Розробка уроку допоможе вчителеві цікаво розказати знати про письменника-земляка, вміти коментувати ідейно-художній зміст поезій, висловлювати власні судження і враження про них, повторити основні ознаки імпресіонізму; розвивати навички аналізу поетичного твору, пояснювати його художні особливості; розвивати прагнення розуміння краси природи, сприяти розвиткові образності мовлення учнів; виховувати важливі гуманні якості людини – чуйність, доброту, шанобливе ставлення до талановитих земляків, любов до слова, спостережливість, естетичний смак.
Голик О.В.
«СВІТ У РІДНИХ БАРВАХ…»
Тема. «Кольорові вірші» Яра Славутича.
Мета: знати про письменника-земляка, вміти коментувати ідейно-художній зміст поезій, висловлювати власні судження і враження про них, повторити основні ознаки імпресіонізму; розвивати навички аналізу поетичного твору, пояснювати його художні особливості; розвивати прагнення розуміння краси природи, сприяти розвиткові образності мовлення учнів; виховувати важливі гуманні якості людини – чуйність, доброту, шанобливе ставлення до талановитих земляків, любов до слова, спостережливість, естетичний смак.
Тип уроку: урок літератури рідного краю.
Форма уроку: урок-веселка.
Наочність, обладнання: вишитий рушник, кетяги калини, пшеничне колосся, портрет Яра Славутича, аудіозапис шуму дощу, різнокольорові паперові смужки.
Форми, методи та прийоми роботи: колективне заповнення таблиці, виразне читання, «Ланцюжок», робота з епіграфом, міні-конкурс, «Незакінчене речення», «Кольоровий настрій», «Настроєвий аналіз тексту», «Стилістичне редагування», учнівське дослідження, творче завдання, «Цитата для роздумів», словникова робота, «Довідка».
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво (символіка кольорів), психологія (психічні стани людини, категорії синтезії, «кольоровий» слух), фольклор (народна символіка), філософія (ціннісні категорії).
Теорія літератури: імпресіонізм, мімесис, міметизм, градація, види римування, емблема, епітет, метафора, обрамлення, пейзаж, паралелізм, підтекст, присвята, поліфонічний, пейзажна лірика.
Епіграф:
…Світ у рідних барвах,
Зелений, синій, жовтий, пурпуровий,
Що розстелився в полі килимами,
Що як веселка – на небеса устав.
Яр Славутич
Випереджувальне завдання: підготуватися до виразного читання «кольорової поезії» (бажано – Яра Славутича).
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
«Незакінчене речення».
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
«Кольоровий настрій».
Була ріка – ну, звісно, як ріка,
Текла собі між долами й горбами,
Прийшов поет – і синь її легка,
Мов чари голубі, проллялась між рядками Л.Забашта)?
Дослідження настроїв.
Шкала кольорового діапазону настроїв.
Колір |
Значення |
Червоний |
Захоплений |
Оранжевий |
Радісний |
Жовтий |
Приємний |
Зелений |
Спокійний |
Синій (блакитний) |
Врівноважений |
Фіолетовий |
Сумний |
Чорний |
Тривожний |
Білий |
Вкрай невдоволений |
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
- Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчістю нашого письменника-земляка – Яра Славутича. Пригадайте, що вам відомо про нього.
(Короткі повідомлення учнів про життєвий та творчий шлях письменника. Можливий перегляд презентації).
V. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Виразне читання поезії Яра Славутича «Дощ».
(Звучить у записі шум дощу, паралельно демонструються слайди).
Дощ
Парило.
Нахмарило.
Нахмурились дуби.
Замовкли голуби.
І смугою рясною
З раптовою грозою
Полився шумно синій дощ
На довгу скаргу жовтих площ.
І вмить розправили дуби
Кремезні крона. Голуби
Заворкували. І в полях
Повисла райдуга на шлях.
А в хмарах – ширшає віконце,
Повніє синє гронце –
Сонце!
Настроєвий аналіз тексту.
Стилістичне редагування.
Теорія літератури.
Імпресіонізм – (фр. impression – враження) – напрям у мистецтві, який основним завданням вважав ушляхетнене, витончене відтворення особистісних вражень та спостережень, мінливих миттєвих відчуттів та переживань.
Джерела |
Ознаки |
Французький живопис (Клод Моне, Огюст Ренуар, Поль Сезанн, Едгар Дега та ін.). |
Змалювання не подій, а вражень, почуттів, зроджених подіями; психологізм, ліризм; пейзаж є засобом змалювання внутрішнього світу персонажа; пластичність; ескізна манера письма; звукопис; гра кольорів, світлотіней, натяків; промовисті художні деталі. |
Теорія літератури.
Мімесис – (гр. наслідування, відтворення).
Міметизм – (гр. mimetes – наслідувач) – обґрунтована ще в античній естетиці теорія, за якою мистецтво є наслідуванням природи.
Словникова робота.
Міметичність – «життєподібність».
Колективне заповнення таблиці.
«Кольоровий мімесис» у вірші Яра Славутича «Дощ» |
||
Кольори |
||
Синій |
Жовтий |
Червоний |
«синій дощ» |
«жовтих площ» |
«Сонце!» |
Асоціації |
||
асоціюється з одухотвореністю, духовним станом матеріального, земного світу |
прикмета несвободи, вимушеності |
традиційна асоціація з любов’ю |
Теорія літератури.
Градація – (лат. gradatio – поступове підвищення, посилення) – стилістична фігура, котра полягає у поступовому нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження їхньої емоційно-смислової значимості.
Дисгармонія, хаос, безлад гармонія конкретність, абстрактність символ
«Нахмарило. Нахмурились жовті, зелені червоний, гарячий
дуби»
чорні, темно-синій, сірий,
коричневий кольори
рівноваги світу
гарячий, червоний
Виразне читання поезії Яра Славутича «Під синім небом, над ясним колоссям…» (збірка «Співає колос»).
Під синім небом, над ясним колоссям,
Серед степів, де грала ковила,
Де щастя й горе водночас велося,
Моя херсонська юність розцвіла.
Полів розливи та вихрасті клени,
Та шлях до моря тане в далині…
Мені співати хочеться натхненно,
І пригадати хочеться мені,
Як з ранніх весен до міцних морозів
Текло струмком дитинство в кураю,
Як дикий терен, ставши при дорозі,
Збирав розгублену журбу мою,
Як на тяжкі часи жалілась мати
І, мов зигзиця, плакала вночі…
О, змовкни, смутку! Радісно згадати
Мою весну, життя не клянучи.
Під синім небом, над ясним колоссям,
Серед степів, де грала ковила,
Де щастя й горе водночас велося,
Моя херсонська юність розцвіла.
Теорія літератури.
Посвята, або Присвята – заувага, зроблена автором певного художнього твору, що вказує на особу чи подію, якій присвячено цей твір.
«Довідка».
Терень Германович Масенко (10.11.1903 – 06.08.1970) – поет народився в с. Глодоси Кіровоградської області Новоукраїнського району в селянській родині. Закінчив Харківський університет ім. Артема (1930). Був на журналістській роботі («Червоний кордон», «Молодняк», «Перець»). Друкувався з 1924 року. Член Спілки письменників України.
Теорія літератури.
Емблема – (гр. emblemа – вставка, рельєфна оздоба) – предмет, зображення, що умовно або символічно виражає певне поняття, ідею.
«Народознавча хвилинка».
Народна символіка рослин.
Ковила. На Землі нараховується 300 видів ковили. Ковилу в народі називають «шовковою травою», «волосками», «тирсою», «божим тілом», а чабани із-за шкідливих для овець остюків дали їй назву «овеча смерть».
Курай (перекотиполе) – трав’яниста або напівчагарникова рослина, яка після достигання плодів обламується біля основи і перекочується на далекі відстані, розносячи своє насіння. Символ перекинчика, що не має коріння в рідній землі, тому на могилах зрадників не ростуть квіти, а тільки бур’ян – перекотиполе.
Терен – відомий в Україні понад дві тисячі років. Завдяки своїм колючкам терен здобув собі славу доброго захисника садиб у давнину – до двору, обсадженого терном, не міг пробратися ніякий дикий звір. Пізніше стали вважати, що терен захищає від нечистої сили. Таке практичне значення цього невисокого деревця.
Словникова робота.
Зигзиця – зозуля.
Теорія літератури.
Підтекст – думки та почуття, які висловлені в тексті твору не прямо, а немовби самі по собі випливають із сюжетних ситуацій, взаємовідносин і зіткнень персонажів, ставлення до них автора, окремих реплік у діалогах тощо.
Теорія літератури.
Обрамлення – початкова, а іноді й остання частина в композиції твору, яка, ніби в рамку, вкладає розповіді про інші події.
Виразне читання поезії Яра Славутича «Осінь».
Ще бережуть тепло стрункі тополі,
Налиті сонцем у липневі дні,
А вже сердито на високих хвилях
Качок гойдає темноводий став.
Ще сивий дід, рясних баштанів сторож,
Багрянопері ловить карасі
Тонкою вудкою (він дуже любить
Поласувати рибкою щодень!),
А по стерні, розставшися з землею,
Відходить літо. Листям золотим
Йому дерева всі шляхи встеляють,
А поряд коренасті трударі,
З ясними дітьми повні молодиці,
Ставні дівчата в голубих стрічках
Його проводять і йому говорять:
«Спасибі, літо, часе дорогий!
Ти родичалось радісно з землею –
Подарувало плоду досхочу!»
Ще й сивий дід, рясних баштанів сторож,
Підняв бриля: «Щаслива путь!»
Епітети |
«стрункі тополі», «липневі дні», «високих хвилях», «рясних баштанів», «сивий дід». |
Метафори |
«бережуть тепло… тополі», «»сердито…качок гойдає темноводий став», «відходить літо» |
Обрамлення |
«Ще й сивий дід, рясних баштанів сторож» |
Теорія літератури.
Епітет – (від гр. epithelon – додаток) – художнє означення.
Метафора – один з найпоширеніших тропів, що виникає в результаті вживання слова в переносному значенні за схожістю означуваного предмета з іншим.
Обрамлення – початкова, а іноді й остання частина в композиції твору, яка, ніби в рамку, вкладає розповіді про інші події.
Повідомлення учня.
Український прапор
Синьо-жовті прапори нині майорять на будівлях великих і малих поселень України. Яке ж минуле в українського прапора? Історики свідчать, що у 1410 році в Грюнвальдській битві полки Галицько-Волинського князівства билися під корогвами, на синьому полі яких був зображений золотий лев. Пізніше ці кольори зустрічаються в гербах західних українських земель. Синю і жовту фарбу ми бачимо також на знаменах українських козаків, у козацькому та гайдамацькому одязі.
Теорія літератури.
Поліфонія - (гр. polyphonia - багатоголосся) – багатозвуччя, засноване на одночасному гармонійному поєднанні та розвитку рівноправних самостійних мелодійних ліній, один із найважливіших виражальних засобів у музиці та поезії.
Міні-конкурс на кращого читця «кольорової поезії» (випереджувальне завдання).
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда.
Учнівське дослідження «Колористична символіка».
Символіка кольору спирається на об’єктивні особливості психіки, на все можливі асоціації. Дослідіть архетипні образи – кольорові і словесні.
Синій |
Жовтий |
Червоний |
Зелений |
Білий |
Колір вічності, таємниці та глибокого спокою, інтуїції. |
Сонце, колір волі, життя, щастя, веселість, хороший настрій |
Асоціюється з сонцем, вогнем, кров’ю, агресією. Колір любові, чутливості. Життєдайний, живий |
Колір надії, спокій, розслаблення, процвітання, пробудження |
Колір чистоти, смерті, мовчання, легкості, втілення світла |
Мислення, небо, чистота, слава, честь, чесність |
Верховність, велич, повага, багатство |
Право, сила, мужність, хоробрість, активність, пристрасть переживання |
Весна, свобода, віра, надія, здоров’я, сприйняття, урівноваженість |
Незайманість, мудрість, безтурботність |
Теорія літератури.
Архетип – прадавній взірець колективної, збірної підсвідомості, який існує одвічно у свідомості людства і, передаючись із роду в рід, від покоління до покоління впродовж тисячоліть, у кінцевому підсумку мотивує вчинки і дії людини.
Творче завдання.
Кожній квітці навесні
сняться кольорові сни:
кульбабці сняться… (золоті),
тюльпанові… (червоні),
і дуже-дуже… (голубі) –
дзвіночку лісовому.
Бузку… (бузкові) сняться сни,
волошці - … (волошкові),
ромашці - … (срібні) від роси,
фіалці - … (фіалкові).
VII. ПІДСУМОК
«Мікрофон».
«Незакінчене речення».
Вірші Яра Славутича схожі на… (емоційні психограми, на які наклав відбиток переворот у свідомості суспільства).
Поезії хвилюють нас тим, що… (у них звучить гімн природі та державності України).
«ПРЕС».
«Цитата для роздумів».
Слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.
Ірина Вільде
Робота з епіграфом.
VIII. РЕФЛЕКСІЯ
ІХ. ОЦІНЮВАННЯ
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
Природа у творах Яра Славутича.
Художня специфіка пейзажної лірики митця.
Гімн природі.
Кольорова палітра поета.
Синтез слова й живопису.
Магія кольору.
Кольорова палітра твору.
Поетична колористика Яра Славутича.
Літературно-мистецькі паралелі: поезія та живопис.
«Розфарбуйте світ навколо себе…»
ЛІТЕРАТУРА