Розробка уроку з "Технології виготовлення родинного оберігу" знайомить учнів з історією походження оберегів. Допоможе вчителю трудового навчання у формуванні національної свідомісті, людяності, працьовитості та вихованні любові і повазі до родини і рідного краю, його звичаїв та обрядів .Урок підготовлено за матеріалом передачі "Все буде добре".
Тема уроку: «Технологія виготовлення родинного оберігу».
Практична робота: «Виготовлення родинного оберігу».
Розробила: вчитель трудового
навчання Писарева Н.В.
Тема уроку: «Технологія виготовлення родинного оберігу»
Мета уроку: закріпити знання учнів в історії походження оберегів, розвивати творчі здібності учнів, формувати національну свідомість, людяність, працьовитість, виховувати любов і повагу до родини і рідного краю, його звичаїв та обрядів, навчити виготовляти оберіг з природних матеріалів.
Матеріали для практичної роботи: гілочки верби або іви, червоно-зелена мотузка, фетрові мішечки червоного, зеленого, жовтого і фіолетового кольорів, зерна пшениці, трава звіробою, свячені сіль і мак, головка часнику, булавка, ножиці.
Оснащення:
Методи і прийоми: коментар, демонстрація наочності, перегляд відеоматеріалу, використання здоров’я зберігаючої технології, організація сприймання, стимулювання оцінної діяльності учнів.
Практична робота: «Виготовлення родинного оберегу»
Випереджальне завдання: Учні самостійно збирають гілочки верби або іви для виготовлення вінечка-оберіга; виготовляють мотузку червоно-зеленого кольору з нитки довжиною 10 ліктів; шиють торбинки червоного, зеленого, жовтого і фіолетового кольорів; одна учениця готує невеличку презентацію: «Магія чисел»; всі учні добирають прислів’я, народні традиції, пов’язані з природними оберігами.
Очікувані результати: учні знають оберегове значення природних оберегів, вміють виготовляти родинні обереги, вдало користуються етно інформацією.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Час: 90 хвилин.
Структура уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учениця читає гімн майстерні
ГІМН МАЙСТЕРНІ
Для мене майстерня — це творчості дім,
Себе почуваю затишно у нім.
Лиш творча уява нуртує в мені,
Спішу до майстерні, хоч вірте, хоч ні.
Наш добрий порадник — учитель там є,
Завзяття до праці завжди додає.
Згуртовує нас в працьовиту сім’ю,
Свою частку праці і я віддаю.
До праці відкрив він природний в нас дар,
Робота в майстерні — цілющий нектар.
Енергія творчості щоб ожила,
Щоб в кожній роботі «живинка» була.
Майстерня від кореня «майстер» пішла,
У серці моєму пошану знайшла,
Її я співаю, її я люблю
За все, що своїми руками роблю.
Учитель. Діти! Подивіться на екран. Що ми бачимо? Сонце!
Слайд 1.
Сьогодні сонечко буде для нас образом-символом уроку.
Учитель Пропоную учням взяти один одного за руки.
-Так, як ми тримаємо один одного, так і будемо працювати об’єднані однією роботою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Людина – часточка природи, і тому життя в гармонії з нею допомогає зрозуміти своє місце у цьому світі. Наші предки знали, що життя підпорядковане природним ритмам. Вони розуміли, яку важливу роль для людини відіграє середовище, в якому вона живе. Воно повинно охороняти людину, не завдавати їй шкоди. Тому попередні покоління і зробили багато переказів, звичаїв, обрядів, пов’язаних з вірою у те, що нас оберігають земля, вода, вогонь, а також обереги, створені нами самими.
Слайд 3.
-Пригадайте прислів’я, приказки, обряди які вшановують у вашій родині.
Відповіді учнів.
Слайд 4.
Які ви знаєте народні традиції, пов’язані з водою?
Учитель. Парапсихологи довели: якщо людина ставиться до води по-Божому, то вода, що є в організмі, в разі небезпеки відводить зло, робиться невидимим щитом, захищає.
Перегляд відео «Велика таємниця води».
Слайд 6.
Учитель. Шанованим було домове вогнище-піч, бо, за повір’ями, вона береже щастя дому. Взагалі вважали, що вогонь проганяє злих духів.
Особливо велику силу має «живий» вогонь, добутий тертям дерева об дерево.
Вогонь вважається символом перемін та оновлення, очищення, але разом з тим може і знищити.
- Пригадайте народні традиції пов’язані з вогнем.
Слайд 7.
Учитель. Наші предки вірили у те,що кожна рослинка має душу ,лікує людину,оберігає від усього злого, недоброго. Перш ніж зірвати росиночку,вони говорили : «Батьку Небо і мати Земля ! Дозвольте мені зірвати цю травичку … і вказували , для якої потреби.
Слайд 8
Учитель. З давніх-давен рушник відіграє першорядну роль. Скільки зворушливих спогадів пов’язано з рушником, скільки років родинного життя він супроводжував…
-Пригадайте в яких обрядах використовують рушники.
Слайд 9.
Учитель. Одяг не позичали, не одягали чужого, аби не «перетягнути» на себе чужої біди, хвороб і не віддавати свого здоров’я.
ІІІ. Оголошення теми уроку
Слайд 10.
Учитель. Зачитує епіграф уроку
Мету та завдання уроку учні оголошують самостійно.
IV. Практична робота.
«Виготовлення родинного оберігу».
Слайд 11. Розгадайте ребус.
Учитель.
-Що таке сім’я? (Сім’я – це коло людей, об’єднаних однією життєвою метою і господарством).
-Як в наш час люди охороняють свою домівку і свою родину? (Брак, замки, сигналізації, добрі, забутливі відношення).
-Що ви можете зробити для збереження вашої родини? (Для збереження сім’ї потрібні гарні вчинки всіх членів родини).
Фізкультхвилинка.
Слайд 12.
Учитель.
У давнину люди намагались захистити себе і свою родину за допомогою оберегів. Оберіг – це річ, яка володіє чарівною силою.
Давайте і ми з вами за допомогою чарівних сил добра зробимо оберіг для вашої родини.
Правила створення оберегів:
Практична робота «Виготовлення родинного оберегу». Слайд 13.
Учитель. Для виконання практичної роботи нам будуть необхідні такі інструменти і матеріали:
Правила безпечної праці при роботі з ножицями та організацію робочого місця розказують учні.
Слайд 14.
Учитель. Для виготовлення основи вінечка - оберігу ви зібрали гілочки верби або іви. Чому?
Слайд 15. Виготовлення основи композиції вінечка - оберігу.
-Наші далекі предки вважали віник прадавнім домашнім оберегом. Вони вірили, що віник і метла не тільки чистять, але і захищають дім від зла.
-Згадайте прикмети і звичаї вашої родини, пов’язані з прибиранням оселі.
Перегляд презентації «Магія чисел». (Готує учениця.)
Послідовність виготовлення основі композиції «віничок»:
Слайд 15
Слайд 16. Виготовлення мішечку «Добробуту»
-Беремо у долоню зернятка пшениці, закриваємо очі і спробуємо відчути які вони на дотик. Вони живі, чи мертві? (Відповіді учнів).
Послідовність роботи:
добробуту родині.
Слайд 17. Виготовлення мішечку «Достатку».
Послідовність роботи:
побажаннями достатку вашій родині
Слайд 18. Виготовлення мішечку «Здоров’я».
Послідовність роботи:
побажаннями здоров’я родині і зав’язуємо його.
Слайд 19. Виготовлення мішечку «Захисту».
Послідовність роботи:
Слайд 20. Завершальна робота з виготовлення
«Родинного оберігу».
Послідовність роботи:
Фізкультхвилинка.
V. Узагальнення. Розв’язування кросворду.
Питання кросворду (по горизонталі):
1.Синонімом цього слова є слово «домівка» (житло).
2. Цей оберіг рослинного походження . Його ставили в хаті на покуті під святими образами . На одне з весняних свят цю рослину святили у церкві, нею били , щоб наслати здоров'я , сили , щастя ; (верба).
3.Перешкода і відраза злу, знак закритості ; (хрест).
4.Символ , який завжди висів на покуті, святому місці, де збирається вся родина на трапезу, освячуючи її молитвою. Служив і скатертиною , і вузликом , де зберігалися харчі і елементом одягу , окрасою оселі . Його старанно вишивали (рушник).
5.Цей оберіг завжди лежав у кожній хаті на столі , символізував
гостинність. З цим символом зустрічали гостей , йшли на весілля, благословляли молодих (хліб).
6. А цей оберіг прикривав від холоду і від недоброго ока . Складається з багатьох деталей . Буває повсякденний , святковий , змінюється залежно від пори року; (одяг).
Ключове слово по вертикалі: ОБЕРІГ.
VI.Рефлексія.
VII. Закінчення роботи, виставка та оцінювання робіт.
VIII. Підсумок уроку.
-Як ви гадаєте, чому образом-символом уроку обрано «Сонце»?
-Використання прийому «мікрофон».
Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалось…
IX.Домашнє завдання. Підготувати матеріали для виготовлення оберігу воїнам АТО.
Джерела інформації:
1