Урок "Т.Шевченко. «Наймичка». Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі"

Про матеріал
Конспект уроку української літератури "Т.Шевченко. «Наймичка». Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі".
Перегляд файлу

Дата ____/_____/_____ Клас ________

Дата ____/_____/_____ Клас __________

 

                                                                 УРОК №47

Тема. Т.Шевченко. «Наймичка». Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі.

Мета: дослідити еволюцію жіночого образу у творчості Т. Шевченка, розкрити трагедію життя жінки з соціальних низів (на прикладі поеми «Наймичка»); розвивати комунікативно-літературні компетенції учнів; удосконалювати навички вдумливої роботи з текстом твору, розвивати логічне мислення учнів, пам’ять, увагу, спостережливість, формувати кругозір, світоглядну позицію, виховувати почуття відповідальності, добрі якості людини, співчувати чужому горю, прищеплювати любов до матері, повагу до жінки, коханої.

Очікувані результати: учні розуміють становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка; порівнюють різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета; пояснюють поведінку та порівнюють вчинки героїнь поем «Катерина» та «Наймичка», коментують їх.

Обладнання: мультимедійні засоби навчання, власна мультимедійна презентація, «Хмаринка слів», створена в додатку WordArt (епіграф уроку), репродукції картин

Т. Шевченка «Наймичка» та «Катерина», буктрейлер, пісня «Така її доля», QR-коди, текст поеми.

Тип уроку: комбінований

Форми, методи, прийоми роботи: індивідуальна, самостійна, колективна робота, робота з текстом, бесіда, виконання тестових завдань за допомогою QR-кодів, скадання паспорта поеми або створення ментальної карти, творча лабораторія, метод «Займи позицію», інформаційне гроно, прийом «Кола Вена», установлення відповідності.

Епіграф:

У нашім раї на землі

 Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим

Т.Г.Шевченко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Виконання тестових завдань з використанням QR-кодів.          СЛАЙД №4

 

Цитати до образу Ганни

*Лист до однієї з героїнь поем.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда.

- Коли було написано поему «Катерина» (1838 року в Петербурзі). Цей рік був знаковим у долі Шевченка . Чому? (Викуп з кріпацтва)

- Свою «Катерину» Тарас Григорович з великою вдячністю присвятив Василю Жуковському. Чому?

- Назвіть романтичні ознаки в поемі «Катерина»

- Над чим змушує Т. Шевченко замислитися вас, читачів, після прочитання поеми «Катерина».

- Чим подібні образи двох героїнь : Катерини та Ганни?(обидві мали позашлюбних дітей)

 Шевченко вперше в літературі розробляє сюжет про покритку.

-         Яким було ставлення  тогочасного суспільства до покриток?

 

IV. Оголошення теми, визначення учнями мети уроку. Мотивація навчальної діяльності   СЛАЙД №1

«Хмаринка слів» СЛАЙД №2, 3

1.  Слово вчителя.

Тарас Шевченко все життя низько схиляв голову перед українською жінкою. Біль і гнів за скалічені жіночі долі виливався в пекучі рядки звинувачень, трепетні слова любові, гіркі сльози співчуття. Усьому світові він прагнув розповісти про страждання, яких, здається, не здатна витримати тендітна жіноча душа. Божевільні від горя, блукали попідтинню українські красуні, тяглися до неба тужливими тополями, сивими совами вили над загубленими долями.

Зображенню трагічної долі жінки Т. Шевченко присвятив багато своїх творів. Поет створив цілий ряд многостраждальних жіночих образів - дівчини, матері, жінки, покритки. Вибір цієї теми Шевченком пояснюється тим, що у закріпаченому селі саме жінка була найбільш пригнобленою і скривдженою. 

Сьогодні на уроці спробуємо осмислити трагічну долю жінки-матері у кріпацькому суспільстві на прикладі образу Ганни з поеми «Наймичка», дослідити еволюцію жіночого образу у творчості Кобзаря. Саме цей твір називають «невмирущим гімном материнській любові». На відміну від поеми «Катерина», «Наймичку» Тарас Шевченко пише в реалістичному ключі, повернувшись із України і трагічно прозрівши.

Багато із сьогоднішньої розмови, я сподіваюся, ви почерпнете для майбутнього, адже вам скоро вступати в доросле життя, будувати сім’ю, сімейні стосунки, давати життя дітям своїм.

Звучить запис пісні «Така її доля» на слова Т.Г. Шевченка. 

СЛАЙД №5

2.  Бесіда.   

- Про що йдеться в пісні «Така її доля»? 

- На вашу думку, що пов’язує пісню й тему уроку? (Спільна тема: трагічна доля дівчини, жінки у тогочасному суспільстві).

 

З героїнями поем вас розділяє понад півтора століття. Чи зможете ви, люди третього тисячоліття, зрозуміти трагедію цих образів? У чому вона на ваш погляд?  Чи зможемо ми розібратися що таке гріх і спокута? Про це сьогодні й говоритимемо.

 

V. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу

1.  Слово вчителя.

У поемі «Наймичка» (1845 р.) розповідається про долю Ганни-матері, яка, не маючи змоги сама виростити дитя, підкидає сина багатим бездітнім людям. Сама ж іде до них наймичкою. Цей твір присвячений трагічній долі жінки-покритки на Україні. Через сім років після написання «Катерини» Тарас Григорович знову повертається до цієї теми, але висловлює її вже в іншому емоційному ключі.

    Поет усвідомлює, що Бог може порятувати те суспільство, яке духовно зростає. Тому зростає, еволюціонує, удосконалюється жінка в поемі «Наймичка».

     Жіночі образи в поемах «Катерина» та «Наймичка» втілено по-різному: романтично - у поемі «Катерина», реалістично-побутово – у «Наймичці».

2.Перегляд буктрейлера

 

3.  Робота з текстом поеми.

4.  Бесіда за змістом поеми

  • Чому поема називається «Наймичка», а не «Мати» чи «Ганна»?
  • Чому, на вашу думку, Ганна прийшла на хутір лише через рік?(Материнське серце перемогло серце гордої багачки – мати повертається до сина.)
  • Що творилося в її душі протягом цього часу?
  • Чим пояснити поведінку наймички: удень піклується про дитину, а ввечері плаче?
  • Чому наприкінці життя вона стає такою богомольною?(Мотив самозбереження покритки шляхом прощі та служіння, як спокути перед сином та людьми; вважає себе винною, грішною;, замолює гріхи.)
  • Чим пояснити відмову Ганни бути на весіллі Марка за матінку?( Осуджує себе за гріх і вважає, що немає права бути матірю.)
  • Було багато моментів, коли Ганна, здавалося б, могла сказати синові правду. Чому вона цього не робить?( Щоб не дізналися, що Марко – позашлюбна дитина.)

- Про що свідчить такий факт, що Ганна підкидає дитину багатим господарям?

- У яких умовах ріс Марко?

- Як характеризують Ганну рядки?

Я була багата…

Не лай мене; молитимусь,

Із самого неба

Долю виплачу сльозами

І пошлю до тебе.

- Що ми дізнаємося із прологу про долю Ганни?

- Чим викликане велике бажання Трохима і Насті мати спадкоємця?

- Про що свідчить така деталь:

Дитина сповита —

Та й не туго, й новенькою

Свитиною вкрита;

Бо то мати сповивала —

І літом укрила

Останньою свитиною!..

- Як потрапила Ганна до самотнього подружжя?

 Зачитати й прокоментувати, як наймичка доглядала дитину.

 Зачитати в особах рядки поеми, у яких Ганна зізнається Маркові, хто вона (від слів «Іде Марко, не журиться…»).

 Що можна сказати про внутрішній стан героїні:

А коли дитини

Так і пада, ніби мати…

А… щовечір небога свою долю проклинає,

Тяжко-важко плаче…

- Чому Ганна так довго мовчала і зважилась сказати правду лише перед смертю?

- Чи є цей твір актуальним і сьогодні? Думку обгрунтуйте.

 

5. Колективна робота.

Складання паспорта поеми «Наймичка» АБО *створення ментальної карти

СЛАЙД №6 – 7

 

Зверніть увагу на рік написання твору:  3 листопада1845 р., Переяслав. Через 7 років після написання «Катерини» виходить друга Шевченкова сповідь під назвою «Наймичка». ( Звичайно, адже «Катерина» (1838 р.) – один із ранніх творів, коли Шевченко мав порівняно невеликий життєвий досвід, перебував під впливом романтизму. «Наймичка» ж написана 1845 р., у період «трьох літ». Це реалістична поема, в якій поет уславлює материнство.)

                                      Паспорт твору

Жанр: ліро-епічна, соціально-побутова поема.(з ознаками реалізму)

Тема: зображення важкої долі жінки-кріпачки, яка вимушена була все своє життя страждати й приховувати своє материнство.

Ідея: засудження тогочасних умов, у яких жінка відчувала себе соціально незахищеною; висловлення співчуття стражданням героїні.

Герої:Ганна,Трохим,Настя, Марко, Катерина, іх діти. 

 

6.Установити відповідність    СЛАЙД №10

Композиція Перше знайомство з Ганною,

Завязка: Журба Насті з Трохимом

Розвиток дії: Підкинуте кимось немовля та поява наймички.

