Урок Тема "Антарктида - найхолодніший материк"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Антарктиди; розвивати просторову уяву, вміння працювати з атласом і контурною картою; зацікавити незвичністю даного материка; заохочувати до складання комп'ютерних презентацій з подальшим виступом із підготовленою інформацією перед класом; виховувати пізнавальний інтерес, бачення прекрасного в усьому, що нас оточує.Обладнання. Мультимедійний супровід уроку, сніжинки в різнокольорових шапочках, картки для групової роботи, фізична карта світу, карта Антарктиди, контурні карти, малюнок айсбергу та сніжинки для рефлексії.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу

Перегляд файлу

АНТАРКТИДА — НАЙХОЛОДНІШИЙ МАТЕРИК

Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Антарктиди; розвивати просторову уяву, вміння працювати з атласом і контурною картою; зацікавити незвичністю даного материка; заохочувати до складання комп’ютерних презентацій з подальшим виступом із підготовленою інформацією перед класом; виховувати пізнавальний інтерес, бачення прекрасного в усьому, що нас оточує.

Обладнання. Мультимедійний супровід уроку, сніжинки в різнокольорових шапочках, картки для групової роботи, фізична карта світу, карта Антарктиди, контурні карти, малюнок айсбергу та сніжинки для рефлексії.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу

Хід уроку

I. Організаційний момент

1. Налаштування на урок

Доброго ранку, доброго дня!

Доброго вчора, сьогодні, щодня!

Хай не псується годинник на вежі,

Хай буде все на землі, як належить:

Сонце – як сонце, літо – як літо,

Дощик – як дощик, квіти – як квіти.

Хай посміхаються діти щодня.

Доброго ранку! Доброго дня!

Посміхніться всім довкола:

Сонцю, небу, друзям, людям.

І тоді обов’язково

День для всіх щасливим буде!

II. Актуалізація опорних знань

  1. Гра «Так чи ні?»
  • Яку тему ви вивчали на попередньому уроці? Я пропоную вам зіграти у гру «Так чи ні?»
  • Австралія – найбільший материк на Землі.
  • Найбільша річка Австралії – Муррей, а найбільше озеро – Ейр.
  • Австралію омивають води Тихого, Індійського та Атлантичного океанів.
  • В Австралії росте рідкісна рослина — евкаліпт.
  • Кенгуру і страус ему водяться тільки в Австралії.
  1. Гра «Збери валізи для подорожі»

Ви вже подорожували майже всіма материками світу, тому вам буде легко скласти валізу для нової подорожі. На який із континентів нам треба взяти деякі речі? (Парасольку, панаму, воду, навушники, літак, валянки і теплий одяг)

Назви речей               Назва материка                Ми знаємо

Парасолька                Південна Америка             найвологіший материк

Панама                       Африка                               найспекотніший материк

Вода                           Австралія                            найсухіший материк

Навушники                Північна Америка             Ніагарський водоспад

Літак                           Євразія                               найбільший материк

Теплий одяг               Антарктида                        найхолодніший материк

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  •    Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про особливості природи найхолоднішого материка. «Королева холоду», «безлюдний континент», «царство завірюх і вітрів», «світовий холодильник», «край землі»... так називають цей унікальний материк, що не схожий на жоден континент  світу.  Ця велетенська льодова пустеля - Антарктида. І чому материк так називають? Які особливості його географічного положення? Який клімат цього материка? Чи є на ньому життя? Про це ми сьогодні дізнаємося.
  • Для подорожі ми вже обрали одяг. А ще ми візьмемо з собою талісмани на вдачу – сніжинки. Ці кришталики льоду, літаючи по світу, взяли:
  • краплинку радості і ніжності (синя),
  • краплинку доброти і любові (червона),
  • краплинку мудрості (зелена),
  • краплинку допитливості (біла).

Без цих якостей ми не зможемо читати книгу природи.

IV. Вивчення нового матеріалу

Тож, ми вирушаємо з вами туди

Де землю скували безкраї льоди

  1. Бесіда з елементами розповіді (супроводжується демонстрацією презентації)

Походження назви материка пов’язане... з небом. Арктос – так називали стародавні греки сузір’я Великої Ведмедиці. А район земної поверхні довкола Північного полюса, що лежить під цим сузір’ям, дістав назву Арктика. А протилежний Арктиці район довкола Південного полюса Землі називають Антарктикою (анти означає навпроти). Звідси й назва Антарктида – навпроти Арктики.

Яскраві й трагічні сторінки вивчення Антарктиди. До пошуків невідомого материка чимало зусиль доклав відомий англійський мореплавець Джеймс Кук. Під час навколосвітньої подорожі  вітрильники Кука зайшли дуже далеко на південь, але натрапивши на велику нездоланну кригу, повернули назад. Після безрезультатних спроб відшукати легендарний материк Кук вирішив, що відкрити його неможливо. «Ця країна приречена на вічний холод і похована під потужним шаром криги і снігу, що ніколи не тануть. Кожен корабель, що зайде у гавань, ризикує залишитися там назавжди...» - так говорив Джеймс Кук.

Але зробити це таки вдалося через 45 років російським мореплавцям Михайлу Лазарєву та Фадею Беллінсгаузену. На шлюпках «Восток» і «Мирний» експедиція вміло пройшла через кригу до невідомої «білої плями». Моряки йшли невідомими морськими просторами, лід намерзав на оснастці суден, сніг засипав палубу. Проте мореплавці мужньо просувалися далі на південь на парусних кораблях. Вони близько підійшли до берегів материка, зробили опис берегів, визначили межі материка, нанесли на карту кілька островів, миси, затоки. Так 28 січня 1820 року було відкрито Антарктиду. Із цього часу Антарктиду відвідують дослідні суда з різних країн.

Антарктида – незвичайний материк за своїм розташуванням. Її називають «материком на краю світу». Вона майже цілком розташована за Південним полярним колом у полярних широтах. Майже в центрі материка розміщений Південний полюс, тому всі береги Антарктиди «дивляться» на північ.

Береги Антарктиди омиваються водами південних частин Тихого, Атлантичного та Індійського океанів. Разом їх умовно називають Південним океаном. Площа Південного океану 77 млн. кв. км. У Південному океані багато морів: Росса, Амундсена, Беллінсгаузена - усього їх 11.

Антарктида вкрита потужним крижаним покривом і завдяки цьому є найвищим материком планети. Товщина крижаного панциру, що вкриває материк, сягає від 2000 до 4000 м. Якщо весь лід розтопити, рівень Світового океану підніметься на 50–60 м, а Антарктида стане найнижчим материком, середня висота континенту була б всього 410 м. Але антарктичний крижаний покрив міцно тримається земної кори. Незважаючи на товщину криги, в Антарктиді існують озера, річки. А в надрах містяться корисні копалини: камяне вугілля, залізна руда, слюда, мідь, свинець, цинк, графіт.

Площа материка становить близько 14 млн. кв.км. Особливе місце в льодовому покритті Південного океану займають шельфові льодовики. Під дією припливів і відпливів у товщі шельфових льодовиків утворюються тріщини, які спричинюють відкол великих айсбергів. «Айсберг» з англійської мови означає крижана гора. Більша частина айсберга -  до 90% - знаходиться під водою і її не видно. За підрахунками дослідників, у межах Південного океану знаходиться  в середньому близько 200 тис. айсбергів. Температура льоду в айсбергах сягає - 60°С.

Материк отримує майже стільки сонячної енергії як і екватор (90%  сонячної енергії крижана білосніжна поверхня відбиває назад у космічний простір). Тому клімат там настільки суворий, холодний, що якщо кинути на лід шматок твердої сталі, він розібється вщент. Це одна з головних причин того, чому це місце не придатне для житла. Антарктида – самий вітряний і найхолодніший континент. Тут була зареєстрована найнижча температура в світі -89,2 ᵒС. Температура на континенті коливається від -20 до -60 ᵒС. Для Антарктиди характерні вітри, що іноді набувають ураганної сили

Відомо, що прісна вода — безцінний дар природи, але, на жаль, запаси її досить мізерні. Та відомо, що льодовики Антарктиди містять величезну кількість (близько 80 %) «законсервованої» найчистішої прісної води нашої планети. Один айсберг середніх розмірів містить стільки ж прісної води, скільки її за рік приносить невелика річка.

    2. Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Робота в парах. Робота з картою

  • Спочатку треба визначити, де на карті знаходиться материк нашої подорожі. Користуючись фізичною картою світу, позначте на контурній карті Антарктиду та океани, які її омивають
  • Наша експедиція повинна десь зупинитися і жити під час наших досліджень.

Користуючись матеріалом підручника с. 94 і фізичною картою Антарктики, знайдіть серед міжнародних дослідницьких станцій українську науково-дослідницьку станцію і підпишіть її.

Всебічне і систематичне  дослідження Антарктиди розпочалося в середині XX ст. Між різними країнами світу було укладено міжнародну угоду, яка встановила свободу наукових досліджень у будь – яких районах Антарктиди і використання материка тільки в мирних цілях. Дією договору про Антарктику заборонені не тільки експлуатаційні, а й геологорозвідувальні роботи на всі види корисних копалин. Цілком зрозуміло, що таке рішення світового наукового співтовариства продиктоване турботою про навколишнє середовище Антарктики та стан екологічної рівноваги, що склалася за мільйони років.

Відтоді різні країни світу стали організовувати там наукові станції, де постійно працюють вчені. Нині в Антарктиді на 39 станціях працюють науковці із 18 країн світу.

  1. Групова робота «Антарктида в числах»

Час завершувати наші досліджень. Щоб вам було легше, обєднаємося у групи. Одна голова добре, а чотири ще краще. Не забуваємо, що ми на найсуворішому материку, тож підтримка та допомога товариша мають дуже велике значення. Користуючись підручником с.95 та додатковим матеріалом, вставте пропущені відомості про Антарктиду. Ваші знання з математики стануть у нагоді.

VІ. Домашнє завдання

Дослідницькі проекти

  • На цьому наші дослідження не завершилися. Для творчого домашнього завдання, я пропоную вам обєднатися у групи за кольором сніжинки і дослідити ще деякі теми.

1. Маючи такі суворі кліматичні умови та специфічні особливості водних мас чи є в Південному океані життя?

2. Відомо, що прісна вода – безцінний дар природи, але на жаль запаси її досить мізерні. Та відомо, що льодовики Антарктиди містять величезну кількість (близько 80%) «законсервованої» найчистішої прісної води нашої планети. Чи можливе використання цих прісних вод.

Дійсно Антарктида – накопичувач прісної води, якої не вистачає в багатьох регіонах Землі. Але потрібно пам’ятати, що води в рідкому стані тут майже не буває, опадів випадає мало і переважно у вигляді снігу. Відповідно  прісна вода знаходиться в айсбергах, а один айсберг середніх розмірів містить стільки ж прісної води, скільки її за рік приносить невелика річка. Для порівняння можна сказати, що айсберги Антарктиди щороку виносять в океан понад половину тієї води, що використовується за цей період усім людством. Існують  проекти транспортування айсбергів до берегів країн, які гостро відчувають нестачу прісної води. Є перший досвід транспортування антарктичних айсбергів до берегів Кувейту (країни Перської затоки).

3. Чим схожі і чим відрізняються Арктика і Антарктика?

4. Які риси характеру повинна мати людина, яка вибрала професію полярника? Перебуваючи у відрядженні на Південному полюсі, людина обмежена в спілкуванні з рідними, друзями; немає змоги прийняти участь у культурно – масових заходах. Єдиною втіхою є незвичайна природа та чисте полярне повітря. Запропонуйте свій проект, своє бачення проведення вільного часу людьми, що вибрали таку нелегку, але потрібну Україні професію.

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

1. Питання за кольором сніжинок.

  • Питання для тих, у кого сніжинки синього кольору.

Що вам більше всього сподобалося на уроці? Яка інформація, почута на уроці, вас зацікавила найбільше?

  • Питання для тих, у кого сніжинки червоного кольору.

Вилучіть «зайве»

Антарктида

Найхолодніший материк

Най південніший материк

Арктика

Антарктика

  • Питання для тих, у кого сніжинки зеленого кольору.

Чи вдалося вам успішно впоратися з завданнями уроку?

  • Питання для тих, у кого сніжинки білого кольору.

Білий колір – колір чогось нового, незвіданого. Чого б ви ще хотіли дізнатися про цей дивовижний крижаний материк?

Рефлексія «Айсберг»

(Під музику діти прикріплюють свої сніжинки на айсберг.)

  • Сніжинку прикріплює той, хто був уважний на уроці…
  • Сніжинку прикріплює той, хто був активний на уроці…
  • Сніжинку прикріплює той, хто запам’ятав щось нове з уроку…
  • Сніжинку прикріплює той, кому сподобався урок…

 

Діти, працювали ви старанно.

Тож урок пройшов не марно.

Працювали від душі,

Другий клас – ви молодці!!!

 

 

 

6 цікавих фактів про Антарктиду і Антарктику:

 Антарктида - найхолодніший материк планети. У 80-х роках  була зафіксована найнижча на Землі температура (-89, 2 градусів);

 Антарктида - ще й найвищий континент планети (перш за все, завдяки масивній крижаної шапки, яка в деяких місцях досягає товщини в 1-1,5 км);

 Антарктика є самим вітряним і самим сухим місцем на Землі (І це не дивлячись на те, що тут міститься до 70% всієї прісної води світу);

 Антарктида - єдиний материк без постійного населення;

 Від шельфових льодовиків Антарктики періодично відколюються величезні брили льоду. Один з таких був заснований у 2000 році і вирушив у вільне плавання. Його довжина сягала 300 кілометрів!

 В Антарктиці немає часових поясів. Вчені, які перебувають тут, живуть за часом своїх держав.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Уколова Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1412
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку