Урок "Святе слово - рідна мати"

Про матеріал
Цей урок адресований учителям початкових класів. На уроках позакласного читання можна використовувати різні види робіт. В цій розробці подані зразки роботи з створенням сенкана, ґронування, інсценування. Запропоновані вірші про маму, словникова робота, передбачення по заданому тексту.
Перегляд файлу

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ В 4 КЛАСІ

Тема: Святе слово – рідна мати

Мета: удосконалювати навички правильного виразного читання; вміння аналізувати, порівнювати, доводити; розвивати критичне мислення, усне та писемне мовлення молодших школярів; виховувати віру в себе, любов до матерів.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Повідомлення теми і мети уроку

Учитель повідомляє тему уроку й читає напам’ять вірша.

Від тебе все!

І хліб, і весен перший цвіт,

І срібний обрій, і криниця чиста,

І серця жар, і мрій стрімкий потік,

І за селом стежка серед жита.

ІІ. Гронування

- А які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово мама?

-  Напишіть центральне слово посередині аркушу паперу.

Починайте записувати слова та фрази спадають вам на думку з обраної теми.

Коли всі ідеї записані на папері, починайте встановлювати там, де це можливо, зв’язки між поняттями. Учні складають асоціативні грона індивідуально, обмінюються думками в парах, групах, доручають одному члени групи представити своє асоціативне гроно на розгляд усіє групи.

                                         Сім’я           родина

затишок                                                                           любов

 

 

ласкава                                                                                 чистота

 

 

смачні страви                                                                   дбайлива усмішка

 

 

        Україна                                                               квіти

 

                                                 сонечко

-  Які рядки віршів про матерів вам запам’яталися?

(Учні читають напам’ять рядки віршів.)

 

  1. Пісня колискова -

То найперша мамина розмова,

Пахне воно м’ятою і літом,

Чебрецем і суничним цвітом.

 

  1. За все, що маю, дякую тобі.

За все, що маю і що буду мати.

Ночами сняться зорі голубі

І вишні білі на причілку хати

 

  1. У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

 

  • Прекрасні слова прозвучали на адресу матерів. А тепер давайте кожен з вас складе свій вірш – сенкан.

ІІІ. Сенкан (п’ятирядок)

Мама.

Красива, лагідна.

Дбає, голубить, оберігає.

Я люблю свою матусю.

Берегиня.

 

Мама.

Вродлива, добра.

Любить, допомагає, цілує.

Бажаю матусі щастя, здоров’я.

Ненька.

 

ІV. Читацька розминка

За допомогою ключика – підказки відімкніть прислів’я.

 

 

Ди      ма     ти     те     на     рі     пла     бо     че     ля     я     че

                  

 

(Дитина плаче, а метері боляче.)

-  Поясніть дане прислів’я.

-  Сьогодні на уроці ми познайомимося з легендою «Кара за дитину». Що таке легенда? Із словника літературознавчих термінів В.М. Лесина зачитую:

«Легенда (з латини) – те, що має бути прочитане; народний переказ про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповитий фантастикою, казковістю».

  • Що означає слово кара?

Кара – суворе покарання, помста.

 

V. Прогнозування змісту за назвою твору

- Як ви  думаєте, про що розповідатиметься у цій легенді?

- Чому ви так вважаєте?

- Що може трапитися у тексті?

 

VІ. Словникова робота

Лексична розминка.

Вдова – жінка, у якої помер або загинув чоловік

Яничари – це українці, яких ще у дитячому віці крали турки і виховували для служіння на вірність султану.

Зіяла (печера) - виднілася

 

VІІ. Читання легенди

 

1.  1 абзац. Передбачення

- З чого б ви почали розповідь?

- Як ви думаєте, з чого починається легенда?

- Щоб перевірити, правильними чи хибними є ваші думки, почитаємо 1 абзац легенди.

Читання 1 абзацу (читання учнями в голос). Бесіда за змістом з елементами вибіркового читання.

- Про що ви дізналися з першої частини легенди?

-В якому селі відбувалися події? Зачитайте.

- Чому люди були змушені ховатися в ярах і печерах?

Чи справдилися ваші передбачення?

 

2.  2 абзац. Передбачення

- Як надалі будуть розвиватися події в тексті?

- Які у вас є докази стосовно цього?

Орфоепічна розминка

 

Дністер                   завчасно                  шепіт

стогін                      брама                       берег

                               кам’яний

 

Читання 2 абзацу (резюме в парах).

- Про що ви думаєте тепер?

- Чи справдилися ваші прогнози?

- Що сталося в селі Бабино?

- Що підсилювало людський страх?

 

3.  3 абзац. Передбачення

Прочитайте останнє речення 2 абзацу.

- Що станеться, якщо плач почують турки?

- Які думки роїлися в головах людей, коли вони чули плач дитини?

- Що станеться далі?

Читання 3 абзацу (читання за особами).

1) Прочитайте цей абзац мовчки, позначаючи олівцем слова дійових осіб і намагаючись уявити, з якою інтонацією їх потрібно читати. Спробуйте інтонаційно передати ставлення матері до дитини і ставлення людей до матері з дитиною.

2) Читання за особами ( в парах, групах).

 

4.  Інсценування

Мати – учениця тримає на руках дитину-ляльку, шепоче їй слова, аж раптом чує слова людей, які читають кулька груп вголос.

Міркування. (Учитель звертається до учениці!)

- Ти – мати, у тебе на руках дитина. Про що ти думаєш?

- Що ти відчуваєш?

- Чому?

(Учитель звертається до учнів класу.)

- А ви що думаєте?

 

5.  4 абзац. Передбачення

- Як ви думаєте, що вчинить мати?

Попереднє керівництво.

- Перед вами записані речення. Прочитайте їх і запишіть номер речення, що збігається з вашим передбаченням.

А коли познайомитесь зі змістом 4 абзацу, то переконайтесь, правильним чи хибним був ваш вибір.

1) Дитина,заспокоєна матір’ю, перестає плакати.

2) Мати кинеться в річку з дитиною.

3) Мати кине дитину в Дністер.

Читання 4 абзацу (читає вчитель).

Бесіда.

- Чи сталося так, як ви очікували?

-А про що ви думаєте тепер?

- Як ви оцінюєте вчинок матері?

- Кого ж було покарано?

 

6.  Дискусійна шкала

- Чи могла мати вчинити інакше?

Так

Ні

1_______________

1_______________

2_______________

2_______________

3_______________

3_______________

 

7.  5 абзац. Читання 5 абзацу (мовчки)

- Що нагадували сумні звуки?

- Як про це сказано у тексті?

- Можливо, й інші звуки можна було почути?

- Як слід розуміти назву легенди?

 

8.  Робота в групах

Завдання для груп

  1. Яким чином прислів’я стосується легенди?

На чужому горі щастя не здобудеш.

  1. Розмістити речення так, щоб вони відображали правильний хід подій у тексті(речення написані на окремих аркушах).

 

                     №1                                                   № 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Скласти прислів’я. Чи є серед них прислів’я, що стосується легенди?

 

 9.  Написати п’ятихвилинного есе

- Який слід залишила у твоїй душі легенда?

 

10.  Авторське крісло

Читання робіт з «авторського крісла» (під музичну заставку П. Чайковський. Симфонія № 4)

 

11.  Повернення до « передбачень за заголовком»

- Що спільного між вашими передбаченнями і справжнім сюжетом легенди?

 

VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

- Яка головна думка тексту?

- Чи завжди труднощі слід перемагати розумом?

 

ІХ. Домашнє завдання

  • Прочитати легенду своїй бабусі чи дідусеві.

 

 

 

 

docx
Додано
16 червня 2022
Переглядів
347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку