Тема: Світлові явища. Швидкість поширення світла
Мета :
Формування предметних компетентностей: сформувати знання про світлові явища, джерела та приймачі світла, світловий промінь, світловий пучок, швидкість поширення світла, значення світла. в житті людини та живих організмів.
Розкрити наукове та світоглядне значення світлових явищ; розширити науковий кругозір учнів, розвивати інтерес до фізики, мотивувати вивчення світлових явищ; виховувати любов до навколишнього світу, вміти його сприймати і насолоджуватися ним.
Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.
Тип уроку: формування компетентностей
Методи та прийоми:
a) інформаційно-рецептивний: словесний, наочний (демонстрація роздаткового матеріалу), розповідь, бесіда, інструктаж;
б) інтерактивні: ігри, тести, програмовані завдання;
в) пошукові: групові форми роботи, взаємопов’язані запитання.
Міжпредметні зв’язки: географія, біологія, хімія
Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, фізичні прилади для демонстрації різних явищ природи, роздатковий матеріал.
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток
Здоров'я і безпека
Підприємливість і фінансова грамотність
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Створення емоційного настрою.
Розминка:«Розсипані слова».
Із написаних на дошці слів «формула», «це», « знання і мислення», «найголовніша», «успіху» скласти вислів, лауреата Нобелівської премії одного із президентів США Теодора Рузвельта, який буде гаслом нашого уроку.
«Найголовніша формула успіху – це знання і мислення».
Побажання учням бути успішними як у навчанні так і у житті, а основа цього - знання і уміння мислити.
ІІ.Актуалізація опорних знань
КРОСВОРД
1.Вид лінзи. (розсіювальна)
2. Процес, внаслідок якого ми бачимо предмети, які нас оточують. (відбивання)
3. Лінія, вздовж якої розповсюджується світло. (промінь)
4. Одиниця оптичної сили лінзи. (діоптрія)
5. Вид лінзи. (збиральна)
6. Точка, в якій збираються перетинаються промені після заломлення у лінзі. (фокус)
7. Один із видів проміння, воно переносить енергію. (світло)
8. Область, куди не потрапляє світло. (тінь)
9. Зміна напряму поширення світла, яке переходить через межу двох середовищ. (заломлення)
10. Природнє джерело «холодного» світла. (світлячок)
11. Величина, обернена до фокусної відстані. (оптична сила).
12. щ.
13. Природне світлове явище, яке можна спостерігати після дощу. (веселка)
Вправа «Асоціативний кущ»
Світлові явища
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Світло - одне з найпрекрасніших явищ природи.
Завдяки ньому розвивається та існує все живе на Землі. За допомогою світла можна одержати багато цікавих відомостей про природу.
Джерела світла — це фізичні тіла, частинки (атоми, молекули, йони) яких випромінюють світло.
Природні джерела світла
1. Це явище буває дуже рідко і вдень. Повна тінь від місяця падає на Землю.
2. Неозброєним оком ми зможемо побачити ці красиві перлини тільки вночі на небі.
3. Вийшовши ввечері до річки, озера, моря, ви побачите доріжку на воді від сонця. Як називається це явище?
4. Це явище можна побачити перед дощем або ж під час нього. Воно ще супроводжується міцним гуркотом грому.
5. Як називається явище, яке можна побачити тільки на півночі нашої Земної кулі, коли вночі на небі видно спалахи, провали, криваво-червоного забарвлення. Здається, що палахкотить полум'я.
6. А це явище бачили всі і, мабуть, всім воно дуже подобається. Багато з нас люблять вибігати надвір, або виглядати у вікно, щоб побачити цю дивовижну красу, отже слухаємо загадку:
Вийшла з річки гарна дівка,
На ній стрічка-семицвітка;
А де з річки воду брала,
Там коромисло зламала.
7. Щоб побачити це явище, не потрібно їхати в Африку. Його можна побачити і в нас у тихий жаркий літній день над розігрітою поверхнею асфальтового шосе.
8. А на це запитання всі відразу дадуть відповідь, бо з цим явищем ми стикаємося дуже часто: що коло тебе біжить, а не догониш?
9. Ніч була б темна, але все море насичене тонкою пилякою світла.
10. Горить стовпчик, а вугілля немає.
11. За допомогою чого люди освітлюють свої оселі?
12. Без язика живе, не їсть і не п’є,
Говорить і співає, та все показує.
Після кожної відповіді учнів, учитель демонструє картинки цих явищ за допомогою презентації.
Відповіді на запитання.
1. Затемнення Сонця.
|
2. Зорі.
|
3. Захід сонця. |
4. Блискавка |
5. Полярне сяйво. |
6. Веселка. |
7. Міраж.
|
8. Тінь. |
9. Живий світ. |
Штучні джерела світла
10. Свічка |
11. Електрична лампочка |
12. Телевізор |
- Сонце й зорі, розпечена лава та лампочка розжарювання, полум'я вогнища, свічки, газові пальники тощо — усе це приклади теплових джерел світла: вони випромінюють світло завдяки тому, що мають високу власну температуру.
- Люмінісцентні джерела світла відрізняються від теплових тим, що для їхнього світіння не потрібна висока температура: світлове випромінювання може бути доволі інтенсивним, а джерело при цьому залишається відносно холодним.Прикладами люмінесцентних джерел є екран телевізора, монітор комп'ютера, лампи денного світла, дороговкази та дорожні знаки, вкриті люмінесцентною фарбою, світлові індикатори, деякі організми, а також полярні сяйва.
- Теплові джерела світла не тільки освітлюють, але й гріють. Це Сонце, зорі, розжарена вольфрамова спіраль лампи накалювання, блискавка, згоряння деревини, нафти, газу, свічки тощо. Тіла приблизно за температури 800°C починають випромінювати. Поверхня Сонця має температуру близько 6000°C. .
Приймачі світла
Приймачі світла – це пристрої, які змінюють свої властивості через дію світла та за допомогою яких можна виявити світлове випромінювання.
Швидкість поширення світла
Світло долає багатокілометрові відстані за тисячні частки секунди. Тому, коли відстань від приймача до джерела світла є невеликою, здається, що світло поширюється миттєво.
Швидкість поширення світла 3∙108 м/с
V. Узагальнення і систематизація знань
Термінологічне лото.
Терміни написано на картках, учні витягують термін і пояснюють його, починаємо: світло, швидкість, приймачі світла,світлові явища, джерела світла
Установіть відповідність між джерелом світла (див. рисунок) і його видом.
А природне теплове
В штучне теплове
Б природне люмінесцентне
Г штучне люмінесцентне
Для кожного рядка визначте «зайве» слово або словосполучення.
а) полум’я свічки, Сонце, зоря, Місяць, світлодіодна лампа;
б) екран увімкненого комп’ютера, блискавка, лампа розжарення, факел;
в) лампа денного світла, полум’я газового пальника, багаття, радіолярія.
VI. Підбиття підсумків
Рефлексія «Графічний настрій»
На полях зошита позначте впевненість чи невпевненість у самостійному виконанні завдань, готовність до співпраці, розуміння навчального матеріалу.
настрій прекрасний
не дуже готовий(-а) до уроку
хочеться творити
VIІ. Домашнє завдання