Урок позакласного читання на тему: "Гумор і сатира у творах Грицька Бойка – українського дитячого поета". Нестандартна форма проведення зацікавить навіть байдужого до навчання. Матеріал можна використати також для позакласної роботи.
Тема: Гумор і сатира у творах Грицька Бойка – українського дитячого поета.
Мета: познайомити дітей з деякими біографічними відомостями з життя Грицька Бойка та з його творчістю;
розвивати в учнів пам'ять, увагу, естетичний смак, уміння виразно читати, інтерес до художньої літератури;
виховувати почуття самокритики, самооцінки, розуміти гумор і сатиру.
Обладнання: портрет поета, вірші, запис на дошці, виставка книг Г. Бойка, плакати.
Тип уроку: урок - подорож.
Теорія літератури: гумор, сатира.
Хід уроку:
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Якщо народ сміється, то значить, у нім здорове серце б’ється.
(Прислів’я)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми подорожуємо до країни « Посмішка», де правлять Гумор та Сатира. Зверніть увагу на лозунг, що знаходиться над аркою « Якщо народ сміється, то значить, в нім здорове серце б’ється». Український народ здавна любив дотепні жарти,гумор, тому маємо надію – отримати задоволення від почутого та прочитаного.
ІV. Робота по засвоєнню нового матеріалу.
Учитель. Рушаймо. Станція « Ключове слово» (запис на дошці).
ДЗАСКОРОМОВКИТУЧ
ЛН ОЗАГАДКИСНО
ПЩГВІРШІКС
Учитель. Отже, що на вас чекають: скоромовки, загадки, вірші. А чиї? Дізнаємось на наступній зупинці.
Учитель. Рушаймо. Станція «Авторська майстерня»
Портрет Грицька Бойка
Учитель. Робота в зошитах. Запишіть прізвище, ім’я та по-батькові поета та його роки життя.
Виступ підготовлених учнів.
Бібліограф. Народився Грицько Бойко 5 вересня 1923 року в селі Оленівці на Донеччині в сім'ї службовця. Після закінчення сільської семирічки він вчився в Оленівській рудниковій школі, яка знаходилась досить далеко. Тому хлопцеві щодня доводилося вставати о четвертій ранку, кілька кілометрів йти пішки до станції, а вже звідти їхати робочим поїздом до школи.
Після закінчення школи Грицько Бойко пішов на фронт захищати Батьківщину від навали фашистів. Служив рядовим кулеметного взводу, а потім і офіцером-зв'язківцем, був декілька разів пораненим, нагороджений орденами й медалями.
Після війни став студентом українського відділу літературного факультету Донецького педагогічного інституту. У 1949 році закінчив його з відзнакою. Початком своєї літературної діяльності Г. Бойко вважав 1950 рік, коли в Донецькому обласному видавництві вийшла його перша збірка віршів «Моя Донеччина». Адресована вона була дорослим, а вже наступного року вийшла в світ збірка його поезій для дітей «Будем шахтарями». Відтоді поет не зраджував наймолодшим читачам, повністю віддав їм тепло свого серця і свій непересічний талант. Помер 25 вересня 1978 року. Похований на міському кладовищі в Києві «Берківцях».
Літературознавець. Грицька Бойка справедливо можна назвати неперевершеним майстром сміху в поезії для дітей. Він, як ніхто інший, вмів не просто розважати молодших читачів, а й з теплим, добрим гумором дотепно й незлобливо показати найрізноманітніші вади дитячого характеру. Вереда, замазура, хвалько, брехун, ледар, базіка, невіглас, недотепа, боягуз, підлабузник, задавака, ябеда, роззява, симулянт – ось „знамениті” персонажі його чудових творів.
Учитель. А ось і королева та король країни «Посмішка» - Сатира й Гумор.
Сатира . Я- художній прийом у творах літератури або мистецтва, який висміює пороки, вади характеру людини, негативні явища дійсності.
Гумор. А моє доброзичливе глузливе ставлення до чого-небудь, спрямоване на викриття недоліків; уміння зобразити щось у комічному вигляді.
(Робота в зошитах: запишіть визначення сатири та гумору).
Сатира й Гумор разом. А знайдіть нас на наступній станції.
Станції « Оратор». Учні виразно читають вірші Грицька Бойка – «Як невдаха виступав», «Провалився по коліна», «Друге місце», «Швидко відповів», « Підслухана розмова», «Теж саме», «Змагання».
Учитель. 1. Кого висміює Сатира й над ким кепкує Гумор, разом з поетом?
(Хвалька, недотепу, ледаря, задаваку).
2. А чи є серед нас такі учні? А може хтось і за собою помічав такі риси?
Учитель. Наступна зупинка « Фізхвилинка». По черзі підбігають до кошика, дістають загадку, читають вголос, відгадують.
Учитель. Я стою
На ходу,
А спинюся —
Упаду.
(Велосипед) .
Молодці, швидкі ви, моторні, а чи знаєте ви Правила дорожнього руху. З кількох років можна сідати та їздити на велосипеді.
Учитель. Станція « Щебетуха». У вас на партах коротенькі віршики, у кожному з них переважають одні й ті ж звуки – такі твори читати нелегко.
Продивіться і спробуйте дуже швидко промовити, адже це скоромовки.
БАЖАНО З ПЕРШОГО РАЗУ…
***
Скоро,
Скоро
Мовить
Ганка
Скоромовки-
Спотиканки.
Слово
В слово
Слава
Ловко,
Скоро
Мовить
Скоромовки.
***
Гуси, гуси,
Гусенята!
Гусенят
Багато
В Гната.
— Гей, гиля!—
Гнатко
Гука,—Вiдганяє
Гусака.
***
Кричав
Архип,
Архип
Охрип.
Не треба
Архипу
Кричати
До хрипу!
V. Узагальнення вивченого на уроці.
Учитель. Ось і остання. Станція «Звітую».
Тести:
А) Львівщина; Б) Донеччина; В) Одещина; Г) Київщина.
2. Який рік вважає початком літературної діяльності:
А) 1923р.; Б)1942р.; В) 1950р.; Г) 1978р.
3. З творами яких жанрів ви познайомились ?
А) оповідання, загадки, вірші;
Б) вірші, загадки, скоромовки;
В) вірші,міфи, казки;
Г) загадки, вірші, легенди.
4. Художній прийом у творах літератури або мистецтва, який висміює пороки, вади характеру людини, негативні явища дійсності- це…
А) сатира; Б) поезія; В) гумор; Г) загадка.
5. Доброзичливе глузливе ставлення до чого-небудь, спрямоване на викриття недоліків; уміння зобразити щось у комічному вигляді- це…
А ) сатира; Б) вірші; В) гумор; Г) скоромовки.
6. Чого навчають твори Грицька Бойка?
А) самокритики, самооцінки, розуміти гумор і сатиру;
Б) байдикувати, ображати молодших;
В) брехати, бути ледарем;
Г) бути задавакою, невігласом, базікою.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
VІІ. Рефлексія.
1. Що пізнавального для вас було на уроці?
2. Який вид роботи був найцікавіший?
3. Що видалося важким і нецікавим?
Учитель. Твори Грицька Бойка веселі та дотепні. Тож, читайте і посміхайтеся на здоров’я! Діти дарують один одному посмішку з веселим сонечком.
Додатки до уроку
Вірші
Як невдаха виступав
— От я вчора виступав!
Ви б почули, як співав!
Хоч немає слуху,
Я горлав щодуху:
До-ре-мі-фа-соль-ля-сі!
Голос мій почули всі!
А скінчив — що сталось! —
З місць усі зірвались,
Сцену ледь не рознесли,
А мене вхопили —
Аж на вулицю несли
І вже там... набили!
Провалився по коліна
— От на лижах я спустився!
Мчав, як тільки міг!
Та упав і провалився
По коліна в сніг...
— А чого ж в снігу шапчина
Й очі повні сліз?
— Проваливсь я по коліна...
Головою вниз!
Швидко відповів
Коли прийшов зі школи внук,
Дідусь щоденник взяв до рук:
— За віщо двійку ти схопив?
— За те, що швидко відповів...
— За те, що швидко? — гримнув дід.
За це ж п'ятірки ставить слід!
— Та що ви, діду, кричите?
Сказав я швидко, та не те...
Друге місце
— От я біг на лижнім кросі —
Не віддихаюсь і досі!
Друге місце я зайняв,
І татусь мене обняв...
— Ну, а бігло ж вас багато?
— Бігли вдвох ми: я і тато!
Підслухана розмова
— Ти промокатки не даси?
— Не дам — проси, хоч не проси!
— Ну, коли так,— трусись над нею!
Я промокну тоді своєю!
Теж саме
— Ну, хіба таке годиться?!
В тебе знову одиниця!
— А мене сьогодні, мамо,
Запитали знов те ж саме!
Змагання
Чого з ганчірками весь клас?
За чистоту змагання в нас!
Ну, а чого так розкричались?
Бо ми за тишу вже змагались!
Загадки.
Дуже я потрібна всім —
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
(Книга)
***
Дерев'яний
Та довгенький,
Маю носик я
Гостренький.
На білому
Слід лишаю,—
І всіх діток
Потішаю.
(Олівець)
*** Висить в селі і в місті,
Збирає різні вісті.
Щодня її гінці
Спішать у всі кінці.
(Поштова скринька)
***
У легкого
Держака
Голова
Така
Важка.
(Молоток)
***
То холодним, то гарячим
Вдома кожен мене бачив.
І співаю
Я від жару,
І пускаю
З носа пару.
(Чайник)
***
Я блискуча, гостренька,
Маю вічко маленьке.
За собою несу
Довгу-довгу косу.
(Голка)
*** Два скельця,
Три дужки:
На ніс
І за вушки.
(Окуляри)
***
Залізний кінь,
Фарбований
І гумою
Підкований (Авто)
***
Дерев'яна
Гора:
Що не крок —
То діра.
(Драбина)
***
В оркестрі
Поважають,—
Та б'ють мене,
Як грають.
(Барабан)
***
Невеличкі дві хатини,
В них м'які і теплі стіни.
По п'ять братиків малих
Прожива в хатинах тих.
(Рукавички)
***
Стаємо всім на дорозі,
Всіх спиняєм на порозі.
Хто іде — не обмине:
Нас рукою штовхоне.
(Двері)
***
Без рук, а з ногами,
Без ребер, а з боками.
І спинка міцна є.
А голови немає.
(Стілець)
***
Я стою
На ходу,
А спинюся —
Упаду.
(Велосипед) .
Скоромовки
***
В чаплі
Чорні
Черевички
Чапля
Чапа
До водички
***
У сестрички Люби
Випадають зуби.
I говорить Люба:
— Я тепер бежжуба!
***
Щедрий
Дощик
Площу
Полоще.
***
Борщик
У горщику,
Щавель
У борщику.
А до борщу—
Ще й
Полящу.
***
Це маля-
Немовля:
Нi слiвця
Не вимовля.
Немовляток
Я люблю,
Колисаю:
— Люлi-лю