7 клас географія
Тема. Тектонічна будова, рельєф і корисні копалини Північної Америки.
Мета: ознайомити учнів з особливостями тектонічної будови, рельєфу материка, формувати знання про взаємозв’язок тектонічної будови, рельєфу та закономірності поширення корисних копалин Північної Америки; з`ясувати роль зовнішніх сил природи на формування сучасного рельєфу; вдосконалювати практичні вміння та навички роботи з тематичними картами, порівнювати рельєф Північної і Південної Америки.
Обладнання: фізична і тектонічна карти Північної Америки, атласи, підручники, контурні карти, зошити з друкованою основою, малюнки об’єктів спадщини ЮНЕСКО, відеоматеріали, презентації.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Контурна карта «Помилка картографа» (робота з контурними картами)
Гра «Ім’я на карті» (робота з фізичною картою Пн. Америки)
Учитель демонструє портрети дослідників Північної Америки, чиї імена відбиті в назвах географічних об’єктів. Потім називає ім’я дослідника та пропонує згадати його внесок в дослідження та освоєння материка та знайти на карті географічний об’єкт з аналогічною назвою.
Гра «Географічна мозаїка» (робочий зошит)
Дані географічні об’єкти узагальніть за категоріями: затоки, протоки, крайні точки, моря, півострови, острови, течії.
Географічні об’єкти: Мерчісон, Мексиканська, Гудзонова, Берингова, Каліфорнія, Флорида, Юкатан, Панамський, Фанді, Лабрадорська, Гренландія, Куба, Бофорта, Багамські, Карибське, Саргасове, Гольфстрім.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Прийом «Географічний крос»
1) Сукупність нерівностей земної поверхні називають…..
2) Формування рельєфу здійснюється під впливом таких сил Землі….
3) До основних форм рельєфу суходолу відносять….
4) Відносно стійкі вирівняні ділянки земної кори називаються…..
5) Платформа має таку будову….
6) Якщо фундамент виглядає на поверхню або перекритий малопотужним осадовим чохлом, то така ділянка називається….
7) Якщо фундамент перекритий потужним чохлом, то така ділянка наз…..
8) Області, які утворюються на межах літосферних плит, наз……..
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
«Яри і балки, і долини,
Гірські хребти і рівнина..
Рельєф – як доля у людини,
Як свідок часу – сивина»
Прийом «Поміркуй»
Вчитель. Наступним етапом дослідження материка, як ви вже здогадались, є вивчення особливостей його рельєфу та закономірностей поширення корисних копалин.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Знайдіть та назвіть найвищу та найнижчу точку материка? (робота з картою в атласі)
«Долина Смерті» (презентація) - назва міжгірної западини, пов’язана із загибеллю від нестачі води золотошукачів. Це одне з найспекотніших місць у світі. Індіанці називають його «земля, що горить».
Гра «Подорож чудернацькими місцями материка»
Щоб дізнатися про те, а як же зовнішні сили вплинули на рельєф материка пропоную здійснити віртуальну подорож.
1 станція – перегляд відео фрагмента «Гранд-Каньйон» - https://youtu.be/jlpzAvQ8t8s
Проблемне питання: Чому Великий Каньйон на річці Колорадо постійно поглиблюється?
2 станція – перегляньте відео фрагмент про Флінт-Мамонтову печеру - https://youtu.be/ZqVvyFS1a-g
Проблемне питання: Які сили природи утворили печеру?
Прийом «Картографічна лабораторія»
Учні на контурній карті Північної Америки (с.10) підписують гори: Кордильєри і найвищу точку г. Мак-Кінлі (Деналі), 6194 м, Аппалачі, Скелясті гори; рівнини: Лаврентійська височина, Центральні рівнини, Примексиканська низовина, Великі рівнини.
Завдання. Заповніть таблицю «Корисні копалини Північної Америки та їх поширення» (робота з таблицею у робочому зошиті і робота з тектонічною картою в атласі)
Тектонічні структури (форми рельєфу) |
Корисні копалини |
Платформа: А) Канадський щит (Лаврентійська височина) |
|
Б) плити платформи (рівнини, низовини) |
|
Давня складчастість (улоговини Аппалачів) |
|
Нова складчастість (Кордильєри) |
|
Прогини між горами та платформою |
|
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Мікрофон»
1. Які спільні риси наявні в рельєфі Пн. і Пд. Америки? Чим це можна пояснити?
2. Яку роль відіграло давнє зледеніння у формуванні рельєфу материка?
3. Чому у Кордильєрах багато родовищ кор. копалин? Чим пояснюється різноманіття кор. копалин на території Пн. Америки?
Прийом «Мозковий штурм»
VІ. Домашнє завдання.
1