Кульмінація: Перед смертю Ганна відкриває синові Маркові сокровенну таємницю свого життя

Розв’язка:.Зомлів Марко….

 

7. Цитатна характеристика образу Ганни (було на д/з)

 

8.Що в імені твоєму?

Ганна- сила, благодать, милість Божа.

 

9.*Творча лабораторія

Сенкан

 

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок

 

То що ж таке гріх і спокута?   

 

  Сходинки життя Ганни

Ганна теж согрішила. Недарма Шевченко не дає нам історії її гріхопадіння, бо вона  типова, така ж, як у Катерини. Але вона знаходить інший шлях до Бога, шлях жертовності і спокути.

 

Прийом «Кола Вена»

Порівняйте образи Катерини та Ганни.

  Катерина натура проста, палка, вразлива...

  Наймичка — натура безмірно глибша, любов до дитини така могутня, що перемагає все інше, заслоняє перед нею весь світ, заставляє забути про себе са

 

Висновок. У поемі «Наймичка» жінка-мати домінує над зрадженою жінкою. Тому всі думки Ганни про сина, його щасливу долю. І жодного разу не згадує сердешна за свого судженого, бо сенс її життя — син. Т. Г. Шевченко в поемі Катерина» втілює романтичний образ жіночої долі, а в поемі «Наймичка» — реалістично-побутовий тип жіночої долі.

 

СЛАЙД  №11. « Катерина… у своїм тяжкім горі думає лише про себе. Наймичка – натура глибша, …любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заставляє забути про себе саму…».                    І.Франко. 

 

 

2.  Метод «Займи позицію»         (СЛАЙД  №12).

Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Ганна, що все життя мовчала й зважилася сказати правду лише перед смертю?

-Поведінка Ганни – вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?    -  Ваше ставлення до героїні (по одному реченню).

 

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Самооцінювання

Запишіть у зошити три речі: що було нове на уроці; що видалося цікавим, незвичним; що ви можете використати в майбутньому.

 

- Що вас найбільше вразило в поемі?

- Які роздуми викликала у вас поема?

- Що для себе взяли у життя?

 

VІІІ. Домашнє завдання СЛАЙД №15

Дати відповіді на запитання підручника (С.238)№6, 9, 11. Повторити С.92.

*Напишіть твір-мініатюру на тему «Над чим змусила мене задуматися поема Т. Шевченка «Наймичка» або поема «Катерина»?

*Напишіть твір-мініатюру на тему: «Над чим змусила мене замислитися поема

Т. Шевченка «Наймичка» або поема «Катерина»?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка самооцінювання

Прізвище та імя

№З/п

Вид роботи

Бали

Набрані бали

1.

Домашнє завдання. Виписати цитати до образу Ганни

1 б.

 

2.

Домашнє завдання. Індивідуальне завдання

2 б.

 

3.

Тестові завдання.

6 б.

 

4.

Установлення відповідності

1 б.

 

5.

Складання  сенкану

1 б.

 

6.

«Кола Вена»

1 б.

 

7.

Активна робота на уроці

1 б.

 

 

Картка самооцінювання

Прізвище та імя

№З/п

Вид роботи

Бали

Набрані бали

1.

Домашнє завдання. Виписати цитати до образу Ганни

1 б.

 

2.

Домашнє завдання. Індивідуальне завдання

2 б.

 

3.

Тестові завдання.

6 б.

 

4.

Установлення відповідності

1 б.

 

5.

Складання  сенкану

1 б.

 

6.

«Кола Вена»

1 б.

 

7.

Активна робота на уроці

1 б.

 

 

Картка самооцінювання

Прізвище та імя

№З/п

Вид роботи

Бали

Набрані бали

1.

Домашнє завдання. Виписати цитати до образу Ганни

1 б.

 

2.

Домашнє завдання. Індивідуальне завдання

2 б.

 

3.

Тестові завдання.

6 б.

 

4.

Установлення відповідності

1 б.

 

5.

Складання  сенкану

1 б.

 

6.

«Кола Вена»

1 б.

 

7.

Активна робота на уроці

1 б.

 

 

Картка самооцінювання

Прізвище та імя

№З/п

Вид роботи

Бали

Набрані бали

1.

Домашнє завдання. Виписати цитати до образу Ганни

1 б.

 

2.

Домашнє завдання. Індивідуальне завдання

2 б.

 

3.

Тестові завдання.

6 б.

 

4.

Установлення відповідності

1 б.

 

5.

Складання  сенкану

1 б.

 

6.

«Кола Вена»

1 б.

 

7.

Активна робота на уроці

1 б.

 

 

docx
Додано
20 березня 2019
Переглядів
820
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку