Урок. Тема. "Алфавіт. Велика буква".

Про матеріал
Урок української мови в 3 класі з використанням краєзнавчого матеріалу за темою "Алфавіт. Велика буква".
Перегляд файлу

Урок української мови в 3 класі  з використанням

краєзнавчого матеріалу

 

Тема. Алфавіт. Велика буква.

 

Мета:

повторити і закріпити знання алфавіту, порівняти російський та український алфавіт, виявити розбіжності;

формувати вміння  розташовувати слова за алфавітом, розкрити його практичне значення;

повторити правила вживання великої букви;

збагатити учнів новою інформацією, новими знаннями, виховувати бажання постійно розширювати свій обсяг знань;

розширити словниковий запас учнів;

розширити уявлення дітей про періодичні видання, довідкову літературу, вчити ними користуватися;

розвивати увагу, кмітливість, мислення, пам’ять; вміння співробітництва;

вчити красиво, грамотно та каліграфічно писати;

формувати комунікативні здібності;

викликати інтерес до роботи і забезпечити продуктивну роботу учнів на уроці;

поглибити та уточнити знання школярів про місто Харків;

виховувати громадянські почуття, любов до рідного міста; відповідальне, чуйне ставлення до природи, охайність, самостійність;

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання:

таблиця «Алфавіт»; орфографічні словники;

роздатковий матеріал: картки з прислів’ями, з назвами вулиць та провулків міста Харкова, з текстами, кросвордами, тестами;

картки самооцінювання; картки для об’єднання учнів в групи;

краєвиди міста Харкова.

 

Очікувані результати

Після уроку учні будуть знати:

  • послідовність букв в алфавіті;
  • практичне значення алфавіта та особливості його використання в деяких професіях;
  • правила вживання великої букви.

Учні зможуть:

  • правильно розташовувати слова за алфавітом;
  • правильно вживати велику букву в словах.

 

Хід уроку

 

І. Гармонізація простору. Створення кола єднання

Ми радіємо, коли нас зігріває сонечко своїм теплом.

Простягніть сонцю свої долоні, зігрійтеся його промінням.

Тепер, взявшись за руки, передайте своє тепло один одному.

Ласкавим і добрим поглядом подивіться в очі своїм товаришам.

Усміхніться, віддайте їм частинку гарного настрою та теплі побажання.

Вступне слово вчителя. 

- Ви добре підготувалися до уроку. І сьогодні на вас чекає заочна подорож, тобто ми не покинемо нашу класну кімнату. Ми з вами будемо зупинятися на незвичайних станціях з цікавими завданнями, а також продовжимо знайомство з нашим містом Харковом.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

Станція «Ігрова».

Дидактична гра „Склади прислів’я”. Парна робота.

- Подорож ми починаємо з «Ігрової» станції. Спочатку нам треба придбати та заповнити квитки.  Пригадайте прислів’я про науку, розум, навчання чи книги.

 («Кондуктор» роздає квитки-завдання. Пари дітей отримують картки, в яких треба з’єднати лініями cлова так, щоб утворилися прислів’я.)

Зразки завдань:

Азбуки вчиться –                                                           дорогу проб’є усюди.

Книга подібна воді –                                                     той багато знає.

Книжку читай,                                                                завжди пригодиться.

Хто багато читає,                                                           розуму набирай.

 

Книжка вчить,                                                                 як сонце для життя.

Наука для людини                                                        а розумом.

Здобудеш освіту -                                                           як на світі жить.

Книгу читають не очима,                                              побачиш більше світу.

 

Чого навчишся,                                                        хто хоче все знати.

Знання –                                                                   а людина знаннями.

Пташка красна  пір’ям,                                         того за плечима не носити.

Добре того вчити,                                                   найлегша ноша у житті.

 

Дім без книги –                                                            а від дурного відверне.

Книга добру навчить,                                                  на крилах політав.

Книгу прочитав –                                                        а кому – навчання.

Кому книга – розвага,                                                 день без сонця.

 

Перевірка виконання парної роботи: учні зачитують прислів’я.

- Яка головна думка всіх цих прислів’їв?

Станція «Загадкова».

- Друга станція - «Загадкова», тут  нам треба розгадати загадки.

Відгадування загадок.

 1.   Коли хочеш ти читати,            2.  Дуже я потрібна всім -

      То мене повинен знати,                 І дорослим, і малим. 

      А коли мене не знаєш,                   Всіх я розуму учу,                              

      То нічого не вгадаєш.                    А сама завжди мовчу.

                    (Букви, алфавіт)                                       (Книга)

3.  Що мовчить, а розуму вчить?          

     Язика не має, а всьому навчає?       (Книга) 

- Як може навчати книга людину?

- Що нам треба знати для того, щоб читати та писати? 

 

Повідомлення теми і завдань уроку.

- Під час мандрівки ми повторимо і закріпимо знання алфавіту,    будемо вчитися записувати слова за алфавітом, порівняємо букви в українській і російській мовах, розкриємо практичне значення й особливості використання алфавіту в деяких професіях, повторимо правила вживання великої букви.

 

ІІІ.Сенсорно-моторний етап

Станція «Казкова». Релаксація.

 - Сядьте зручно, розслабтеся, закрийте очі. Уявіть собі, що ми з вами  опинилися на казковій лісовій галявині.

На цій лісовій галявині жили букви-квіти, їх було 33. Букви з'являються в образі різнокольорових лісових квітів. Які вони свіжі, ніжні, м’які, шовковисті, гладенькі на дотик. Відчуйте пахощі квітів.

Букви-квіти хотіли заспівати веселу пісню, але завжди сперечалися, тому що ніяк не могли домовитися, хто за ким буде стояти, хто першим буде співати. На допомогу буквам-квітам прийшла чарівна сопілочка. Доторкнулася вона по черзі до квітів-букв, і вмить стали вони в певному порядку. Сопілочка дала їм назву – Алфавіт.

Швидко всі 33 букви стали в один ряд: на найпочеснішому місці першою стала літера А, другою - Б, третьою - В… Заспівали вони веселу пісню:

А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я

Так і почали букви дружно жити та пісні співати, тому що сопілочка наказала їм завжди стояти в певному порядку, тільки за цієї умови ми зможемо почути мелодійну пісню під назвою Алфавіт.  Першою завжди починала співати буква А, а закінчувала пісню літера Я.

Сподобалося співати буквам-квітам. Вдруге ще голосніше заспівали вони свою веселу пісню Алфавіт:                           

А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я

Чарівна сопілочка наказала всім буквам завжди стояти в певному порядку, тільки тоді вони будуть називатися алфавітом.

Алфавіт – це розташовані в певному порядку букви, якими користуються на письмі для позначення мовних звуків. В українському алфавіті 33 букви.

А ще чарівна сопілочка дуже легко перетворювала букви в слова.

Деякі слова починалися з великої букви. Це були прізвища, імена, по батькові, казкові герої, клички тварин, назви країн, міст, вулиць, річок, морів, океанів…

Давайте ще раз послухаємо чудову пісню, яку співали букви:

А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я

А тепер ще раз уявіть собі лісову галявину з мешканцями буквами в образі квітів.

Подякуйте лісовій галявині, сопілочці, квітам, завдяки яким ви побачили букви та почули їх пісню. 

- Зараз ми повертаємося до класу.

 - Відкрийте очі. Глибоко вдихайте повітря. Поворушіться, поверніть голову ліворуч, праворуч. Подивіться один на одного, посміхніться.

Діти поступово виходять із стану релаксації.

       ІV. Символьний етап

  • Хто з вас бачив чарівну сопілочку?
  • Яка вона була?
  • Які пахощі ви відчули?
  • В образі чого з’явилися букви?
  • Які були букви-квіти?
  • Яку пісню вони співали? Як вона називається?
  • Яка інформація з’явилася у вашій уяві? Намалюйте.

Самостійна робота учнів.  

Діти згадують почуту інформацію, малюють на листках образони, які виникли під час слухання казки.

Порівняння відтвореного образону зі схемою-образоном, зробленим вчителем. (Вчитель демонструє схему-образон та перевіряє правильність записів)

- Схемами ви будете користуватися протягом усього уроку.

 

      V. Логічний етап

Станція «Чистомовна».

- Мандруємо далі. Ми потрапили на станцію «Чистомовну». Здогадалися, чому вона має таку назву?

Робота з чистомовкою.

Читання чистомовки учителем.

іт – іт – іт                                                         ши – ши - ши

Перед нами алфавіт.                                       Все старанно запиши.

ва – ва – ва                                                       ай – ай - ай

Розташуй за ним слова.                                  Алфавіт запам’ятай.

Читання чистомовки учнями:

- самостійне напівголосне читання з чіткою артикуляцією складів;

- робота в парах: один учень читає склади, що повторюються, інший –речення, потім навпаки;

- хорове читання;

- читання чистомовки напам’ять.

- Доберіть до слова алфавіт синоніми (Абетка, азбука)

 

Станція «Каліграфічна».

-   Для чого потрібно нам зупинитися на цій станції?

- Порівняйте алфавіти обох мов. Що ви помітили?

- Прочитайте букви, які в російській та українській мовах мають різну вимову.

- Каліграфічно запишіть в зошит букви, яких немає в російському алфавіті та слова-відгадки, які ми називали під час розгадування загадок на станції «Загадковій».

Пам’ятайте, що треба весь час писати охайно, красиво і правильно.

Каліграфічні вправи:   І і, Ї ї, Є є, ґ ґ  алфавіт, букви, книга 

 

Станція «Історична».

Бесіда.

- Що означають слова абетка, азбука, алфавіт...? (Відповіді учнів)

- Справді, означають вони те саме: це літери, розташовані у певному порядку. Навіщо аж три назви? А про це ми дізнаємося з нашого «Довідкового бюро». Учні нашого класу допомогли мені у підготовці до уроку. (Відповідають заздалегідь підготовлені учні)

1 учень.

Назви ці неоднакові. Абетка – це а-бе-тка. А що таке а, бе? Це перші літери, саме так ми їх називаємо: а, бе, ве, ге...

Сучасний український алфавіт – це відозмінена давня слов’янська азбука, яка називалася кирилицею. Таку назву вона дістала за ім’ям одного з братів Кирила й Мефодія, які склали азбуку для слов’ян. Кирилиця лягла в основу українського та російського письма.

2 учень.

У Стародавній Греції дві перші літери мали назви альфа і бета. Пізніше ці дві літери злилися в одне слово – алфавіт. У слов’ян колись дві перші літери називались аз і буки. Звідси – азбука.

 

Станція «Наукова».

- Пригадайте, що таке алфавіт? (Усі букви в певному постійному порядку

становлять алфавіт, азбуку, або абетку.)

Читання алфавіту учнями «ланцюжком» вголос. 

- Для чого потрібен алфавіт? В чому полягає його практичне значення?

(Вчитель вислуховує та уточнює  відповіді учнів, робить висновок)

- Як розташовані слова в словниках? (Учні працюють з орфографічними словниками, відповідають.)

- Як розміщені прізвища в телефонних книгах?

- Так, за алфавітом розміщують слова в енциклопедіях, словниках,

розставляють книги за прізвищами авторів на полицях у бібліотеках, картки пацієнтів у поліклініках. За алфавітом складають різні списки, наприклад, прізвища учнів в класному журналі чи графік чергування учнів по класу, списки працівників на підприємствах. Той, хто знає алфавіт, може швидко знайти потрібне слово у словнику, прізвище у списку, книжку на полиці, потрібну назву в каталозі. Без знання алфавіту не зможуть працювати люди деяких професій.  Ось чому потрібно знати алфавіт.

 

Станція «Практична».

- Пригадайте вживання великої букви.

- Назвіть річки міста Харкова. (Уди, Лопань, Харків, Немишля)

- Що ви про них знаєте? (Відповіді учнів)

Перегляд слайдів із зображенням річок Харкова.

- Найбільш повну інформацію ми дізнаємося, прочитавши  текст «Блакитні очі Слобожанщини». (Текст на партах)

Блакитні очі Слобожанщини

Уди – перша по довжині річка Харківського округу. Вона -  права притока Сіверського Дінця.

Лопань - ліва, найбільша притока річки Уди. Довжина Лопані 93 км. Лопань впадає в Уди.

Харків – ліва притока Лопані. Довжина річки Харків 71 км, глибина невелика. Поблизу річки розташовані селища Липці та Циркуни недалеко від Харкова.

Найменша річка нашого міста - Немишля, ліва притока ріки Харків. Немишля бере свій початок в Харківській області. Її довжина близько 27 км. На річці міститься селище Кулиничі. Немишля впадає в річку Харків  на Новонабережній вулиці.

 Рослинний світ цих річок багатий. У воді живуть раки, жаби, різні види риб, на берегах в’ють гнізда птахи.

Уди, Лопань, Харків, Немишля – блакитні очі нашого краю.

Словникова робота:

притока – приток;                                південь – юг;

довжина – длина;                                 ділянка – участок;

сягає – достигает;                                крига – лёд;

різноманітний – разнообразный.

Самостійна робота.

Завдання: записати в зошитах назви річок за алфавітом.

Перевірка виконаної роботи.

Творча робота.

Скласти речення, використовуючи назви річок міста Харкова.

(Слабші учні працюють разом з вчителем).

 

Станція «Спортивна». Фізкультхвилинка.

- Пограємо в гру «Алфавітний ланцюжок».

Діти встають, передають один одному м’яч і називають при цьому  алфавіт.  Сідають ті учні, які помилилися і «розірвали» ланцюжок.

 

 

VІ.Лінгвістичний етап

Станція «Проблемна». Робота в парах.

Створення та вирішення проблемної ситуації.

 - Хто мешкає у воді в наших річках?

 - Як розташувати слова за алфавітом, які починаються з однакової букви? (Вчитель уточнює відповіді учнів)

Завдання: записати за алфавітом слова:

риба, рак, равлик, рослина, ряска, річка.

Словникова робота:  равлик – улитка.

Перевірка. Висновок.

Станція «Зоологічна». Робота в групах.

- Як ви гадаєте, про що ми будемо говорити на наступній станції?

- Що ви знаєте про Харківський зоопарк? (Харківський зоопарк – найстаріший в Україні, його засновано у 1895 році. В ньому мешкають тварини майже з усіх куточків світу, представлена велика колекція птахів та риб з Центральної та Південної Америки, з Австралії та Африки. Зоопарк – улюблене місце відпочинку дітей та дорослих.)

- Які тварини там мешкають?

- Як за ними доглядають у зоопарку?

-    Хто  лікує тварин, коли виникає потреба?

-    Чого ніколи не слід  робити в зоопарку?

Учні класу поділяються на групи.

Спосіб формування груп:

вчитель заздалегідь готує 4 малюнки– ведмідь, вовк, лисиця, їжак (їх кількість відповідає до потрібної кількості груп), розрізає їх на частини різної форми і розміру та змішує; кожен учень самостійно бере собі частинку картинки; до групи входять учні, які зібрали певну картинку.

Повторення правил групової роботи та правил спілкування в групах.

 

Завдання: записати назви 6-ти мешканців Харківського зоопарку за алфавітом.

 

Перевірка виконаної роботи: учні зачитують слова.

 

Підсумки та оцінка роботи кожної групи за критеріями:

правильність виконання;                 - організованість;

темп роботи;                                     - тиша;

дружність.

- Природа нашого міста не лише гарна, але дуже тендітна і вразлива. І ставитися до неї треба дбайливо та обережно, тому що її доля залежить від нашої  діяльності. Кожен маленький і дорослий харків’янин повинен берегти природу рідного міста і не забувати, що людина – це частина природи.

 

Станція «Кросвордна». Групова робота.

- Як ви думаєте, що ми будемо робити на цій станції?

Завдання: розгадати кросворд, прочитати ключове слово.

 

 

 

4

1

п

 

6

ч

і

п

и

д

и

т

2

3

р

5

с

А

З

Б

У

К

А

н

н

у

ч

н

н

н

а

к

н

и

н

я

н

в

и

ж

я

 

н

а

к

к

 

я

р

 

а

 

1.  На білому полі – чорне насіння.

     Щоб його збирати, треба мати вміння.                   

2.  В магазині не купиш,

     На вагах не зважиш.

3. З ним дружив кожен із нас,

    Коли пішов у перший клас.

    Бо хоч він завжди мовчав,

    Та читати нас навчав. 

4. Снігові поля, чорні грачі.

     Хочеш розумним бути – бери і вчи!

5.  Хоч сама вона мовчить,

     Споконвіку всіх нас вчить.

6.  Біле поле, синє насіння.

Хто не вміє, той не посіє.

Яке ключове слово розгадали?

Що таке азбука?

 

 

Станція «Кінцева». Самостійна робота.

- Ось ми і опинилися на останній станції. А щоб знову потрапити в клас, треба перевірити свої знання за темою «Алфавіт». Пропоную вам тест.

Тестова перевірка знань. Тест. Алфавіт.

 

Вкажіть правильну відповідь:

 

 

 

     а) Алфавіт – це букви української мови;

     б) Алфавіт – це усі букви в певному постійному порядку;

     в) Алфавіт – це букви в будь-якому порядку;

 

 

2. В українському алфавіті:

 

 

 

     а) 31 буква.

     б) 32 букви.

     в) 33 букви.

 

 3. Вказати рядок букв, які є в українському алфавіті, але їх немає в російському:

 

 

 

     а) і, ї, є, ґ ;

     б) к, ц, д, ч ;

     в) г, и, ь, е.

 

 

 4. Вказати рядок букв, яких немає в українському алфавіті:

 

 

 

    а) у, ф, ч, щ ;                                                                                                                

    б) э, ё, ы, ъ ;

    в) я, й, ю, ц.

 

 

5. Вказати слова, які правильно розташовані за алфавітом.

 

 

 

   а) екран, життя, машина, печиво, садок;

   б) рушник, перемога, січень, насіння, казка;

   в) кабінет, їдальня, мікрофон; злива, неділя.

 

 

 

6. Вказати слова, які правильно розташовані за алфавітом.

 

 

 

    а) жито, жабеня, жнива, журавель, жовтень;

    б) молодець, місто, меблі, мудрий, мешканець;

    в) забава; завдання; звістка; зірка; зразок.

 

 

Перевірка здійснюється за таблицею:

 

     Перевір себе

 

1

2

3

4

5

6

б

в

а

б

а

в

-  Хто не допустив помилок?

- Хто допустив одну помилку? Дві помилки? Три помилки і більше?

- Як ви гадаєте, чому трапились помилки?

- Над чим треба ще попрацювати?

Вчитель робить висновок.

 

 

VІІ.Підсумок уроку. Рефлексія.

-Які образи на нашому уроці були символами букв?

- Про що  ви дізналися на уроці?

- Що таке алфавіт? Які інші слова можна використати?

- Для чого його потрібно знати?

- Що вчилися робити на уроці?

- Які слова пишуться з великої букви?

- На яких станціях побували?

- З яким настроєм ви сьогодні мандрували?

- Як називаються річки Харкова? Яка з них найбільша?

- Хто, на вашу думку, був найактивнішим учасником вашої  групи?

- Кому хочеться подякувати?

- Які труднощі виникали? Чому? Як їх подолали?

- Хто вам допомагав?

-  Кому допомагали ви?

- Як ви оцінюєте свою роботу та роботу своєї групи?

Вправа «Продовжи речення».

1. Найцікавіше було на станції ... , тому що ...

2. Мені цікаво було дізнатися про ...

3. Зараз я вже  знаю, що ...

 

Самоаналіз та самооцінювання.

 

Самооцінювання.

Розуміння теми 

     

Активність на уроці

            

Самостійність    

      

Увага                   

           

Вміння працювати в групі

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Я пропоную вам визначити саме цікаве і саме важке, на ваш погляд, завдання (діти позначають буквами „Ц” і „В” в зошитах або на картках). Проаналізуйте свою роботу на уроці та оцініть себе, поставте позначки на відповідному рівні.

 

Домашнє завдання. Інструктаж.

1. Повторити алфавіт.

2. Скласти усне міркування на тему «Якби не було алфавіту».

3. Записати ім’я дівчаток або хлопчиків нашого класу за алфавітом.

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
6 лютого 2021
Переглядів
1884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку