Урок "Тектонічна будова, рельєф і корисні копалини Північної Америки"

Про матеріал
Конспект уроку містить багато інтерактивних вправ і прийомів на всіх етапах уроку, цікаві факти про об'єкти природи материка, активні посилання на відеоматеріали для роботи на уроці в умовах змішаного навчання.
Перегляд файлу

7 клас географія                      

Тема.  Тектонічна будова, рельєф і корисні копалини Північної Америки.

Мета:  ознайомити учнів з особливостями тектонічної будови, рельєфу материка, формувати знання про взаємозв’язок тектонічної будови, рельєфу та закономірності поширення корисних копалин  Північної Америки; з`ясувати роль зовнішніх сил природи на формування сучасного рельєфу; вдосконалювати практичні вміння та навички роботи з тематичними картами, порівнювати рельєф Північної і Південної Америки.

Обладнання: фізична і тектонічна карти Північної Америки, атласи, підручники, контурні карти, зошити з друкованою основою, малюнки об’єктів спадщини ЮНЕСКО, відеоматеріали, презентації.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

Контурна карта «Помилка картографа» (робота з контурними картами)

Гра «Ім’я на карті» (робота з фізичною картою Пн. Америки)

Учитель демонструє портрети дослідників Північної Америки, чиї імена відбиті в назвах географічних об’єктів. Потім називає ім’я дослідника та пропонує згадати його внесок в дослідження та освоєння материка та знайти на карті географічний об’єкт з аналогічною назвою.

 

Гра «Географічна мозаїка» (робочий зошит)

Дані географічні об’єкти узагальніть за категоріями: затоки, протоки, крайні точки, моря, півострови, острови, течії.

Географічні об’єкти: Мерчісон, Мексиканська, Гудзонова, Берингова, Каліфорнія, Флорида, Юкатан, Панамський, Фанді,  Лабрадорська, Гренландія, Куба, Бофорта, Багамські,  Карибське,  Саргасове, Гольфстрім.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Географічний крос»

1) Сукупність нерівностей земної поверхні називають…..

2) Формування рельєфу здійснюється під впливом таких сил Землі….

3) До основних форм рельєфу суходолу відносять….

4) Відносно стійкі вирівняні ділянки земної кори називаються…..

5) Платформа має таку будову….

6) Якщо фундамент виглядає на поверхню або перекритий малопотужним осадовим чохлом, то така ділянка називається….

7) Якщо фундамент перекритий потужним чохлом, то така ділянка наз…..

8) Області, які утворюються на межах літосферних плит, наз……..

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

«Яри і балки, і долини,

Гірські хребти і рівнина..

Рельєф – як доля у людини,

Як свідок часу – сивина»

                                                                                                                              

Прийом «Поміркуй»

  1. Чому автор називає рельєф свідком часу?
  2. Скільки триває його формування?
  3. Що таке рельєф?
  4. Які сили беруть участь у його формуванні?
  5. Які існують закономірності в розміщенні основних форм рельєфу?
  6. Чи погоджуєтесь Ви зі мною: я вважаю, що Північна Америка нашій Євразії рідна. Висловіть згоду або незгоду цій версії. Обґрунтуйте її.

Вчитель. Наступним етапом дослідження материка, як ви вже здогадались, є вивчення особливостей його рельєфу та закономірностей поширення корисних копалин.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Тектонічна будова і рельєф материка (робота з картами «Тектонічна будова» і «Фізична карта Північної Америки» в атласі):
  • Північна Америка - частина давнього материка Лавразія.
  • Рельєф Пн. Америки значною мірою визначається геологічною будовою і тісно пов'язаний з її тектонічними структурами.
  • В основі материка - Північноамериканська платформа.
  • Платформам у рельєфі відповідають рівнини, а складчастим областям – гори.
  • У каледонську та герцинську складчастість утворилися гори Аппалачі (давні, напівзруйновані) - на сході материка.
  • Гігантська складчаста область, що утворилася в мезозої на заході материка та формується і зараз. У рельєфі - гори Кордильєри.
  • Із сучасними горотворчими процесами пов'язані землетруси та виверження вулканів - на заході материка.
  • гороутворення у Кордильєрах ще не закінчилося, про що свідчать часті землетруси і вулканічна діяльність (найвищий діючий влк. Орісаба), а також Попокатепетль, Коліма, влк. на п-ві Аляска та Алеутських о-вах,
  • між хребтів Скелястих гір розташоване Єллоустонське плато – одне з природних чудес Пн. Америки (тут більше як 200 гейзерів, термальні джерела, грязьові влк., у 1871 р. у Скелястих горах «заради користі і задоволення народу» було створено 1-й у світі нац. парк – (с.152, мал.170 у підр.).

Знайдіть та назвіть найвищу та найнижчу точку материка? (робота з картою в атласі)

«Долина Смерті» (презентація) - назва міжгірної западини, пов’язана із загибеллю від нестачі води золотошукачів. Це одне з найспекотніших місць у світі. Індіанці називають його «земля, що горить».

Гра «Подорож чудернацькими місцями материка»

 Щоб дізнатися про те, а як же зовнішні сили вплинули на рельєф материка пропоную здійснити віртуальну подорож.

1 станція – перегляд відео фрагмента «Гранд-Каньйон» - https://youtu.be/jlpzAvQ8t8s

 

Проблемне питання: Чому Великий Каньйон на річці Колорадо постійно поглиблюється?

 

2 станція – перегляньте відео фрагмент про Флінт-Мамонтову печеру - https://youtu.be/ZqVvyFS1a-g

Проблемне питання: Які сили природи утворили печеру?

  • Отже, у формуванні рельєфу материка взяли участь зовнішні процеси: на рівнинах сліди діяльності льодовика – згладжені скелі, вирівняні вершини пагорбів, нагромадження валунів, виорані льодовиком улоговини, понад 10 тис. років тому льодовики покривали більше 60 % Пн. Америки, його частини збереглися на о. Гренландія й о-вах Канадського аркт. арх.- (с.150, мал.165 у підр.),
  • гірські річки мають вузькі, врізані в середину русла, утворюючи каньйони, серед яких знаменитий Великий каньйон Колорадо у Кордильєрах (глиб до 1800 м). Тут створено  однойменний нац.парк – (с.152, мал.169 у підр.),
  • між Центральними рівнинами і Аппалачами, там, де на поверхню виходять вапняки, поширений карст. Тут знаходиться найдовша у світі  печера Флінт-Мамонтова (д – 600 км, глиб – 300 м) – (с.153 мал.171 у підр.).

 

Прийом «Картографічна лабораторія»

Учні на контурній карті Північної Америки (с.10) підписують гори: Кордильєри і найвищу точку г. Мак-Кінлі (Деналі), 6194 м, Аппалачі, Скелясті гори; рівнини: Лаврентійська височина, Центральні рівнини, Примексиканська низовина, Великі рівнини.

  1. Закономірності поширення корисних копалин на материку.

Завдання. Заповніть таблицю «Корисні копалини Північної Америки та їх поширення» (робота з таблицею у робочому зошиті і робота з тектонічною картою в атласі)

Тектонічні структури (форми рельєфу)

Корисні копалини

Платформа:

А) Канадський щит (Лаврентійська височина)

 

     Б) плити платформи (рівнини, низовини)

 

Давня складчастість (улоговини Аппалачів)

 

Нова складчастість (Кордильєри)

 

Прогини між горами та платформою

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом «Мікрофон»

1. Які спільні риси наявні в рельєфі Пн. і Пд. Америки? Чим це можна пояснити?

2. Яку роль відіграло давнє зледеніння у формуванні рельєфу материка?

3. Чому у Кордильєрах багато родовищ кор. копалин? Чим пояснюється різноманіття кор. копалин на території Пн. Америки?

Прийом «Мозковий штурм»

  1. Помічено, що між двома містами Тихоокеанського узбережжя – Сан-Франциско та Лос-Анджелесом - часто трапляються розриви трубопроводів, ліній електропередач, утворення тріщин на дорогах.  Обгрунтуйте ці явища з наукової точки зору.

 

  1. На території материка, де колись існував льодовик, зустрічаються численні валуни та уламкові породи, що утрудняють сільськогосподарські роботи. Поля звільняють від каменів, але вони з’являються знову, немов ростуть із землі. Поясніть це явище.

 

VІ. Домашнє завдання.

  • Опрацювати п.36 у підручнику,
  • Випереджальне завдання: знайти кліматичні рекорди Пн. Америки.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
1984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку