Урок "Тема 5. Культура Західної Європи ХУІ- першої половини ХУІІ ст. Урок 15. Мистецтво Високого Відродження в Італії"

Про матеріал

Працюю над проблемою: підвищення ефективності навчання шляхом використання інноваційних технологій та нестандартних уроків. Намагаюсьвтілювати на уроках історії компетентнісну модель навчання історії за рахунок організації семінарів, дискусій, інтерактивних технологій, організовуючи пізнавальну діяльність учнів, формуючи погляди на історію та переконання.

Перегляд файлу

Тема 5. Культура Західної Європи ХУІ- першої половини ХУІІ ст.

Урок 15. Мистецтво Високого Відродження в Італії

Тип уроку: урок-екскурсія

Мета: - продовжити знайомство з мистецтвом епохи Відродження

  • розвивати вміння аналізувати твори мистецтва, висловлювати власне ставлення до них
  • виховувати естетичні почуття, вміння бачити прекрасне

Обладнання:

 карта «Європа в ХУІ-ХУІІ ст.»

ілюстративний матеріал: альбоми, репродукції

Література:

Коллекция «Великие художники». К.: ООО «Иглмосс Юкрейн»

Любимов Л. Искусство Западной Европы: Сред. века. Возрождение в Италии. Кн. Для чтения. – М.: Просвещение, 1982

Ильина Т.В. История искусств. Западноевропейское искусство. – М.: Высшая школа, 1983

Из истории классического искусства Запада. – М.: Искусство, 1980

Педретти К. Леонардо. – М.: Дет.лит., 1986

Рафаель: Альбом. – К.: Мистецтво, 1990

Культура эпохи Возрождения и Реформация. – Л.: Наука, 1981

Античное наследие в культуре Возрождения. – М.: Наука, 1984

Електронні ресурси:

http://www.100top.ru

http://www.iat.kiev.ua

www.KM.ru

                                          О дивне і піднесене призначення людини,

                                     якій дано досягти того, до чого вона прагне,

                                     і бути тим, чим вона хоче!

                                       Піко делла Мірандола

                        Хід уроку

І. Актуалізація знань(3 хв.)

- що ви знаєте про розвиток італійських торгівельних міст-республік?

- пригадайте з уроків образотворчого мистецтва та зарубіжної літератури, що вам відомо про культуру Відродження

ІІ. Мотивація: (2 хв.)

Сьогодні ми з вами долучимось чи до не найцікавішої сторінки світової культури – італійського Високого Відродження. Чому цей період названо Відродженням? Чому саме Високим? Які люди створили шедеври, що хвилюють нас через століття? Пропоную здійснити подорож до Італії доби Високого Відродження. В цьому вам допоможуть наші екскурсоводи.

ІІІ. Новий матеріал( 35 хв.)

План подачі нового матеріалу:

  1. Особливості доби Високого Відродження
  2. Творчість Донато Браманте, Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело

поняття

особи

дати

Високе Відродження

Гуманізм

Алегорія

Ідеал

Мадонна

 

Донато Браманте

Леонардо да Вінчі

Рафаель Санті

Мікеланджело Буанаротті

1452-1519 – життя Леонардо

1475-1564 – життя Мікеланджело

1483-1520 – життя Рафаеля

  1. А. Вступне слово вчителя (3 хв..)

Минулого року ми з вами вже знайомилися з початком розвитку Ренесансу в містах Італії. Саме тут, де рано утворився новий клас буржуазії, почався дивовижний розквіт культури, що була створена для людини, підносила людину до висот божества, прославляла прості щирі радісні почуття. Недаремно цих митців називали гуманістами, а саму культуру гуманістичною, тобто людяною. Гуманізм торкнувся всіх сторін духовного життя, але найяскравіше проявився в мистецтві.

Б. Складання таблички (3 хв.) «Передумови культури Відродження»

  1. Екскурсія (29 хв.)

А. Перший екскурсовод – розповідь про Флоренцію часів Медичі.

Некоронованими правителями столиці Тоскани були заможні патриції Медичі. Засновник родини Козимо Медичі походив з простого роду, але розбагатів на торгівлі та лихварстві, створив найбагатший банк Європи. Його онук Лоренцо ввійшов в історію під прізвиськом Пишний. Він був колекціонером та меценатом, зібрав при  своєму дворі найкращих художників, скульпторів, поетів. Життя в місті перетворилося на суцільну чергу карнавалів, турнірів, маскарадів. Поява кожної нової картини чи скульптури віталася всім населенням міста. З республіки Флоренція перетворилася на сеньйорію під управлінням герцогів-купців. З роду Медичі вийшли королеви, кардинали та папи Римські

. 2-й екскурсовод – Розповідь про життя Леонардо да Вінчі 1452-1519. Леонардо да Вінчі був незаконнонародженим сином флорентійського нотаріуса. Батько потурбувався про долю сина, забравши його у матері-селянки з містечка Вінчі та віддавши у навчання до живописця Андре Вероккіо. Талант юного Леонардо проявився дуже рано. Вже в 14 років він допомагав майстру завершувати картини. Існує легенда, що порівнявши написаного Леонардо ангела зі своїм, Вероккіо визнав першість учня і вирішив ніколи не брати більше до рук пензля. Всі, хто знав молодого художника, відзначали його надзвичайну красу, вишукану зовнішність, незвичний одяг, гарні манери та спокійний характер. У Флоренції на той час було багато художників, тому молодий Леонардо пропонує свої послуги

      герцогу Мілана. В листі він повідомляє, що може бути інженером, створювати мости, дамби, укріплення, будувати незвичні військові машини. Але до двору Лодовіко Моро його взяли як видатного музиканта та художника, організатора придворних свят. Після захоплення міста французами художник багато подорожує, часто міняє покровителів. Його гордий незалежний характер та постійне невдоволення досягнутим і пошук нового змушують постійно переїжджати з Риму до Флоренції, з Італії до Франції. Останні роки життя великого митця минули у замку Клу у Франції. За легендою, він помер на руках у короля Франциска І, який високо цінував Леонардо. По собі він залишив декілька картин та величезну кількість записів і малюнків. Митець набагато  випередив свій час. Він розробив проекти літального апарату, вертольота, парашута, підводного човна, танка, кулемета. Зробив відкриття в галузі анатомії, оптики, біології, фізики, палеонтології. Більшість їх були забуті сучасниками.

3-й екскурсовод. Розповідь про творчість Леонардо

Леонардо да Вінчі залишив по собі мало закінчених картин. Причиною була надзвичайна вимогливість митця до себе. Він починав з традиційних сюжетів  - зображення мадонн – Богоматері з маленьким Христом. Але мадонни Леонардо це не ікони, а зображення живих, реальних жінок, гордих та щасливих своїм материнством. Художник першим почав застосовувати сфумато – напівтінь при переходах від світла до тіні, ніжну розмиту димку, що пом’якшувала обриси. До наших днів дійшла знаменита фреска в трапезній монастиря Санта Марія делла Грація «Таємна вечеря». Навіть в напівзруйнованому вигляді вона справляє грандіозне враження. Найвідомішою картиною в світі вважається «Мона Ліза» або «Джоконда». Портрет молодої жінки з легкою напівусмішкою на вустах на фоні майже фантастичного пейзажу і досі примушує сперечатися мистецтвознавців. Хто ця жінка? Чому портрет не отримав замовник? Що ховається за зовнішнім спокоєм та викривленими устами? Легенди про портрет почали виникати ще за життя художника.

 З того часу їх кількість лише зростає. Таємницею оповита вся творчість та життя Леонардо. Навіть його записи були зроблені лівою рукою у дзеркальному відображенні.

4-й екскурсовод. Розповідь про життя та творчість Мікеланджело

Значно менше загадок несе в собі особистість іншого титана Відродження – Мікеланджело Буанаротті. Флорентієць, як і Леонардо, він був повною протилежністю свого великого сучасника. Палкий, пристрасний, з негарною зовнішністю, він все життя схилявся перед красою людського тіла та духу. Його приводила в жах сама думка, що можна зобразити негарну людину, в той час, як Леонардо вишукував і замальовував таких осіб. Мікеланджело був швидше скульптором, ніж живописцем. Навіть його картини здаються вирубані різцем.  Символом Флоренції стала статуя біблійного героя Давида, що переміг велетня Голіафа. Мікеланджело взяв уже зіпсовану іншим невдахою брилу мармуру і створив свій шедевр. Юний герой стоїть в невимушеній спокійній позі, готуючись до вирішальної битви. Мікеланджело багато працював в Римі на замовлення пап. Він добудував купол собору святого Павла, створив скульптури для гробниць, але найграндіознішою його працею стала робота над розписами Сікстинської капели, що тривала 4 роки. було розписано близько 600 кв. м, він  створив власний титанічний світ, населений біблійними героями.

 

 

 5-й екскурсовод. Розповідь про творчість Браманте.Донато Браманте (1444-1514) італійський архітектор. Працював в Мілані. Спочатку був художником, але його архітектурні шедеври перевершили досягнення в живописі. З  1476 г. Він побудував в Мілане хоры церкви С-та-Марія делла Граціе, церкву С-та-Марія прессо Сан-Сатіро та ін. споруди; в усіх цих будовах помітне повернення до античної архітектури, але без рабського наслідування; навпаки, все споруди Б. проникнуті живим, вільним духом. Після падіння Лодовіко Сфорца працював у Римі для пап Олександра УІ та Юлія ІІ. Розпочав будівництво храму святого Петра, будинок папської канцелярії, Бельведер. Був найбільшим архітектором цього часу.

          

 

Церква Санта-Марія делла Грацие в Мілані     Часовня-ротонда Темпьєтто

6-й екскурсовод. Розповідь про життя та творчість Рафаеля

 

IMG_0061

    

 

IMG_0062

 

    

Б. По ходу екскурсії учні додають відомі їм цікаві факти

 

ІІІ. Рефлексія: ( 7 хв.)

Складання кросворду:

 

 

 

 

 

5.ф

6.м

 

 

9.с

10.п

11.д

 

2.в

 

4.б

   л

  а

7.д

8.м

  о

  е

і

1.в

   і

3.д

   р

  о

  д

  ж

  е

  н

н

я

   е

   н

   а

   а

  р

  о

  о

  д

  е

з

ч

   н

   ч

   в

  м

  е

   н

  т

  и

  т

л

і

   е

   і

  и

   а

  н

  н

  т

 ч

 

і

 

   ц

 

  д

  н

  ц

   а

  о

  і

 

 

 

   і

 

 

  т

  і

 

 

 

 

 

 

    я

 

 

   е

  я

 

 

 

 

 

 

І. Місто-республіка, один з центрів живопису

2. місце народження видатного митця

3. скульптура Мікеланджело

4. видатний архітектор

5. місто, один з центрів Відродження

6. сюжет більшості картин Рафаеля

7. художник, що започаткував Відродження

8. відома родина меценатів

9. поетична форма, якою писав Мікеланджело

10. інструмент художника

11. Леонардо, Рафаель  - … Відродження

ІУ. Домашнє завдання:(1 хв.)

 підручник, підготувати повідомлення про митців Північного Відродження

 

docx
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
854
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку