Ознайомити учнів із творами письменників про природу; продовжити формування навичок виразного читання; розвивати творчу уяву й образне мислення;розвивати вміння самостійно працювати з додатковою літературою та Інтернет-потенціалом; розвивати комунікативну культуру учнів, уміння вести дискусію, грамотно аргументуючи свої думки, вислуховувати і брати до уваги думки інших; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї; критичне ставлення до власних вчинків.
1
\
Розділ « Ти знаєш, що ти людина?»
Клас. 7-ий, література рідного краю.
Тема уроку:
Богдан ЛЕПКИЙ. Осінь природи і осінь душі ( поетичний цикл «Осінь»). Коротко про письменника. Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям. Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. Ліризм поезій.
Мета уроку:
ознайомити учнів із творами письменників про природу;
продовжити формування навичок виразного читання; розвивати творчу уяву й образне мислення;розвивати вміння самостійно працювати з додатковою літературою та Інтернет-потенціалом; розвивати комунікативну культуру учнів, уміння вести дискусію, грамотно аргументуючи свої думки, вислуховувати і брати до уваги думки інших;
виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї; критичне ставлення до власних вчинків.
Розвиток компетентностей учнів на уроці.
Художньо-читацька, літературознавча, ціннісно-світоглядна компетентності |
||
Компетенції (індикатори сформованості компетентності) |
||
Знання, розуміння |
Уміння |
Ціннісні орієнтири |
- художньо-естетичного значення творів про природу; - функцій засобів художньої виразності.
|
- виразно читати поезії; - визначати, як у творі відображено взаємостосунки людини і природи; - визначати ключові слова й фрази, пояснювати доцільність їхнього обрання; - формулювати тему та ідею твору; - визначати проблеми, порушені автором.
|
- осмислення та сприйняття морально-етичних уроків доброти; - виховання почуття відповідальності, здатності до співпереживання, вияву милосердя; - сприйняття надбань української культури як особистісно значущих.
|
Мовленнєво-комунікативна компетентність |
||
Компетенції (індикатори сформованості компетентності) |
||
Знання, розуміння |
Уміння |
Ціннісні орієнтири |
- основних правил комунікації і українського мовленнєвого етикету; - граматично правильної побудови речень та збагачення лексикону учнів. |
- формулювати власні запитання до тексту, автора; - брати активну участь у бесіді; - готувати діалогічне (діалог учня-вчителя з однокласниками); - виразно читати вірші напам’ять; - створювати презентації. |
- установка до творчості у висловлюваннях; - установка до самостійності й неупередженості висловлювань. |
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
||
Компетенції (індикатори сформованості компетентності) |
||
Знання, розуміння |
Уміння |
Ціннісні орієнтири |
- програм Microsoft Word, Internet Explorer, Opera, Nero. |
- користуватися комп’ютером; - шукати й добирати потрібну інформацію в книгах, мережі Інтернет; - створювати власні мультимедійні презентації. |
- розвиток самостійності, креативності, відповідальності. |
Устаткування уроку. Відеозапис пісні Б. Лепкого «Журавлі», комп’ютерна презентації світлин «Богдана Лепкого», створена учнями в програмі PowerPoint
Тип уроку (за В.Онищуком). Комбінований.
Форма уроку. Урок-фентезі.
Міжпредметні зв’язки. Українська мова, образотворче мистецтво, музика, інформаційні комп’ютерні технології.
Методи. Комбінований метод творчого читання і рецепції, тренінговий метод, метод евристики, метод ейдетики, проблемно-пошуковий (з елементами критичного мислення).
Прийоми. Вибіркове читання, творчої рецепції (висловлення власної емоційної оцінки прочитаного), ототожнення, евристична бесіда, резюмування, ігровий прийом, мультимедійні презентації, «навчаймося разом».
Попередня підготовка.
На попередньому уроці учням було запропоновано міні-комплекс домашнього завдання:
- групі «Декламатори»: вибрати твори для обговорення на уроці, навчитися виразно їх читати;
Х і д у р о к у
І. Організаційний момент.
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Учитель визначає емоційний стан учнів, очікувані ними результати, допомагає учням усвідомити власну мотивацію за допомогою технології
Учитель. Замисліться над темою уроку, поміркуйте, яких навчальних результатів ви прагнете досягти, і закінчіть подані речення.
1. Перед цим уроком я хвилююся, оскільки…
2. На уроці я сподіваюся…
3. Від цього уроку я очікую…
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
Гори мої, гори, зелений розмаю,
Хоч вже стільки літ минуло,
Я про вас гадаю.
Бачу кожну стежку, чую кожну річку...
Туга, жаль, сум... і свята Синівська Любов ідуть у парі поетичною творчістю Богдана Лепкого.
Сьогодні на уроці нам випало поринути в історію. Ми побуваємо в кінці XIX та першій половині XX століття, — бо це той час, коли жив і творив наш земляк Богдан Лепкий. А далі ми поміркуємо над поетичним циклом Майстра " Осінь ".
Запис у зошити теми уроку
Тема уроку «Богдан ЛЕПКИЙ. Осінь природи і осінь душі ( поетичний цикл «Осінь».
ІII. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Слайд 4. Погляньте на цю стареньку, але доглянуту і привітну хатину.. Тут жили надзвичайно добрі, мудрі й чесні люди — родина Лепких. Тут радо приймали гостей як багатих, так і бідних, давали спочинок стомленим, співчуття і розраду знедоленим. Рід Лепких сягає своїм корінням у сиву давнину. Свідченням древності та аристократичності роду Лепких є герб. Слайд 5.
Метод «Прес»
Хрест, пера, мечі.
Хрест вказує на те, що вихідці цього роду були віруючими людьми, багато з них були священиками.
Пера характеризують освіченість роду Лепких, їхню причетність до літературної і творчої діяльності.
У всі часи Лепкі були громадянами й патріотами, як словом так і мечем вони були готові до захисту рідного краю.
Учитель. У тій давній аристократичній родині з'явився на світ хлопчик. Назвали його Богданом. Сталося це 4 листопада 1872 року в селі Крогульці, що на Гусятинщині (нині Тернопільська область) в родині сільського священика Сильвестра Лепкого. Слайд 6.
Учитель. А зараз слово беруть літературознавці, вони пригадають нам життєвий шлях Майстра.
Проектна діяльність.
Озвучення результатів дослідницької діяльності літературознавців.
Завдання. Слухаючи розповідь літературознавця, поставити запитання, відповідь на яке розкривала б тему висловлювання.
Хлопчик ріс цікавим і допитливим. Уже в 5років він навчився читати. Богдан дуже любив слухати оповідання батька і матері, тітки Дарії, слухав пісень шляхтянки Яницької. Почуті оповідання й пісні розбуджували у хлопця фантазію, а згодом і пошану до усної народної творчості. Виростаючи серед обдарованих дорослих, сам ставав не по роках духовно зрілим. Маленького допитливого хлопчика любили всі. І домашній учитель, і селяни, і всі інші були прихильні до нього і вибачливі за докучливі питання. В очах Богдана світ виростав як щось велике, повне важливих подій і пригод.
Коли Богданові минуло 6 років, він вилетів із родинного гнізда, щоб лише іноді навідуватись у рідну домівку. Широкий світ розкрив перед ним свої обійми. Далі життя протікало між Бережанською гімназією, Поручином та Жуковим, де був на парафії його батько Сильвестр Лепкий. Згодом його життєвий шлях протікає через Відень, де навчається живопису; Львів, де вивчає філософію та літературу в університеті; знову повертається у Бережани, тепер — учителем української мови.
А далі чужина, якої на його долю випало чимало. Спочатку Польща, Краків, де він працює в Ягеллонському університеті, викладаючи українську мову. Перша світова війна закинула його в Угорщину, потім потрапляє до Австрії, а згодом до Німеччини (там працює у таборах для українських військовополонених, навчаючи їх рідної мови ). З 1925 року знову в Польщі, у Кракові, де проходять останні роки його життя.
Учні озвучують складені питальні речення.
Учитель. Без творчості нашого земляка література буде неповною, збідненою.
Йому доводилось бути далеко за межами рідної землі, але серцем і душею він завжди був зі своїм народом, а його думки не знали меж і кордонів, як журавлі, і линули піснею...
IV. Сприймання навчального матеріалу.
Звучить запис пісні " Видиш, брате мій... "
https://www.youtube.com/watch?v=2_JkMpO3bgs
Учитель. Напевно, кам'яне серце здригнеться, почувши цю пісню. Стільки в ній невимовного болю, бездонного жалю, глибокого відчаю...
Пісня народилася в Кракові 1910 року, коли письменник пізнього вечора вертався з театру, а над головою лунали крики відлітаючих журавлів. Як згадує Б. Лепкий, " вірш склався, немов сам із себе, без мого відома й праці".
13 жовтня 1912 року львівський літературно-мистецький тижневик "Неділя " надрукував вірш "Видиш, брате мій..." за підписом "Нестор ".
Учитель. Справді, так народився текст, якому через кілька років, у період кровопролитної першої світової війни, судилося стати народною піснею, сумним акордом пролунати по українській землі і за її межами.
Саме на хвилі трагічних подій першої світової війни виникла мелодія до вірша, створена братом поета Левком Лепким.
Сум, щем у серці від болю за тих, хто втрачає найдорожче в світі — Батьківщину.
Поет хотів передати велику любов до свого народу, до тих скривджених і знедолених, які змушені були розпливатися, як журавлі, у сірій мряці під чужим небом. Ця пісня — про їхню муку, їхній біль; про муку і біль кожного, хто втрачає Вітчизну.
Учитель. От ми і пригадали, а одночасно познайомились з однією із поезій циклу " Осінь " — це вірш " Журавлі ".
І звичайно, після сказаного, навряд чи можна заперечувати, що даний цикл — один із ключових у поезії Богдана Лепкого. Він чи не найточніше передає душевну тривогу митця, в серце якого запав глибокий смуток.
Осінь у віршах Лепкого — це не просто пора року, це стан його пораненої душі, яка жадала б світла і тепла, але приречена невблаганною долею на скорботу і гіркий сум.
Цикл " Осінь " нерозривно зв'язує сучасне поета з минулим і майбутнім. Поринаючи у мрії і спогади, художник прискіпливо оцінює той безжалісний у своїй швидкоплинності рух, ім'я якому — життя.
Слухаймо живе слово Поета. Читаймо і сприймаймо Поета...
Учень читає напам'ять вірш
" Останній птах в вирій летить"
Учитель. Саме цей вірш і визначає загальний настрій циклу. Вже тут з'являються слова, які можна вважати опорними у тлумаченні поетом змісту поняття "осінь".
Тепер спокій настане..."
Так, природа все ще шукає "прожитку собі", але вона не здатна протистояти володарці — осені, що безжально здирає цвіт з краси, примушує все марніти і конати.
Учитель. Але поезія — це завжди умовності, паралелі, асоціації, тому тут не тільки світ природи, але й етапи життя людини.
Зачитуються останні три рядки поезії.
Учитель. І як би не було боляче це промовити поету, але осінь для нього перетворюється на символ смерті. І все ж це, як бачимо, не добровільне відречення від життя — це нездоланний біль і смуток. Осінь... Ось уже спохмурніло, насупилось, стало свинцево-сірим небо. Потекли з нього ниточки осіннього дощу. Зранку мряка сльозилася, потім порошила мжичка, за нею посипався мачкастий дощик. Після того залопотів рівний дощ, а тоді хлющ уперіщив, мало не злива. Здається, "відчинились небесні шлюзи".
Учень читає напам'ять вірш
"Відчинились небесні шлюзи".
Епітети, пестливі форми слова.
Останній осінній листок,
Учитель. Так, природа у Богдана Лепкого — це жива істота, вона здатна сумувати і плакати. Думка автора веде нас, читачів, по звичному для поетичного мислення шляху: природа — це людина. І в цю осінню тугу природи Поет вводить людину, її працю.
Учень читає поезію
" Минуло літо ".
Товар цілий день на пасовиську, але соковитої травиці, як улітку, уже немає.
Так, це срібні пасма волосся людини, вони завжди є засторогою того, що молодість відходить, лиш спомини залишає по собі.
Учитель. Справді, так, осінній смуток природи асоціюється у поета з неспинною загибеллю молодості. Але на зміну молодості приходить у життя людини ще одна, досить чаруюча пора — зрілість, тобто осінь.
Діти, коли читаємо Лепкого, чуємо, і як грає ріка, а водночас і чуємо музику його власної душі.
Ось вслухайтесь, як "грає" вітер, мов на лірі, над осінніми полями.
Учень читає вірш
" Глуха і зимна осінь ".
Учитель. Прихильники компаративного аналізу мають нагоду об'єднатися в групи. Перед вами репродукція картини Олександра Мицника «Пізня осінь».
Робота зі слайдами 10,11,12,13.
Завдання. Що об'єднує вірш " Глуха і зимна осінь " з картиною художника?
Картина – це не тільки зображення. Картина – це маленький шматочок великого світу, вміло відтворений людиною. А поезія – це завжди загадка, це потоки слів із співзвучною римою, це життя, яке нас оточує. Кожен осінній пейзаж - мальовничий або поетичний - це, перш за все, душа людини, сприйняття навколишнього світу. Художник розкриває свої відчуття і враження від осінньої природи. Але, завдяки своєму таланту, він уміє знайти співзвуччя своїм почуттям у серцях глядачів чи читачів. І звичайна осінь стає для нас явищем художнім.
Учитель. А ось увечері, коли все спить глибоким сном, вітер під вікнами виграє уже сумний псалом.
Учень читає поезію " Гостина ".
Учитель. А ось чуємо, як над полями снуються " якісь пісні, давно, давно замовклі".
Візуалізація.
Завдання. Слухаючи поезію, яку читає учень, заплющіть оченята і уявіть себе осіннім листочком.
Учень читає вірш
" Листки падуть ".
У цей час звучить мелодія: Мішель Легран «Осінній смуток» https://www.youtube.com/watch?v=6uKxiiUMw4M
Учитель. Діти, ви уважно слухали виразне читання вірша, фантазували і мріяли. Тепер для вас творче завдання. Напишіть твір-мініатюру (перевтілення) на тему: «Сум осіннього листочка…».
Діти зачитують творчі роботи.
Осіннє листя опадає повільно і сумно. Якщо здіймається вітер, листочки кружляють у повітрі, їх багато-багато. Ось один затремтів у повітрі, а потім опустився на землю. Він такий червоний, немов охоплений полум’ям. Уже, можливо, зранку листочок почорніє від першого приморозку, і в його душі перестане лунати ніжна мелодія осені, а синій подих неба прикриє його першим холодний снігом.
--------
Чудовий осінній день. Під ногами шарудять листочки. Піднімаю один, милуюсь барвою, яку подарувала йому осінь-чарівниця. І раптом ледь вловимий шепіт… - Прийшла осінь, похолодало, стало сиро. Почасти налітає рвучкий безжальний вітрюган. Це він і відірвав мене від батька-клена, де ще залишились мої брати і сестри. Мені дуже сумно і самотньо.
Учитель. І ось підсумком у циклі стає останній вірш — "Finale". Тема осінньої туги досягає у ньому філософської глибини.
Учитель читає вірш " Finale ".
V. Підсумок уроку.
Учитель. Осінь природи і осінь душі — ознака вічного руху Всесвіту, що поєднує в собі початок і кінець.
Лепківська туга — не є страх перед смертю. Це жалкування за безповоротно втраченим: наснагою життя, розумінням друзів, близькістю Батьківщини.
Лепківський біль стає не просто драмою душі поета. Його емоційний вплив настільки сильний, що мимоволі ми, читачі, перетворюємося у свідомих співучасників думки автора, яка продовжує бентежити нашу уяву навіть тоді, коли поетична збірка займає своє звичне місце на книжковій поличці.
Для того, щоб підбити підсумки уроку, пропоную таке завдання.
Завдання. Написати на аркуші паперу різнокольоровими фломастерами, які знаходяться на столах, про що нове дізнались на уроці, що сподобалось, що, можливо, на уроці було обговорено не в повній мірі.
Діти на аркушах паперу записують речення-підсумок уроку і прикріплюють до дошки. Після цього один із них, зачитуючи записи, підбиває підсумки уроку.
Заключне слово вчителя.
Чотирма бродами стікають води життя (дитинство — весна; юність — літо; зрілість — осінь; старість — зима) і назад не повертаються. Але ми повертаємо пам'ять, відроджуємо наші душі, наші серця. У цьому нам допомагають справжні митці, серед яких наш краянин, письменник Богдан Лепкий. Кращі поетичні твори Митця є духовним надбанням нашого народу. Вони і сьогодні не втратили своєї цінності. І не втратять ніколи...
VI. Оцінювання роботи учнів на уроці
VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати виразне читання і письмовий коментар
однієї із поезій даного циклу Б. Лепкого.
За бажанням вивчити напам’ять вірш «Видиш, брате мій…»