Українське козацтво в битвах і походах. Таємниця козацької шаблі, повість Зірки Мензатюк. Інтегрований урок з історії України та української літератури

Про матеріал

Урок дає змогу поєднати різні види розумової діяльності, пошукової роботи, розширює знання про українське козацтво, вчить учнів діставати інформацію з документів, літературних творів.

Перегляд файлу

Тема: Українське козацтво в битвах і походах. Таємниця козацької шаблі, повість Зірки Мензатюк.

Мета:  історія – продовжити формувати уявлення про українське козацтво та Національно - визвольну українську народу, вчити давати характеристику історичним постатям (використовуючи матеріал підручника на прикладах Б.Хмtльницьково, П.Сагайдачного);

  • вчити логічно мислити;
  • самостійно робити висновки;
  • Виховувати почуття патріотизму.

українська література – продовжити знайомити учнів з історичними піснями;

  • визначити, що є фантастичного та реального у творі  З.Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»;
  • розвивати усне мовлення, критичне мислення, пам'ять.
  • Виховувати в учнів інтерес до історичного минулого народу.

Очікувані результати:

  • на уроці діти мають навчитись:
  • засвоїти матеріал про життя та боротьбу козаків;
  • аналізувати події та явища;
  • робити висновки;
  • формувати власне ставлення до подій;
  • розвивати усне мовлення, пам'ять, увагу;
  • працювати з історичною картою;
  • формувати навички самостійної роботи.

Актуальність: урок дає змогу поєднати різні види розумової діяльності, пошукової роботи, розширює знання про українське козацтво, вчить учнів діставати інформацію з документів, літературних творів.

Обладнання: підручник, карта України, атласи, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал, контурні карти.

Тип уроку: засвоєння нового навчального матеріалу та формування практичних умінь і навичок.

Методи та прийоми: бесіда, мозковий штурм, робота в групах, метод мікрофон, робота парами.

 

Перебіг уроку:

І.Організаційний момент

  1. Привітання

  2. Налаштування класу на роботу

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

  Вступне слово вчителя.

     Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати історію славного козацтва. У літописах, хроніках, у думах закарбувалась одна з найголовніших сторінок світової історії – Запорозька Січ, козацьке військо, демократична держава. Ми дізнаємось з ким воювали козаки, охарактеризуємо діяльність гетьмана Сагайдачного та національно-визвольну війну під проводом Б.Хмельницького, попрацюємо над пригодницькою повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Будемо висловлювати власні думки, здійснимо віртуальну подорож історичними місцями України.

 

Актуалізація опорних знань

  • Згадає, що ми знаємо про козаків. Вправа «Мікрофон»
  1. Що означає слово «козак»
  2. З ким доводилось воювати козакам?
  3. Як називається козацький човен?
  4. Приміщення де жили козаки?
  5. Символ влади гетьмана?
  6. Які страви готували козаки?
  7. Яку «рибу» носили козаки на голові?
  8. Хто такі «джури»?
  9. Як козаки називали шаблю?
  10. Назвіть твір Зірки Мензанюк (Таємниця козацької шаблі»)
  11. Назвіть призвище головних героїв повісті (родина Руснаків)
  12. Чому Руснаки вірішили їхати в Берестечко? (Привід дав підказку, де шукати шаблю – перевернутий хрест.

ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу:

Розповідь учителя:

Козаки мужньо і хоробро воювали з Туреччиною, що називалась тоді Османською імперією, з Кримським Ханством та Польщею. Вміння, мужність, відвага. Любов і вірність своїй землі – ось що риси українського козацтва.

    Особливу увагу козацьке військо здобуло за гетьмана Петра Конашевича – Сагайдачного. Урочистим козацьким маршем  стала пісня «ой, на горі та й женці жнуть». У ній, вважають дослідники змальовано похід козацького війська під Хотин.

   Богдан Хмельницький – видатна постать в історії. Національно – визвольну війну під проводом Б. Хмельницького визначають як одну з найголовніших подій української історії.

 

    Робота в групах:

І група – опрацювати матеріал підручника. Висловити власне ставлення до гетьмана Петра Сагайдачного.

ІІ група – опрацювати матеріал підручника – національно – визвольна війна під проводом Б.Хмельницького.

Дати відповіді на запитання:

  1. У якому році почалися національно-визвольна війна? (1648)
  2. Як називалась відновлена козацька держава? (військо Запорізьке)
  3. Порівняйте діяльність гетьманів Б.Хмельницького і П. Сагайдачного.

     

Фізкульхвилинка

    Щоб трішки відпочити ми пограємо в гру «Козацька зброя і одяг». Коли ви чутимете назву одягу – плескаєте в долоні. Якщо зброя – підіймайте руки.

  • шаровари                               - шабля
  • шапка                                     - рушниця
  • чоботи                                    - пістолет
  • жупан                                     - гармати
  • кожух                                     - сигнальний маяк
  • свита                                      - спис

 

Слово вчителя: Про козаків та козацькі часи написано чимало. Назвіть риси характеру козаків. Вороги вважали, що козакам допомагає нечиста сила. У повісті  «Таємниця козацької шаблі» є герой Антип. Хто такий Антип? З якою метою він заважив родині Руснаків знайти шаблю? (Антип –чортик, зла сила, яка не хотіла, щоб козацька глиба потрапила в добрі руки). Чи вдалося врятувати історичну реліквію? (Так. Шаблю врятували. Реліквію використовували під час спектаклів)

     Ми з вами вияснити, що в творі історичні події переплітаються з дефективними пригодами,  минуле з сучасним.

 

Робота з картою

Складіть маршрут подорожі родини Руснаків.

     У зараз у нас віртуальна подорож історичними місцями України.

 

   Тепер пограємо.

Робота в парах.

Доповни прислів’я.

  • Коли козак у полі, то він на волі.
  • Хліб та вода – то козацька їда.
  • Береженого бог береже, а козака шабля стереже.
  • Козак хороший – та нема грошей.
  • Що так холод, коли козак молод.
  • Козацькому роду нема переводу.
  • Козака потилиця панам – ляхам не хилиться.

 

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

1.Чи погоджуєтесь ви з твердженням, що козаки свято берегли козацьку честь?

2. Як називають людей, які шанують минуле та традиції?

3. Чи вважаєте ви себе патріотами?

VІ. Підведення підсумків.

Рефлексія:

Продовж речення:

  • Сьогодні на уроці я ……..
  • Я розповім батькам про …….
  • Сьогодні мені урок …….тому, що ………..

 

Слово вчителя: Пам'ять про козацтво це –  духовне надбання України. І пишатися таким минулим може і має кожен українець.

 

Домашнє завдання: підготувати твір «Моя подорож на Січ»

 

Важливість теми:

  Урок національний на виховання патріотичних почуттів, гордість за українське козацтво; за козацьку державу; розвиває логічне мислення, вміння аналізувати явища, події, робити висновки, висловлювати свою думку

 

 

 

 

doc
Додано
14 січня 2018
Переглядів
2139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку