Урок. Тема. Добро творити на землі людині лиш дано (за творами В. Сухомлинського

Про матеріал
Урок позакласного читання за творами В. О. Сухомлинського. Можна проводити в межах тижня, присвяченого В.О.Сухомлинському.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Тема. Добро творити на землі людині лиш дано (за оповіданнями В.О.Сухомлинського).

Мета. Продовжувати знайомство учнів з творами В.О. Сухомлинського;  формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується , добре ставиться до рідних і друзів; навчати учнів оцінювати вчинки  головних  героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.

Матеріал до уроку. Портрет В.О. Сухолинського, збірки творів О.Сухомлинського «Чиста криниця», «Вогнегривий коник», картки зі словами , малюнки до прочитаних творів, тлумачний словник,

сміттєвий мішечок, сонечко.

                                                 Хід уроку

І Організаційний момент.

  Привітання:  Любі  діти ! У наш клас

                          Завітали гості  щирі,

                          Привітаймо  в добрий час

                Гостей посмішкою й миром!

Емоційний настрій на заняття

Учитель: Вже дзвінок пролунав

                    На уроки нас гукав.

  Бачу всі ви молодці!

  Тож девіз тепер згадаймо.

  І урок розпочинаймо.

Діти:  Правильно читаємо,

(хором) Чітко розповідаємо,

                    Мову свою розвиваємо.

ІІ. Мовна розминка.

а) Почнемо наш урок з розминки.

- Дмухнемо на кульбабку. (...)

- Як шумлять колоски. (Ш- ш- ш)

- Забриніла бджілка. (Дз- дз- дз)

- Загуркотів трактор у полі. (Др- р- р)

- Сіли на "конячки" і поїхали. (Цок, цок, цок)

б)  Щоб наше мовлення було правильним, попрацюємо з чистомовкою.

Че - че - че - влітку сонечко пече.

Чу - чу - чу - всім спечу по калачу.

Чі - чі - чі - не лежи на печі.

 

- в) Скоромовка.

Промовляння скоромовки :

Бабуся в кіоску забула авоську

А внучка Ганнуся відразу гайнула —

Забуту авоську бабусі вернула.

- Читаємо скоромовку у повільному темпі.

- Читаємо у звичайному темпі.

- Читаємо у швидкому темпі.

 

ІІІ. Очікування.

- Я сподіваюся, що сьогоднішній урок наш буде уроком радості, добра, творчості.

- А чого ви очікуєте від уроку ?

ІV.Налаштування

    Врятує  світ  краса ,- давно  так говорили.

    Тепер  врятує  світ лиш  доброта

    Бо  однієї  вже  краси  занадто мало.

    Бо  стільки  всюди  зла – людина вже  не та…. 

    То ж , люди  на  землі! Спішіть добро  творити ! 

     Щоб нам не згинути  у морі зла !

Щоб  кожен зміг  серед  краси  прожити,

У царстві  справедливості  й добра !

            V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ

- Сьогодні на уроці  позакласного читання  я пропоную вам поговорити про добро,  добре серце , добрі  справи, про зло , байдужість.

А може  ви ще маленькі   і вам не треба про це говорити?   ( відповіді дітей)

- Чи може  вам добре  і без добра ?

  ВПРАВА  « МІКРОФОН»

VІ.ПОВІДОМЛЕННЯ  ТЕМИ УРОКУ.

- Сьогодні на  уроці  ми  спробуємо  з’ясувати , якою має бути  справжня людина :  доброю  чи  злою , жорстокою чи  милосердною. А допоможуть нам  відповісти на запитання герої  творів В.О. Сухомлинського.

Ми будемо  визначати  головні  людські  цінності ,  висловлювати  думки працювати  в парах , групах.

1. Слово вчителя.

-Дуже мудро говорить народ : «Роби добро – і воно повернеться до тебе. .Будеш робити зло –зло й повернеться до тебе».

 -  Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці позакласного читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В.Сухомлинського

                  -У  народі  кажуть , що добрий чоловік  надійніше  кам’ яного мосту. Знайте про це і будьте  надійними і добрими!

  2.Біографія В.О. Сухомлинського

 Таким  був Василь Олександрович  Сухомлинський.(Розказує підготовлений учень)

                    Василь Олександрович Сухомлинський народився у 1918 році у селі Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. У сім'ї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки .

 

     3.Розгляд виставки книжок В.О.Сухомлинського.

Усі твори Василя Олександровича вчать доброти, щирості, людяності, справедливості, тому що він сам був доброю людиною і хотів, щоб усі діти  виросли добрими та чуйними.

 Людина, стверджував великий педагог, народжується на світ, щоб лишити по собі вічний слід, сповнений добра.

Він говорив: « Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною  тоді, коли тебе ніхто не бачить».

 Отже, сьогодні на нашому уроці ми помандруємо стежиною Добра.  Цією стежиною повинна йти кожна людина все своє життя. Тільки тоді вона залишить по собі слід на Землі.

 

4.Слово вчителя
- Як ви розумієте цей вислів? (відповідь дітей)
- А що таке « добро»? З чим воно асоціюється?

У мене добро асоціюється із мамою , сонечком.

І сьогодні до нас на урок завітало чарівне сонечко. Воно буде спостерігати за вашою роботою і за правильні  відповіді дарувати вам квіточки. Ці квіти вам знадобляться в кінці уроку. Тож будьте активними.
5.Створення «асоціативного куща»
Перед вами чарівне сонечко. Але злий чаклун пожартував і на деяких його промінчиках написав негативні  риси. Давайте їх знайдемо і складемо у сміттєвий мішечок.

Уважність, ненависть , співчуття, злість ,байдужість, піклування, заздрість, милосердя, жадібність, любов, чуйність , хитрість.
Негативні риси скласти у сміттєвий мішечок , зав’язати . Нехай вони ніколи не торкнуться вашого серця.
- Яке ж значення слова «добро» за словником.
6.Словникова робота

Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
- Чи може людина сказати , що вона вже все добре зробила. (Ні. Людина ніколи не повинна зупинятись творити добро. Ви у своєму житті ще зробите дуже багато добра.

VІІ.ОПРАЦЮВАННЯ  ТВОРІВ В. СУХОМЛИНСЬКОГО.

 Опрацювання твору В.Сухомлинського  «Красиві слова і красиве діло.»                    

- А зараз попрацюємо з творами В. Сухомлинського. Перед нами новий  твір    В.О. Сухомлинського

« Красиві слова і красиве діло.»                    

            1.Робота над заголовком твору . Метод «Передбачення».
-Які слова ви вважаєте «красивими» ? (відповіді дітей)

Яке ж значення має слово «краса» за словником?

Краса- все добре і прекрасне, що оточує людину і викликає у неї радість.
-А сьогодні ми поговоримо про красиві слова і красиві  діла.
-Як ви гадаєте, про що може йти мова в оповіданні «Красиві слова і красиве діло»(відповіді дітей)
2.Словникова робота.

-У тексті вам зустрінуться такі слова :
-Прочитайте слова луною:
злива                      дужий                             негода                    

Поясніть порівняння:

Мокрий, як хлющ (дуже мокрий)                          ллє, як із відра (йде сильний дощ)

3.Читання твору учителем.

Я читаю  твір, а ви подумайте
- Хто головні герої в оповіданні?
4.Виявлення первинного засвоєння змісту прочитаного.
- То хто є головними героями у тексті?

5.  Читання «Ланцюжком» Читайте уважно , виразно, підготуйтесь відповідати на запитання.

6.Робота над змістом твору.

-Який  з хлопчиків вам сподобався найбільше? Чому?

-Чи справді добре вчинив третій хлопчик?

-Знайдіть речення , які на вашу думку можуть бути прислів ‘ями.(Гарні не красиві слова , а красиві діла.)

-У яких словах оповідання висловлено головну думку ? .(Гарні не красиві слова ,а красиві діла.)

 

Висновок.Чому навчає це оповідання?

( Бути уважним, турботливим до людей, співчувати не тільки на словах,а й на ділі).

VІІІ.Фізкультхвилинка

Інсценізація оповідання «Соромно перед соловейком».

Робота в групах. Гра «Поповни скарбничку мудрості»

- Про  доброту, добро існує багато висловів видатних людей,  прислів’ їв.

 От і ми поповнимо сьогодні нашу скарбничку мудрості новими прислів’ ями.

 

1 група.Прочитати вірші.

        Добрим бути просто чи не просто.

Не залежить доброта від зросту.

Як людей полюбиш - пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.

         І закрутиться Земля скоріше,

Якщо разом станемо добріші.

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

        І якщо вона, як сонце світить,

        То радіють і дорослі й діти.

2 група. Вам треба  з’ єднати частини прислів’ я.

-Прочитати  і пояснити нові прислів’я.

Перший крок до добра – не робити зла.

3 група. З дошки прибрати непотрібні  вислови.

Якщо ти добра людина,треба:

Допомагати мамі мити посуд

       Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить

       Берегти рідну природу та охороняти її

       Шанувати працю інших людей

       Галасувати, коли хтось відпочиває

       Бути вихованою, стриманою

       Обманювати, хвалитися

       Насміхатись з чужого горя

       Не слухати батьків

       Допомагати друзям у біді

       Ділитися тим, що в тебе є

       Ображати інших

       Захищати слабкого

Красти

       Любити своїх батьків

Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина

  ІХ.   ПІДСУМОК УРОКУ

1. Гра «Добре і погано»

-Підсумок нашого уроку ми проведемо за допомогою гри «Добре і погано».

-      Чого вчать нас ці два оповідання?

-      Які риси характеру виховують?

-      Що у цих оповіданнях ми можемо віднести до слова «добре» і до слова «погано»?

Добре                                                                            Погано                           

Любити рідних                                                       байдужість

творити добро                                                        безсердечність

бути милосердним, чуйним                                     злість

бути гідним імені «людина»                                    образливі вчинки

 

2.Релаксаційна вправа «Квітка доброти» (звучить спокійна класична музика)

    -А зараз закрийте очі і уявіть, що у вас у руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчують незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте руку і розглядаєте Квітку Доброти. Уявіть собі якого вона кольору. Можливо, вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику, яка лине від Квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти й помістіть у своєму серці. Ви відчуєте, як доброта входить у вас, як зігріває вашу душу, несе радість. Я хочу, щоб сьогодні і надалі ви відчували допомогу Квітки Доброти. І коли у вас неприємності, або погано на душі, можна собі допомогти, тим , що ми робимо зараз: уявити в руках Квітку Доброти і подумки помістити її в своєму серці.

-Дайте відповідь на запитання «Чи завжди ви творите добро?»

-А чи готові ви розлучитися із вашим поняттям добра?

3.Робота в парах.

А зараз кожен з вас зробить  добрий вчинок. Активно працюючи на уроці ви назбирали квіточки.

На одній квіточці  напишіть добрі слова, побажання. Поміняйтеся квітами із своїм сусідом.

( Зачитування побажань.)

- Хто бажає прочитати отримане побажання.

   -Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка,достатньо сказати добре слово або зробити добре діло. Я всім бажаю добра.

    -Поверніться один до одного, візьміться за руки і побажайте чогось доброго.

- Чи справдились ваші очікування від уроку?

- Мої сподівання також здійснились.

- Я хочу закінчити  урок віршем

                                   В небі завжди сонце світить ясно,
                                   А в душі немає пустоти.
                                  Світ тобі всміхається прекрасний,
                                 Якщо є багато доброти.

-  Нехай девізом  вашого життя стануть слова  :Думай добре!  Роби добре  !  І  буде  добро!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Батва Світлана
Додано
30 листопада 2023
Переглядів
329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку