Тема: Знаходження різниці у випадку, коли зменшуване має декілька нулів. Розв’язування задач
Мета: ознайомити учнів з відніманням багатоцифрових чисел у випадку, коли зменшуване містить кілька нулів; закріплювати вміння застосовувати переставну властивість додавання, виконувати перевірку дій додавання і віднімання; розвивати уважність; виховувати інтерес до предмета.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: картки для індивідуальної роботи, картки – доміно, прислів'я, геометричні фігури.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
II. Перевірка домашнього завдання.
Перевіримо зарання
як зробили ви завдання
Зошити взяли у руки
й приступили до науки.
Задача № 410
- На скільки дій задача?(3)
- Що питалося у задачі? (Яка маса кожного окремо автомобіля : Таврії, Ланоса, Ниви)
- Яка маса Таврії? (660 кг)
- Яка маса Ланоса? (1360 кг)
- Яка маса Ниви? (2100 кг)
Вправа № 411
56 + 185 + 357 = 598 375 + 109 – 251 = 233 68000 : 100 = 680
121393 – 65850 = 55543 69760 – 23580 = 46180 720 - 20 ∙ 7 = 580
- Назвати результати у порядку спадання.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Робота на індивідуальних картках.(4 учні)
Картка
607 342 + 87 308 = 694 650 56 704 – 23 766 = 32 938
694 650 – 607 342 = 87 308 32 938 + 23 766 = 56 704
2. Задача. У магазин привезли 1650 кг крупів. Першого і другого дня продали 1570 кг крупів, а другого і третього – 612 кг. Скільки кг крупів продавали кожного дня?
(Розв'язання:
2. Завдання для опитування. Вправа «Мозковий штурм»
«Знання збираються по краплині, як вода в долині»
- Як називаються числа при додаванні?
- Які закони дії додавання ви знаєте?
- Як перевірити дію додавання?
- Назвіть компоненти при дії віднімання.
- Як перевірити дію віднімання?
- Чи може різниця бути більшою за зменшуване?
- Чи може бути більшою за від'ємник?
«Щоб математику добре знати, треба усно рахувати»
3. Усні обчислення. Гра «Доміно» (11 штук)
30 ∙ 5 = 150
75 – 23 = 52 9 ∙ 9 = 81
680 – 350 = 330 800 – 220 = 580
695 + 100 = 795 410 + 180 = 590
1200 : 100 = 12 1500 – 500 = 1000
270 : 3 = 90 50 ∙ 7 = 350
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовчі вправи.
«Одна голова добре, а дві ще краще».
Робота в парах.
— Обчисліть.
10 – 1 50 – 1
100 – 1 500 – 1
1000 – 1 5000 – 1
100 000 – 1 50 000 – 1
2. Пояснення вчителя на основі прикладу
«Те , що незрозуміло, потрібно з'ясувати»
- Сьогодні ми вивчаємо тему: знаходження різниці у випадку, коли зменшуване має декілька нулів. Подивіться на дошку.
– 500
32
468
— Віднімання починаємо з одиниць. Від нуля не можна відняти 2, десятків немає, тому беремо 1 сотню і замінюємо її 10 десятками. Візьмемо 1 десяток, у розряді десятків залишиться 9 десятків. Один десяток замінимо десятьма одиницями. Число 500 розглядаємо як 4 сотні 9 десятків і 10 одиниць.
- Виконуємо віднімання: від 10 відняти 2, буде 8. Пишемо 8 на місці одиниць. Від 9 десятків відняти 3 десятки, буде 6 десятків. Пишемо цю цифру в розряді десятків різниці. Від 4 сотень нема чого віднімати, тому це число записуємо на місці сотень різниці.
Отримали відповідь: 4 сотні 6 десятків і 8 одиниць, або 468.
«Знання збільшуються, а вміння вдосконалюються, коли ними ділишся»
- … піди до дошки і поділися своїми знаннями.
2. Первинне закріплення
- Відкрили підручник на стор. 66, завдання 414.
( З коментуванням)
3. Фізкультхвилинка про зиму.
V. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачею
«Покажи мені – і я запам'ятаю. Дай мені діяти самому – і я навчуся…»
Розв'язування задачі (с.68, завдання 417 самостійно)
Учні самостійно розв'язують задачу, склавши короткий запис.
Складання короткої умови.
Південний Буг – 806 км
Дністер - ? км, на 556 км >
Дніпро - ? км, на 839 км >
Розв'язання:
(806 + 556) + 839 = 2201 (км)
VІ. Робота з геометричним матеріалом (с. 68, завдання 418)
«Геометрія безмежно різноманітна і міститься в усьому»
Анаграма КУТТРИНИК (Трикутник)
- Що це за фігура?
- Скільки сторін у цій фігурі?
- Скільки кутів? Вершин?
- Що таке периметр трикутника? (Це сума всіх сторін трикутника)
- А зараз ви прочитайте задачу 418.
- Чому дорівнює периметр трикутника? (12см 6мм)
-З кількох довжин він складається ? (З 3)
- Які з них відомі? (Лише 2)
- Яка довжина першої сторони? (4см 8мм)
- Яка довжина другої сторони? (3см 9мм)
- Що потрібно знайти? (Третю сторону)
VIІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
«Результат справ часто залежить від дрібниць»
Пропонується учням вибрати фігуру на свій смак: коло, квадрат, трикутник, прямокутник.
Коло – доброзичливі, піклуються про інших, але дещо не рішучі, балакучі, мають широке коло друзів.
Квадрат – мають охайний, підтягнутий вигляд, робоче місце впорядковане, працелюбні, дотримуються правил та інструкцій.
Трикутник – мають модний зовнішній вигляд, прагнуть до лідерства, влади, нетерплячі, люблять розваги.
Прямокутник – всім цікавляться, уникають конфліктів, схильні до втрати речей, весь час знаходять нових друзів.
Ось і пролунав дзвінок — закінчився наш урок.
За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!
Збіг наш урок, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків
І цікавих, і важких уроків.
Завдання покличуть у майбутнє,
Найскладніше ж завдання — життя.
Так намагайтесь вправно все вивчати.
Пам'ятайте: учня скарб — знання!
VІІІ. Домашнє завдання.
Завдання 410; 411 (с. 67).