«Погоджено»
Старший майстер
__________ В.П.Хомюк
План уроку
виробничого навчання «Свердління , зенкування , розвертання»
Група №110 СЕзРЕ.
Тема: Свердління,зенкування, розвертання
Тема уроку: Свердління металу
Мета:
Тип уроку: урок формування навичок та вдосконалення вмінь
Вид уроку: виконання вправ ; аналіз конкретних ситуацій
Дидактичне забезпечення: інструкційно-технологічні картки, плакати
Обладнання уроку: 1.Пластини металу;
2. ручний дриль;
3. Свердлильний верстат;
Міжпредметні зв’язки: електроматеріалознавство, слюсарна справа.
ХІД УРОКУ
І.Організаційна частина: 8.00-8.05
а) перевірка наявності учнів;
б) зовнішній вигляд;
в) повідомлення теми і мети уроку;
ІІ. Вступний інструктаж: 8.05-8.50
- Перевірка знань учнів, необхідних для виконання навчальної задачі : 1) Усне фронтальне опитування;
Що таке різання ?
- З яких основних частин складається ручна ножівка ?
- Відповідь: Ручна ножівка складається : з рамки та ножівкового полотна. На одному кінці рамки є не рухома головка з хвостовиком, і ручкою., а на іншому гвинт і гайка для натягування полотна.
- Що таке ножівочне полотно ?
Відповідь : Ножівочне полотно це – тонка вузька стальна пластина з двома отворами для закріплення, яка має зуби на одному з ребер.
2. Картки завдань :
Картка № 1
Картка № 2
Картка № 3
Картка № 4
Пояснення навчального матеріалу:
План
Пояснення відбувається при виконанні практичних операцій (з використанням інструкційно-технологічних карток )
Ручний дриль застосовують для свердління отворів діаметром до 10мм. Він складається з : 1 - Шпиндель; 2 Вал; 3,6,7,8 – зубчасті колеса; 4 – упор ; 5 – ручка.
Настільний вертикально – свердлильний верстат складається : 1 – колона ; 2 – привід ; 3 – механізм підйому шпиндельної бабки та шпинделя; 4 – кронштейн ; 5 – стіл ; 6 – ручка ручної подачі ; 7 – шпиндель ; 8 – шпиндельна бабка .
Настільний вертикально – свердлильний верстат служить для свердління отворів діаметром не більше як 12 мм у невеликих деталях. У верстата є три положення «Ліворуч» , «0» , «Праворуч»
Спіральне свердло це – двозубий різальний інструмент. Він має дві основних частини – робочу та хвостовик. Робоча частина свердла , в свою чергу, має циліндричну та різальну частину. На циліндричній частині є дві гвинтові канавки розміщені
Спіральне свердло це – двозубий різальний інструмент. Він має дві основні частини , робочу та хвостовик. Спіральне свердло – двозубий (дволезовий) різальний інструмент. Він має дві основні частини – робочу та хвостовик. Робоча частина свердла , в свою чергу , має циліндричну (калібруючи) та різальну частини. На циліндричній частині є дві гвинтові канавки, розміщені одна проти одної. Їх призначення – відводити стружку з отвору, що просвердлюється, під час роботи свердла. Канавки на свердлах мають спеціальний профіль, який забезпечує правильне утворення різальних кромок свердла і потрібний простір для виходу стружки.
Різальні кромки сполучаються між собою на серцевинні ( серцевина – тіло робочої частини між канавками) короткою поперечною кромкою. Для більшої міцності свердла серцевина поступово потовщується від поперечної кромки до кінця канавок( до хвостовика).
Кут між різальними кромками( кут 2Ф при вершині свердла) суттєво впливає при його збільшенні підвищується міцність свердла, але одночасно різко зростає зусилля подачі. Зі зменшення кута при вершині різання полегшується , але послаблюється різальна частина свердла. Значення цього кута вибирають від залежно від твердості оброблювально матеріалу.Чавун і сталь 116…118° , стальні поковки та загартована сталь 125°, м’яка мідь 125°, латунь і м’яка бронза.
Демонстрація прийомів виконання завдань майстром в/н та відпрацювання навичок учнями (4-5 чоловік). Аналіз помилок.
- Розв’язання проблемних ситуацій:
1. Під час свердління мідної пластини заклинило свердло, ваші дії ?
Відповідь: Так-як ми знаємо, що мідь в’язкий матеріал ми одразу перевіряємо кут заточення свердла. Тому що, якщо свердло буде гострим, то воно розпочне намотувати на себе стружку.
2.Шпиндель замка не обертається, але при цьому працює двигун, ваші дії?
- Перевірка правил техніки безпеки при виконанні робіт (з використанням методу «Пинг - понг»):
Відповідь: Перед початком роботи перевірити весь інструмент.
Відповідь: Слюсарні молотки повинні бути добре насаджені . Зубила , борідки не повинні мати тріщин і сколів. Перевірити справність пневматичного інструменту. Повітряні шланги повинні бути добре насаджені на штуцери і не повинні мати ушкоджень. При виявленні будь-якої несправності , заявити про це майстра . При отриманні від майстра нової роботи вимагати проведення інструктажу про безпечні методи її виконання.
Відповідь: Правильно встановлювати, надійно закріплювати заготовки на столі верстата і не притримувати іх руками у процесі обробки.
- Не залишати ключ у свердлильному патроні, після зміни різального інструмента.
- Виконувати роботу , доручену майстром або бригадиром ;
- При роботі з свердлильним верстаком забороняється включати верстат без дозволу майстра ;
- Пуск верстата здійснювати лише при впевненості у безпеці роботи.
- Не братися за різальний інструмент та шпиндель, що обертається.
- Не натискати сильно на важіль подачі при свердлінні заготовок.
ІІІ. Поточний інструктаж: 9.00-13.30.
Розподіл учнів на бригади (роботи виконуються з використанням колового методу).
Видача завдань:
Самостійна робота учнів.
Обхід робочих місць з метою:
ІV. Заключний інструктаж: 13.30-14.00
Домашнє завдання: автор М.І.Макієнко
Всього: 6 годин
Майстер в/н __________Опанович Ю.М.