Урок. Тема "Умови грунтоутворення, структура грунту, грунтові горизонти, родючість. Основні типи грунтів, закономірності їх поширення. Карта грунтів.

Про матеріал
Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Метою уроку є поглиблення знань учнів про грунти з попередніх шкільних курсів "Природознавства" і "Загальної географії", формування знань про чинники грунтоутворення та типи грунтів в межах України, закономірності їх поширення. Хід уроку побудований на вмінні учнів працювати з картографічним матеріалом.
Перегляд файлу

Тема уроку. Умови грунтоутворення, структура грунту,                     

                       грунтові горизонти, родючість.

             Основні типи грунтів, закономірності їх поширення.

             Дослідження В. Докучаєва. Карта грунтів.

Мета уроку :

  -    поглибити знання учнів про ґрунти;

  • сформувати систему знань про основні ґрунтоутворювальні чинники; уявлення про грунтовий профіль та його горизонти; основні типи грунтів ізакономірності їх поширення  територією України;
  • удосконалювати навички роботи з картографічними матеріалами; за допомогою карт визначати територіальне розміщення ґрунтів країни; вміння працювати з позатекстовим матеріалом підручника;
  •  розвивати пам'ять, уяву, логічне мислення, вміння аналізувати;
  • виховувати в учнів почуття бережливого ставлення до ґрунтів і раціональне їх використання.

Обладнання: карта ґрунтів України; атласи, підручники, схеми           «Грунтотвірні чинники», «Грунтовий профіль», зразки ґрунтів, презентації.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати:учні навчаться:

  • називати основні чинники ґрунтоутворення;
  • наводити приклади ґрунтів різних типів;
  • пояснювати умови ґрунтоутворення;
  • аналізувати карту ґрунтів України;
  • розкривати закономірності поширення різних типів ґрунтів

                  на рів­нинних та гірських територіях України.

                                         Хід уроку.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

          - привітання з учнями;

- перевірка наявності засобів навчання;

- психологічна підготовка учнів до роботи на уроці.

lI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

«Землею-годувальницею» називають ґрунт. Саме завдя­ки йому існує і розвивається люд­ська цивілізація, завдяки його ро­дючості розвиваються рослини, які дають людям продукти харчування, корм для тварин, сировину для різ­них галузей промисловості. У ґрун­ті, як у дзеркалі, відбиваються різ­номанітні зв'язки природи.

Повідомлення теми уроку.

lll. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Поняття «грунт» (бесіда)

Згадайте з попередніх курсів «Природознавства» та «Загальної географії»

?        -Що таке грунт?

Ґрунт — це поверхневий тонкий шар земної кори, зазвичай вкритий рослинністю і має природну родючість.

?Відразу виникає питання

?-Що таке родючість грунту?

Родючість ґрунту — це можливість забезпечувати рослини водою, поживними речовинами і повітрям.

?-Від чого залежить родючість?(наявність гумусу).

Гумус(перегній)- це… (зразок гумусу учням).

Проте на питання: «Як утворюються ґрунти»? тривалий час не було відповіді.

  1. Дослідження В. Докучаєва(презентація учня)
  • наука «грунтознавство»;
  • книги «Російський чорнозем», «Наш степ раніше й тепер»;
  • склад грунту;
  • закон зональності.

          3.«Чинники ґрунтоутворення».

Методичний прийом «Створи схему».

Учні разом з учителем створюють та аналізують схему: ґрунти утворюються під впливом клімату, води, живих організмів, складу і будови материнських гірських порід, рельєфу та віку території.

? - Який чинник ще не назвали?

Суттєвим чинником ґрунтоутворення, особливо останнім часом, є господарська діяльність людини.

   4.Структура грунтів (пояснення вчителя):

              - здатність їх розпадатися на окремі грудочки різної форми та розмірів;

              - структурні та безструктурні грунти

!!!  Робота в групах. Методичний прийом «Проблемне питання»

???   - Чи можна за зовнішнім виглядом визначити який з грунтів більш родючий?

         Кожній групі даються зразки різних типів грунтів:

   1 група-  2 (підзолистий), 4 (глинистий);

   2 група – 1 (чорнозем), 3 (пісчаний);

   3 група – 11 (гірсько-лучний), 8 ( червоно-бурий);

   4 група -  1 (тундрові),  9 (червонозем);

   5 група -  3 (сірі лісові),  6 (солонці);

   6 група -  5 (гірсько-лучні),  12 (гірсько-лісові).

             Обговорення результатів. Висновки.

!!!     Складання логічного ланцюжка

 На дошці слова: гумус, грунт, колір, родючість.

5.   Грунтовий профіль (робота з підручником, с. 159; атласами, с. 26, 27)

???    - Що собою являє грунтовий профіль?

          - поняття- сукупність грунтових горизонтів, які поступово переходять один удругий;

          - відмінність профілів(атлас).

 6.   Основні типи грунтів. Карта грунтів (пояснення+бесіда)

Класифікація- за будовою грунтового профілю, назва- за кольором.

  !!!           - закономірності поширення(рівнини, гори)

            За картами атласу визначте межі розповсюдження основних типів ґрунтів України.

                                        Основні типи ґрунтів

                        Дерново-підзолисті

                        Сірі лісові

                        Чорноземи

                        Лучні

                        Каштанові

                        Буроземні

                        Коричневі

                        Торфово-болотні

 

Методичний прийом «Проблемне питання»

?      - Яке практичне використання карти грунтів?

          Карти ґрунтів використовують у плануванні сільськогосподарського виробництва, меліорації земель, лісонасаджень, охорони земельних ресурсів.

 

lV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Методичний прийом « Бесіда»
  • Пригадайте, що називається ґрунтом.
  • Що визначає родючість ґрунту?
  • Які вам відомі чинники ґрунтоутворення?
  • Які закономірності поширення ґрунтів?
  • Що називають гумусом?
  1. Методичний прийом « Подорож картою»

          В учнів відкриті атласи (карта «Грунти України», с.26-27). Вчитель підходить по черзі до учнів, називає область України. Учень визначає типи грунтів в межах наданої області, інші слідкують за відповіддю. Якщо є помилки- виправляють.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

   Це цікаво!

Для того щоб визначити, коли навесні можна починати обробляти землю, використай просте правило. З глибини близько 10 сантиметрів візьми грудку землі і сильно стисни її в кулак. Потім витягни вперед руку і розтисни кулак — грудка впаде на землю. Якщо грудка не розпадеться, а тільки сплющиться в лепеху, землю обробляти рано, в ній ще багато води. Якщо грудка розсиплеться на дрібні часточки — земля пересохла, а отже, з обробкою вже за­пізнилися. Якщо грудка розпадеться на декілька окремих вели­ких шматків, земля готова до обробітку

Отже, наш урок добігає кінця.

 - Давайте з’ясуємо чого ми навчилися? 

 - Які мої найбільші труднощі?

Оцінювання роботи учнів.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Опрацювати §32 підручника.

2. Аналіз і порівняння профілівгрунтів(підручник, с.160)

        *3. Підготувати презентацію  або невелике повідомлення з тем:

           - «Типи грунтів в межах України»;

           - « Грунти Сумщини».

 

                               Додаткові завдання

  1. „Експрес-тест”                                                                                                                   (на екрані завдання, кожна правильна відповідь по 0,5 б.)
  1. Чим спричинена зміна ґрунтів на рівнинах?

а)  висотною поясністю 

б)  широтною зональністю  

в)  довготною зональністю 

  1. Серед ґрунтів України найбільшу родючість мають:

а)  сірі лісові

б)  чорноземи  

в)  буроземи 

  1.  Як називається гірська порода, на якій утворюється грунт?

а)  материнська 

 б)  рідна 

 в)  осадова 

  1. Найбільша кількість перегною утворюється під рослинністю:

а)  трав’янистою 

б)  широколистими лісами

в)  хвойними лісами 

  1. Засновник  вчення про ґрунти:

а)  О. Воєйков  

 б)  В. Докучаєв 

 в)  В. Вернадський  

  1. Типові ґрунти Полісся – це

а)  коричневі 

 б)  дерново-підзолисті  

в)  каштанові 

  1. Для Кримських та Карпатських гір характерні ґрунти:

а)  буроземи 

 б)  торфово - болотні 

 в)  чорноземи 

  1.  Чорноземи найбільше поширення мають:

а)  у степу 

б)  на Поліссі  

          в)  в Українських Карпатах

Тести використовую для можливого підвищення оцінки за роботу на уроці.

docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
2955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку