Тема. Світ фантазії і мудрості.
Мета: узагальнити, систематизувати знання учнів із усної народної творчості, а саме: міфів, легенд, народних казок; розвивати навички виразного читання, культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, творчу уяву, фантазію; виховувати любов і повагу до культурних надбань нашого народу.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Методи та прийоми: рефлексія, афірмація, вікторина, слово вчителя, бесіда, читання в особах, «Незакінчені речення», наочні.
Обладнання: кросворд, клубок, картки, маски.
Перебіг уроку
І. Організація класу.
Прокажіть уголос вислів-афірмацію:
« Я люблю свій розум, увагу та пам’ять, тому успіх приходить до мене легко і природно».
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Діти, урок наш сьогодні незвичайний, тому що ми з вами поринемо у чарівний світ фантазії і мудрості, на якому повторимо міфи і легенди, народні казки і підготуємося до контрольної роботи.
За правильні відповіді ви будете отримувати зірочки, а у кінці уроку визначимо найактивнішого учня.
- Отож, запишіть у зошити тему уроку (з дошки) і подумайте, яких результатів ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
(Учні стають у коло, беруться за руки, оголошують те, що очікують від уроку).
На уроці діє правило піднятої руки.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Розв’яжіть кросворд. У виділеному рядку прочитайте слово.Що воно означає?
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Діти, прочитайте виділене слово.
- Що воно означає?
Слово «фольклор» запозичене з англійської, означає в перекладі «народна творчість». Знайомство кожної дитини з літературою завжди починається з усної народної творчості. Якщо умовно зібрати всю народну мудрість у скриню, то перлами-самоцвітами у ній виблискуватимуть жанри УНТ.
- Назвіть жанри фольклору.
(Учні називають жанри УНТ: легенди, міфи, казки, загадки, прислів’я, приказки, байки, пісні, усмішки, анекдоти і прикріплюють назви на намальовану скриню.)
Сьогодні до нас на урок завітав чарівний клубок із запитаннями. По черзі передаєте його комусь із учнів.
- А тепер пограємо в гру «Незакінчені речення». Я починаю, а ви продовжуйте.
https://www.youtube.com/watch?v=mfexPpgz4vQ
ІУ. Закріплення матеріалу.
- Кожен із вас, коли ще був зовсім маленьким любив слухати казки. Але погодьтеся, іноді не зовсім цікаво слухати ту чи іншу казочку, а часом хочеться слухати навіть кілька разів. А чому?
- Звичайно, все залежить від того, як її читають.
- Як саме потрібно читати казки?
- Чому розповідь слід вести впевнено?
- Чому фантастичні епізоди краще передавати притишеним голосом?
- А тепер послухаємо, як наші учні засвоїли навики виразного читання.
(Від слів «Бідний прийшов додому, думав, думав та й зажурився…» до слів «А не зробить, то буде лихо» ).
- Діти, як ви розумієте слово «вернісаж».
Вернісаж – перший день відкриття художньої виставки.
Назвіть казку за малюнком і зачитайте до нього уривок.
Визначте, з якого твору предмет, яка подія з ним пов’язана?
Стеблина льону. ( «Мудра дівчина»)
Кущ малини. ( «Про правду і кривду»)
Зілля («Неопалима купина»)
Голка. («Чому в морі є перли і мушлі»)
Глечик. ( «Про зоряний Віз»)
Перстень. («Ох»)
Назва казки |
Герої |
Чарівні предмети |
«Ох» |
Чоловік, жінка, син,три брати, Ох, король, королівна. |
Цілюща вода, корабель, вуглина, пеньок. |
«Про Правду і Кривду» |
Небіж, дядько, пан, чортяки, козак, піп |
Мотузок, кущ калини, жаба |
«Мудра дівчина» |
Маруся, пан, Іванко, бідний брат, багатий брат |
Заєць, горобець, рукавичка, сани |
Взаємоперевірка.
(«Ох»).
(« Мудра дівчина»).
(«Прийом у запорожці»).
(«Берегиня»).
(«Неопалима купина»).
V. Підсумок уроку.
«Мікрофон»
- Чого вчать нас казки?
- Навіщо нам знати міфи та легенди?
- Який вид роботи на уроці вам найбільше сподобався?
- Чи справдилися ваші сподівання на початку уроку?
Рефлексія
Діти, у вас на столах - кружечки трьох кольорів: червоного, зеленого, жовтого. Підніміть кружечок:
- червоного кольору - якщо ви засвоїли матеріал уроку, справилися з усіма завданнями;
- зеленого - якщо зрозуміли матеріал, але відчуваєте труднощі;
- жовтого - якщо вам матеріал уроку потрібно ще допрацювати вдома.
VІ. Оцінювання.
Визначення найактивнішого учня.
VІІ. Домашнє завдання.
Написати фанфік