30 березня о 15:00Вебінар: Онлайн-тести «На Урок» для дистанційної роботи

Урок "Технологія виготовлення родинного оберігу"

Про матеріал

Розробка уроку з "Технології виготовлення родинного оберігу" знайомить учнів з історією походження оберегів. Допоможе вчителю трудового навчання у формуванні національної свідомісті, людяності, працьовитості та вихованні любові і повазі до родини і рідного краю, його звичаїв та обрядів .Урок підготовлено за матеріалом передачі "Все буде добре".

Перегляд файлу

Изображение 047.jpgD:\Портфель\Презентация\7.jpgТема уроку: «Технологія виготовлення родинного оберігу».

 

Практична робота: «Виготовлення родинного оберігу».

 

 

 

Розробила: вчитель трудового

навчання Писарева Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Портфель\Презентация\7.jpg                   Тема уроку: «Технологія виготовлення родинного оберігу»

 

Мета уроку: закріпити знання учнів в історії походження оберегів, розвивати творчі здібності учнів, формувати національну свідомість, людяність, працьовитість, виховувати любов і повагу до родини і рідного краю, його звичаїв та обрядів, навчити виготовляти оберіг з природних матеріалів.

 

Матеріали для практичної роботи: гілочки верби або іви, червоно-зелена мотузка, фетрові мішечки червоного, зеленого, жовтого і фіолетового кольорів, зерна пшениці, трава звіробою, свячені сіль і мак, головка часнику, булавка, ножиці.

 

Оснащення:

  • ТЗН (екран, проектор, ноутбук);
  • Компютерна презентація;
  • Відео (гімн майстерні);
  • Демонстраційний фрагмент фільму: «Велика таємниця води»;
  • Зразки оберегів.

 

Методи і прийоми: коментар, демонстрація наочності, перегляд відеоматеріалу, використання здоров’я зберігаючої технології, організація сприймання, стимулювання оцінної діяльності учнів.

 

Практична робота: «Виготовлення родинного оберегу»

 

Випереджальне завдання: Учні самостійно збирають гілочки верби або іви для виготовлення вінечка-оберіга; виготовляють мотузку червоно-зеленого кольору з нитки довжиною 10 ліктів; шиють торбинки червоного, зеленого, жовтого і фіолетового кольорів; одна учениця готує невеличку презентацію: «Магія чисел»; всі учні добирають прислів’я, народні традиції, пов’язані з природними оберігами.

 

Очікувані результати: учні знають оберегове значення природних оберегів, вміють виготовляти родинні обереги, вдало користуються етно інформацією.

 

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

 

Час: 90 хвилин.

 

Структура уроку:

  1. Організаційний момент ( здоров’я зберігаюча технологія):
  • «Гімн майстерні»;
  • Сонце як образ-символ уроку;
  • Вправа «Долонька до долоньки»;
  1. Мотивація навчальної діяльності:
  • Робота з презентацією;
  • Перегляд відео.
  1. Оголошення теми, мети, завдань уроку
  2. Практична робота:
  • Розгадка ребусу;
  • Робота над створенням оберегу;
  1. Узагальнення:
  • Кросворд «Оберіг».
  1. D:\Портфель\Презентация\7.jpgРефлексія.
  2. Закінчення роботи, виставка та оцінювання робіт.
  3. Підсумок уроку.
  4. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

 

І.     Організаційний момент

  • Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу.
  • Створення позитивного емоційного настрою учнів.

 

Учениця читає гімн майстерні

 

                           ГІМН МАЙСТЕРНІ

                      Для мене майстерня — це творчості дім,

                      Себе почуваю затишно у нім.

                      Лиш творча уява нуртує в мені,

                     Спішу до майстерні, хоч вірте, хоч ні.

 

                     Наш добрий порадник — учитель там є,

                     Завзяття до праці завжди додає.

                    Згуртовує нас в працьовиту сім’ю,

                    Свою частку праці і я віддаю.

 

                    До праці відкрив він природний в нас дар,

                    Робота в майстерні — цілющий нектар.

                    Енергія творчості щоб ожила,

                    Щоб в кожній роботі «живинка» була.

 

                    Майстерня від кореня «майстер» пішла,

                    У серці моєму пошану знайшла,

                    Її я співаю, її я люблю

                   За все, що своїми руками роблю.

Учитель. Діти! Подивіться на екран. Що ми бачимо? Сонце!

 

 

Слайд 1.

  • Закрийте очі та уявіть свої відчуття, коли на вас світить сонце!
  • D:\Портфель\Презентация\7.jpgЩо ви відчули? Які емоції викликали у вас уявлені відчуття? (Радість, щастя, тепло, затишок…)

Сьогодні сонечко буде для нас образом-символом уроку.

  • Вправа «Долонька до долоньки»!

 

Учитель Пропоную учням взяти один одного за руки.

-Так, як ми тримаємо один одного, так і будемо працювати обєднані однією роботою.

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Людина – часточка природи, і тому життя в гармонії з нею допомогає зрозуміти своє місце у цьому світі. Наші предки знали, що життя підпорядковане  природним ритмам. Вони розуміли, яку важливу роль для людини відіграє середовище, в якому вона живе. Воно повинно охороняти людину, не завдавати їй шкоди. Тому попередні покоління і зробили багато переказів, звичаїв, обрядів, повязаних з вірою у те, що нас оберігають земля, вода, вогонь, а також обереги, створені нами самими.

Слайд 3.

 

 

-Пригадайте прислівя, приказки, обряди які вшановують у вашій родині.

D:\Портфель\Презентация\7.jpgВідповіді учнів.

Слайд 4.

 

 

Які ви знаєте народні традиції, повязані з водою?

 

Учитель. Парапсихологи довели: якщо людина ставиться до води по-Божому, то вода, що є в організмі, в разі небезпеки відводить зло, робиться невидимим щитом, захищає.

 

Перегляд відео «Велика таємниця  води».

 

Слайд 6.

 

 

 Учитель.  Шанованим було домове вогнище-піч, бо, за повірями, вона береже щастя дому. Взагалі вважали, що вогонь проганяє злих духів.

   Особливо велику силу має «живий» вогонь, добутий тертям дерева об дерево.

   Вогонь вважається символом перемін та оновлення, очищення, але разом з тим може і знищити.

-   Пригадайте народні традиції повязані з вогнем.

D:\Портфель\Презентация\7.jpgСлайд 7.

 

 

 

 

   Учитель. Наші предки вірили у те,що кожна рослинка має душу ,лікує людину,оберігає від усього злого, недоброго. Перш ніж зірвати  росиночку,вони говорили : «Батьку Небо і мати Земля ! Дозвольте мені зірвати цю травичку  і вказували , для  якої потреби.

 

 

 

Слайд 8

 

 

 

Учитель. З давніх-давен рушник відіграє першорядну роль. Скільки зворушливих спогадів повязано з рушником, скільки років родинного життя він супроводжував…

-Пригадайте в яких обрядах використовують рушники.

Слайд 9.

 

D:\Портфель\Презентация\7.jpg

Учитель. Одяг не позичали, не одягали чужого, аби не «перетягнути» на себе чужої біди, хвороб і не віддавати свого здоровя.

 

ІІІ. Оголошення теми  уроку

Слайд 10.

 

Учитель.  Зачитує епіграф уроку

Мету та завдання уроку учні оголошують самостійно.

IV. Практична робота.

«Виготовлення родинного оберігу».

Слайд 11. Розгадайте ребус.

D:\Портфель\Презентация\7.jpgУчитель.

-Що таке сім’я? (Сім’я – це коло людей,  об’єднаних однією життєвою метою і господарством).

-Як в наш час люди охороняють свою домівку і свою родину? (Брак, замки, сигналізації, добрі, забутливі відношення).

-Що ви можете зробити для збереження вашої родини? (Для збереження сім’ї потрібні гарні вчинки всіх членів родини).

Фізкультхвилинка.

 

Слайд 12.

 

                                                                                                                          Учитель.

   У давнину люди намагались захистити себе і свою родину за допомогою оберегів. Оберіг – це річ, яка володіє чарівною силою.

   Давайте і ми з вами за допомогою чарівних сил добра зробимо оберіг для вашої родини.

 

                          Правила створення оберегів:

 

  •  ніхто не може змусити кого-небудь виготовити для себе оберіг або прохати зробити це. Обереги виготовляються лише з доброї волі і від чистої душі;
  •  найсильніші обереги ті, які виготовлені, зроблені для вас вашими кровними родичами;
  • в процесі створення оберегу треба постійно думати про ту людину, для якої ви його робите, уявляти її, відчувати її енергетику, настрій, характер, потреби.

 

Практична робота «Виготовлення родинного оберегу».              Слайд 13.

 

 

D:\Портфель\Презентация\7.jpgУчитель. Для виконання практичної роботи нам будуть необхідні такі інструменти і матеріали:

  • ножиці;
  •  гілочки верби або іви;
  •  мотузка червоно-зелена;
  •  мішечки: зелений, червоний,  жовтий, фіолетовий;
  •  зерна пшениці;
  •  трава звіробою;
  •  сіль з маком;
  •  часник;
  •  грошові монети;
  •  булавка.

 

Правила безпечної праці при роботі з ножицями та організацію робочого місця розказують учні.

Слайд 14.

Учитель. Для виготовлення основи вінечка - оберігу ви зібрали гілочки верби або іви. Чому?

 

Слайд 15. Виготовлення основи композиції вінечка - оберігу.

-Наші далекі предки вважали віник прадавнім домашнім оберегом. Вони вірили, що віник і метла не тільки чистять, але і захищають дім від зла.

-Згадайте прикмети і звичаї вашої родини, повязані з прибиранням оселі.

 

Перегляд презентації «Магія чисел». (Готує учениця.)

Послідовність виготовлення основі композиції «віничок»:

  • Гілочки верби або іви прирівняти ножицями і обв’язати мотузкою на відстані 4-5см від краю,сформувати ручку декількома вітками мотузки.
  • Ділимо гілочки на три рівні частини і на відстані 3-4см від сформованої ручки декількома вітками мотузки закріплюємо по черзі кожну частину віничка.

Слайд 15

D:\Портфель\Презентация\7.jpg

 

Слайд 16. Виготовлення мішечку «Добробуту»

-Беремо у долоню зернятка пшениці, закриваємо очі і спробуємо відчути які вони на дотик. Вони живі, чи мертві? (Відповіді учнів).

Послідовність роботи:

  • Беремо мішечок червоного кольору і засипаємо зернятка пшениці.
  •  Зав’язуємо мішечок з зернятками пшениці і побажаннями

          добробуту родині.

  • Привязуємо мішечок до гілочок вінечка.

 

Слайд 17. Виготовлення мішечку «Достатку».

D:\Портфель\Презентация\7.jpg

Послідовність роботи:

  • Беремо монети і закладаємо у мішечок жовтого кольору з

         побажаннями достатку вашій родині

  • Привязуємо мішечок  до гілочок  вінечка-оберіга . 

 

               Слайд 18. Виготовлення мішечку «Здоровя».

 

 

Послідовність роботи:

  • Беремо мішечок зеленого кольору і закладаємо траву звіробою з

         побажаннями здоров’я родині і зав’язуємо його.

  • Привязуємо мішечок “Здоровя” до гілочок вінечка-оберіга.

 

 

 

 

 

 

Слайд 19. Виготовлення мішечку «Захисту».

Послідовність роботи:

  • Беремо мішечок фіолетового  кольору;   
  •  Засипаємо свячені сіль і мак;
  •  З побажаннями захисту оселі зав’язуємо мішечок.
  • Привязуємо мішечок “Захисту”  до гілочок вінечка-оберіга.

 

D:\Портфель\Презентация\7.jpgСлайд 20. Завершальна робота з виготовлення

                  «Родинного оберігу».

Послідовність роботи:

  • Привязуємо головку часнику до  гілочок вінечка-оберіга;
  • Приколюємо булавку по центру композиції головкою до низу.

Фізкультхвилинка.

V. Узагальнення. Розвязування кросворду.

 

Питання кросворду (по горизонталі):

     1.Синонімом  цього  слова є слово «домівка»  (житло).

 

2. Цей оберіг рослинного походження . Його ставили в хаті на покуті під святими образами . На одне з весняних свят цю рослину святили у церкві, нею били , щоб наслати здоров'я , сили , щастя ; (верба).

 

3.Перешкода і відраза  злу, знак закритості ; (хрест).

 

4.Символ , який завжди висів на покуті, святому місці, де збирається вся родина на трапезу, освячуючи її молитвою. Служив і скатертиною , і вузликом , де зберігалися харчі і елементом одягу , окрасою оселі . Його старанно вишивали (рушник).

 

5.Цей оберіг завжди  лежав у кожній хаті на  столі , символізував

  гостинність. З цим символом зустрічали гостей , йшли на          весілля,  благословляли молодих  (хліб).

 

6. А цей оберіг прикривав від холоду і від недоброго ока . Складається з багатьох деталей . Буває повсякденний , святковий , змінюється залежно від пори року; (одяг).

 

Ключове слово по вертикалі: ОБЕРІГ.

 

 

 

 

 

VI.Рефлексія.

 

 

D:\Портфель\Презентация\7.jpg

 

VII. Закінчення роботи, виставка та оцінювання робіт.

 

VIII. Підсумок уроку.

-Як ви гадаєте, чому образом-символом уроку обрано «Сонце»?

-Використання прийому «мікрофон».

Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалось…

 

 IX.Домашнє завдання. Підготувати матеріали для виготовлення оберігу воїнам АТО.

 

 

D:\Портфель\Презентация\7.jpg

 

Джерела інформації:

  • onlinefilmu.ru/news/...;
  • http://www.babyblog.ru/user/felici/444789;
  • Макаревич Е. Оберег вашого дома // Полезные  советы. - № 4. – с.3
  • Пістун Т.В. Українські прдавні обереги. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цюпак Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
1597
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку