Тема: Емма Андієвська. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. «Я» і зовнішній світ
Мета : формувати комунікативні навички учнів , полікультурну та
інформаційну компетентність; розвивати вміння аналізу художніх творів, вміння виразного читання та коментування художніх творів, повторити відомості з теорії літератури про казку, познайомити з новим жанром – притчею. Вчити учнів працювати в парах, допомогти учням зрозуміти сенс людського життя , визначити місце свого «Я» у навколишньому середовищі; виховувати ціннісне ставлення до себе та оточуючих, бажання співпраці.
Тип урок. Засвоєння нових знань.
Обладнання. Портрет Е. Андієвської, малюнки, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Хід уроку
І.Організаційна частина.
Вчитель. Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
(На дошці висить малюнок із твору Е. Андієвської «Казка про яян», який закритий аркушами паперу із кишеньками, в яких лежать запитання. Учні по черзі виходять і відповідають на три запитання (два з домашнього завдання і одне з повторення).)
Вчитель. Почавсь урок, уже всі сіли,
І тиша в класі залягла.
А учні, що давно все вміли,
Чекали подиху пера.
Сьогодні в нас цікава тема,
А яка саме, не скажу.
Відповісте на всі питання,
Тоді й підказку покажу.
Вчитель. Емма Іванівна є поетесою, прозаїком і відомою а Європі художницею.
Поетичні збірки оформляє репродукціями своїх малярських творів.Пише також повісті та романи.
Письменниця пише про різні боки людського життя, серед її творів є казки – притчі, де вона розкриває проблеми егоїзму та людського «я» у суспільстві.
На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати над твором Емми Андієвської «Казка про яян»
Епіграф.
Здавна, кажуть добрі люди,
Ближніх Бог велів любити.
І завжди для всіх і всюди
Треба нам добро робити.
Л.Костенко
ІІІ. Проблемне питання уроку.
ІV. Рефлексія.
На уроці я хочу дізнатися про…
V. Вивчення нового матеріалу.
Якими почуттями ви пройнялися після прочитання твору Емми Андієвської «Казка про яян» ? (Учні показують сигнальні картки)
Вчитель. Первісні люди ототожнювали людину з її ім’ям. Вони вважали, що кожен повинен мати індивідуальне ім’я, яким ніхто інший не міг бути названий. Прийшов час, коли імен уже не вистачало, тому їх викрадали разом із власниками. За християнства імена давали під час хрещення дитини. При цьому використовували імена святих, на чий день припадав обряд. Тому переважна більшість українських імен мають грецьке, латинське або інше походження.
Вчитель. Перевіримо, як добре ви знаєте зміст твору.
Вчитель. Отже, це придумана, казкова історія.
Вчитель. Читаючи «Казку про яян», ви, мабуть, помітили, що вона незвичайна – не така, як ті, що доводилося вам читати раніше. Незвичайним, напевне, у цій казці є яскраво виражена мораль, повчання, саме ця ознака наближає її до літературного жанру – притчі, з яким ви вже ознайомлювалися в початкових класах.
Притча – старовинна назва повчальних алегоричних оповідань про людське життя з яскраво вираженою мораллю.
Повчальний висновок: коли людина живе одиноко, лише сама для себе, то вона не може бути щасливою. Щоб бути щасливим, треба дарувати щастя іншим, відчувати власну необхідність для інших.
(Учні заздалегідь готують ілюстрації до твору)
Вчитель. Не лише душа одноманітна в цих людей, а й світ, у якому вони живуть.
• Де знаходилося місто яян?
(У глибочезному проваллі, далеко від усього світу, від його природних див, від чистої блакиті неба, від ласки й тепла сонечка...)
• Який воно мало вигляд? Прочитайте.
(« Коли він розплющив очі, то побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються»).
• Як вели себе мешканці міста?
( Жоден яянин не відгукнувся до малого пастушка, навіть не подивився в його бік).
• Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Прочитайте.
(«Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досі тримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил»).
• А які підпори тримають яян у їх мовчанні?
(За словами дідуся, «кожен яянин знає тільки своє «Я» і тому запитань іншої людини просто не чує». «Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». Таких люди називають егоїстами).
• Діти, чи ви зустрічали у своєму житті яян?
• Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?»
(Дідусь пояснив, що вони харчуються власною гординею, власним «Я». Оскільки гординя незмірна («Я» невичерпне), то всі тутешні городяни майже вічні. Помирають лише ті, у кого «Я» вичерпується).
• Чому опали немощі дідуся? Прочитайте.
(«… опали немощі тільки тому, що я чужинець і справжнім яянином так ніколи й не став, хоч і прожив тут майже весь свій вік. Я ледве пам'ятаю, що на початку свого життя під час сварки на кораблі, де я виконува вобов'язки юнги, я впав за борт і опинився в цьому місті»).
• Як можна пояснити рішення пастушка не бути яянином?
(Ми знаємо, що маленький козопас — сирота. Можемо припустити, що в нього було нелегке дитинство, але хлопчик не озлобивсяні на людей, ні на навколишній світ, не розчарувався в житті. Він прагне прийти на допомогу незнайомому кволому дідусеві — винести старенького з того страшного міста).
• Проаналізуйте поведінку хлопчика в останніх епізодах казки. Чи правильно він учинив?
(Пастушок обережно (отже, з повагою) посадив старого на плечі й пішов до найближчої брами (нагадаємо, що їх було сім). Він їй низенько уклонився, звернувся, мов до людини, із словами ввічливості: «Вельмишановна брамо, чи не була б ти така ласкава й відпустила нас на волю ...»
Вчитель.Усе це свідчить про те, що пастушок був добрим, лагідним, вихованим хлопчиком, привченим шанувати довколишній світ.
(Заповніть таблицю, вибираючи потрібні слова й словосполучення для характеристики яянина й пастушка)
Властиве яянину Властиве пастушкові
(але вічний) - говорить слово «ми»
1 пара. Заповніть таблицю.
Фантастичне |
Реальне |
|
|
2 пара. Виписати із тексту описи й заповнити таблицю.
Описи хаток |
Описи людей біля них |
|
|
3 пара. Підберіть синоніми до слів.
Гарний –
Повідати –
Порпався –
Кволий –
Вежа –
4 пара. Прочитайте діалог між пастушком і дідусем. Простежте ланцюжок дій хлопчика, коли він допомагає дідусеві. Виділіть ключові слова.
8. Випереджуване завдання.
Вчитель. У місті яянів сім воріт. Не вісім, не дев’ять, а саме сім.
Вчитель. Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?
«Учені ж висловили припущення, що число сім є тією кількістю одиниць для сприймання й запам'ятання, яке «вкладається» в пам'ять людини найкраще, коли цих одиниць більше, запам'ятовування одразу ж погіршується», — стверджує у своїй книзі «Слово про слово» професор-мовознавець А. П. Коваль.
Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, — доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.
9.Експрес – інтерв’ю.
VІ. Підсумок уроку
Вчитель. Кожна людина є єдиною й неповторною. Мені б хотілося, щоб після сьогоднішнього уроку ви задумалися над тим, на яких життєвих сходинках ви хотіли б стояти, щоб кожен із вас переглянув свої погляди на життя. І якщо ви, переглядаючи свої принципи, знайдете щось негативне, то це вже добре. Адже ви маєте сили визнати, що ви неправі.
Здавна, кажуть добрі люди,
Ближніх Бог велів любити.
І завжди для всіх і всюди
Треба нам добро робити.
І найкраще – знаю нині –
Коли совість підказала
Так зробить добро людині,
Щоб вона про це й не знала.
Закінчіть речення.
Сьогодні я дізнався…;
Сьогодні я навчився…;
Сьогодні я зрозумів…;
Сьогодні я змінив погляд…;
Сьогодні я не вмів, а тепер… .
Вчитель. Давайте спробуємо кожен день робити хоча б одну добру і безкорисливу справу! І неважливо, дрібниця це буде чи щось значиме… аби лиш було ваше бажання… Побачите, як відразу зміниться світ!
Урок наш добіг до кінця. Я вдячна вам, діти, за підготовку до уроку, за співпрацю… .
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання.
1