Бібрський опорний ліцей імені Уляни Кравченко Бібрської міської ради Львівського району Львівської області
Вчитель початкових класів – Марія Базюк
Робота з дитячою книгою
„Заглядає в шибку казка сивими очима“
Театралізація
Тема: Інсценізація казки: „Рукавичка“.
Українська народна казка „Хоч не пишно, аби затишно“.
Мета: Вчити виділяти в тексті дійових осіб, спостерігати за структурою і сюжетом казки; розвивати навички читання тексту в особах, правильного інтонування речень; зв'язне мовлення, логічне мислення, творчі здібності; формувати уміння усно переказувати казку; виховувати любов до природи та друзів наших менших.
Обладнання: Маски до казки „Рукавичка“, стилізоване зображення рукавички, картки, ілюстрації, малюнки, запис казки, ляльки.
Хід уроку:
I. Організація класу.
II. Мотивація навчальної діяльності:
вступне слово вчителя:
Ви давно знаєте її і любите. Вона приходить до вас з маминих чи бабусиних вуст, з гарної книжки, з екрану. Вона веде вас у світ незвичайний і дивовижний. Реальність і вигадка поєднуються в ній, зачаровуючи вас назавжди красою рідного слова. Так це казка, без якої неможливе життя.
Сьогодні у гості до нас прийде одна ще одна казка.
Але ви повинні її впізнати.
III. Активізація опорних знань.
— активізація мисленнєвих процесів на матеріалі загадок, описового характеру:
1. Що за хатка на узліссі?
Вся ворушиться , дрижить?
Де не взявсь кабан біжить.
Тут і вовк іде й ведмідь,
Й кожен в казці хоче жить.
Так вже тісно їм усім ,
Ось-ось-ось порветься дім,
Що за дім такий лежить,
І ворушиться й дрижить?
(Рукавичка)
І на сьогоднішньому уроці ми з вами не тільки послухаємо цю казочку, а й побуваємо в ній. Кожен із вас виконає роль якогось персонажа.
2. Загубив дід рукавичку
Таку теплу, наче пічку.
Та й пішов її шукати,
Від морозу рятуватись.
Поки лісом дід ішов.
Хтось із звірят її знайшов
Вийшла з нірки сіра ... (мишка),
Бачить лежить ...(рукавичка).
3. У зеленому вбранні гуляє і комариків ганяє.
Хоч і плавати мастак, а не риба і не рак.
(Жаба).
4. Влітку носить сіру шубу,
Взимку білого кожуха.
Має з тріщиною губу,
Косі очі й довгі вуха.
(Зайчик).
5. Любить в курник забігти,
Півниками ласувати.
Вовчику вона сестричка,
А зовуть її ... (лисичка).
6. Невсипущий, хитрий,сірий,
Голоднющий ікла шкірить
Між кущами заглядає,
Пасовисько проглядає.
(Вовчик)
7. Я звірятко лісове,
Та бояться всі мене,
Бо великі ікла маю
Ними землю розриваю.
(Кабан)
8. В теплій шубі він лежить,
Цілу зиму міцно спить,
А прокинеться від сну
Зустрічатиме весну.
(Ведмідь)
Узагальнення вчителя:
б) Ось ми пригадали попорядку персонажів казки „Рукавичка“
IV.Опрацювання теми уроку.
1.Слухання казки „Рукавичка“ в записі.
2.Питально-відповідна вправа за змістом казки.
3.Словникова робота.
шкряботушка біжить
скрекотушка де не взявся
побігайчик вилазить
сестричка суне
братик влізла
іклан плигає
набрідь прибіг
4.Повторне читання казки.
Бесіда:
5.Аналіз казки з елементами вибіркового читання
6.Гра „Посели у рукавичку“
Для гри потрібен малюнок рукавички, в яку можна запихати карточки із написаними першими складами назв тварин.
Завдання:
За...(зайчик - побігайчик прибіг...)
Жа...(жабка - скрекотушка плигає)...
Чому у мене залишилась карточка? Хто тут заховався? Чи можемо поселити у рукавичку собачку? Чому?
7.Фізхвилинка.
Пташка високо літає,
Зайчик весело стрибає,
Тихо лиска десь біжить,
Кабан під деревом сидить,
Десь в барлозі спить ведмідь.
Всіх звіряток цих любіть.
8.Спостереження за мовою казки. Розвиток словесної творчості.
Завдання:
а) прочитати початок казки; Як по іншому починаються казки?
Жили були...
В деякому царстві...
Не за високими горами, не за глибокими морями, не за дрімучими лісами...
б) переробити початок.
в) дібрати слова, близькі за значенням до слів іде, (ходить, бреде, чимчикує...), біжить (мчить, женеться),плигає (стрибає) лихо (біда, нещастя, неприємність).
9.Інсценізація фрагментів казки учнями.
10.Розвиток творчих здібностей.
Завдання:
(Кінцівки)
А яку з цих кінцівок ви б підібрали до нашої казки.
змінити кінцівку казки „Рукавичка“
11.Робота в зошитах.
V. Підсумок уроку.
яку казку ми прочитали?
чого вона вчить?
розвиток логічного мислення і уяви на м-пі поетичного тексту:
„Рукавичка“
Вчора Галочка-сестричка
Казку прочитала,
Як у лісі рукавичка
Звірам домом стала.
Я покинув рукавичку
За городом , там де ліс,
Та ні зайчик, ні лисичка
Й вовк у неї не заліз.
Мабуть, дуже замала
В мене рукавичка?!
Взяв у мами зі стола,
З ліжка у сестрички.
Рукавичок, мабуть, п'ять
В ліс відніс, хай звірі сплять.
Я не знаю, як було,
Як у лісі сталось.
А мені не повезло,
Від усіх дісталось?
Чому ж хлопчику дісталось?
Що він не зрозумів? Чому звірята не поселились у рукавичці?
Домашнє завдання.
Читати казку, навчитись переказувати. Хто виявить бажання, може намалювати улюбленого героя казки або виготовити маску. Відшукати і записати прислів'я про дружбу.