УрокПоетична збірка «Зів’яле листя»: «Безмежнеє поле», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені у сні?». Місце любовної теми у творчості І. Франка

Про матеріал

Даний матеріал широко та грунтовно ознайомить учнів зі збіркою поезії «Зів'яле листя»,розкриє світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра; допоможе усвідомити десятикласникам, що любов — найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти й цінувати.

ключових: розвивати виразне читання, уміння аналізувати поезії; виховувати усвідомлення того,

Перегляд файлу

Урок № 22

Поетична збірка «Зів’яле листя»:

«Безмежнеє поле», «Ой ти, дівчино,

з горіха зерня», «Чого являєшся мені у сні?».

Місце любовної теми у творчості І. Франка

 

Мета:формування компетентностей(предметних): ознайомити учнів зі збіркою поезії «Зів’яле листя»,розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра;

ключових: розвивати виразне читання, уміння аналізувати поезії; виховувати усвідомлення того, що любов — найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти й цінувати.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: епіграф до уроку, збірка поезій, аудіозапис пісні «Безмежне поле в сніжному завою».

Любов – це кара, це сумна вязниця,
Бог від якої заховав ключі.
                                                                                            П. Сорока

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Правило «П’ятірки» ( зошит. Підручник, ручка. Щоденник І гарний настрій)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Оголошення теми, мети уроку

Ми розпочали з вами вивчати 3 модуль програмового матеріалу

 «Поезія к.19 поч.20 ст.»

Тема сьогоднішнього уроку – це третя тема цього модулю і звучить вона так:  …..

Матеріал уроку ви зможете знайти у підручника за редакцією Г. Семенюка на стор.119-125, сайти www.ukrlit. Uk.vikipediya.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

«Який довершений витвір – людина...» - проголошує В. Шекспір словами свого героя Гамлета. Ми, люди, багатогранні і різноманітні. Чи могли б ви однозначно відповісти на питання: «Хто я?» (Відповіді учнів).

 А що б ви відповіли на питання: «Хто такий Іван Франко?» (Відповіді учнів).

    Іван Франко – митець титанічної праці. Видані 50 томів є лише половиною його творчого доробку. А масштаби інтересів, творчих шукань, ідейно-естетичних відкриттів просто вражають. Щоб відповісти на питання: «Хто є Франко?», треба вивчити кожну сторінку його життєвої книги. Ви вже знаєте І. Франка як Великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. Але, як зазначав М. Коцюбинський, «людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного».

   І сьогодні на уроці ми почнемо читання ще одного розділу життєвої книги поета, з якого Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.

 

ІV. С прийняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Проблемне питання: «Що є кохання для І. Франка?» (Щоб відповісти на це питання, вчитель рекомендує проаналізувати назву збірки, епіграф до уроку, рядки поезій, що вивчатимуться на уроці).

1.Слово вчителя. Загальна характеристика поетичної збірки

Спробуйте уявити осінь...Яка вона? Чи завжди тепла, яскрава, сонячна?

А буває холодна, волога, сумна... Вітер зриває жовте листя з дерев і кидає нам під ноги. Падають листочки на мокру від дощу, а може, й від сліз землю. Можливо, на таких листочках закарбовані найпотаємніші, найніжніші порухи поетової душі, які лягли на папір і стали віршами, що склали збірку «Зів’яле листя».

Ця збірка  складається з 3 циклів, які І. Франко називає «жмутками». Спробуємо і ми перев’язати хід нашого уроку символічним числом 3, побудуємо його за трьома циклами:

  • біографічний, в якому розкриємо життєву основу збірки;
  • ліричний, в якому вивчатимемо поезії;
  • критичний, в якому подамо аналіз творчої манери І. Франка як   співця кохання.

 

І цикл.

Важко знайти у світовій літературі більш хвилюючу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негодами і нещасливим коханням, як збірка «Зів’яле листя». Іван Франко створював її протягом десяти років (1886–1896). Вона складається з трьох частин (так званих жмутків), у яких розкривається глибока душевна трагедія ліричного героя, викликана важкими обставинами громадського та особистого життя, зокрема неподіленим коханням

 У 1896 році сорокарічний Франко видає її окремою книжечкою. У передмові до видання І. Франко писав, що вміщені в збірці вірші належать молодому чоловікові, який через любовну трагедію покінчив життя самогубством. Орієнтуючись на таку версію, Франко визначив жанр «Зів’ялого листя» як ліричну драму, хоча, власне ,це була драма його життя. А передмову закінчив словами Гетевого Вертера «Будь мужньою людиною і не йди моїм слідом».

Звернемо погляд до таблиці і пригадаємо ознаки, які властиві драмі і ліриці.

Драма

драматичний конфлікт;

художнє відтворення подій повсякденного життя;

закінчення драми найчастіше нещасливе для головного героя;

викриття і засудження недоліків у характері персонажів.

Лірика

висока емоційність, схвильований тон розповіді;

зображення людини через відтворення її переживань;

інтенсивне використання образотворчих засобів.

 

Словникова робота : Як ви гадаєте, який твір можна вважати ліричною драмою?( де драматичні події у житті героя зображуються через відтворення його переживань)

--Хто такий ліричний герой?( це образ, що виникає в уявi читача пiд враженням висловлених у творi почуттiв, переживань, роздумiв. Лiричний герой не обов'язково тотожний з автором. Через нього автор або передає власні почуття, або ж просто відображає переживання певної якості.)

 

Але в дійсності вірші належать перу Франка, багато з них мають автобіографічний характер. Згадаймо драму особистого життя І. Франка, що яскраво постає в рядках поезії «Тричі мені являлася любов». ( На фоні музики вчитель читає поезію, на екрані з’являються портрети О. Рошкевич, Ю. Дзвонковської, Ц. Журавської, О. Хоружинської, учні доповнюють рядки поезії біографічними даними.)

     Вчитель: Ольга Рошкевич, Юзефа Дзвонковська, Целіна Зигмутовська. Ці жінки принесли серцю Івана Франка щастя і горе, радість і муку.               

 

ІІ цикл.

1) Індивідуальне завдання : під час аналізу поезій дослідити, яким постає І. Франко на сторінках збірки.

 2) Аналіз вірша«Чого являєшся мені у сні?»

Вчитель. В житті поета вирує особиста драма. «Біль страшенний, пекучий», «блідая, горем пяна безнадійная любов» диктують зраненому серцю поета глибоко ліричні рядки. Як епілог втраченому коханню звучить поезія «Чого являєшся мені у сні?»

Виразне читання поезії учнем.

Питання до аналізу: 1) Якими настроями сповнений вірш? (цей вірш переповнений гамою палкого кохання,  почуттів і переживань, він трагічний , але далекий від песимізму)

2) Які рядки допомагають розкрити життєву драму митця?

(Як  я люблю тебе без тями…..)

3). Як ви думаєте, чому І.Франко не написав просто снишся? (Бо не просто сон, а сон незвичайний, який його глибоко зворушує, бо сниться йому та, від кого залежить його щастя. Вона, як матеріалізована мрія, являється у сні.)

 

3) ) Аналіз вірша«Безмежне поле»

Франкові душевні муки формально перепліталися з переживаннями епохи згасання

культури як сутності людського життя, та в них промовляло глибоке чисте серце сина України, яке сприймало всі болі людські й несло в собі пломінь світла й волі до життя. Вслухаймося в його поетичний шедевр, який став народною піснею «Безмежнеє поле в сніжному завою».

Слухання пісні

Питання до аналізу: робота в парах за картками  1).З якою метою  у романсі  зображується образ   вершника?(кінь-це символ лицарської волі,він хоче втекти від себе і свого горя і в такий спосіб вгамує свої пристрасті, він прагне звільнитися від нерозділеного почуття)

  2). Як поет розгортає мотив шляху-страждання?( це шлях пошуків і роздоріжжя, жага знайти інший простір – простір серця, яке ніяк не може вгамуватися)

Запитання до класу: - Чим підкреслений образ самотності головного героя? (Зимовим холодом).

  • Які епітети і метафори використовує автор? (Поле безмежне, поле чисте, болі нестерпні, біль лютий, біль серце розриває).

-  В чому полягає помилка ліричного героя? (Від себе не втечеш).

4) ) Хвилинка відпочинку Притча І.Франка «Про любов» (інсценізація за ролями)

5) ) Аналіз вірша «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»

. Поет, створюючи поетичний образ коханої, захоплюється її красою, проте, як і в народній традиції, протиставляє ніжній дівочій вроді запальний характер. Ліричний герой проголошує свою приреченість вічно любити байдужу до нього дівчину. І вічно страждати від цього.

Виразне читання поезії учнем

Питання до аналізу:1). Яке враження справляє вірш? (вірш пронизаний смутком, розмірковуваннями над особливостями свого духовного світу)

2). Чому ліричний герой вірша «Ой ти, дівчино, з горіха зерня » каже: «Ти мої радощі, ти моє горе...»? (Бо вони передають нещасливе кохання. Воно горе, бо почуття юнака не знаходить взаємності, відгуку в серці дівчини, але воно і щастя, бо не може не бути щасливим той, хто любить.)

 

Результати індивідуального дослідження «Яким постає І. Франко на сторінках збірки «Зів’яле листя»? (Франко постає у збірці як простий, звичайний чоловік, з його болями і життєвими негараздами, з його чистою, відкритою до людей душею, з його великими і світлими почуттями, що звуться любов’ю. Це людина, що страждає від нерозділеного кохання, але вдячний за це долі; це тонкий лірик, з-під пера якого з’являються перлини, що стають піснями; це людина, яка в особистій трагедії не відрікається від громадянського обов’язку.)

 

ІІІ цикл.

Вчитель. Автор збірки постає як поет-новатор: І. Франко експериментує з різними формами і прийомами. Проаналізуємо один із них, а саме: розкриємо народнопоетичну основу поезій.

1.Аналіз таблиці (презентація) «Художні прийоми фольклору».  

2.Індивідуальні завдання  «Художні прийоми фольклору в поезіях збірки «Зів’яле листя»( вірші)

 

V.Підсумок уроку.

Що є кохання для Франка? (схема-опора в презентації)

«Зів’яле листя» як художній образ втрачених надій, задавленого в душі вели-

кого почуття, а вірші в них - це «зів’ялі  листочки». Образ зів’ялого листя алегоричний, автор визначає його як «завмерле в серці кохання».

Отож, можемо припустити, що збірка «Зів'яле листя» була автобіографічною, бо факти з життя Франка неодноразово вплітаються в поезії.

Дискусія

- Кому ж вона присвячена?( Ми схильні вважати, що лірична збірка поезій І. Франка присвячена Ользі — єдиній, чистій, першій і останній любові, але іноді здається, що збірка не присвячена жодній з жінок, вона є одою нещасливому коханню, яке огортало душу поета протягом багатьох років.)

- Чи може бути кохання без страждань?

- Чи змогли б ви нерозділено кохати?

 

VІ.Рефлексія

«Віночок побажань» (

Вчитель. У Франка є прекрасна річ — лірична драма «Зів’яле листя».

Се такі ліки, ніжні вірші, з такою широкою гамою чувства і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш,кому оддати перевагу: чи поетові боротьби,чи поетові-лірикові, співцеві кохання і настроїв…

Взагалі Франко — лірик високої проби,і його ліричні твори просяться часто в музику. (М. Коцюбинський)

Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття, вкладені автором у рядки поезій настільки сильні, що «сто тисяч літ горіть готові» і зігрівати нас. Кохайте і будьте коханими

.

VIІ.Домашнє завдання ( на вибір):

 

Для розуму:  Вивчити напам’ять поезію «Чого являєшся мені у сні?».

                       Опрацювати матеріал підручника на стор.119-125

Для до мого щоденника: цитати з інтимної лірики І. Франка;

Для замітка до шкільної газети «І. Франко – співець кохання»;

Для міні-твір «Кохання – щастя чи в’язниця, Бог від якої заховав ключі...».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
2703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку