Урок. Тема: "Архітектура і мистецтво, писемність і освіта".

Про матеріал
до конспекту уроку додається: роздатковий матеріал, відео (запитання після перегляду) та вправа "Дишифратор"
Перегляд файлу

Урок 15

Вибори. Референдуми

 

Мета: ознайомити учнів з формами народовладдя, принципами та загальними засадами виборів, зі шляхами реалізації права на участь в управлінні державою; навчити учнів брати участь у референдумі, збирати та аналізувати інформацію, виховувати толерантність у ставленні до різних думок, повагу до рішення, прийнятого більшістю; формувати в учнів розуміння необхідності та доцільності участі кожного у виборах, залежності долі країни від активності кожного у виборчій кампанії.

Обладнання: Конституція України.

Основні поняття: пряма та представницька демократія, вибори, виборчі системи, бюлетень, референдум, принципи проведення виборів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Завдання

Пригадайте, що означає поняття «народний суверенітет».

Спираючись на власний життєвий досвід, а також на повідомлення засобів масової інформації, запропонуйте, яким чином громадяни можуть взяти участь в управлінні державними справами.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Народовладдя в Україні

Розповідь вчителя з елементами бесіди та використанням схеми «Види народовладдя в Україні»

Завдання

Згадайте, як приймалися рішення в первісному суспільстві, у Давній Греції, на Запорозькій Січі.

Розповідь вчителя

1. Форми безпосередньої демократії.

2. Поняття «референдум».

Референдум — прийняття рішень з найважливіших питань життя держави чи окремих територій шляхом загального голосування громадян.

 

Інші форми прямої демократії

Запитання

Як ви вважаєте, чи є недоліки у прямої демократії?

• Значні витрати на проведення референдуму;

• організаційні складності;

• недостатня обізнаність значної частини населення зі складними юридичними, політичними проблемами, які можуть бути винесені на референдум.

Порядок проведення референдуму в Україні

Роботи в малих групах

• 1-а група — за допомогою тексту розділу 3 Конституції України (с. 107– 108 підручника) визначити, в яких випадках та ким призначається (проголошується) референдум.

• 2-а група — за допомогою тексту розділу 3 Конституції України (с. 107–108 підручника) визначити, які питання можуть виноситися на референдум, в яких випадках він є обов’язковим, а коли він не може бути проведений.

• 3-я група — за допомогою тексту розділу 3 Конституції України (с. 107–108 підручника) встановити основні принципи, які визначають порядок проведення референдуму та виборів.

Вибори в Україні

Розповідь вчителя

Типи виборчих систем: мажоритарна; пропорційна; мішана*.

Досвід використання різних типів виборчих систем в інших державах

(пропорційна система — у ФРН (нижня палата — бундестаг), Ізраїлі, Фран-

ції, мажоритарна — у США, Великобританії, мішана — в Росії, Грузії).

Порядок проведення виборів

Метод «Мозковий штурм»

Висловіть свою думку щодо того, яким чином мають проводитися вибори, які стадії повинен пройти цей процес, що необхідно для їх проведення.

Розповідь вчителя

1. Основні етапи виборчої кампанії:

• формування округів та дільниць;

• формування виборчих комісій;

• складання списків виборців;

• висунення кандидатів та їх реєстрація;

• передвиборча агітація;

• голосування;

• підбиття підсумків та їх оголошення;

• реєстрація обраних кандидатів.

2. Основні правила, які має знати кожен виборець.

 

• Кожен виборець має голосувати особисто, голосування за інших, навіть найближчих родичів, за дорученням тощо не допускається.

• Кожен виборець бере участь у виборах на виборчій дільниці відповідно до місця його проживання, де його внесено до списку виборців.

 

• Виборчий бюлетень видається членом виборчої комісії на підставі документа, який посвідчує особу (паспорта, військового квитка).

• Отримавши бюлетень, виборець має розписатися в списку виборців та у відривному талоні на виборчому бюлетені.

 

• Для того щоб висловити свою думку, виборець у кабіні (кімнаті) для таємного голосування ставить позначку («галочку», хрестик тощо) проти прізвища кандидата, назви партії або варіанта рішення, яких він підтримує, або проти речення «Не підтримую жодного кандидата (жодної партії)».

• Виборець має право зробити лише одну позначку. Бюлетень, в якому зроблено більше однієї позначки або не зроблено жодної, вважається недійсним.

 

• Зробивши вибір, виборець кидає бюлетень у скриньку для голосування.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда

1. Які форми демократії вам відомі?

2. У чому полягає різниця між референдумом і виборами?

3. Які принципи проведення виборів та референдумів закріплено законодавством України?

4. Які виборчі системи існують у світі?

V. Домашнє завдання

Опрацювати § 14 підручника.

* Характеристику виборчих систем див. у додатку.

Мажоритарна виборча система

Може застосовуватися для обрання як окремих посадових осіб (Президента, міського, селищного, сільського голови), так і колегіальних органів (парламенту, органу місцевого самоврядування).

Обраним вважається особа, яка набрала більшість голосів в певному окрузі або загалом по країні.

Абсолютна (необхідно набрати більше 50 % голосів виборців) та відносна (необхідно набрати більше голосів, ніж інші кандидати) більшості.

Пропорційна виборча система

Може застосовуватися лише під час формування колегіальних органів

(парламенту, органу місцевого самоврядування).

Розподіл місць відбувається пропорційно кількості отриманих на виборах голосів виборів.

Зразок таблиці для пояснення сутності пропорційної виборчої системи.

Назва партії

 

Кількість

отриманих голосів

Кількість отриманих

депутатських місць

Партія любителів тварин

2 000 000

20

Партія незалежних

4 500 000

45

Партія молоді

3 500 000

35

Змішана виборча система

Поєднуються елементи мажоритарної та пропорційної системи.

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
8 серпня 2019
Переглядів
641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку