Урок та презентація з історії України для 8-го класу на тему «Кирило Розумовський»

Про матеріал

Тема. Кирило Розумовський

Мета: ознайомити учнів з життям та діяльністю Кирила Розумовського, охарактеризувати його зовнішню та внутрішню політику; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними картами та документами, вміння висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до історії власного народу.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кирило Розумовський

Номер слайду 2

Мета: ознайомити учнів з життям та діяльністю Кирила Розумовського, охарактеризувати його зовнішню та внутрішню політику; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними картами та документами, вміння висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до історії власного народу.

Номер слайду 3

Оберіть правильне доповнення до твердження.«Рішительні пункти» Д. Апостола…А зафіксували розподіл прав та обов’язків між гетьманом та козаками. Б були двостороннім договором між гетьманом та царем. В мали форму «указу» царського уряду гетьмановіГ доповнювали «явні і таємні статті» резиденту Ізмайлову

Номер слайду 4

Оберіть відомих діячів, які були сучасниками Павла Полуботка. Б. Хмельницький Карл ХІІ М. Кривоніс Д. Апостол12345678

Номер слайду 5

Оберіть факти, що стосуються Данила Апостола.був гетьманом Українидомігся переходу Києва під гетьманську владубув кошовим отаманомпричетний до прийняття бюджету державних видатків Гетьманщиниуклав договір з Османською імперієюбрав участь у боротьбі з поляками на Правобережжізасланий до Сибіру

Номер слайду 6

Єлизавета Петрівна(1709 – 1761 рр.)Російська імператриця, дочка Петра І і Катерини І. Вступила на престол 25 листопада 1741 року внаслідок палацового перевороту та усунення від влади російського імператора Івана VІ Антоновича.

Номер слайду 7

Олексій Розумовський(1709 – 1771 рр.)Російський генерал-фельдмаршал українського походження, граф Російської імперії. У 1744 році одружився з Єлизаветою Петрівною.

Номер слайду 8

Кирило Григорович Розумовський – останній гетьман України. Народився 18 вересня 1728 року в родині городового козака Григорія Розума з села Лемеші. Він був звичайним сільським хлопцем. Коли йому виповнилося 15 років, його викликали до Петербурга, де навчався і виховувався, адже там уже перебував його старший брат – Олексій. Навчався в кількох європейських університетах. У 1746 – 1765 рр. – президент Петербурзької академії наук. Помер у Батурині, де й похований

Номер слайду 9

ПозитивніНегативніЗумів розширити автономію України;Зміцнив привілейований стан старшини, надав їй можливість закріпити за собою землеволодіння і право на селянську працю;Козацька старшина стала привілейованою верствою населення;Сприяв розвитку української культури;Судова реформа. Обмежив перехід селян від одного поміщика до іншого, що стало суттєвим кроком до закріпачення селян;Відбувалося обмеження політичних та економічних прав України;1754 р. – указ про контроль над фінансами Гетьманщини;1754 р. – ліквідація митного контролю між Росією та Україною;Скарбниця України мала подавати відомості до столиці імперії про доходи й витрати Гетьманщини. Наслідки діяльності Кирила Розумовського

Номер слайду 10

Після смерті Єлизавети Петрівни царський престол тимчасово посів Петро ІІІ (1761 – 1762 рр.)З 1762 року престол зайняла Катерина ІІ (1762 – 1796 рр.)

Номер слайду 11

15 січня 1803 року Розумовський помер. Його поховали у ним же збудованій невеликій Воскресенській церкві.

Номер слайду 12

Палац Кирила Розумовського у Батурині – пам'ятка архітектури, що є частиною Національного історико-культурного заповідника “Гетьманська столиця”, споруджений на замовлення самого гетьмана у 1799 – 1803 рр.

Номер слайду 13

У 2003 р. була випущена пам’ятна монета присвячена К. Розумовському. Вирахуйте, до якої річниці від дня народження гетьмана вона була присвячена?

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Опрацювати с. 212 – 216 підручника. Написати історичний портрет Кирила Розумовського

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з історії України

для 8-го класу

на тему

«Кирило Розумовський»

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

 

 

 

 

2018

Тема. Кирило Розумовський   (Слайд 1)

Мета: ознайомити учнів з життям та діяльністю Кирила Розумовського, охарактеризувати його зовнішню та внутрішню політику; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними картами та документами, вміння висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до історії власного народу. (Слайд 2)

Обладнання: підручник «Історія України для 8 класу» (В. С. Власов), роздатковий матеріал, історична карта, портрети історичних діячів.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Оберіть правильне доповнення до твердження.   (Слайд 3)

«Рішительні пункти» Д. Апостола…

А   зафіксували розподіл прав та обов’язків між гетьманом та козаками

Б   були двостороннім договором між гетьманом та царем

В   мали форму «указу» царського уряду гетьманові

Г   доповнювали «явні і таємні статті» резиденту Ізмайлову

  1. Оберіть відомих діячів, які були сучасниками Павла Полуботка.   (Слайд 4)

Картинки по запросу Іван Мазепа   E:\Работа\Підготовка до уроків історії\8 клас\Іст. УКр\Данило Апостол\петро 1.jpg    Картинки по запросу пилип орлик   Картинки по запросу Іван Скоропадський   

Іван Мазепа         Петро І                 П. Орлик      І. Скоропадський

Картинки по запросу Богдан Хмельницький   Картинки по запросу карл ХІІ   Картинки по запросу Максим Кривоніс   Картинки по запросу Данило Апостол

Б. Хмельницький      Карл ХІІ          М. Кривоніс          Д. Апостол

  1. Оберіть факти, що стосуються Данила Апостола.   (Слайд 5)
  • був гетьманом України
  • домігся переходу Києва під гетьманську владу
  • був кошовим отаманом
  • причетний до прийняття бюджету державних видатків Гетьманщини
  • уклав договір з Османською імперією
  • брав участь у боротьбі з поляками на Правобережжі
  • засланий до Сибіру
  1. Історичний диктант.
  1. Після Полтавської битви, під Решетилівкою, звернення до Петра І написав… (Іван Скоропадський)
  2. У відповіді цар призначив при гетьманові свого резидента … (П. Ізмайлова)
  3. Додатком до царського указу стали … (явні й таємні статті Ізмайлову)
  4. 29 квітня 1722 р. було видано указ про створення… (Першої Малоросійської колегії)
  5. Очолював новоутворену організацію … (Степан Вельямінов)
  6. Наказним гетьманом України від липня 1722 року став … (Павло Полуботок)
  7. У якому році козацьку старшину разом із наказним гетьманом було викликано до Петербурга? (1723)
  8. Кого із гетьманів називають найбагатшим гетьманом України? (Д. Апостол)
  9. Коли Данило Апостол був обраний гетьманом? (1 жовтня 1727)
  10.                      У серпні 1728 р. Данило Апостол отримав від царя … (Рішительні пункти)
  11.                      Після смерті Данила Апостола російський уряд створив… (Правління гетьманського уряду)
  12.                      Новостворену організацію очолив … (Олексій Шаховський)
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  • Чи вірите ви у висловлювання «Любов править світом»?
  • Чи може, на вашу думку, любов змінювати хід історії?
  • Сьогодні на уроці ми дізнаємося про життя і діяльність останнього гетьмана України Кирила Розумовського. А також, довідаємося як же любов змінила хід української історії.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Слово вчителя.

Як ви вже знаєте, після смерті Данила Апостола царським урядом було створено Правління гетьманського уряду, що складався з трьох українців і трьох росіян. На чолі установи став Олексій Шаховський. Крім указу, князь Шаховський отримав таємну інструкцію, в якій роз’яснювалося, що про обрання гетьмана згадується тільки для того, щоб не викликати «роздратування і смути», а насправді в Петербурзі більше не мають наміру допускати обрання гетьмана.

  1. Робота з історичним джерелом (с. 213 підручника)
  • Які завдання стосовно українських земель ставила російська цариця перед чиновником вищого рангу?
  • Як було рекомендовано їх втілювати у життя?
  1. Слово вчителя.

Так тривало аж до 1741 р., коли на престол зійшла Єлизавета Петрівна. (Слайд 6) Імператриця наслідувала батька Петра І у всіх питаннях внутрішньої та зовнішньої політики, крім України. Імператриця була одружена із українським придворним співцем Олексієм Розумовським, якого у 1731 році полковник Вишневський забрав із села Лемеші на Київщині. (Слайд 7)

Та не зважаючи на те, що любов імператриці розповсюдилася і на всю Малоросію, на відновлення гетьманства довелося чекати ще довгих 10 років.

Імператорський указ про відновлення гетьманства надійшов у Сенат 5 травня 1747 року. Кандидатом на гетьманство імператриця висунула молодшого брата свого чоловіка – Кирила Розумовського. 22 лютого 1750 р. у надзвичайно урочистій обстановці у Глухові було обрано нового гетьмана.

  1. Постать в історії.

Кирило Григорович Розумовський – останній гетьман України. Народився 18 вересня 1728 року в родині городового козака Григорія Розума з села Лемеші. Він був звичайним сільським хлопцем. Коли йому виповнилося 15 років, його викликали до Петербурга, де навчався і виховувався, адже там уже перебував його старший брат – Олексій. Навчався в кількох європейських університетах. У 1746 – 1765 рр. – президент Петербурзької академії наук. Помер у Батурині, де й похований.   (Слайд 8)

  1. Самостійна робота з текстом підручника (с. 214 – 215)
  • Опрацюйте матеріал підручника та заповніть схему «Результати діяльності Кирила Розумовського»   (Слайд 9)

Позитивні

Негативні

  • Зумів розширити автономію України;
  • Зміцнив привілейований стан старшини, надав їй можливість закріпити за собою землеволодіння і право на селянську працю;
  • Козацька старшина стала привілейованою верствою населення;
  • Сприяв розвитку української культури;
  • Судова реформа.
  • Обмежив перехід селян від одного поміщика до іншого, що стало суттєвим кроком до закріпачення селян;
  • Відбувалося обмеження політичних та економічних прав України;
  • 1754 р. – указ про контроль над фінансами Гетьманщини;
  • 1754 р. – ліквідація митного контролю між Росією та Україною;
  • Скарбниця України мала подавати відомості до столиці імперії про доходи й витрати Гетьманщини

 

  1. Слово вчителя.

