Дата:
Тема: Суфікс (повторення і поглиблення). Суфікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності
Мета: (формувати компетентності)
Предметні:
поглибити знання учнів про суфікс;
формувати вміння знаходити суфікси у словах, визначати їх роль;
розвивати творчі вміння використання суфіксів для створення нових слів;
збагачувати словниковий запас;
розвивати вміння аналізувати, зіставляти, виховувати любов до природи.
Ключові:
НЛ – 1(екологічна безпека і сталий розвиток);
2(громадянська відповідальність);
3 (здоров’я і безпека)
4 (підприємливість і фінансова грамотність)
Цілі уроку (очікувані результати):
учень знає стилістичні можливості суфіксів;
учні мають навички стилістично доцільно використовувати значущі частини слова;
учні розвивають гнучкість у використанні мовних одиниць;
учні виявляють дбайливе ставлення до слова.
учні використовують різні суфікси для творення слів.
Обладнання: підручник, презентація, відеофрагмент
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
Перегляд відеофрагмента про префікси та суфікси
https://www.youtube.com/watch?v=4nXr0stSbB8
«Мозковий штурм» (2 слайд)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Мовне спостереження.
Прочитайте текст і виконайте завдання.
На терасу ресторану поважно зайшов смугастий кіт і зупинив свій погляд на столику, від якого віяло запашною юшкою. У цю мить почулися голоси:
— Що цей котяра тут робить?
— Та який же він котяра? Це котик.
А. Хто зі співрозмовників (перший чи другий) любить котів?
Б. Аргументуйте свою думку.
Розпочинаємо наш урок, девізом якого будуть слова: «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»
ІІІ Оголошення теми та мети уроку. Учні розгадують ребус та дізнаються тему уроку. (3 слайд)
Сьогодні на уроці ми приділимо увагу суфіксу — частині слова. З’ясуємо разом з вами, яку роль виконує суфікс у словах.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вправа «Дослідники». Порівняйте слова (песик-пес), поясніть лексичне значення. Як і чому воно змінилось? (4 слайд)
Пояснення вчителя (5 слайд)
Значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів називається суфіксом. (верх — вершина, верховий, вершечок, вершитель). В одному слові може бути декілька сфіксів. Садок, содочок.
Робота з підручником ст. 63
Вправа 144 усно.
Алгоритм визначення суфікса (6 слайд)
Вибірковий диктант. Знайдіть та випишіть слова, яким суфікси надають зменшувально-пестливого відтінку. Розберіть їх за будовою. З якою метою ці слова використано в тексті? (7 слайд)
Наш сьогоднішній герой – чотрилапий. Це – зірка у всіх значеннях слова – пес Патрон. Собачка-сапер зараз б’є всі рекорди за популярністю, ним захоплюються не лише українці, але й європейці та американці. У чому секрет слави цього миленького сапера?
Нещодавно на аукціоні продали мисочку, з якої песик пив воду у Львові. Стартова ціна становила 15 тисяч гривень. Патрону подарували вишиванку і він заполонив інтернет фотосесіями.
Господарі мріяли, аби їхній улюбленець став зіркою, але готували його не до служби з розмінування територій, бо на війну не сподівалися, а до звичайнесеньких виставок для чотирилапих. Але так сталося, що наразі Патрон – талісман чернігівських піротехніків, який разом із ними розміновує деокуповані території (З інтернету).
Фізкультхвилинка «Пес Патрон»
Гра «Хто швидше». Утворити слова за схемами та записати їх. (10 слайд)
Лінгвістичне дослідження. Розгляньте 2 хмаринки слів і порівняйте слова в них. Поясніть, за допомогою яких суфіксів утворилися слова на позначення жіночих професій. (11 слайд)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Творче редагування». Утворіть назви людей за професією, виділіть суфікси. Обміняйтесь зошитами та перевірте написане. (12 слайд)
Робота біля дошки. Розберіть слова за будовою спочатку усно, а потім — письмово. (Зразок на с.65)
Превеликим, принесу, підлісок, невидющий, хлібний, пречудовий, перерозподілений.
VІ Підсумки уроку
Вправа «Світлофор» (усе зрозуміло/ залишились питання / не зрозумів тему) (12 слайд)
Бесіда.
1. Що таке суфікс? Яке місце він займає у слові?
2. Чи може слово існувати без суфікса? Навести приклади.
3. Скільки може бути у слові суфіксів?
«Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я дізнався ... Мені було цікаво... Найважчим для мене було ...
VІІ Домашнє завдання (13 слайд)
§19, вправа 148
Скласти есе на тему: «Пухнастий батальйон», використовуючи слова із суфіксами, які надають позитивного забарвлення.
Використані джерела
1. Відеооролик про префікси та суфікси. Електронний ресурс. – Режим доступу :
https://www.youtube.com/watch?v=4nXr0stSbB8
2. Суфікс. Конспект уроку. . Електронний ресурс. – Режим доступу :
https://vseosvita.ua/library/sufiks-ak-znacusa-castina-slova-77337.html
3. Суфікси (повторення та поглиблення). . Електронний ресурс. – Режим доступу :