Урок-свято "Математичний ярмарок"

Про матеріал
Закріплення та розширення знань учнів про міри довжини, маси і часу. Збагачення уявлення про інші старовинні міри довжини і маси. Розвиток логічне мислення, пам'яті, творчіх здібностей. Виховування інтересу до математики, поваги до минулого.
Перегляд файлу

Тема.  Міри довжини, маси і часу.

Мета. Закріпити  та  розширити  знання учнів про міри довжини, маси і часу. Дати

             уявлення про інші старовинні міри довжини і маси. Розвивати  логічне мислення, пам'ять., творчі здібності.  Виховувати інте­рес до математики, пова­гу до минулого.

Обладнання: на дошці — українські рушники, написи: «Математичний-ярмарок», «Ласкаво просимо!», «На­род скаже, як зав'яже», «Мудрим ніхто не вродився, а навчився!»; вис­тавка книжок; у класі — столики, уб­рані для ярмарку; на кожній лавці — малюнки (гирька, годинник, лінійка).

Тип уроку. Урок – свято

                                              Хід уроку

Виходять двоє ведучих в українських костюмах.

1-й учень

Увага! Увага! Спішіть, поспішайте!

Господарі й гості — глядіть, не ми­найте!

2-й учень

На ярмарок прошу гуртом, поодинці!

Чекають на вас там чудові гостинці!

1-й учень

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є, чим дивуватись, і є, що придбати.

2-й учень

Тут — щедрі дарунки із саду, городу,

Тут пісня і жарти — усім в нагороду!

1-й учень

Тут — речі умільців, ні з чим не зрівняні,

Барвисті стрічки, рушники виши­вані.

2-й учень

Мерщій-бо на ярмарок всі по­спішайте!

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

                                                               1

 

                     Звучить пісня «Ой там, на веселім базарі».

Вчитель. Традиційно на Україні зби­рання врожаю закінчувалось яскра­вими, багатими ярмарками. Земле­роби, народні умільці, крамарі про­давали свої кращі набутки. Учні на­шого класу також підготували свої доробки. Але сьогодні, як ви вже здо­гадались, ярмарок — не звичайний, а математичний.

3-й учень

І сувора, й солов'їна

Математика — країна.

Праця тут іде завзято —

Вмій лиш спритно працювати!

 


4-й учень

Вмій ділити, віднімати,

Множити й додавати!

Вмій кмітливо все збагнути,

Першим у відповіді бути!

5-й учень

Ледарів у нас немає!

Хто руки не піднімає!?

Вирушаймо в путь!

Нас цікаві речі ждуть.

Вчитель. Ось ми з вами й підішли до першої лавки. Уважно на неї поди­виться і                                 скажіть, які ви знаєте міри маси? (г, кг, ц, т).

Добре!

Відкриваємо нашу лавку.

 

Учень-продавець. Добрий день, ша­новні гості! Прошу завітати до моєї лавки.             Подивіться на цю таблицю:

 

                                                                 2

                          Народні міри маси

золотник — 4г                            пуд — 16 кг

гривна — 400 г                           корець — 1 ц

безмси — 1 кг                             фунт — 400 г

пуд — 40 гривен                         гимтка — 25 кг

Це — міри маси, якими користува­лися наші діди і прадіди. Зараз на Україні основна грошова одини­ця — це гривня. У давнину це був злиток срібла, вага якого дорівню­вала 1 фунту.

Прочитаймо таблицю разом! А тепер я пропоную декілька запи­тань.

За правильну відповідь я дава­тиму гирі :            

Намагайтесь зібрати їх якомога більше. На переможців че­кають призи.

Завдання:

1. Назвіть міру, яка:

а)  більша за 1г, але менша за 1кг (золотник, гривна, фунт);

б) більша за 1кг, але менша за 1ц (гимтка, пуд).

  1. Що важче: пуд пір'я чи пуд за­ліза? ( однакова маса)
  2. Назвіть прислів'я, в яких зустріча­ються міри маси. (Щоб пізнати людину, треба з нею пуд солі з'їсти.)

            Прислів’я учні готували заздалегідь, готуючись до уроку.

Розв'яжіть задачі.

  1.                  У мішку 100 кг зерна. Як поділити це зерно на дві частини, щоб в одній було

         на 20 кг більше, ніж у другій? (40 кг і 60 кг)

  1.                  У двох мішках 12 кг картоплі. У першому 7 кг.

          Скільки  кг  картоплі у другому мішку? ( 12 – 7 = 5)

                Фізхвилинка  « Врожай»

 

Вчитель. Підходимо до нашої наступ­ної лавки. Хто вже здогадався, що це за лавка?    (Міри часу) Відкриваємо другу лавку!

                                                                            

                                                                          3

Учень-продавець. Прошу завітати до цієї цікавої лавки!

                Чи всі ви знаєте про міри часу, зараз ми перевіримо загадками.

                                             Загадки:

1. Яким одним словом можна замі­нити слова: ранок, день, вечір, ніч? (Доба)

 

2.Дуб – довговік , на ньому—12 гілок, на кожній гілці по четверо гнізд,а в кожному  гнізді по семеро яєць, і кожному яйцю ім'я є.  (Рік, місяці, дні тижня)

  1. Сім братів віком рівні, іменами різні. ( Дні тижня)
  2. У кого годинника немає, а час знає? ( Часи доби)
  3. Дванадцять братів один за одним ходять, один одного не обходять.  (Місяці)

 

Назвіть прислів'я про час. (Влітку тиждень рік годує тощо)

Розв'яжіть задачі:

1. Урок  триває 40 хвилин, а перерва на  30 хвилин коротша за часом.

    Яка тривалість перерви? ( 10 хв)

2. В трьох місяцях 91 день. Вересень і листопад тривають по 30 днів.

    Скільки днів у жовтні? ( 31 день)

Вчитель. Ви добре виконали завдан­ня! Можна трохи відпочити.

            Діти виконують пісню «Грицю, Грицю».

Вчитель. Підходимо до наступної лавки. Відкриваємо лавку «Міри дов­жини».

Вчитель запитує про вже відомі міри довжини ( мм, см, дм, м) та знайомить учнів з таблицею старовинних мір довжини.

Народні міри довжини

сажень — 2 м і 3 см

аршин — 75 см

лікоть — 46 см

дюйм — 2 см 5 мм    ( Пригадати казку «Дюймовочка»)

п'ядь — 20 см

Вчитель. А зараз — завдання.

1. Назвіть прислів'я або приказки,в яких зустрічаються міри  довжини. (Бачити на сажень крізь землю; Сім верст до небес; Міряти на свій аршин  тощо)

                                                                             4

2. Назвіть,  що має більшу довжину:

          а)  5  дм стрічки  чи  30 см дроту;

          б)  15 см  смужки  чи  50 мм  стрічки;

          в)  1 м  лінолеуму  чи 100  см  ковроліну.                                                                                 

Виходять ведучі.

1-й учень

На доброму ярмарку ми побували,

Співали, сміялися та жартували.

2-й учень

Та ще не танцювали!

Гей, троїсті музиченьки,

Нам заграйте веселенько!

Вчитель.   Діти, на жаль, ярмарок закінчується. Багато ви відгадали загадок, виконали завдань, розв’язали задач, згадали прислів’їв, українських казок. А тепер нагородження переможців. ( Підраховується кількість гирьок, отриманих за правильні відповіді. Оголошуються переможці)

             Учні співають пісню « На веселім базарі»

Ой, там, на веселім базарі,

Лежебоку молодого продавали.

Стали думать і гадать –

Що за нього можна дать?

Ой, радилися ми, говорили,

Та й на тому усі разом порішили:

Лежебоку не продать,

Бо не хочуть його купувати, купувать!

Ой, там, на веселім базарі,

Нечупарика малого  продавали.

Стали думать і гадать –

Що за нього можна дать?

 

                           Урок закінчується  посмішками, жартами.

          

                                                      5

 

               

 

                 ПІВДЕННИЙ     ТЕХНОЛОГІЧНИЙ       ЛІЦЕЙ

 

 

 

 

 

 

                             

 

 

                                     

 

 

 

 

 

                                16 жовтня   2009 року

 

doc
Додав(-ла)
Prohlyakova Inna
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку