Урок та презентація з історії для 5 класу за темою "Історичні джерела"

Про матеріал

Матеріал містить розробки до уроку з історії України для 5 класу за темою "Історичні джерела та їх різновиди".

Головним пріоритетом загальної освіти сьогодні є процес підготовки учнів до повноцінного життя в умовах сучасного інформаційного світового співтовариства, до продуктивного використання інформації та знань у будь-якій життєвій ситуації. Фундаментом інформаційно-комунікаційної компетентності є інформаційна культура особистості, концептуальні основи якої - вміння критично мислити, вміння опрацьовувати інформацію, широкий громадянський підхід. Формування інформаційної культури особистості на основі критичного мислення може протидіяти таким проблемним явищам як зовнішні негативні інформаційні впливи на суспільну свідомість через засоби масової інформації, а також мережу Інтернет; сприяє становленню свідомого громадянина, що діє на основі національних та європейських цінностей, що відповідає Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти, Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Концепції загальної середньої освіти.

Перегляд файлу

РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ ЯК СКЛАДОВА ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ СВІДОМОГО ГРОМАДЯНИНА  

 

Урок розроблено вчителем історії,

спеціалістом І кваліфікаційної категорії

ЗОШ №53 м.Маріуполя

Єновою Оленою Анатоліївною

 

Головним пріоритетом загальної освіти сьогодні є процес підготовки учнів до повноцінного життя в умовах сучасного інформаційного світового співтовариства, до продуктивного використання інформації та знань у будь-якій життєвій ситуації. Фундаментом інформаційно-комунікаційної компетентності є інформаційна культура особистості, концептуальні основи якої - вміння критично мислити, вміння опрацьовувати інформацію, широкий громадянський підхід. Формування інформаційної культури особистості на основі критичного мислення може протидіяти таким проблемним явищам як зовнішні негативні інформаційні впливи на суспільну свідомість через засоби масової інформації, а також мережу Інтернет; сприяє становленню свідомого громадянина, що діє на основі національних та європейських цінностей, що відповідає Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти,  Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа).

 

Історія України. 5 клас

Тема уроку. Історичні джерела та їх різновиди. Робота з історичними джерелами.

 

Очікувані результати. В кінці уроку учні зможуть:

  • пояснити роль в дослідженні минулого історичних джерел;
  • називати види історичних джерел  та розуміти їх різноманітність;
  • використовувати різні види історичних джерел  як джерел знань;
  • розвивати навички роботи з джерелами інформації;
  • вчитися будувати коротку зв’язну розповідь, характеризуючи джерела інформації;
  • розвивати навички працювати в команді;
  • створити власний інтелектуальний продукт.

 

Обладнання: ілюстрації, роздатковий матеріал з народною піснею «Гей, як крикнув та козак…», роздатковий матеріал з цитатами, світлини Запорізької Січі, відео «Козацький марш», електронна презентація, ватман, фломастери, аркуші формата А4.

 

Компетентнісний потенціал уроку: спілкування державною мовою, математична компетентність, інформаційно – цифрова компетентність, соціальна та громадянська компетентності.

 

Інтегровані змістові лінії: екологічна безпека та сталий розвиток, громадянська відповідальність.

 

Предметні компетентності: хронологічна, просторова, інформаційна, логічна, аксіологічна.

 

Зміст уроку

Організаційний етап.

  • Роздатковий матеріал оформлено в кольорові папки червоного, зеленого, синього, жовтого, білого кольору. На вході учні тягнуть картки кольору, який їм сподобався та розсаджуються згідно кольору в групи.
  • Виконання гімну.
  • Налаштування на працю.

Доброго дня, шановні присутні, любі учні. Я рада бачити вас під час знайомства з історією та бажаю вам успіхів не тільки під час роботи на уроці, але й протягом всього робочого дня та тижня.

Пропоную вам зранку розім’ятися та пограти в історичний  волейбол.

 

Актуалізація опорних знань: гра «Історичний волейбол» (учні називають вивчені терміни та викликають для відповіді учнів за власним бажанням).

 

Пропоную додати до нашого історичного словничка новий термін «Історичні джерела», бо саме з ними ви будете працювати протягом уроку.

 

Оголошення теми уроку, очікуваних результатів

Отже, запишемо тему уроку в зошитах.

Працюючи з різними видами історичних джерел, ми ознайомимося з їх різновидами.

 

В кінці уроку ми зможемо:

  • пояснити роль в дослідженні минулого історичних джерел;
  • називати види історичних джерел  та розуміти їх різноманітність;
  • використовувати різні види історичних джерел  як джерел знань;
  • розвивати навички роботи з джерелами інформації;
  • будувати коротку зв’язну розповідь, характеризуючи джерела інформації;
  • розвивати навички працювати в групі;
  • створити власний інтелектуальний продукт.

 

Виклик (мотиваційний етап).

1.Формування образа козака – провідна ідея уроку.

 

Бажаю вам під час роботи бути:

КМІТЛИВИМИ

ОРИГІНАЛЬНИМИ

ЗАЦІКАВЛЕНИМИ

АРТИСТИЧНИМИ

КОМПЕТЕНТНИМИ

 

Ватман на дошці, вішаємо напис український козак

 

2. Прийом «ЗХД»: що я знаю про козака

 

 

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

 

 

 

 

Діяльнісний етап

1.Робота з текстом народної пісні «Гей, як крикнув та козак…»  ДОДАТОК 1

Гей, як крикнув та козак Сірко та на своїх хлопців:

“Ой, сідлайте коней, хлопці, та поїдем до Криму в гості”.

Та туман поле покриває, Сірко з Січі виїзжає.

Ми думали, що то орли злітаються,

Аж то військо, славне запорізьке, на кримську дорогу з’їжджається.

Ми думали, що то сокіл летить,

Аж то козак Сірко на кримську дорогу конем біжить.

Ми ж думали, що то місяць зійшов,

Аж то козак Сірко по кримській дорозі з козаками пішов.

Ми ж думали, що то місяць сяє,

Аж то Сірко з козаками та на кониках грає.

Як дійшов Сірко та до кримської засади,

Як крикнув козак Сірко до козацької громади:

“Гей ви, хлопці! Та добрі молодці! Наступайте ж ви сміло!

Беріть шаблі в руки та рубайте превражую силу!”

 

Народна  пісня

Пам’ятка роботи з історичним джерелом

1.Уважно прочитайте текст джерела інформації.

2.Чи відомий автор інформації?

3.Про яку історичну особу йде мова?

4.Які географічні назви зустрічаються в тексті?

6.Як ви вважаєте, чи дійсно відбувалася подія, яка описана в тексті?

7. Який це вид історичного джерела?

 

Усні джерела

 

2.Робота з ілюстрацією                                                                                             ДОДАТОК 2

1.Роздивіться ілюстрацію.

2.Чи відноситься вона до подій, описаних в пісні? Чому ви так вважаєте?

3.Сформулюйте  одне запитання до пам’ятки.

4. Який це вид історичного джерела?

 

Образотворчі джерела

 

І.Рєпін. Запорожці пишуть листа турецькому султану

 

3.Формуємо просторову компетентність: робота з контурною картою.   ДОДАТОК 3

Позначити історико – етнографічний регіон Запорожжя

Перевірка                                                         

Картинки по запросу запорізька січ на карті

4. ФІЗХВИЛИНКА

 

5. Робота з фото джерелом           ДОДАТОК 4,5 

Учням пропонується розглянути світлини та скласти невелику розповідь про життя запорожців

     наклеїти світлини на ватман. Які це джерела?

 

6. Релаксаційна хвилина: зелений колір

 Я пропоную подивитися в яких місцях жили козаки, що вони бачили навкруги.

 

https://youtu.be/Bd28PJ2sfZo

 

Правда красиво? Треба дбати про природу, бо це дійсно наш дім. І козаки боронили свої землі від ворогів.

 

7.Формуємо хронологічну компетентність: розв’язування задачі

Визвольна війна українського народу розпочалася в 1648 році.  Скільки років минуло з того часу?

369

 

8. Робота з документами                            ДОДАТОК 6

ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО

За словами Г. Боплана, запорожці в своїй більшості були міцної статури, легко переносили голод, холод, спрагу й спеку; у війні невтомні, відважні, хоробрі, або, точніше, дерзновенні і мало дорожать своїм життям. Французький посол в Константинополі з захопленням писав: "Ці люди впевнено почувають себе на суші, у воді і в повітрі, скрізь вміють дати собі раду і взяти гору в усіх стихіях".

 

ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО

Француз Н. де Бартеон дає таку характеристику запорозьких козаків: "Ці люди виросли в праці…, загартовані всілякими  злигоднями, здатні до війни, засмаглі на сонці і жорстокі…. Леви  в переслідуванні ворога, схожі на турків у підступності, подібні до скіфів у люті, вони християни за своєю вірою".

Яке це джерело?

 

 

 

 

9.Фомування якостей козака                                           ДОДАТОК 7

 

 

 

 

10. Перегляд відео

Зараз пропоную вам переглянути відео та відповісти на питання «Чи відповідає побачений образ козака з тим, який створився в ваших уявленнях?»

https://youtu.be/EIXctSrNxWA

 

ІІІ. Заключний етап

1.Отже, ми створили образ козака – мужньої людини, яка захищала кордони своєї батьківщини. Маємо тепер уявлення,  де жили козаки і як.

Як ви про це дізналися?

  • Що таке історичне джерело?
  • Для чого необхідно вивчати історичні джерела?

Отже, історичне джерело – усе те, що було створене в минулому та збереглося.

 

З якими видами джерел ви працювали?

        «Усні джерела» 

        «Образотворчі джерела»

        «Фото джерела»

        «Речові джерела»

        «Писемні джерела»

        «Відео джерела»

 

Рефлексія

1.Робота з бортовими журналами: обговорення що дізналися, про роль історичних джерел при вивченні історії.

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

 

 

 

 

 

2.Повернення до очікуваних результатів.

Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

 

Фізхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити,

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть у долоні кілька раз.

За роботу, все гаразд.

 

docx
Додано
10 січня 2018
Переглядів
4069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку