Урок трудового навчання. 5 клас
Тема:Технологія виготовлення народної ляльки
Мета:
- формувати предметні компетентності:надати можливість самостійного пошуку інформації про народу ляльку,,формувати вміння виготовляти елементи ляльки-мотанки та з’єднувати їх у ляльку;
- формувати ключові компетентності:розвивати творчий пошук,вміння працювати не за шаблоном,а за власним баченням виробу,вчити економно використовувати матеріали для роботи,безпечно використовувати соціальні мережі;
- виховувати: повагу до національних традицій та надбань українського народу
Наочність:зразки,ілюстрації ляльок,роздатковий матеріал,матеріали для виготовлення ляльки
Тип уроку:комбінований
Хід уроку:
І.Організаційний момент.
Налаштування класу на урок:
- привітання
- перевірка присутніх,готовності до уроку,наявності спецодягу
ІІ.Активізація опорних знань учнів :опитування або загадки
Учні готували запитання чи загадки про майбутній виріб.
ІІІ.Новий матеріал для засвоєння
Вступне слово вчителя:
Народна лялька – яка вона?І чому народна?
Ляльку називають народною,бо ця іграшка є нашою спадщиною як і рідна мова,казки ,пісні.Народна лялька – це унікальне явище традиційної народної культури українців.Вона є водночас предметом народної гри,засобом виховання і розвитку дитини,об’єктом творчості,художнім витвором,національним сувеніром,втіленням добра та духовності нашого народу.Це – оберіг людської душі і долі,символ пращурів.Це символ Великої Матері,яка створила все суще і береже до цих пір народжені нею душі.
Наші пращури вірили,що лялька є посередником між живими та тими,хто ще народиться.Тому на заміжжя дівчини разом із рушниками та сорочками у скриню до приданого клали ляльки.Робили їх дуже обережно,одягали в українське народне вбрання,як наречену,плели вінок на голову і обов’язково «додавали» нареченого – мусила бути пара.
Берегиням – іншому виду народних ляльок , на обличчі малювали хрести - обереги,символи сонця,життя і нових починань.Це символізує саму людину,гармонію її особистого фізичного світу(горизонталь) і духовного (вертикаль).
Мистецтво української іграшки відтворює осбливості світогляду та характеру народу,формує естетичний смак,творчі здібності
.Народна іграшка має не тільки духовну,а й екологічну чистоту:дерево,солома,глина,льон,вовна,кукурудза,сир,борошно – ось далеко не повний перелік природних,по-справжньому екологічно чистих матеріалів,що використовували та використовуватимуть для виготовлення ляльок.
Так як ми з вами будемо виготовляти ляльку-мотанку,то ознайомимось із матеріалами для її виготовлення.У своїй розповіді я неназвала ті матеріали,з якими ми будемо працювати.
Робота з інформаційними джерелами.
Візьміть свої телефони і знайдіть наступну інформацію :
- які матеріали обирають для ляльки-мотанки(основа,одяг,оздоблення)?
Для ляльки брали старі речі,натуральні тканини
-усі елементи одягу мотанки є символічними,що вони символізують?
Спідниця – уособлює землю
Сорочка – три часи:минулий,теперішній і майбутній
Вишиванка і намисто – уособлення достатку
Головний убір – зв'язок з небом
Виступи учнів.
Вчитель узагальнює,робить висновки про матеріали для роботи,учні записують у зошит.
Мистецтво української народної ляльки з тисячолітньою традицією відроджується нині і є чистим джерелом натхнення і творчості.А які ляльки відомі вам?
Відповіді учні готували(домашнє завдання)
Доповнення вчителя
ІV.Практична частина
Створення ситуації успіху:
Ляльок – дуже велика кількість.Виготовлення будь – якої з них – це процес суто індивідуальний,творчий.Кожному з вас буде потрібна різна кількість часу для опанування навичок з виготовлення ляльки,тому ті у кого вийде швидше допомагайте тим,у кого є труднощі.Памятайте!Всі прийшли на урок щоб вчитись.Не виходить,спробуйте ще раз,і все вийде,а вчитель завжди прийде на допомогу.
Перед тим,як розпочати роботу,перевіримо,чи знаєте ви правила користування ножицями(інструмент для роботи):
- якщо ви користуєтесь іржавими ножицями – нахиліть голову уперед;
- ті,хто передає ножиці зімкнутими лезами кільцями вперед – встаньте;
- якщо ви передаєте ножиці лезом уперед – тупніть ногою;
- ви зберігаєте ножиці у спеціальному місці - підніміть праву руку;
- кому не подобаються тупі ножиці – покрутіть головою;
- якщо ви все робите правильно – поплескайте в долоні.
Які матеріали обрати,ми вже вирішили,тож візьміть із приготованих лише ті,що вам знадобляться.
Подивіться на мастер – класи ,які лежать у вас на партах -
Що вам здається незвичним?
Відповіді учнів.
Так.Правильно.Ця лялька виконана в червоних кольорах та має червоне обличчя –це особливість Великодньої ляльки – мотанки,а ще вона має вузлик та свічку у руках.
Будь – яку ляльку виготовляють у доброму настрої,думки повинні бути лише позитивні,тоді і лялька буде вам добрим оберегом.То ж зараз наша кімната перетвориться на чудо – майстерню,а ви – на творців – дизайнерів.
Основні елементи виготовлення ляльки я вам продемонструю, а « одягати" її ви будете самостійно,за власними вподобаннями.Увага,до роботи!
Демонстрація:
- виготовлення голови
- виготовлення ручок
- виготовлення тулуба
- формування основи ляльки.
Вчитель демонструє ,учні працюють і виготовляють елементи ляльки.Коли всі виготовлять основу -переходять до «одягання» мотанки,користуючись мастер – класами.
Вчитель допомагає,корегує роботу,виправляє помилки.
V.Підсумки уроку:
1.Якщо учні виготовили ляльку –оцінювання робіт провести у формі ярмарку:
Ми добре попрацювали,товари у вас є,і зараз вирушаємо на ярмарок,де ви спробуєте продати власні витвори.Звичайно «продавати» будете умовно,і не за гроші,а за бали.Найбільша ціна – 12 балів.Хто найсміливіший – прошу.Звучить музичний супровід – «Сорочинський ярмарок»,Н.Май
Оцінення проводиться учнями разом з учителем
2.Аналіз допущених помилок
VІ.Домашнє завдання:
- якщо виготовили ляльку – повторити пройдений матеріал
- якщо ні – взяти матеріали ,для роботи,або закінчити роботу вдома