Тема: Права людини
Мета: дати уявлення про поняття права, основні права людини,свободи людини, види прав і свобод людини, міжнародні документи з прав людини і прав дитини, познайомляться з діяльністю Української Гельсінської групи, зможуть описувати види прав і свобод людини і наводити приклади; аналізувати зміст окремих статей Конституції України, висловлювати думку про важливість для людини знати свої права, виховувати: світогляд, основою якого мають бути риси громадянської зрілості і відповідальність перед законом, державою і суспільством.
Очікувані результати:
Час проведення: 45 хвилин
Віковий склад учасників : 9 клас (13-15 років)
Обладнання: Конституція України, телевізор для прослуховування гімну України, показу картинок та мультимедійної презентації, картки з завданям.
План проведення
Хід проведення
Привітання з учнями. Прослуховування гімну України.
Бесіда з учнями:
Тема нашого уроку «Права людини», ви познайомитесь з вашими правами які гарантує вам основний закон нашої держави – Конституція. Дізнаєтесь яка існує класифікація прав людини, які існують організації для захисту наших рав, бо дуже важливо це знати щоб в подальшому житті на ваші права ніхто не зазіхав.
Кожна людина – неповторна на цій землі, вона є великою цінністю тільки тому, що вона є людина, що вона має совість, що їй дароване життя, аби вона прожила його гідно й плідно. Визнання та захист прав і свобод людини на сучасній міжнародній арені стали міцним двигуном прогресивного розвитку держав, що тяжіють до побудови правового суспільства. До таких держав належить й Україна. 3 вересня 1953 р. була прийнята Європейська конвенція про захист прав людини та основних свобод. Цей документ гарантував громадянам держав членів Ради Європи дотримання їхніх конституційних прав. Для того щоб ефективно захищати права людини і належним чином реагувати на їх порушення, створені органи контролю: Комісія з прав людини, Центр прав людини, Європейський суд, що розглядає порушення прав людини на державному рівні.
20 листопада кожного року всі люди світу відзначають як День захисту прав дитини. 20 листопада 1989 року Генеральною асамблеєю 00Н була прийнята Конвенція про права дитини (відповідно до Конвенції дитиною вважається людська істота віком до 18 років.).
Розповідь учителя супроводжується картинкою на екрані телевізора.
Права – це певні можливості (свободи) учасників соціального життя, які об’єктивно зумовлюються рівнем розвитку суспільства.
Основні права людини – це певні можливості людини, які необхідні для її існування та розвитку в конкретно-історичних умовах, об’єктивно визначаються досягнутим рівнем розвитку людства і мають бути загальними та рівними для всіх.
Свобода людини – спосіб вибору можливої поведінки.
У цей час на телевізорі картинка, після того як діти записали види прав, учитель працює з картинкою де розглядаються приклади кожного з виду прав людини.
Вчитель разом з учнями працює зі статтями Конституції України. На телевізорі з’являються статті, які відносяться до прав людини. Учні у голос читають текст кожної статті.
5. Розповідь вчителя. Супроводжується презентацією на екрані телевізора. (Презинтація окремо додається. Назва - УГГ )
В Україні не завжди гарантувалися та захищалися людські права. Злочини проти свободи, гідності, життя радянських громадян в роки сталінізму, обмеження елементарних прав демократії й невиконання в роки застою зобов’язань, взятих колишнім СРСР за міжнародними документами, відсутності демократичних традицій у правозахисних органів, низькій правовій культурі населення. Важливе значення тоді грала Українська Гельсінська група, яка була першою дійовою опозиційною організацією, яка утворилась на легальних засадах. Вона не двозначно поставила українську проблему в контекст загальнолюдських цінностей. Особливе значення мало те, що вона стала на захист прав не тільки українців, а й представників інших національностей в Україні. У 2016 році групі виповнилось 40 років зі дня заснування.
Українська Гельсінська група була створена 9 листопада 1976 р. в Конча-Заспі під Києвом на квартирі поета та публіциста М. Руденка, якого було обрано керівником Групи. Українська Гельсінська група була створена у складі: О. Бердник, П. Григоренко (представник групи у Москві), Л. Лук’яненко, Н. Строката, О. Мешко, І. Кандиба, М. Руденко. Це перший склад групи. Перманентні репресії, які спіткали її членів, і водночас успадкування справи новими правозахисниками зумовлювали постійний плин кадрів. По документам Української Гельсінської групи простежується захист соціальних прав. Це добре видно з сьомого меморандуму групи й одинадцятому меморандумі, який був спрямований на захист соціальних прав Н. Світличної та її неповнолітнього сина.
На самому початку своєї діяльності Української Гельсінської групи зосередилася переважно на національному питанні. Але у документах все ж таки зустрічається інформація про порушення прав людини в інших сферах життя: соціально-економічній, релігійній тощо. Діяльність Української Гельсінської групи була новим етапом у житті радянського суспільства. Вперше з урядом СРСР відкрито розмовляла громадськість країни, вимагаючи виконання законів держави й підписаних нею міжнародних документів. Цей голос радянська влада навіть за допомогою усієї потужної репресивної машини не могла обірвати понад п’ять років.
Учням необхідно письмово відповісти на запитання.
6.Підбиття підсумків уроку
1. Слово вчителя.
Права людини в Україні були створені для: врятування життя людей та майна, запобігання злочинів чи їх припинення, забезпечення інтересів національної безпеки, територіальної цілісності, громадського порядку, економічного добробуту, забезпечення охорони здоров’я і моральності населення, захисту репутації або прав і свобод інших людей, запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно. Усі ці знання допоможуть вам у майбутньому не бути обдуреними та жити у гармонії з державою.
2.Оцінювання роботи учнів, самооцінювання.
7. Домашнє завдання
Написати твір-роздум на тему «Яким був би світ якщо б не було організацій які захищають права людини?» .
1