29 вересня о 18:00Вебінар: Крок уперед чи стоїмо на місці: реалії роботи вчителя початкової школи

Урок. Тарас Шевченко. Повторення життєпису поета. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало»). Прийом контрасту.

Про матеріал

Підібрані методи та прийоми уроку допоможуть учням зрозуміти, як і чому змінюється емоційний стан дитячої душі у вірші Т.Г.Шевченка "Мені тринадцятий минало", яке значення має контраст у поезії.

Перегляд файлу

Рева О.В.,

учитель української мови

 та літератури,

спеціаліст вищої категорії,

 старший учитель

НВК гімназія №11

м. Кам’янське

 

Тема: Тарас Шевченко. Повторення життєпису поета. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало»). Прийом контрасту в художньому творі

Імя уроку:   «"Душа летить в дитинство, як у вирій,

                               бо їй на світі тепло тільки там".  (Ліна Василівна Костенко)

Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка, проаналізувати його автобіографічний твір; ознайомити школярів з контрастом як художнім прийомом; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, вміння виразно читати поетичні твори; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Т. Шевченка, народу, прищеплювати риси доброти, співчуття.

Учні знатимуть: зміст твору, тему та основну думку твору.

Учні вмітимуть: виразно й осмислено читати твори Т.Шевченка, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям, розповідати про свої враження від літературного твору, визначати роль ужитих художніх засобів.

Тип уроку: комбінований

Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво, кіномистецтво.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, комп’ютер, проектор, презентація, картки

Теорія літератури: ліричний герой, контраст, порівняння,метафора

Методи, прийоми і форми роботи: «Асоціативний кущ», аналіз поезії, бесіда, «Незакінчене речення», словникова робота, «Мікрофон».

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
  • Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок? За допомогою яких іменників (назв рослин) ви б могли відобразити свій емоційний стан?)(Відповіді дітей).
  1.  Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
  • Як ви вважаєте, про що йдеться у поезії  Тараса Шевченка «Мені тринадцятий минало…»? «Незакінчене речення» : «Я думаю, вірш «Мені тринадцятий минало» - це твір про… (очікувана відповідь – дитинство).
  • Діти, висловіть свої асоціації, що виникають при слові «дитинство». (На дошці учитель записує відповіді учнів). «Асоціативний кущ» ( очікувані відповіді: захист, теплота, родина, солодощі, веселощі, любов). Це ваше дитинство і ваші асоціації, які «дивляться» на нас щирими очима. Яким було дитинство Шевченка?(відповіді учнів).

 

ІІ. Цілевизначення і планування.

Учитель. Запишіть тему заняття в зошити.  Пропоную узгодити план роботи та цілі.

Погодження цілей уроку з учнями:

  • поглибити знання про життя і творчість Т. Шевченка;
  • виразно й осмислено читати поезію Кобзаря;
  • визначити тему й основну думку вірша;
  • визначити художні засоби у вірші та їхню роль;
  • ознайомитись із контрастом як художнім прийомом;
  • висловлювати враження від прочитаної поезії.

 

План роботи

  1. Слово вчителя про поета.
  2. Перегляд уривків фільму.
  3. Цифрограма. Розповідь про життя Кобзаря.
  4. Обговорення вражень від твору.
  5. «Книга вчить» (робота з підручником).
  6. Аналіз поезії «Мені тринадцятий минало».
  7. Перегляд презентації.
  8. «Я навчився (навчилася), зрозумів (зрозуміла)» -  рефлексія.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя про поета. Що можна сказати про Тараса Григоровича Шевченка? Тарас Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, що стають дорогими для всього людства, знаходять своє безсмертя. Слово Тараса виховало багатьох українців, багатьом допомогло визначитися в житті, обрати правильний шлях. Поезії Шевченка адресовані нам, нащадкам Великого Кобзаря.

Богдан Ступка у фільмі «Великі українці» розповів, яку роль у його житті відіграв Тарас Шевченко і Тарасова творчість (перегляд уривків фільму). (з 7 хв.43 сек. до       8 хв.09 сек.)

 «Незакінчене речення» : «Для мене Тарас Шевченко – це…»

  1. Завдання  «Цифрограма».  Діти, чи є серед вас такі, що вміють написати SMS-повідомлення з мобільного телефону? В такому разі вам знайома табличка розташування літер на екрані. Погляньте і визначте самостійно, яким буде наступне завдання (відповіді учнів). Правильно, проте це не все: саме ці ключові слова ви знайдете у підручнику і прочитаєте інформацію, яка подається, і поділитеся з нами відомостями  про життя і творчість  Т.Шевченка.

1

АБВГ

2

ГДЕЄ

3

ЖЗИІ

5563573

65128351

6582545

3155136

16166615

31641559

11655566626

 

4

ЇЙКЛ

5

МНОП

6

РСТУ

7

ФХЦЧ

8

ШЩЬ

9

ЮЯ

 (ЗАШИФРОВАНІ СЛОВА: Моринці, автопортрет, заслання, «Заповіт», братство, спадщина, Сошенко).

  1. Розповідь про життя Кобзаря.

 Ви вивчали твори Тараса Шевченка і в минулому році. Сьогодні ми продовжуємо знайомитись із творчістю великого Кобзаря на прикладі вірша «Мені тринадцятий минало».

 1838р. – Т.Шевченко викуплений з кріпацтва спільними зусиллями митців(.К.Брюлловим, В.Григоровичем, О.Венеціановим,  В.Жуковським, Є.Гребінкою).

Протягом наступних років поет багато подорожує, пише твори, картини. Проте душу українця вразила соціальна несправедливість, про яку написано у циклі віршів «Три літа». Осуд свавілля панів та царя у творах, а також участь у Кирило-Мефодіївському братстві стали причиною  арешту. Поета заслано на десять років до Оренбурзького окремого корпусу рядовим солдатом без права писати й малювати.

Вірш «Мені тринадцятий минало» Тарас Григорович написав у 2-й половині 1847 року. Наприкінці 1849  або на початку 1850 року Шевченко переписав вірш з невідомого ранішого автографа до «Малої книжки» (під № 7 до шостого зшитка за 1846 — 1847 рр.). Згодом, найімовірніше 1857 р., наприкінці перебування на засланні в Новопетровському укріпленні, Шевченко дописав криптонім «N. N.», можливо, маючи на увазі подругу дитинства Оксану Коваленко, образ якої змальовано в цьомутворі.
 

  • Як ви думаєте, що могло в такій ситуації викликати написання цієї поезії?
  •  Чи можемо ми вважати цей вірш автобіографічним?
  1. Читання учителем поезії напам’ять.  Діти читають вірш за підручником.

      4. З’ясування враження від твору ( «Слухаючи твір, я уявив… подумав…відчув… зрозумів…»).

5. Словникова робота. Визначимо незрозумілі слова. Слова, які складно запам’ятати, запишіть у зошити.

До паю – на обід.

Приязно – добре.

Рай – тут: благодатне, гарне місце.

Помарніло – потемніло, захмарилося, затуманилося.

Плоскінь – рослина, з якої потім робили прядиво, нитки й ткали полотно на одяг та інші господарські потреби.

Бридня – безглузді думки, химери.

Юродивий - психічно хворий, божевільний.

  1. Робота з підручником. 
  • Скажіть, будь ласка, що може відчувати дитина на самоті?            ( можливі відповіді: усамітнення, відокремлення від інших (чому виникло таке бажання?) , спокій, можливо, страх).
  • Чи збігаються ваші думки з автором картини «Тарас-пастух» І.Їжакевичем? (стор.56 підручника).(відповіді учнів).
  • Прочитайте самостійно вірш і скажіть :  які відчуття додалися після самостійного вдумливого прочитання? (Відповіді учнів).

 

  1. Аналіз поетичного твору за планом.
    1. Тема.
    2. Вид лірики.
    3. Який образ є провідним у вірші.
    4. Ліричний герой. Хто він?
    5. Художні засоби, їхня роль у творі.

 

  1. Проблемне завдання. З якою метою  автор використовує прийом контрасту? Цей термін літератури є для вас новим, невідомим? Знайдіть, будь ласка, в підручнику на стор.57 статтю «Контраст», прочитайте, запишіть в зошити визначення й дайте відповідь. ( За допомогою контрасту автор передає глибину й мінливість відчуттів, зміну настрою. Увиразнює такі протилежності, як добро і зло, краса й потворність).
  • Які слова за значенням часто використовують майстри слова для створення контрасту? (Антоніми).
  • Чи відбувається зміна емоційного стану ліричного героя? (Радість, замилування – відчай – радість – гнів). Діти записують цей рядочок у зошити.
  • Яку роль відіграють дієслова у тій частині вірша, де йдеться про відчай героя? ( надають динамічності, передають напруженість, образу, незахищеність дитини у великому світі).
  1. Перегляд  презентації, в якій є тестові питання з виділенням правильної відповіді.
  2. Підсумкове учительське слово. Вірш навіяний спогадами про далеке й гірке дитинство. Вірш-спогад тут набуває характеру великого соціального узагальнення. Ліричний герой вірша уособлює найбіднішу, найскривдженішу частину закріпаченого українського селянства – сиріт-наймитів, які особливо болюче відчували на собі соціальну несправедливість. Настрої самотності, мрії про особисте щастя.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  1. На початку уроку ми узгоджували цілі. Подумайте і позначте, яких цілей ви досягли, а над чим ще потрібно попрацювати(аналіз власної діяльності на уроці).
  2. Оцінювання.
  3. Підсумок «Мікрофон». Оберіть одне із записаних на дошці речень і продовжте його:

Сьогодні на уроці я навчився (навчилася)…; зрозумів (зрозуміла)…; відчув (відчула)…

Цікавим для мене було…

Складним для мене було…

Удома я розповім про…

 

Домашнє завдання: обов’язкове – записати і вивчити нове визначення, відповідати на запитання підручника №1 – 10, за бажанням - скласти тестові завдання для однокласників, завдання №11 зі стор.58.

 

docx
Додано
10 липня 2018
Переглядів
1458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку