Урок № 98 Т.Г. ШЕВЧЕНКО. СВІТОВА ВЕЛИЧ УКРАЇНСЬКОГО ПОЕТА
Мета: оцінити і охарактеризувати внесок Т.Шевченка в скарбницю української поезії, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
-знаннєва складова: учень усвідомлює світову велич поета;
-діяльнісна складова: уміє використовувати навички пошукової діяльності в мережі Інтернет, користуватися різними джерелами інформації, узагальнювати та систематизувати отриману інформацію;
-ціннісна складова: демонструє інтерес до вивчення творчості поета.
Перебіг уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Ребус
Акровірш
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
Дмитро Білоус
(Тарас Бульба, Тарас Шевченко…)
В історії кожного народу, серед її великих творців, є люди, імена яких оповиті невмирущою любов’ю і славою. Франческо Петрарка (італ. поет), Вільям Шекспір (англ.. поет, один з найвідоміших світових драматургів) – ці імена асоціюються з епохою Відродження у світовій літературі. Поряд з ними стоїть прізвище Тараса Григоровича Шевченка, який не тільки підніс українську літературу на світовий рівень, а й змінив народний світогляд.
Талант Шевченка, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного, до свого пригнобленого народу, до своєї культури, що перебувала тоді в московському ярмі, а також освіта, начитаність, праця над собою — все це було ґрунтом для появи геніальних його творів.
Шевченко для України – не просто народний поет, геніальний митець, національний пророк, апостол правди, заступник знедолених, провидець – так його називають українці. І в цьому немає перебільшення.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
III.ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Шевченко - основоположник нової української літератури. Він уперше привернув увагу до почуттів простої людини, сприяючи цим самим демократизації літератури. Удосконалював ліро-епічні жанри: поему, думку, баладу, елегію, послання. Багато його творів стали улюбленими піснями українців. Найбільше його віршів на музику поклав М.Лисенко (83)
Літературна спадщина:
Шевченкова художня спадщина значно більша від літературної. Митець затвердив себе як новатор у галузі офортів, різновиду граверного мистецтва. Серія офортів «Живописна Україна» - спроба увічнити красу, історію, звичаї рідного краю. Автопортрети Шевченка дають змогу простежити, як впливали життєві обставини на його долю.
Мистецька спадщина :
- 210 акварелей;
- 150 портретів, з них 43 – автопортрети;
- 27 офортів, з яких 6 серій «Живописна Україна»;
- понад 230 олівцевих малюнків ландшафтів України;
- начерки на 360 сторінках рукописів та альбомів..
https://www.youtube.com/watch?v=Ktb-0LRm2Pk&t=136s
https://learningapps.org/3189894
Тарас Шевченко: факти про митця, яких більшість не знає
«Шевченко для мене – це…»
Настав час відпочити. Запрошую вас до жвавої руханки від Злати Огневич «Запали вогонь»
https://www.youtube.com/watch?v=JNQFqnrwYqA
! Кому не можна різких рухів, тим пропоную фітнес для очей. Перейдіть за цим покликанням і насолодіться вправами під улюблену музику
https://fitness.org.ua/krashi-vprava-dlia-ochei-vid-vtomi-pislia-roboti-z-komputer/
Молодці! Похваліть себе, вмотивуйте: « Повірте, що зможете, і пів шляху вже пройдено». Теодор Рузвельт
ІV.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
І повертаючись до питання геніальності, чи можемо ми зробити висновок, що Тарас Григорович Шевченко видатна особистість, є не просто отим канонічним образом суворого дядька у смушевій шапці, а багатогранна особистість, інтелігентна людина. Він не був бідним, як це раніше любили показувати, але він був простою людиною, що мріяла про сім’ю і хату на Україні. Як поет він завжди актуальний, в усі часи його «Кобзар» є надзвичайним!!!
От цікаво, якби зараз він прийшов і подивився на нас, чи сподобались би ми йому? Думаю кожне покоління бачитиме і читатиме по-своєму Шевченка.
https://onlinetestpad.com/ua/test/49187-zhittya-ta-tvorch%D1%96st-tarasa-shevchenka
V.ПІДСУМКИ УРОКУ
Рефлексія
Підберіть та поясніть фразеологізм, відповідний вашому сприйняттю уроку:
VI.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Фотоквест
Використані джерела