Урок ":Сульфатна кислота. Фізичні й хімічні властивості. Застосування."

Про матеріал

Тема. Сульфатна кислота. Фізичні й хімічні властивості. Застосування.

Мета: вивчить фізичні й хімічні властивості сульфатної кислоти;ознайомити учнів зі специфічними властивостями концентрованої сульфатної кислоти, якісною реакцією на сульфат-іон; показати значення сульфатної кислоти.

- розвивати пізнавальний інтерес до предмета, мислення учнів (аналіз, синтез, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, вміння виділяти головне),навички складання і розв'язування хімічних рівнянь,реакцій, хімічних перетворень та комунікативне вміння в спільній діяльності (вести діалог, слухати опонента, аргументовано доводити свою точку зору

- вдосконалювати культуру хімічного мовлення; виховувати працелюбність, відповідальне і творче ставлення до навчання.

Тип уроку комбінований «Урок-подорож»

Перегляд файлу

Тема. Сульфатна кислота. Фізичні й хімічні властивості. Застосування.

 

Мета: вивчить фізичні й хімічні властивості сульфатної кислоти;ознайомити учнів зі специфічними властивостями концентрованої сульфатної кислоти, якісною реакцією на сульфат-іон; показати значення сульфатної кислоти.

- розвивати пізнавальний інтерес до предмета, мислення учнів (аналіз, синтез, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, вміння виділяти головне),навички складання і розв’язування хімічних рівнянь,реакцій, хімічних перетворень та комунікативне вміння в спільній діяльності (вести діалог, слухати опонента, аргументовано доводити свою точку зору

- вдосконалювати культуру хімічного мовлення; виховувати працелюбність, відповідальне і творче ставлення до навчання.

 

Тип уроку  комбінований «Урок-подорож»

 

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно-рецептивний:

 а) словесний: розповідь-пояснення,опис, бесіда.

 б) наочний: ілюстрація, демонстрація,ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, демонстраційний дослід, одержання  з тексту,ілюстрація, демонстраційного досліду нових знань.

2. Репродуктивні.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошукові: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних питань,активізація уваги та мислення.

4. Візуальний: заповнення таблиці, складання рівнянь реакції.

5. Інтерактивні: робота в парах, «мозковий штурм».

 Форми роботи: фронтально-колективна, індивідуальна, групова.

Міжпредметні зв’язки : біологія, інформаційні технології,  ОБЖ, фізика.

Обладнання та реактиви: штатив з пробірками, розчин сульфатної кислоти,  натрій       гідроксиду, натрій карбонату, магній оксиду,  фенолфталеїну, метилоранжу, цинк; періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, ряд активності металів. Комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація « Сульфатна кислота», «Віртуальна хімічна лабораторія». 

                                                     Хід уроку

І. Організація групи.

    1.Привітання.

    2.Перевірка наявності необхідного  для уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

    1Фронтальна  бесіда.   

  - Що таке оксиди?

  - Як класифікують оксиди?

  - Які це основні оксиди?

  - Які оксиди називають кислотними? Знайдіть кислотні окиди ( Слайд №1)

  - Опишіть роботу вогнегасника.

  - В чому суть парникового ефекту?

   - Як запобігти виникненню парникового ефекту?

   - Яка причина кислотних дощів?

  2.Робота з індивідуальними картками

   закінчити       рівняння реакцій

      SO2  +  H2O                                    SiO2  + H2O

       N2O5 + H2O →                                    SO3 + H2O →

       SO3 + H2O →                                      CO2 + H2O →

 3. Завдання «Встановіть відповідність» ( робота біля дошки)

Із завдання 1 встановіть відповідність у завданні 2. ( Слайд №2,3)

      N2O5            H2SO4                 

      SO2               HNO3

      SO3               H3PO4

      P2O5            H2CO3

      CO2              H2SO3

 

  4. Тест контроль (вибірковий тест)    ( Додаток №1)                                     

      Перевірка відповідей методом взаємоперевірки. ( Слайд 4)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

    Що це за речовина? ( Слайд №5)

  • У продовольчій промисловості –Е-513 (емульгатор)
  • У виробництві мінеральних добрив;
  • В акумуляторах;
  • Для виробництва різних мінеральних кислот та солей;
  • Для виробництва хімічних волокон, барвників, вибухових речовин, мийних засобів;
  • Очищення нафтопродуктів;
  • В промисловому органічному синтезі;
  • Для відновлення смол у фільтрах

 

  Повідомлення  теми, мети уроку ( Слайд 6)

        

ІV. Вивчення нового матеріалу

Наш урок відбудеться у вигляді подорожі

 Маршрут подорожі (Слайд №7)

                    Станція «Інформаційна»

1.Будова молекули сульфатної кислоти, ступінь окиснення Сульфуру.( Слайд №8)

   Формула сульфатної кислоти молекулярна

              H2SO4

   а структурна формула  сульфатної кислоти

          H _    = O

              _ S

          H        =O

 Ступінь окиснення  S = +6

 Ця речовина має ще іншу назву. Її часто називають сірчана кислота. H2SO4-

 оксигеновмісна, двохосновна, сильна кислота. Сульфатна кислота, так як і всі інші  кислоти  складається із атомів Гідрогену, який позитивно заряджений (+)  та кислотного залишку SO4, який негативно заряджений -2, і який двовалентний.

                             Станція «Фізична»

2. Фізичні властивості  сульфатної кислоти (Слайд 9)

Важка безбарвна, масляниста рідина з густиною майже 1,838г/см

Гігроскопічна, роз’їдає папір і тканини

Спричиняє опіки  шкіри

Температура кипіння 230̊ С

Не має запаху, нелетка

                    Станція «ПТБ»

3Завдання: Пригадайте правила техніки безпеки при роботі з кислотами.( Слайд 10)

Змішується із водою у будь-яких співвідношеннях  Розчин кислоти готують, доливаючи невеликими порціями концентровану кислоту у воду, постійно перемішуючи і охолоджуючи. При попаданні кислоти на шкіру, її негайно видаляють чистою ганчіркою, уражене місце промивають великою кількістю води, а потім, для нейтралізації залишків кислоти, розчином питної соди і знову - водою. 

Її розрізняють концентровану та розбавлену.

Таблиця1

               Сульфатна кислота

                                          

    Концентрована         Розведена

(W(H2SO4) у водно-    (W(H2SO4) у водно-

      му розчині більша      му розчині менша

за 40%)                         за 40%)

 

Увага!

Під час роботи із сульфатною кислотою будь-якої концентрації потрібна обережність. При розчиненні сульфатної кислоти у воді розчин розігрівається наскільки, що може закипіти. Це є дуже небезпечним. Тому під час виготовлення розчину для більш рівномірного змішування кислоти з водою її ллють у воду, а не навпаки! «Віртуальна хімічна лабораторія» (дослід № 41 ) ( Слайд №11)

                    Станція «Індикаторна»

4.Дослід: Взаємодія розчину сульфатної кислоти з універсальним лакмусовим папірцем.

Завдання: Наявність яких йонів у розчині кислоти свідчить про зміну кольору індикаторів? Напишіть ступінчасту дисоціацію сульфатної кислоти.

Дисоціація у водному розчині йде в декілька етапів:

1 ступінь: H2SO4 http://www.refine.org.ua/images/referats/4186/image002.gifН+ + HSOhttp://www.refine.org.ua/images/referats/4186/image003.gif гідросульфат-іон;

2 ступінь: HSO4 - http://www.refine.org.ua/images/referats/4186/image002.gifH + + SOhttp://www.refine.org.ua/images/referats/4186/image004.gif "сульфат-іон.

Висновок:  Сульфатна кислота — сильна кислота, у водних розчинах вона дисоціює на іони практично повністю за двома ступенями.

                                       Станція «Практична»

5Хімічні властивості Н2SO4( Слайд №12)Завдання: Пригадайте хімічні властивості кислот. Запишіть рівняння реакцій взаємодії розбавленої сульфатної кислоти з металами ( Na,  Zn,  Fe) ; з лужними  та амфотерними оксидами (Na2O , CuO, Al2O3 )  ; з лугами ( NaOH, Mg(OH)2  , Al(OH)3  ) ; з солями ( CaCO3  ,  K2S ,  AgNO3  )

 

Робота в групах за індивідуальними завданнями.

І група: Закінчити рівняння реакцій взаємодії оксидів основних металів з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:

                              Na2O + H2SO4

                                              CuO + H2SO4

                              Al2O3 + H2SO4

ІІ група:  Закінчити рівняння реакцій взаємодії основ з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:

                              KOH + H2SO4

                              Mg(OH)2 + H2SO4

                              Al(OH)3 + H2SO4

ІІІ група:  Закінчити рівняння реакцій взаємодії солей з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:

                              CaCO3 + H2SO4

                               K2S + H2SO4

                               AgNO3 + H2SO4

 

6. Взаємодія металів різної активності з концент­рованою сульфатною кислотою

 

 

 

 

 

                        +  +                       =        =                   +       +                +           +                          

 

 

 

 

 

Малоактивні метали відновлюють кислоту до SO2, а дуже активні – до H2S.

Завдання : Записати рівняння окисно- відновних реакцій срібла, ртуті та міді з концентрованою сірчаною кислотою. ( робота в групах в зошиті та біля дошки)

Сu + 2 H2SO4 http://www.refine.org.ua/images/referats/4186/image005.gifCuSO4 + SO2http://www.refine.org.ua/images/referats/4186/image009.gif+ Н 2О;

                  Cu0 – 2e Cu+2       відновник

                            S+6 + 2e S+4           окисник

 

3Zn + H2SO4 http://www.refine.org.ua/images/referats/4186/image005.gif3ZnSO4 + S+ 4 Н 2О;

4Mg + 5 H2SO4 http://www.refine.org.ua/images/referats/4186/image005.gifH 2S + 4MgSO4 + 4 Н 2О.

 

 Висновок :  Розведена сульфатна кислота має загальні влас­тивості, характерні для всіх кислот. Хімічні власти­вості сульфатної кислоти значною мірою залежать від її концентрації, хоча такий поділ дещо умовний. Концентрована сульфатна кислота — сильний окис­ник, під час нагрівання вона реагує майже з усіма металами. Під час реакції залежно від активності металу й умов виділяються SO2, H2S, S.

 

7. Виявлення сульфат – йонів в розчині.

Дослід:  Виявлення сульфат – йонів в розчині.

Виконання роботи:

В одну пробірку налийте трохи розчину натрій сульфату, в іншу – розбавленої сульфатної кислоти. В обидві пробірки добавте по 1-2мл розчину барій хлориду (або барій нітрату). Що відбувається? Яка сполука випала в осад? Який колір і характер осаду?

Напишіть рівняння реакцій в молекулярній та йонній формах.

Висновок: реактивом на сульфат – йони є іони барію, при цьому випадає білий  осад BaSO4, який не розчиняється ні у воді, ні в нітратній кислоті.

BaCI2 + Na2SO4 = BaSO4 + 2NaCI

Ba2+ + 2CI- + 2Na+ + SO42- = 2Na+ + 2CI- + BaSO4

Ba2+ + SO42- = BaSO4

Цією особливою властивістю користуються, щоб розпізнати сульфатну кислоту серед інших кислот.

                                       Станція «Загадкова»

6.Обуглювання органічних речовин ( цукру і целюлози) 

 Дослід: Демонстрація досліду «невидимі чорнила»

На ватмані за допомогою скляної палички написати розбавленою сірчаною кислотою слово і почати з низу нагрівати напис , тримаючи папір на помірному вогні , на відстані. Що унеможливлює його займання. Через деякий час напис стає видимим – літери набувають чорно-сірого кольору.

Запитання: Чим пояснюється цей фокус?

- В процесі нагрівання через випаровування води з розчину концентрація сульфатної кислоти збільшується настільки, що вона починає проявляти свої окисні властивості. Концентрована сульфатна кислота окислює целюлозу ( з якої утворений ватман) з утворенням вуглецю ( його колір проявляється в написі)

Дослід: Обвуглювання цукру ( Слайд №14)

 

                                      Станція «Екологічна»

Випереджальне завдання «Утворення кислотних дощів» ( Слайд №15)

                                      Місто «Господарів»

 

 Робота зі (Слайдом №16, 17)

  У результаті   колективного обговорення учні записують в зошиті приклади застосування окремих сульфатів:

 медицина;

фарбування тканин;

дублення шкіри;

проклеювання паперу;

 боротьба зі шкідниками та хворобами рослин. 

Висновок

Сульфатна кислота є важливим продуктом хімічної промисловості. Вона у великих кількостях застосовується у виробництві мінеральних добрив, волокон, пластмас, барвників, вибухових речовин, у металургії в процесі добування міді, нікелю, урану та інших металів. Використовується також як осушувач газів.

 

                                      Станція «Екзаменаційна»

 V. Закріплення вивченого  матеріалу

 Увага гра! «Кислотні кульки»

Фронтальна бесіда:  використання стратегії «Кислотні кульки» ( учні беруть по черзі кольорові кульки з номерами , що відповідають певному запитанню та відповідають на них)

       1) В двох однакових посудинах без написів знаходяться рівні об’єми води і сульфатної кислоти. Запропонуйте найпростіший спосіб ідентифікації кожної з рідин.

       2) Не так  давно  між склом в подвійні віконні рами на зиму ставили склянку з концентрованою сульфатною кислотою, щоб скло не «запотівало». Яку роль відігравала сульфатна кислота? Збільшиться чи зменшиться об’єм рідини весною?   

       3) У чому подібність і відмінність властивостей сульфатної кислоти і властивостей інших відомих вам кислот, наприклад хлоридної?

        4)  У цистернах з яких металів можна транспортувати концентровану сульфатну кислоту?

 

        5) В стічних водах заводу по виробництві мінеральних добрив містяться хлорид- та сульфат – йони. Запропонуйте способи їх осадження,

        6) Що таке кристалогідрати? Які кристалогідрати вам відомі?

        7)  Чому сульфатну кислоту називають «хлібом хімічної промисловості»?

  Вправа 1

 «Вилучи зайвий» ( Слайд №18)

  •  реагує з кислотами
  • реагує з основами
  • реагує з солями
  • реагує з кислотними оксидами
  • реагує з основними оксидами
  • реагує з   усіма металлами
  • сильна

 Вправа 2

« Робота в парах» 

Вставить замість крапок формули хімічних елементів або речовин. Визначити «найшвидшу» пару. Порівняти отримані результати з текстом слайду.( Слайд №19,20)

VI.Підсумки уроку

  Оцінювання діяльності учнів на уроці. Рефлексія. 

VII. Домашнє завдання

Опрацювати ƪ9; Впр1; 3 с. 78

Підготувати повідомлення про сульфати.

 

 

 

                                    Список літератури

1 .Н.М. Буринська.  Методика викладання шкільного курсу  хімії.  К.: «Освіта»,1991

2. О.Дубовик, Т.Зубарук, Р.Сергуніна. Робочий зошит з хімії. 10 клас, К., 2010.

3. П.П.Попель, Л.С.Крикля. Хімія. Підручник X кл. ВЦ «Академія»,2010.

4. П.П.Попель, В.Г. Пивоваренко, О.В.Гордієнко. Хімія. Підручник 10  кл., ВЦ «Академія»,2002.

5. Хімія. Шкільний світ. №29, жовтень,2009, ст..18-22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       Додаток№1

           Вибірковий тест: « Оксиди неметалічних елементів»

1.Оксиди неметалів можуть бути:

а)  кислотними і основними

б) основними і несолеутворюючими

в) )  кислотними  і несолеутворюючими

2.  Встановіть відповідність.

Характер властивостей оксиду

Речовина

1. кислотний

а.. нітроген(ІІ)оксид

2. основний

б.сульфур(IV)оксид

3. несолеутворюючій

в.алюміній оксид

4. амфотерний

 

3. Виберіть систематичну назву отруйної речовини, яка блокує гемоглобін:

а) Карбон (ІV) оксид                                  в) Сірководень

б) Карбон (ІІ) оксид                                    г) Сірковуглець

4. Який з оксидів відповідає формулі нітратної кислоти:

а) N2O3                                                                                      в) SO2

б) Р2О5                                                                                           г) N2O5

5. Оксиди яких елементів є причиною кислотних дощів:

а) оксиди Сульфуру і Фосфору

б) оксиди Карбону і Нітрогену

в) оксиди Сульфуру і Нітрогену

6. Укажіть назву газу, який є причиною кислотних дощів:

   а) чадний газ                                в) сірчаний інгідрид

   б) сірчистий газ                            г) вуглекислий газ

7.Виберіть правильні відповіді:

Кислотні оксиди реагують з:

а) кислотами                                          г) основними оксидами 

б) лугами                                                д) водою

в) солями                                               е) кислотними оксидами

 

 

2б

8. Виберіть правильну відповідь

Скорочене іонне рівняння реакції  карбон (IV) оксиду з розчином лугу має вигляд

а) RO2 + 2OH- = RO32- + H2O

Б) RO2 + 2 Na+ + 2OH- =Na 2RO3 + H2O

в) RO2 + 2OH- = RO32-+ 2Н+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
16 серпня 2018
Переглядів
21031
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку