Урок "Світова велич Шевченка"

Про матеріал

Конспект підсумкового уроку за творчістю Т.Шевченка в 9 класі. Спрямований на визначення ролі Шевченка в письменстві, малярстві, розвитку української мови. З елементами гри та використанням проектних технологій

Перегляд файлу

Тема. Світова велич Т.Шевченка

Мета:  дослідити внесок Шевченка у розвиток нової української літератури, української  літературної мови, в образотворче мистецтво;

 формувати вміння здійснювати аналіз і узагальнення вивченого матеріалу;

 виховувати повагу до життєвого і творчого подвигу Шевченка.

Тип уроку: урок-панорама

Обладнання: портрет Т.Шевченка, аудіозаписи його пісень, учнівські мультимедійні                              проекти

Хід уроку

І Організація класу

 

ІІ Оголошення теми, мети і завдань уроку

Слово вчителя. Сьогоднішній урок на тему «Світова велич Т.Шевченка» завершує вивчення  доробку Тараса Григоровича Шевченка, хоча справедливо зауважують критики: вивчення творів великого Кобзаря триває все життя. Я бажаю вам, любі учні, щоб кожен з  вас віднайшов  свою стежку до цілющого джерела творчості цього по-справжньому народного письменника.

Перед собою на уроці ми ставимо сьогодні такі завдання:

  • Перевірити рівень засвоєння біографічного і фактичного матеріалу.
  • Дослідити внесок Т.Шевченка:
    • у літературу;
    • у розвиток української мови;
    • в образотворче мистецтво.
  • Визначити, як шанують ім’я Кобзаря у світі, і в Україні зокрема.

 

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів

1. Постановка проблемного запитання: Шевченкова доля - випадковість чи закономірність? Чи обов’язково вона мала бути такою тяжкою і трагічною?

2. Робота з епіграфом.

«Він був сином мужика – і став володарем у царстві Духа.

Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури.

Він був самоуком – і вказав нові, світлі й вільні шляхи професорам і книжним ученим.

Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій.

Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу, ані любові до людей в ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру і песимізм.

Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.

Найкращий і найцінніший скарб доля дала лише після його смерті – невмирущу славу і все розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори.

Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко»

«Присвята» І.Франко

3. Робота з картками. Відтворення біографічних відомостей.

За опорними словами і датами з’ясувати, про які події з життя Шевченка ідеться.

№1 Оксана, дяк, ягнята, залізні стовпи, чумаки.

2 Літній Сад, Сошенко, 24 роки, Карл Брюллов, портрет, «Кобзар».

3 Квітень 1847року, Дніпро, переправа, «Сон», ІІІ відділ.

4 Доноси, муштра, 10 років, цинга, ревматизм.

IV Сприйняття і осмислення навчального матеріалу

Інструкція щодо проведення уроку. Матеріал, що буде аналізуватися впродовж уроку, об'єднаний у 4 блоки й узагальнений у формі тез, які ми  маємо довести.

Оцінювання буде здійснюватися жетонами: червоний – 5 балів, зелений – 3 бали, синій – 2 бали. Найвища оцінка – медаль із зображенням Шевченка (10-12 балів)

Блок І «Шевченко і література»

Літературна спадщина ( у зошит):

  • 240 поезій, з них понад 20 поем;
  • 9 повістей російською мовою;
  • драма «Назар Стодоля»;
  • щоденник;
  • автобіографії.
  1. «Мозкова атака». Тематика творчості Т.Шевченка, жанрове новаторство.
  2. Гра «Установи відповідність».

Містерія –

Поема –

Вірш –

Послання –

Повість –

Комедія –

Драма –

Балада –

Медитація –

Довідка: «Марія», «Тополя», «Назар Стодоля», «Доля», «Великий льох», «Причинна», «Кавказ», «І мертвим, і живим…», «Сон» («У всякого своя доля…»), «Художник», «Садок вишневий коло хати».

  1. Конкурс на кращого читця поезій Т.Шевченка (по одному представнику від команди).
  2. Декламування віршів англійською мовою.
  3. Робота в зошиті.

Шевченко - основоположник нової української літератури тому, що він уперше привернув увагу до почуттів простої людини, сприяючи цим самим демократизації літератури. Удосконалював ліро-епічні жанри: поему, думку, баладу, елегію, послання. Багато його творів стали улюбленими піснями українців. Найбільше його віршів на музику поклав М.Лисенко (83). (звучить грамзапис пісні «Зоре моя вечірняя»)

Блок ІІ «Шевченко і українська мова»

«Ну що б, здавалося, слова…»

  1. Евристична бесіда.
  • Якою мовою писалися твори давньої літератури?
  • В чому полягала складність їх сприймання?
  • Прокоментуйте зміст мовних експериментів Котляревського та Квітки-Основ’яненка.
  • Чому саме мова творів  Шевченка стала зразком для письменників того часу?
  1. Аналіз поезії «Зоре моя вечірняя…» (уривок із поеми «Княжна»)

Робота в групах. І – знайти постійні епітети, ІІ – риторичні фігури, ІІІ – пестливі слова.

Робота в зошиті.

Норми української літературної мови, створені на народній основі, дала поезія Т.Шевченка. Він відібрав від загальнонародної мови все найбільш істотне і яскраве, розкрив у своїй творчості багатство, гнучкість, красу і милозвучність українського слова.

Валеопауза

Блок ІІІ «Шевченко - художник»

Мистецька спадщина ( у зошит):

- 210 акварелей;

- 150 портретів, з них 43 – автопортрети;

- 27 офортів, з яких 6 серій «Живописна Україна»;

- понад 230 олівцевих малюнків ландшафтів України;

- начерки на 360 сторінках рукописів та альбомів..

1.Захист учнівського проекту.

2. Словникова робота. Графіка, живопис, сепія, офорт, гравюра, акварель.

Висновки у зошиті. Шевченкова художня спадщина значно більша від літературної. Митець затвердив себе як новатор у галузі офортів, різновиду граверного мистецтва. Серія офортів «Живописна Україна» - спроба увічнити красу, історію, звичаї рідного краю. Автопортрети Шевченка дають змогу простежити, як впливали життєві обставини на його долю.

Блок IV «Шевченко і сучасність»

  1. Захист учнівського проекту.
  2. Повідомлення учня. Державна премія ім. Т. Шевченка.

Заснована 20 травня 1961 року Нею нагороджували видатних митців за високоідейні й високохудожні твори та роботи у галузі літератури, образотворчого мистецтва, музики, театрального мистецтва та кінематографії. Першими Диплом та Почесний знак лауреата 9 березня 1962 року отримали Павло Тичина, Олесь Гончар в галузі літератури і Платон Майборода в галузі музики.

Національна премія присуджується авторові чи виконавцеві один раз за життя.

Лауреатам Національної премії Комітетом виплачується грошова частина, розмір якої щороку визначає Президент України. Президент України Віктор Ющенко 2 березня 2009 року видав указ № 117/2009[1], яким присудив Національну премію України імені Тараса Шевченка 2009 року та установив на 2009 рік розмір Національної премії України імені Тараса Шевченка 160 тисяч гривень кожна.

Лауреатом 2006 року став криворізький письменник  Григорій Гусейнов за  9-томне видання «Господні зерна».

  1. «Відкритий мікрофон». Відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку

V Закріплення вивченого

Гра «Найрозумніший»

VІ Підсумки уроку

«Незакінчені речення» «Шевченко для мене – це…»

VІІ Оцінювання

VІІІ Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Таран Наталия
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
3795
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку