Урок "Технологія виготовлення народної ляльки"

Про матеріал
Розробка уроку призначена для проведення практичної роботи з учнями 5-го класу, які не поділяються на групи.
Перегляд файлу

Урок трудового навчання. 5 клас

Тема:Технологія виготовлення народної ляльки

Мета:

- формувати предметні компетентності:надати можливість самостійного пошуку інформації про народу ляльку,,формувати вміння виготовляти елементи ляльки-мотанки та з’єднувати їх у ляльку;

- формувати ключові компетентності:розвивати творчий пошук,вміння працювати не за шаблоном,а за власним баченням виробу,вчити економно використовувати матеріали для роботи,безпечно використовувати соціальні мережі;

- виховувати: повагу до національних традицій та надбань українського народу

Наочність:зразки,ілюстрації ляльок,роздатковий матеріал,матеріали для виготовлення ляльки

Тип уроку:комбінований

Хід уроку:

І.Організаційний момент.

Налаштування класу на урок:

- привітання

- перевірка присутніх,готовності до уроку,наявності спецодягу

ІІ.Активізація опорних знань учнів :опитування або загадки

Учні готували запитання чи загадки про майбутній виріб.

ІІІ.Новий матеріал для засвоєння

Вступне слово вчителя:

Народна лялька – яка вона?І чому народна?

Ляльку називають народною,бо ця іграшка є нашою спадщиною як і рідна мова,казки ,пісні.Народна лялька – це унікальне явище традиційної народної культури українців.Вона є водночас предметом народної гри,засобом виховання і розвитку дитини,обєктом творчості,художнім витвором,національним сувеніром,втіленням  добра та духовності нашого народу.Це – оберіг   людської душі і долі,символ пращурів.Це символ Великої Матері,яка створила все суще і береже до цих пір народжені нею душі.

Наші пращури вірили,що лялька є  посередником між живими та тими,хто ще  народиться.Тому на заміжжя дівчини разом із рушниками та сорочками у скриню до приданого клали ляльки.Робили їх дуже обережно,одягали  в українське народне вбрання,як наречену,плели вінок на голову і обовязково  «додавали» нареченого – мусила бути пара.

Берегиням – іншому виду народних ляльок , на обличчі малювали хрести -  обереги,символи сонця,життя і нових починань.Це символізує саму людину,гармонію її особистого фізичного світу(горизонталь) і духовного (вертикаль).

Мистецтво української іграшки відтворює осбливості  світогляду   та характеру народу,формує естетичний смак,творчі здібності

.Народна іграшка має не тільки духовну,а й екологічну чистоту:дерево,солома,глина,льон,вовна,кукурудза,сир,борошно – ось далеко не повний перелік природних,по-справжньому екологічно чистих матеріалів,що використовували та використовуватимуть для виготовлення ляльок.

Так як ми з вами будемо виготовляти ляльку-мотанку,то ознайомимось із матеріалами для її виготовлення.У своїй розповіді я неназвала ті матеріали,з якими ми будемо працювати.

Робота з інформаційними джерелами.

Візьміть свої телефони і знайдіть наступну інформацію :

- які матеріали обирають для ляльки-мотанки(основа,одяг,оздоблення)?

Для ляльки брали старі речі,натуральні тканини

-усі елементи одягу мотанки є символічними,що вони символізують?

Спідниця – уособлює землю

Сорочка – три часи:минулий,теперішній і майбутній

Вишиванка і намисто – уособлення достатку

Головний убір – зв'язок з небом

Виступи учнів.

Вчитель узагальнює,робить висновки про матеріали для роботи,учні записують у зошит.

Мистецтво української народної ляльки з тисячолітньою традицією відроджується нині і є чистим джерелом натхнення і творчості.А які ляльки відомі вам?

Відповіді учні готували(домашнє завдання)

Доповнення вчителя

ІV.Практична частина

Створення ситуації успіху:

Ляльок – дуже велика кількість.Виготовлення  будь – якої з них – це процес суто індивідуальний,творчий.Кожному з вас буде потрібна різна кількість часу для опанування навичок з виготовлення ляльки,тому ті у кого вийде швидше допомагайте тим,у кого є труднощі.Памятайте!Всі прийшли на урок щоб вчитись.Не виходить,спробуйте ще раз,і все вийде,а вчитель завжди прийде на допомогу.

Перед тим,як розпочати роботу,перевіримо,чи знаєте ви правила користування ножицями(інструмент для роботи):

- якщо ви користуєтесь іржавими ножицями – нахиліть голову уперед;

- ті,хто передає  ножиці зімкнутими лезами кільцями вперед – встаньте;

- якщо ви передаєте ножиці лезом уперед – тупніть ногою;

- ви зберігаєте ножиці у спеціальному місці -  підніміть праву руку;

- кому не подобаються тупі ножиці – покрутіть головою;

- якщо ви все робите правильно – поплескайте в долоні.

Які матеріали обрати,ми вже вирішили,тож візьміть із приготованих лише ті,що вам знадобляться.

Подивіться на мастер – класи ,які лежать у вас на партах -

Що вам здається незвичним?

Відповіді учнів.

Так.Правильно.Ця лялька виконана в червоних кольорах та має червоне обличчя –це  особливість Великодньої ляльки – мотанки,а ще вона має вузлик та свічку у руках.

Будь – яку ляльку виготовляють у доброму настрої,думки повинні бути лише позитивні,тоді і лялька буде вам добрим оберегом.То ж зараз наша кімната перетвориться на чудо – майстерню,а ви – на творців – дизайнерів.

Основні елементи виготовлення  ляльки я вам продемонструю, а « одягати" її ви будете самостійно,за власними вподобаннями.Увага,до роботи!

Демонстрація:

-  виготовлення голови

-  виготовлення ручок

- виготовлення тулуба

- формування основи ляльки.

Вчитель демонструє ,учні працюють і виготовляють елементи ляльки.Коли всі виготовлять основу -переходять до «одягання» мотанки,користуючись мастер – класами.

Вчитель допомагає,корегує роботу,виправляє помилки.

 

V.Підсумки уроку:

1.Якщо учні виготовили ляльку –оцінювання робіт провести у формі ярмарку:

Ми добре попрацювали,товари у вас є,і зараз вирушаємо на ярмарок,де ви спробуєте продати власні витвори.Звичайно  «продавати» будете умовно,і не за гроші,а за бали.Найбільша ціна – 12 балів.Хто найсміливіший – прошу.Звучить музичний супровід – «Сорочинський ярмарок»,Н.Май

Оцінення проводиться учнями разом з учителем

2.Аналіз допущених помилок

VІ.Домашнє завдання:

- якщо виготовили ляльку – повторити пройдений матеріал

- якщо ні – взяти матеріали ,для роботи,або закінчити роботу вдома

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 березня 2019
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку