Урок.Тарас Григорович Шевченко “Садок вишневий коло хати”

Про матеріал

За допомогою цієї розробки уроку ви можете поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, ознайомити їх зі змістом вірша, його художніми особливостями, з'ясувати автобіографічну основу; розвивати навички виразного читання, аналізу віршів, асоціативне мислення, пам'ять, уміння висловлювати власні думки; виховувати почуття пошани та поваги до творчості Т.Шевченка, прищеплювати риси доброти, співчуття, милосердя, естетичний смак.

Перегляд файлу

Тема: Тарас Григорович Шевченко Садок вишневий коло хати

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, ознайомити учнів зі змістом вірша, його художніми особливостями, з’ясувати автобіографічну основу; розвивати навички виразного читання, аналізу віршів, асоціативне мислення, пам'ять, уміння висловлювати власні думки; виховувати почуття пошани та поваги до творчості Т.Шевченка, прищеплювати риси доброти, співчуття, милосердя, естетичний смак.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання:   підручник, "Кобзар" Шевченка, портрет митця,

виставка книг Шевченка і про Шевченка, фонограми мелодій українських народних пісень.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

·   виразно читати твори Т. Шевченка

·  визначати художні засоби (епітети)

·  будуть знати автора музики до вірша Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати…».

Після уроку учні більше знатимуть:

·  фактів із життя Кобзаря

·  про творчість Шевченка-художника.

Учні отримають:

· позитивні емоційні відчуття від знайомства зі справжніми творами мистецтва.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Вчитель знайомить учнів із гостями, які присутні на уроці.

Учень (привітання гостям).

Гостям шановним завжди раді,

Побудьте з нами на уроці.

Учитись хочемо ми справді.

Питайте нас на кожнім кроці.

І коли лінь нам заважає,

Допоможіть її прогнати,

Придумайте нам щось цікаве —

Тож годі на уроці спати! 

II. Повідомлення теми та мети уроку

Оголошення епіграфа уроку.

                                         … з вашого Тарасика, мабуть,

 щось добряче  вийде.

С.Васильченко.

Вступне слово вчителя.

    Існує чудова легенда. Коли народжується дитина, Господь Бог благословляє її у білий світ своєю рукою. Покладе на голову – мудра буде, на серце – милосердною буде, на руки – майстер – золоті руки. І такою дитиною, я вважаю, котрій поклав Господь руку на серце, голову та руки, був Т. Шевченко, над вивченням творчості якого ми будемо з вами працювати.

   На прикладі поезії Т. Г. Шевченка "Садок вишневий коло хати" ми відчуємо силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків.

III. Актуалізація опорних знань

Мозковий штурм.

— Де і коли народився поет? (9 березня 1814 р. в с. Моринці на Черкащині.)

— Скільки братів та сестер мав Тарас Григорович?

(Два брати: Микита і Йосип. Три сестри: Катря, Ярина, Марія.)

— У кого спочатку навчався наш поет? (У шкільного дяка-п'яниці.)

Потім? (У маляра, але Тараса приставили козачком до пана.)

— Скільки було років Шевченкові, коли його викупили з кріпацтва?

(24 роки.)

— Як називалась перша збірка митця? ("Кобзар".)

— Коли помер Шевченко і де його поховали?

(10 березня 1861 року, поховали на Смоленському кладовищі в Петербурзі, у травні перезахоронено на Чернечій горі біля Канева.)

Перегляд комп’ютерної презентації з теми «Факти з життя Т.Шевченка».

Вчитель.

  • Що нового ви дізнались про поета?
  • Поясніть різницю між написанням слів: кобзар і «Кобзар».

ІV. Формування і вдосконалення умінь та навичок.

Історія написання вірша.

Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській                 археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами-кріпаками.

   1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга.

  Тут, у  казематі, у нестерпному очікуванні вироку Т. Шевченко провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом, заборона писати і малювати.

   Саме у тюрмі Шевченко написав  цикл із 13 поезій « У казематі».

 10 років Т.Г. Шевченко був на засланні, був відірваний від рідного краю. Та ні на хвилину він не забував про свою Україну, серцем тягнувся до неї. Спочатку поет потрапляє в каземат Петропавловської фортеці в місті Петербурзі. Сидячи тут, у цьому похмурому місці, поет уявляв рідну Україну з її квітучими садами, безмежними ланами, синіми ріками. Так у 1847р. з’явилася поезія «Садок вишневий коло хати…».

Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.

Ідея: уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю.

Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням, приниженням, тиранією.

 Жанр: пейзажна лірика; цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею.

Сюжет. Вірш містить опис мальовничої краси весняного надвечір’я на Україні. Тихі сутінки віддзеркалюють гармонію почуттів, спокійну радість буття простої селянської родини. Певне місце у творі займає зображення гармонії материнства, у поетичних рядках автор змальовує жінку, радість її материнських обов’язків: вона вечерю зготувала, доньку навчала, дітей спати повкладала. І все це овіяне спокоєм і гармонією з природою.

Виразне читання поезії.

- Яку музику ви б підібрали до цього твору?

Вчитель. Слова цієї поезії покладені на музику М.Лисенком.

Прослуховування пісні

Бесіда.

— Яку пору року описано у творі? Чому?

— Яка ваша улюблена пора року? Де вам краще, вільніше дихається: на природі, вдома чи у гостях?

— Як поет описує родину? Чи часто ви вечеряєте всією сім'єю? Коли це буває?

— Чому донька подає вечеряти? (Допомагає стомленим батькам.)

— Чи є у вірші елементи гумору? Доведіть це.

("А мати хоче научати, та соловейко не дає". Мама підкоряється всевладній красі солов'їного співу, тихого вечора. їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі.)

З  теорії літератури.

Поняття про епітет. Запис терміну у словнички. Робота зі статтею підручника про епітети.

Вчитель. Знайдіть епітети в поезії Т. Шевченка "Садок вишневий коло хати", запишіть їх у зошити.

Самостійна робота.

Доповніть поданий текст порівняннями та епітетами.

… вечір спадав на ріку. Вода виблискувала, немов …, а … зоря сяяла … діамантами на … полотні неба. З …прибережного лісочка долинала …… солов’їна пісня, немов … хор зібрався на найкращий свій концерт.

Вчитель. Тарас Шевченко був чудовим знавцем народного побуту, про що свідчать його поезії і картини, зокрема "Селянська родина". На полотні бачимо куточок подвір'я та стареньку хату під солом'яною покрівлею. Тут наприкінці довгого літнього дня зібралася селянська сім'я. Малюк, мабуть, розбив горщика. Першим порухом батька було покарати сина за шкоду. Лагідним жестом мати заступилася за малого. Заспокоєний нею батько в одну руку бере люльку, а другою тягнеться до сина, щоб його приголубити. Під ногами у людей крутиться цікавий до всього дворовий пес. Неподалік на призьбі сидить і гріється у промінні призахідного сонця сивий дідусь. Він заглиблений у свої думки і не дослухається до того, що відбувається на подвір'ї. Художник гостро, насторожено, драматично вдивляється в життя людей. Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.)

   Картина "Селянська родина" знаходиться у Державному музеї Т. Г. Шевченка.

   Ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку.

                              Поставлю хату і кімнату,

                              Садок – райочок насаджу.

                              Полежу я і походжу

                              В своїй маленькій благодаті

                              Та в однині – самотині

                              В садочку буду спочивати.

                              Присняться діточки мені,

                              Веселая присниться мати,

                              Давнє колишній та ясний,

                              Та присниться сон мені!.. І ти!..

Він майже реалізував свою мрію: родич Варфоломій купив на прохання Шевченка земельну ділянку, а Тарас намалював проект власної домівки

 ( показ плаката). Але передчасна смерть стала на заваді. 10 березня 1861 р. серце Кобзаря зупинилося.

V. Підсумок уроку.

Метод «Рюкзак» (Учні беруть із барвистого рюкзака аркуш з незакінченим реченням і доповнюють написане).

·        Мене здивувало …

·        Мій настрій …

·        Сьогодні я дізнався (дізналась) …

·        Мені було цікаво …

·        Я зрозумів (зрозуміла), що …

·        Урок дав мені для життя …

·        Мені захотілося …

VІ.  Оцінювання роботи учнів на уроці.      

VІІ. Домашнє завдання.

   Вивчити напам'ять вірш  « Садок…», намалювати ілюстрацію до твору, скласти кросворд на тему «Життя і творчість Т.Г.Шевченка».

 

 

doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1765
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку