Урок "Світ фантазії і мудрості".

Про матеріал
Узагальнити та систематизувати знання учнів із усної народної творчості, а саме: міфів, легенд, народних казок; розвивати навички виразного читання, культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, творчу уяву, фантазію; виховувати любов і повагу до культурних надбань нашого народу.
Перегляд файлу

Тема. Світ фантазії і мудрості.

Мета: узагальнити, систематизувати знання учнів із усної народної творчості, а саме: міфів, легенд, народних казок; розвивати навички виразного читання, культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, творчу уяву, фантазію; виховувати любов і повагу до культурних надбань нашого народу.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Методи та прийоми: рефлексія, афірмація, вікторина, слово вчителя, бесіда, читання в особах, «Незакінчені речення», наочні.

Обладнання: кросворд, клубок, картки, маски.

 

Перебіг уроку

 

І. Організація класу.

  Прокажіть уголос вислів-афірмацію:

« Я люблю свій розум, увагу та пам’ять, тому успіх приходить до мене легко і природно».

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Слово вчителя.

- Діти, урок наш сьогодні незвичайний, тому що ми з вами поринемо у чарівний світ фантазії і мудрості, на якому повторимо міфи і легенди, народні казки і підготуємося до контрольної роботи.

За правильні відповіді ви будете отримувати зірочки, а у кінці уроку визначимо найактивнішого учня.

 

  1. Запис теми у зошити.

- Отож, запишіть у зошити тему уроку (з дошки) і подумайте, яких результатів ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

 

  1. Оголошення очікуваних результатів учнями.

(Учні стають у коло, беруться за руки, оголошують те, що очікують від уроку).

 На уроці діє правило піднятої руки.

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

  1. Розгадування кросворду.

 Розв’яжіть кросворд. У виділеному рядку прочитайте слово.Що воно означає?

  1. Стародавня народна оповідь про явища природи, фантастичні оповідання про богів, уявних істот. (Міф.)
  2. Хто з героїв   легенд так застерігає свого гостя: « Будь тихо, бо прийде ведмідь і з’їсть нас»? (Вовк.)
  3. Невелика за обсягом, оповита фантастикою розповідь про історичні події, народних героїв, історію назв міст, сіл, річок, незвичайні випадки тощо. (Легенда.)
  4. У казці «Мудра дівчина» поєднується фантастичне і … (Реальне.)
  5. Частина казки, яка закінчується словами: «Вам казка, а мені бубликів в’язка». (Кінцівка.)
  6. Із чого вилетіло сім зірок великих і восьма велика? (Глечик.)
  7. Відгадайте загадку з казки «Мудра дівчина»: «Що на світі наймиліше?» (Сон.)
  8. Богиня добра і захисту людини від усякого зла, героїня однойменного міфу. (Берегиня.)

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-  Діти, прочитайте виділене слово.

-  Що воно означає?

 Слово «фольклор» запозичене з англійської, означає в перекладі «народна творчість».  Знайомство кожної дитини з літературою завжди починається з усної народної творчості. Якщо умовно зібрати всю народну мудрість у скриню, то перлами-самоцвітами у ній виблискуватимуть  жанри УНТ.

-         Назвіть жанри фольклору.

  (Учні називають  жанри УНТ: легенди, міфи, казки, загадки, прислів’я, приказки, байки, пісні, усмішки, анекдоти і прикріплюють назви на намальовану скриню.)

 

  1. «Чарівний клубок».

Сьогодні до нас на урок завітав чарівний клубок із запитаннями. По черзі передаєте його комусь із учнів.

  1. Чим відрізняється міф від легенди?
  2. На які різновиди поділяються легенди?
  3. Що таке народний переказ?
  4. Що таке казка?
  5. Із яких частин вона складається?
  6. На які види за змістом поділяються казки?

 

  1. «Незакінчені речення».

- А тепер пограємо в гру «Незакінчені речення». Я починаю, а ви продовжуйте.

  • У міфі «Про зоряний віз» зірки, що вилетіли з глечика називаються… (зоряним Возом).
  • За легендою собаці другом-товаришем стала… (людина).
  • У міфі «Дажбог» його обличчя уявлялося подібним до… ( сонячного кола із русявою бородою-промінчиками).
  • Наші предки пояснювали, що перли  і мушлі – це … ( сльози королеви і краплі крові).
  • За легендою гори Карпати назвали на честь Карпа, бо… (він посадив велетня Силуна під землюі).
  • За легендою « Берегиня» чорні ящури зупинилися перед боєм, бо … (вийшла Берегиня з піднятими руками у білій свиті).
  • Наші предки пояснювали, що неопалима купина є символом …. (незнищенності української землі та народу).

 

  1. Руханка

 

https://www.youtube.com/watch?v=mfexPpgz4vQ

 

ІУ. Закріплення матеріалу.

 

  1. Теорії літератури. Виразне читання казок.

- Кожен із вас, коли ще був зовсім  маленьким любив слухати казки. Але погодьтеся, іноді не зовсім цікаво слухати ту чи іншу казочку, а часом хочеться слухати навіть кілька разів. А чому?

- Звичайно, все залежить від того, як її читають.

- Як саме потрібно читати казки?

- Чому розповідь слід вести впевнено?

- Чому фантастичні епізоди краще передавати притишеним голосом? 

-  А тепер послухаємо, як наші учні засвоїли навики виразного читання.

 

  1. Виразне читання казки в особах. (Уривок із «Мудрої дівчини»).

(Від слів «Бідний прийшов додому, думав, думав та й зажурився…» до слів «А не зробить, то буде лихо» ).

 

  1.  «Довідкове бюро»

-         Діти, як ви розумієте слово «вернісаж».

Вернісаж – перший день відкриття художньої виставки.

 

  1. «На вернісажі».

Назвіть казку за малюнком і зачитайте до нього уривок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  «Казковий мішок».

 Визначте, з якого твору предмет, яка подія з ним пов’язана?

Стеблина льону. ( «Мудра дівчина»)

Кущ малини. ( «Про правду і кривду»)

Зілля («Неопалима купина»)

Голка. («Чому в морі є перли і мушлі»)

Глечик. ( «Про зоряний Віз»)

Перстень. («Ох»)

 

  1.  Викресли зайве. Індивідуальне завдання.

Назва казки

Герої

Чарівні предмети

«Ох»

Чоловік, жінка, син,три брати, Ох, король, королівна.

Цілюща вода, корабель, вуглина, пеньок.

«Про Правду і Кривду»

Небіж, дядько, пан, чортяки, козак, піп

Мотузок, кущ калини, жаба

«Мудра дівчина»

Маруся, пан, Іванко, бідний брат, багатий брат

Заєць, горобець, рукавичка, сани

 Взаємоперевірка.

 

  1.  Вікторина « З якого твору?».
    1. «Скажіть же й мені, дідусю-голубчику: я за вас цілий вік буду Бога молити! Бо все-таки який він не був, а мій син, своя кров!»

    («Ох»).

  1. « От привели, поставили запряжені коні, а лоша пустили. А вони, ті два хазяїни так засмикали те лоша, кожен до себе тягаючи».

      (« Мудра дівчина»). 

  1. « Скоро й справді король помер, а на його місце став цей праведний чоловік. Покоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець»              .                                                                                                                                                                                                     («Про Правду і Кривду»).
  2. « Де вас у біса носило, панове? Гукав, гукав, аж горло розболілося; да щоб каша не перекипала, то я почав сам їст».

     («Прийом у запорожці»).

  1. «Вся в яскраво-білому вбранні, з червоними, вишитими на білому полотні «стрілами Перуна» та соколами. Богиня здійняла догори руки і чорне військо зупинилося.»

     («Берегиня»).

  1. «Ми ніколи не завоюємо цієї країни. Тому я повертаю своїх воїнів додому. І тобі раджу зробити те саме.»

      («Неопалима купина»). 

 

V.  Підсумок  уроку.

 

«Мікрофон»

-         Чого вчать нас казки?

-         Навіщо нам знати міфи та легенди?

-         Який вид роботи на уроці вам найбільше сподобався?

-         Чи справдилися ваші сподівання на початку уроку?

 

Рефлексія

 Діти, у вас на столах - кружечки трьох кольорів: червоного, зеленого, жовтого. Підніміть кружечок:

-         червоного кольору - якщо ви засвоїли матеріал уроку, справилися з усіма завданнями;

-       зеленого - якщо зрозуміли матеріал, але відчуваєте труднощі;

   -     жовтого - якщо вам матеріал уроку потрібно ще допрацювати вдома.

 

VІ. Оцінювання.

 Визначення найактивнішого учня.

 

VІІ.  Домашнє завдання.

 Написати фанфік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку