотримуємося   думки ,   що  Лисичка   так    поступила    не    з

                        лихого  умислу ,  а тому , що  не  подумала , що  вийде  все    так

                        погано.

Прокурор: -  Ваша  честь  ,  ми   просимо   засудити   Лисичку.  Вона ,   коли 

                        побувала   в  гостях  у  Журавлика , навіть  не  подякувала   йому.

Адвокат :  -  Ваша   честь ,  зрозумійте  і   оправдайте    Лисичку , адже    вона 

                        Була   ображена  на   Журавлика  за  таку   гостину .

Прокурор :-  Ваша  честь ,  ми  просимо    визнати   Лисичку   винною . Адже

                       вона  перша  запросила  Журавлика  в гості  і  не  була  гостинною

                       господинею. І  все  ж  таки  він   подякував  їй , а Лисичка – ні .

Суддя :     -  Суд  іде  до  нарадчої  кімнати   для  винесення  вироку .   ( Учні           

                       з  класу, на    коридорі  вони  обговорюють  свою  відповідь .)

Секретар:-  Прошу  всіх  устати , суд  іде .

Суддя :      -  Суд  у  складі  головуючої  Доредоренко Валеріїї   , членів   суду

                      Рисака  Артема , Попової  Богдани та секретаря  Скорик  Валерії ,

                      вислухавши    сторону    обвинувачення    і   сторону    захисту ,

                      прийнявши  до  уваги  всі  докази , постановляє  : визнати  Лисичку

                      винною  - невихованою  і такою , яка  не знає правил гостинності.

                      Відповідач,  ви  маєте щось  сказати.?

Відповідач:- Так , Ваша  честь !  Я  хочу  попросити  вибачення  у Журавлика .

                       Я  все   зрозуміла  !   Надалі    я    буду     вихованою  , чемною  і 

                       гостинною  господинею.

Суддя :       -  Все !  Суд  іде .

Секретар :  -  Прошу  всіх  встати . ( Учні  встають )

УІІІ.  Підсумок  уроку .

  • Що найбільше  сподобалось  на  уроці ?
  • Де  важче  було  працювати  ?

ІХ.  Домашнє  завдання.

        Опрацювати   казку  Івана  Франка  «Лисичка  і Журавель».

 

 

docx
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку