Урок Тема: "Джордж Байрон . Українська тема в поемі «Мазепа». Історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи

Про матеріал
Презентація містить матеріали до уроку за темою: "Джордж Байрон . Українська тема в поемі «Мазепа». Історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

               Джордж Байрон.    Українська тема в поемі "Мазепа". Історична основа та романтичний міф

Номер слайду 2

Епіграф:  …Коли б могли моє сьогодні     З моїм учора порівнять.                   Дж.Байрон «Мазепа» Цитата уроку: …Хіба ж ту долю нам збагнуть.                          Дж.Байрон

Номер слайду 3

Байрон

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Повідомлення про життя і гетьманство Івана Мазепи

Номер слайду 6

Російська різанина в Батурині: що сталося 314 років тому? Батуринська трагедія сталася 2 листопада 1708 року. Зараз цей день в Україні є Днем пам'яті.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

З історії портретів Івана Мазепи

Номер слайду 10

                  Історія написання поеми «Мазепа»             Поему «Мазепа» Байрон написав під час перебування в Італії  в 1818 році. Відомості про українського гетьмана Байрон узяв із праці Вольтера «Історія Карла ХІІ», звертаючись до подій російсько - шведської війни, Вольтер характеризує Україну як « країну, що завжди прагнула свободи й наполегливо боролася за її здобуття», а Мазепа уславився своєю боротьбою за незалежність України і, зокрема за її відокремлення від Росії. З цією метою Мазепа вступив у союз із шведським королем Карлом ХІІ, який воював з Росією. Але Байрона зацікавив Мазепа не як історична особистість, а саме легенда із життя Мазепи, в якій його зображено як романтичного героя любовних пригод. 

Номер слайду 11

Джерела написання поеми “Мазепа” Поему створено на основі наукової роботи Вольтера «Історія Карла ХІІ». В основу сюжету покладено лише один епізод із життя Мазепи – його кохання до дружини багатого польського пана та покарання за це її чоловіком. Мазепа  - «незвичайна особистість в незвичайних обставинах».

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

        Вікторина -Хто розповів про незвичайний випадок, який трапився з Мазепою? -Кому Мазепа повідав історію свого кохання? -Як звали жінку, в яку закохався Мазепа?  -Назвіть ім’я польського короля, якому служив Мазепа? -З яким біблійним героєм порівнює Мазепа польського короля? -Які історичні події зображені в поемі? -Хто врятував героя від смерті? - Скільки років було Мазепі, коли він втікав зі шведським королем? - З якими героями ми зустрічаємося у творі?

Номер слайду 15

Кластер «Мазепа»

Номер слайду 16

Проблемне питання Чому Байрон називав Мазепу титаном?

Номер слайду 17

Діаграма «Кола Вена» - Хто такий титан? - Які спільні та відмінні риси в Мазепи та Прометея можна виділити?

Номер слайду 18

Діаграма «Кола Вена»

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Ференц Ліст  Мазепа (симфонічна поема)

Номер слайду 21

Кросенс Аукціон думок

Номер слайду 22

1 –Джордж Гордон Байрон  2- англійський письменник ХІХ століття  3 – зацікавився таємничою постаттю українського гетьмана Мазепи і в 1831 році створив однойменну поему.  4 – Відомості про українського гетьмана Байрон узяв із праці Вольтера «Історія Карла ХІІ», яка була надзвичайна популярною у Європі. Мазепа чудово підходив на роль романтичного героя байронічного типу і захопив уяву поета.  5 – У поемі описані події російсько-шведської війни, а саме 1709 рік, коли під Полтавою було розбито військо Карла ХІІ.  6 – Це були важкі часи для Карла ХІІ і Мазепи, коли вони із залишками війська змушені були просити захисток у султана.  7 – На чолі російського війська стояв цар Петро  І.  8 – Поема побудована у формі розповіді-сповіді головного героя твору – старого гетьмана Мазепи про любовну пригоду, яка трапилася з ним дуже давно.  9 – Байрон називає Мазепу титаном, бо Мазепа так само як і  Прометей терпів муки, які відчув під час смертоносної поїздки, йому притаманний дух прометеївської непокори.    

Номер слайду 23

Прийом «Я думаю…» Запрошую висловити свою думку - щодо поеми Д.Байрона “ Мазепа”; - щодо образу головного героя поеми; - що найбільше вразило, - що запам”яталось; - що нового дізнались на уроці.

Номер слайду 24

             Який слід повинна залишити людина на землі?                 Старий Майстер звів кам'яний будинок. Став осторонь і милується. «Завтра в ньому оселяться люди», - думає з гордістю. А в цей час біля будинку грався Хлопчик. Він стрибнув на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.    - Для чого ти псуєш мою роботу? - сказав з докором Майстер Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся й побіг собі.                 Минуло багато років. Хлопчик став дорослим Чоловіком. Життя його склалось так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прихилявся - ні руками, ні душею.        Прийшла старість. Пригадав старий Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілося йому побувати там. Приїхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі знизують плечима - ніхто не пам'ятає такого.     - Що ж ти лишив після себе? - питає у старого Чоловіка один дід. - Є в тебе син чи дочка?     - Немає в мене ні сина, ні дочки.     - Може, ти дуба посадив?     - Ні, не посадив я дуба..     - Може, ти поле випестував?     - Ні, не випестував я поля... - То, мабуть, ти пісню склав?     - Ні, й пісні я не склав.     - То хто ж ти такий? Що ж ти робив усе своє життя? - здивувався дід.        Нічого не міг відповісти старий Чоловік. Пригадалася йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той, наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці - закам'янілий відбиток хлопчикової ніжки.        - Ось і все, що залишиться після мене на землі, - з болем подумав старий Чоловік. - Але цього ж мало, дуже мало..          Не так треба жити...

Номер слайду 25

                       Ти добро лиш твори повсюду,                  Хай теплом твої повняться груди.                  Ти посій і доглянь пшеницю,                   Викопай і  почисть криницю,                   Волю дай і нагодуй пташину,                    Приласкай і забав дитину,                   Простягни руку нужденному,                   Бо людина в цьому світі                    Лиш добро повинна творити.

Номер слайду 26

Домашнє завдання.  - Дослідити і пояснити образи – символи поеми “Мазепа”. - Ким залишиться Мазепа для вас: романтичним героєм чи історичною особою? https://padlet.com/oxanagalusha/wu60vmsjps8mhze8

ppt
Додано
22 листопада 2022
Переглядів
1469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку