Мета: вивчить фізичні й хімічні властивості сульфатної кислоти;ознайомити учнів зі специфічними властивостями концентрованої сульфатної кислоти, якісною реакцією на сульфат-іон; показати значення сульфатної кислоти.
- розвивати пізнавальний інтерес до предмета, мислення учнів (аналіз, синтез, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, вміння виділяти головне),навички складання і розв'язування хімічних рівнянь,реакцій, хімічних перетворень та комунікативне вміння в спільній діяльності (вести діалог, слухати опонента, аргументовано доводити свою точку зору
- вдосконалювати культуру хімічного мовлення; виховувати працелюбність, відповідальне і творче ставлення до навчання.
Тип уроку комбінований «Урок-подорож»
Мета: вивчить фізичні й хімічні властивості сульфатної кислоти;ознайомити учнів зі специфічними властивостями концентрованої сульфатної кислоти, якісною реакцією на сульфат-іон; показати значення сульфатної кислоти.
- розвивати пізнавальний інтерес до предмета, мислення учнів (аналіз, синтез, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, вміння виділяти головне),навички складання і розв’язування хімічних рівнянь,реакцій, хімічних перетворень та комунікативне вміння в спільній діяльності (вести діалог, слухати опонента, аргументовано доводити свою точку зору
- вдосконалювати культуру хімічного мовлення; виховувати працелюбність, відповідальне і творче ставлення до навчання.
Тип уроку комбінований «Урок-подорож»
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення,опис, бесіда.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація,ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, демонстраційний дослід, одержання з тексту,ілюстрація, демонстраційного досліду нових знань.
2. Репродуктивні.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошукові: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних питань,активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: заповнення таблиці, складання рівнянь реакції.
5. Інтерактивні: робота в парах, «мозковий штурм».
Форми роботи: фронтально-колективна, індивідуальна, групова.
Міжпредметні зв’язки : біологія, інформаційні технології, ОБЖ, фізика.
Обладнання та реактиви: штатив з пробірками, розчин сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, натрій карбонату, магній оксиду, фенолфталеїну, метилоранжу, цинк; періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, ряд активності металів. Комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація « Сульфатна кислота», «Віртуальна хімічна лабораторія».
Хід уроку
І. Організація групи.
1.Привітання.
2.Перевірка наявності необхідного для уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1Фронтальна бесіда.
- Що таке оксиди?
- Як класифікують оксиди?
- Які це основні оксиди?
- Які оксиди називають кислотними? Знайдіть кислотні окиди ( Слайд №1)
- Опишіть роботу вогнегасника.
- В чому суть парникового ефекту?
- Як запобігти виникненню парникового ефекту?
- Яка причина кислотних дощів?
2.Робота з індивідуальними картками
закінчити рівняння реакцій
SO2 + H2O → SiO2 + H2O→
N2O5 + H2O → SO3 + H2O →
SO3 + H2O → CO2 + H2O →
3. Завдання «Встановіть відповідність» ( робота біля дошки)
Із завдання 1 встановіть відповідність у завданні 2. ( Слайд №2,3)
N2O5 H2SO4
SO2 HNO3
SO3 H3PO4
P2O5 H2CO3
CO2 H2SO3
4. Тест контроль (вибірковий тест) ( Додаток №1)
Перевірка відповідей методом взаємоперевірки. ( Слайд 4)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Що це за речовина? ( Слайд №5)
Повідомлення теми, мети уроку ( Слайд 6)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Наш урок відбудеться у вигляді подорожі
Маршрут подорожі (Слайд №7)
Станція «Інформаційна»
1.Будова молекули сульфатної кислоти, ступінь окиснення Сульфуру.( Слайд №8)
Формула сульфатної кислоти молекулярна
H2SO4
а структурна формула сульфатної кислоти
H _ = O
_ S
H =O
Ступінь окиснення S = +6
Ця речовина має ще іншу назву. Її часто називають сірчана кислота. H2SO4-
оксигеновмісна, двохосновна, сильна кислота. Сульфатна кислота, так як і всі інші кислоти складається із атомів Гідрогену, який позитивно заряджений (+) та кислотного залишку SO4, який негативно заряджений -2, і який двовалентний.
Станція «Фізична»
2. Фізичні властивості сульфатної кислоти (Слайд 9)
Важка безбарвна, масляниста рідина з густиною майже 1,838г/см
Гігроскопічна, роз’їдає папір і тканини
Спричиняє опіки шкіри
Температура кипіння 230̊ С
Не має запаху, нелетка
Станція «ПТБ»
3Завдання: Пригадайте правила техніки безпеки при роботі з кислотами.( Слайд 10)
Змішується із водою у будь-яких співвідношеннях Розчин кислоти готують, доливаючи невеликими порціями концентровану кислоту у воду, постійно перемішуючи і охолоджуючи. При попаданні кислоти на шкіру, її негайно видаляють чистою ганчіркою, уражене місце промивають великою кількістю води, а потім, для нейтралізації залишків кислоти, розчином питної соди і знову - водою.
Її розрізняють концентровану та розбавлену.
Таблиця1
Сульфатна кислота
↓ ↓
Концентрована Розведена
(W(H2SO4) у водно- (W(H2SO4) у водно-
му розчині більша му розчині менша
за 40%) за 40%)
Увага!
Під час роботи із сульфатною кислотою будь-якої концентрації потрібна обережність. При розчиненні сульфатної кислоти у воді розчин розігрівається наскільки, що може закипіти. Це є дуже небезпечним. Тому під час виготовлення розчину для більш рівномірного змішування кислоти з водою її ллють у воду, а не навпаки! «Віртуальна хімічна лабораторія» (дослід № 41 ) ( Слайд №11)
Станція «Індикаторна»
4.Дослід: Взаємодія розчину сульфатної кислоти з універсальним лакмусовим папірцем.
Завдання: Наявність яких йонів у розчині кислоти свідчить про зміну кольору індикаторів? Напишіть ступінчасту дисоціацію сульфатної кислоти.
Дисоціація у водному розчині йде в декілька етапів:
1 ступінь: H2SO4 Н+ + HSO гідросульфат-іон;
2 ступінь: HSO4 - H + + SO "сульфат-іон.
Висновок: Сульфатна кислота — сильна кислота, у водних розчинах вона дисоціює на іони практично повністю за двома ступенями.
Станція «Практична»
5Хімічні властивості Н2SO4( Слайд №12)Завдання: Пригадайте хімічні властивості кислот. Запишіть рівняння реакцій взаємодії розбавленої сульфатної кислоти з металами ( Na, Zn, Fe) ; з лужними та амфотерними оксидами (Na2O , CuO, Al2O3 ) ; з лугами ( NaOH, Mg(OH)2 , Al(OH)3 ) ; з солями ( CaCO3 , K2S , AgNO3 )
Робота в групах за індивідуальними завданнями.
І група: Закінчити рівняння реакцій взаємодії оксидів основних металів з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:
Na2O + H2SO4
CuO + H2SO4
Al2O3 + H2SO4
ІІ група: Закінчити рівняння реакцій взаємодії основ з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:
KOH + H2SO4
Mg(OH)2 + H2SO4
Al(OH)3 + H2SO4
ІІІ група: Закінчити рівняння реакцій взаємодії солей з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:
CaCO3 + H2SO4
K2S + H2SO4
AgNO3 + H2SO4
6. Взаємодія металів різної активності з концентрованою сульфатною кислотою
+ + = = + + + +
Малоактивні метали відновлюють кислоту до SO2, а дуже активні – до H2S.
Завдання : Записати рівняння окисно- відновних реакцій срібла, ртуті та міді з концентрованою сірчаною кислотою. ( робота в групах в зошиті та біля дошки)
Сu + 2 H2SO4 CuSO4 + SO2+ Н 2О;
Cu0 – 2e Cu+2 відновник
S+6 + 2e S+4 окисник
3Zn + H2SO4 3ZnSO4 + S ↓+ 4 Н 2О;
4Mg + 5 H2SO4 H 2S + 4MgSO4 + 4 Н 2О.
Висновок : Розведена сульфатна кислота має загальні властивості, характерні для всіх кислот. Хімічні властивості сульфатної кислоти значною мірою залежать від її концентрації, хоча такий поділ дещо умовний. Концентрована сульфатна кислота — сильний окисник, під час нагрівання вона реагує майже з усіма металами. Під час реакції залежно від активності металу й умов виділяються SO2, H2S, S.
7. Виявлення сульфат – йонів в розчині.
Дослід: Виявлення сульфат – йонів в розчині.
Виконання роботи:
В одну пробірку налийте трохи розчину натрій сульфату, в іншу – розбавленої сульфатної кислоти. В обидві пробірки добавте по 1-2мл розчину барій хлориду (або барій нітрату). Що відбувається? Яка сполука випала в осад? Який колір і характер осаду?
Напишіть рівняння реакцій в молекулярній та йонній формах.
Висновок: реактивом на сульфат – йони є іони барію, при цьому випадає білий осад BaSO4, який не розчиняється ні у воді, ні в нітратній кислоті.
BaCI2 + Na2SO4 = BaSO4 + 2NaCI
Ba2+ + 2CI- + 2Na+ + SO42- = 2Na+ + 2CI- + BaSO4↓
Ba2+ + SO42- = BaSO4↓
Цією особливою властивістю користуються, щоб розпізнати сульфатну кислоту серед інших кислот.
Станція «Загадкова»
6.Обуглювання органічних речовин ( цукру і целюлози)
Дослід: Демонстрація досліду «невидимі чорнила»
На ватмані за допомогою скляної палички написати розбавленою сірчаною кислотою слово і почати з низу нагрівати напис , тримаючи папір на помірному вогні , на відстані. Що унеможливлює його займання. Через деякий час напис стає видимим – літери набувають чорно-сірого кольору.
Запитання: Чим пояснюється цей фокус?
- В процесі нагрівання через випаровування води з розчину концентрація сульфатної кислоти збільшується настільки, що вона починає проявляти свої окисні властивості. Концентрована сульфатна кислота окислює целюлозу ( з якої утворений ватман) з утворенням вуглецю ( його колір проявляється в написі)
Дослід: Обвуглювання цукру ( Слайд №14)
Станція «Екологічна»
Випереджальне завдання «Утворення кислотних дощів» ( Слайд №15)
Місто «Господарів»
Робота зі (Слайдом №16, 17)
У результаті колективного обговорення учні записують в зошиті приклади застосування окремих сульфатів:
медицина;
фарбування тканин;
дублення шкіри;
проклеювання паперу;
боротьба зі шкідниками та хворобами рослин.
Висновок
Сульфатна кислота є важливим продуктом хімічної промисловості. Вона у великих кількостях застосовується у виробництві мінеральних добрив, волокон, пластмас, барвників, вибухових речовин, у металургії в процесі добування міді, нікелю, урану та інших металів. Використовується також як осушувач газів.
Станція «Екзаменаційна»
V. Закріплення вивченого матеріалу
Увага гра! «Кислотні кульки»
Фронтальна бесіда: використання стратегії «Кислотні кульки» ( учні беруть по черзі кольорові кульки з номерами , що відповідають певному запитанню та відповідають на них)
1) В двох однакових посудинах без написів знаходяться рівні об’єми води і сульфатної кислоти. Запропонуйте найпростіший спосіб ідентифікації кожної з рідин.
2) Не так давно між склом в подвійні віконні рами на зиму ставили склянку з концентрованою сульфатною кислотою, щоб скло не «запотівало». Яку роль відігравала сульфатна кислота? Збільшиться чи зменшиться об’єм рідини весною?
3) У чому подібність і відмінність властивостей сульфатної кислоти і властивостей інших відомих вам кислот, наприклад хлоридної?
4) У цистернах з яких металів можна транспортувати концентровану сульфатну кислоту?
5) В стічних водах заводу по виробництві мінеральних добрив містяться хлорид- та сульфат – йони. Запропонуйте способи їх осадження,
6) Що таке кристалогідрати? Які кристалогідрати вам відомі?
7) Чому сульфатну кислоту називають «хлібом хімічної промисловості»?
Вправа 1
«Вилучи зайвий» ( Слайд №18)
Вправа 2
« Робота в парах»
Вставить замість крапок формули хімічних елементів або речовин. Визначити «найшвидшу» пару. Порівняти отримані результати з текстом слайду.( Слайд №19,20)
VI.Підсумки уроку
Оцінювання діяльності учнів на уроці. Рефлексія.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати ƪ9; Впр1; 3 с. 78
Підготувати повідомлення про сульфати.
Список літератури
1 .Н.М. Буринська. Методика викладання шкільного курсу хімії. К.: «Освіта»,1991
2. О.Дубовик, Т.Зубарук, Р.Сергуніна. Робочий зошит з хімії. 10 клас, К., 2010.
3. П.П.Попель, Л.С.Крикля. Хімія. Підручник X кл. ВЦ «Академія»,2010.
4. П.П.Попель, В.Г. Пивоваренко, О.В.Гордієнко. Хімія. Підручник 10 кл., ВЦ «Академія»,2002.
5. Хімія. Шкільний світ. №29, жовтень,2009, ст..18-22
1.Оксиди неметалів можуть бути: а) кислотними і основними б) основними і несолеутворюючими в) ) кислотними і несолеутворюючими |
1б |
||||||||||
2. Встановіть відповідність.
|
1б |
||||||||||
3. Виберіть систематичну назву отруйної речовини, яка блокує гемоглобін: а) Карбон (ІV) оксид в) Сірководень б) Карбон (ІІ) оксид г) Сірковуглець |
1б |
||||||||||
4. Який з оксидів відповідає формулі нітратної кислоти: а) N2O3 в) SO2 б) Р2О5 г) N2O5 |
1б |
||||||||||
5. Оксиди яких елементів є причиною кислотних дощів: а) оксиди Сульфуру і Фосфору б) оксиди Карбону і Нітрогену в) оксиди Сульфуру і Нітрогену |
1б |
||||||||||
6. Укажіть назву газу, який є причиною кислотних дощів: а) чадний газ в) сірчаний інгідрид б) сірчистий газ г) вуглекислий газ |
1б |
||||||||||
7.Виберіть правильні відповіді: Кислотні оксиди реагують з: а) кислотами г) основними оксидами б) лугами д) водою в) солями е) кислотними оксидами
|
2б |
||||||||||
8. Виберіть правильну відповідь Скорочене іонне рівняння реакції карбон (IV) оксиду з розчином лугу має вигляд а) RO2 + 2OH- = RO32- + H2O Б) RO2 + 2 Na+ + 2OH- =Na 2RO3 + H2O в) RO2 + 2OH- = RO32-+ 2Н+ |
2б |
1