Після смерті Єлизавети Петрівни царський престол тимчасово посів Петро ІІІ, а потім Катерина ІІ (1762 р.) У 1763 р. Кирило Розумовський разом з козацькою старшиною підготували на ім’я цариці чолобитні про відновлення давніх прав України та про визнання спадковості посади гетьмана за нащадками роду Розумовських. Але в плани царського уряду не входило самостійне управління гетьманом. Діяльність Розумовського постійно тримали в полі зору і поступово обмежували його права. (Слайд 10)

1764 р. Катерина ІІ викликала Розумовського до Петербурга. Під загрозою смертної кари за «зраду» вона змусила його написати прохання про звільнення «от столь тяжелой и опасной должности», тобто від гетьманства.

15 січня 1803 року Розумовський помер. Його поховали у ним же збудованій невеликій Воскресенській церкві.   (Слайд 11)

  1. Робота з додатковими джерелами.
  • Ознайомтеся із текстом та дайте відповіді на запитання.

Палац Кирила Розумовського в Батурині - пам'ятка архітектури, що є частиною Національного історико-культурного заповідника "Гетьманська столиця", палац останнього українського гетьмана.   (Слайд 12)

Місто Батурин граф Кирило Розумовський отримав у подарунок від імператриці Єлизавети Петрівни у 1750 році. За задумом, Батурин мав стати столичним містом з власним університетом. У 1754 році заради реалізації величних задумів до міста запросили італійця Антоніо Рінальді, що зажив великого авторитету на будівництві палацу Казерта поблизу Неаполя. Однак роботи так і не розпочалися. Наприкінці життя, вже при новій імператриці Катерині ІІ, яка скасувала гетьманство на Україні, граф, що перестав бути гетьманом, повернувся до Батурина. Плани дещо змінилися. Тепер мова йшла лише про побудову палацу для графа. Так, у 1799-1803 роках на замовлення Кирила Розумовського за проектом шотландського архітектора Чарльза Камерона на околицях Батурина було споруджено великий палацово-парковий комплекс.

Ансамбль складався з палацу, двох флігелів та парку пейзажного типу. Ця будівля - рідкісний в Україні зразок палладіанства, адже Камерон був палким прихильником творчості Андреа Палладіо.
Палац триповерховий. Один фасад прикрашено лоджією, другий - балконом. Бічні фасади мають напівротонди, що значно збагатили силуети палацу. В інтер'єри напівротонди відкриваються овальними залами. Відновлені наново і зруйновані колись флігелі парадного двору, адже збереглися креслення ансамблю.

Після смерті графа будівництво припинили.  На початку ХХ ст. палац стояв руїною. Занепад тривав більше сторіччя. У серпні 2009 року було закінчено масштабну відбудову цієї пам'ятки архітектури, зокрема, відбудовано палацовий комплекс та повністю оновлено експозиції. Під час реставрації будівлі інтер’єрну частину відтворювали за аналогами робіт Камерона в Павловську і Царському селі.

  • За яких обставин Кирило Розумовський отримав місто Батурин?
  • Коли у ньому було споруджено палац?
  • Який вигляд мала споруда?
  • У якому році палац було повністю відбудовано?
  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • За яких обставин було відновлено гетьманство 1750 року?
  • До яких заходів удався Кирило Розумовський для відновлення самостійних дій державно-адміністративних органів Гетьманщини?
  • Які реформи провів К. Розумовський?
  • У чому полягала його судова реформа?
  1. Хронологічні задачі.
  1. У 2003 р. була випущена пам’ятна монета присвячена К. Розумовському. Вирахуйте, до якої річниці від дня народження гетьмана вона була присвячена? (Слайд 13)

2003 – 1728 = 275 років

  1. Вирахуйте, у якому віці К. Розумовський побудував свій замок, якщо відомо, що у 2003 р. йому виповнилося 200 років.

275 – 200 = 75 років

  1. Підсумки уроку.
  • Про яку історію кохання йшлося на початку уроку?
  • Чи дійсно вона змінила хід української історії? Поясніть свою думку.
  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати с. 212 – 216 підручника.
  2. Написати історичний портрет Кирила Розумовського.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Окулов Олексій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Новохацька Інна олексіївна
    цікаво спланований матеріал. дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
8477
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку