Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Задачі уроку:
1. Сформувати в учнів розуміння поняття
2. Навчити будувати та читати графіки функцій.
3. Оцінити рівень засвоєння учнями знань та вмінь будувати та читати графіки функцій.
Очікувані результати:
Діти:
- засвоїли теореми про суму кутів трикутника, про зовнішній кут трикутника,
- навчилися використовувати теореми при розв’язуванні задач,
- записують теореми відповідно до умови задачі.
Структура уроку:
Хід уроку
Доброго дня, діти!
(перевірити готовність до уроку)
Зараз я запишу на дошці дату і тему уроку, а ви, будь ласка, перепишіть їх в зошит. Тепер перевіримо хто сьогодні відсутній. А зараз розпочнемо наш урок.
Почнемо з перевірки домашнього завдання. Вам було все зрозуміло в ньому? (якщо не зрозуміло, розв’язати один з номерів на дошці)
3. Актуалізація опорних знань.
Тепер повторимо з вами раніше вивчений матеріал. Тільки не викрикуйте. Хто знає піднімайте руку. Активні учні отримають хорошу оцінку. Тож давайте розпочнемо.
Дайте відповіді на запитання: (вибіркове опитування з місця)
1. Закінчіть речення «Сума кутів будь-якого трикутника дорівнює…»
180˚.
2.Чи існує трикутник з двома прямими кутами?
Ні.
3. Чи існує трикутник, два кути якого дорівнюють 120˚ і 70˚?
Ні.
4. Один із кутів трикутника тупий. Які два інших кути?
Гострі.
5. Чому дорівнює кут М трикутника МКО, якщо кут К має градусну міру 70˚, кут О – 30˚?
180˚-(70˚+30˚)=80˚.
Діти, які ви молодці! Тепер перейдемо до нової теми.
4. Виклад нового матеріалу
Тема нашого уроку: «Сума кутів трикутника. Зовнішній кут трикутника». Запишіть в зошит тему. Дана тема для вас є знайомою. На опитуванні ми разом згадали про кути трикутника та їх суму. Давайте, зараз разом доведемо уже знайому вам теорему.
Теорема. Сума кутів трикутника дорівнює 180˚. (записано на дошці)
Доведення. Проведемо через вершину В довільного трикутника АВС пряму FD, паралельно прямій АС .
Тоді АСВ = СВD, а ВАС = FBA як внутрішні різносторонні при паралельних прямих АС і FD та січних ВС і АВ.
Отже, сума внутрішніх кутів трикутника А + В + С = FBA + ABC + CBD = 180°, що й треба було довести.
Семикласники, ця теорема була відома ще з часів стародавнього Єгипту, проте відомості, які дійшли до нас про різні її доведення відносяться до набагато пізнішого часу. Доведення, яке є у вашому підручнику знаходиться в коментаріях Прокла до „Начала” Евкліда. Але він стверджував, що дане доведення було відкрите ще піфагорійцями у 5 столітті до н. е.
Також доведенням цієї теореми займався великий російський вчений Микола Іванович Лобачевский. Цю теорему він довів ще навчаючись у гімназії. Юний Микола шукав своє доведення, яке було б відмінне від уже відомих. Прояснення прийшло до нього вночі, коли всі спали.
Дослівно про це ви змажете взнати, прочитавши книгу Джавада Тарджиманова „Юність Лобачевского”
Із цієї теореми випливають наслідки:
1. У будь-якому трикутнику принаймні два кути гострі (тобто в трикутнику не може бути більше одного прямого або тупого кута).
2. Кути рівностороннього трикутника дорівнюють 60˚.
А тепер давайте зупинимося на малюнку та вияснимо, які кути називаються зовнішніми кутами трикутника. (роздаю учням таблички «Зовнішній кут трикутника»)
Зовнішній кут трикутника |
||
|
||
Означення |
Теорема |
Висновки |
4 — зовнішній кут при вершині С |
4 = 1 + 2 |
4 > 2; 4 > 1 |
Озн. Зовнішнім кутом трикутника при даній вершині називається кут, суміжний із кутом трикутника при цій вершині
Діти, а які ж є властивості зовнішнього кута? Для чого він нам взагалі потрібен? Зараз ми разом виділимо основні властивості зовнішнього кута трикутника. Записуємо всі в зошити.
Теорема 1. Зовнішній кут трикутника дорівнює сумі двох внутрішніх кутів, не суміжних з ним.
Теорема 2. Зовнішній кут трикутника більший від будь-якого внутрішнього кута, не суміжного з ним.
Теорема 3. Сума зовнішніх кутів трикутника дорівнює 360˚.
5. Закріплення нового матеріалу
Для того,щоб ви краще змогли зрозуміти новий матеріал розв’яжемо з вами декілька прикладів.
(викликати до дошки слабших учнів).
Завдання 1. Знайдіть третій кут трикутника АВС, використовуючи дані таблиці.
А |
130° |
30° |
? |
В |
30° |
? |
45° |
С |
? |
50° |
90° |
.
Розв’язання: С=180˚-(130˚+30˚)=20˚
В=180˚-(50˚+30˚)=100˚
А=180˚-(90˚+45˚)=45˚
Відповідь: 20˚, 100˚, 45˚
№8. Чи можуть кути трикутника дорівнювати
1) 70˚, 51˚, 58˚.
Розв’язання: 70˚+51˚+58˚=179˚ - не можуть.
Відповідь: не можуть
2) 42˚, 89˚, 49˚.
Розв’язання: 42˚+89˚+49˚=180˚ - можуть.
Відповідь: можуть
3) 65˚, 75˚, 41˚.
Розв’язання: 65˚+75˚+41˚=181˚ - не можуть.
Відповідь: не можуть.
Добре! Хто тепер бажає до дошки? Викликати бажаючих (якщо таких немає, викликати учнів із середнім рівнем знань). Ті хто зробить в зошиті швидше, ніж на дошці піднімайте руку і я підійду перевірю.
№17 За даними, наведеними на малюнку, знайдіть зовнішній кут трикутника KLM при вершині М.
Дано: KLM – трикутник, М=50˚.
Знайти: DML
Розв’язання: С=180˚-50˚=130˚
Відповідь: 130˚.
Наступний №22. Хто піде до дошки?
№ 22 (1). Знайдіть кути трикутника, якщо вони пропорційні числам 1, 2, 3.
Розв’язання: Нехай А=х˚, тоді В=2х˚, С=3х˚. За теоремою про суму кутів трикутника сума кутів А, В і С буде дорівнювати 180˚. Отже, маємо рівняння.
х+2х+3х=180
6х=180
х=30.
Отже, А=30˚, В=30˚*2=60˚, С=30˚*3=90˚
Відповідь: 30˚, 60˚, 90˚.
7. Підведення підсумку уроку.
Сьогодні на уроці ми відкрили дослідним шляхом теорему про суму кутів трикутника, довели теорему, навчились застосовувати набуті знання в практичній діяльності. Ми ще раз переконалися , що геометрія це наука , яка виникла з потреб людини. Адже, як писав Галілей, ”Природа розмовляє мовою математики: букви цієї мови - кола , трикутник та інші геометричні фігури”.
Молодці! Всі ви сьогодні дуже добре попрацювали. Дайте щоденники на оцінки. Я думаю, що сьогодні на уроці ви добре засвоїли новий матеріал. На наступному уроці ми з вами ще порозв’язуємо приклади з цієї теми.
А зараз відкрийте щоденники і запишіть завдання додому. Вивчити параграф 11 (ст. 83-85) та розв’язати №37 , №35 (1)
№35 (1). Зовнішній кут трикутника дорівнює 100˚. Знайдіть кути трикутника, якщо один із них дорівнює 40˚.
Дано: АВС – трикутник , ВСЕ= 100˚, А=40˚
Знайти: С, В
Розв’язання: Нехай АСВ=180˚-100˚=80˚, тоді В=180˚-(80˚+40˚)=60˚,
Відповідь: 40˚, 60˚, 80˚.
№37 Зовнішній кут трикутника дорівнює 80˚. Знайдіть кути трикутника, не суміжні з ним, якщо вони пропорційні числам 3 і 5.
Дано: ЕСА – 80˚ , А: В=3:5
Знайти: А, В
Розв’язання: Нехай одна частина кута А – х, А=3х˚, тоді В=5х. За властивістю зовнішнього кута трикутника А+В =80˚ Отже, маємо рівняння.
5х+3х=80
8х=80
х=10.
Отже, А=30˚, В=10˚*5=50˚.
Відповідь: 30˚, 50˚.