Підібрані методи та прийоми уроку допоможуть учням зрозуміти, як і чому змінюється емоційний стан дитячої душі у вірші Т.Г.Шевченка "Мені тринадцятий минало", яке значення має контраст у поезії.
Рева О.В.,
учитель української мови
та літератури,
спеціаліст вищої категорії,
старший учитель
НВК гімназія №11
м. Кам’янське
Тема: Тарас Шевченко. Повторення життєпису поета. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало»). Прийом контрасту в художньому творі
Ім’я уроку: «"Душа летить в дитинство, як у вирій,
бо їй на світі тепло тільки там". (Ліна Василівна Костенко)
Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка, проаналізувати його автобіографічний твір; ознайомити школярів з контрастом як художнім прийомом; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, вміння виразно читати поетичні твори; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Т. Шевченка, народу, прищеплювати риси доброти, співчуття.
Учні знатимуть: зміст твору, тему та основну думку твору.
Учні вмітимуть: виразно й осмислено читати твори Т.Шевченка, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям, розповідати про свої враження від літературного твору, визначати роль ужитих художніх засобів.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво, кіномистецтво.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, комп’ютер, проектор, презентація, картки
Теорія літератури: ліричний герой, контраст, порівняння,метафора
Методи, прийоми і форми роботи: «Асоціативний кущ», аналіз поезії, бесіда, «Незакінчене речення», словникова робота, «Мікрофон».
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
ІІ. Цілевизначення і планування.
Учитель. Запишіть тему заняття в зошити. Пропоную узгодити план роботи та цілі.
Погодження цілей уроку з учнями:
План роботи
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Богдан Ступка у фільмі «Великі українці» розповів, яку роль у його житті відіграв Тарас Шевченко і Тарасова творчість (перегляд уривків фільму). (з 7 хв.43 сек. до 8 хв.09 сек.)
«Незакінчене речення» : «Для мене Тарас Шевченко – це…»
1 АБВГ |
2 ГДЕЄ |
3 ЖЗИІ |
5563573 65128351 6582545 3155136 16166615 31641559 11655566626
|
4 ЇЙКЛ |
5 МНОП |
6 РСТУ |
|
7 ФХЦЧ |
8 ШЩЬ |
9 ЮЯ |
(ЗАШИФРОВАНІ СЛОВА: Моринці, автопортрет, заслання, «Заповіт», братство, спадщина, Сошенко).
Ви вивчали твори Тараса Шевченка і в минулому році. Сьогодні ми продовжуємо знайомитись із творчістю великого Кобзаря на прикладі вірша «Мені тринадцятий минало».
1838р. – Т.Шевченко викуплений з кріпацтва спільними зусиллями митців(.К.Брюлловим, В.Григоровичем, О.Венеціановим, В.Жуковським, Є.Гребінкою).
Протягом наступних років поет багато подорожує, пише твори, картини. Проте душу українця вразила соціальна несправедливість, про яку написано у циклі віршів «Три літа». Осуд свавілля панів та царя у творах, а також участь у Кирило-Мефодіївському братстві стали причиною арешту. Поета заслано на десять років до Оренбурзького окремого корпусу рядовим солдатом без права писати й малювати.
Вірш «Мені тринадцятий минало» Тарас Григорович написав у 2-й половині 1847 року. Наприкінці 1849 або на початку 1850 року Шевченко переписав вірш з невідомого ранішого автографа до «Малої книжки» (під № 7 до шостого зшитка за 1846 — 1847 рр.). Згодом, найімовірніше 1857 р., наприкінці перебування на засланні в Новопетровському укріпленні, Шевченко дописав криптонім «N. N.», можливо, маючи на увазі подругу дитинства Оксану Коваленко, образ якої змальовано в цьомутворі.
4. З’ясування враження від твору ( «Слухаючи твір, я уявив… подумав…відчув… зрозумів…»).
5. Словникова робота. Визначимо незрозумілі слова. Слова, які складно запам’ятати, запишіть у зошити.
До паю – на обід.
Приязно – добре.
Рай – тут: благодатне, гарне місце.
Помарніло – потемніло, захмарилося, затуманилося.
Плоскінь – рослина, з якої потім робили прядиво, нитки й ткали полотно на одяг та інші господарські потреби.
Бридня – безглузді думки, химери.
Юродивий - психічно хворий, божевільний.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Сьогодні на уроці я навчився (навчилася)…; зрозумів (зрозуміла)…; відчув (відчула)…
Цікавим для мене було…
Складним для мене було…
Удома я розповім про…
Домашнє завдання: обов’язкове – записати і вивчити нове визначення, відповідати на запитання підручника №1 – 10, за бажанням - скласти тестові завдання для однокласників, завдання №11 зі стор.58.