Урок. Тема: " Емма Андієвська. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. «Я» і зовнішній світ"

Про матеріал
Тема: Емма Андієвська. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. «Я» і зовнішній світ Мета : формувати комунікативні навички учнів , полікультурну та інформаційну компетентність; розвивати вміння аналізу художніх творів, вміння виразного читання та коментування художніх творів, повторити відомості з теорії літератури про казку, познайомити з новим жанром – притчею. Вчити учнів працювати в парах, допомогти учням зрозуміти сенс людського життя , визначити місце свого «Я» у навколишньому середовищі; виховувати ціннісне ставлення до себе та оточуючих, бажання співпраці.
Перегляд файлу

 

Тема:   Емма Андієвська. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. «Я» і зовнішній світ

Мета :  формувати комунікативні навички учнів , полікультурну та

 інформаційну компетентність; розвивати вміння аналізу художніх творів, вміння  виразного читання та  коментування художніх творів, повторити відомості з теорії літератури про казку, познайомити з новим жанром – притчею. Вчити учнів працювати в парах, допомогти учням зрозуміти сенс  людського життя , визначити  місце свого «Я» у навколишньому середовищі; виховувати ціннісне  ставлення до себе та оточуючих, бажання  співпраці.

Тип урок. Засвоєння нових знань.

Обладнання. Портрет  Е. Андієвської, малюнки, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Хід уроку

І.Організаційна частина.

Вчитель. Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Гра «Відгадай тему уроку»

(На дошці висить малюнок із твору Е. Андієвської «Казка про яян», який закритий аркушами паперу із кишеньками, в яких лежать запитання. Учні по черзі виходять і відповідають на три запитання (два з домашнього завдання і одне з повторення).)

Вчитель. Почавсь урок,  уже всі сіли,

І тиша в класі залягла.

А учні, що давно все вміли,

Чекали подиху пера.

Сьогодні в нас цікава тема,

А яка саме, не скажу.

Відповісте на всі питання,

Тоді й підказку покажу.

  • Запитання.
  1. Де і коли народилася Емма Іванівна Андієвська?
  2. Де зараз мешкає  Емма Андієвська?
  3. Який твір називаємо казкою?

 

  • Робота з малюнком.
  1. З якого твору  цей малюнок?
  2. Хто його написав?

Вчитель. Емма Іванівна є поетесою, прозаїком і відомою а Європі художницею.

Поетичні збірки оформляє репродукціями своїх  малярських творів.Пише також повісті та романи.

Письменниця пише про різні боки людського життя, серед її творів є казки – притчі, де вона розкриває проблеми егоїзму та людського «я» у суспільстві.

На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати над твором Емми Андієвської «Казка про яян»

Епіграф.

                                                                        Здавна, кажуть добрі люди,

                                                                       Ближніх Бог велів любити.

                                                                     І завжди для всіх і всюди

                                                                      Треба нам добро робити.

                                                                                      Л.Костенко

ІІІ. Проблемне питання уроку.

  • У чому внутрішня краса людини?

ІV. Рефлексія.

  • Продовжте речення:

На уроці я хочу дізнатися про…

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота із сигнальними картками.

Якими почуттями ви пройнялися після прочитання твору Емми Андієвської «Казка про яян» ?       (Учні показують сигнальні картки)

Вчитель. Первісні люди ототожнювали людину з її ім’ям. Вони вважали, що кожен повинен мати індивідуальне ім’я, яким ніхто інший не міг бути названий. Прийшов час, коли  імен уже не вистачало, тому їх викрадали разом із власниками.  За християнства імена давали під час хрещення дитини. При цьому використовували імена святих, на чий день припадав обряд. Тому переважна більшість українських імен мають грецьке, латинське або інше походження.

  • Поміркуйте, кому могли дати ім’я Яян.

Вчитель. Перевіримо, як добре ви знаєте зміст твору.

  • Коротко переказати зміст казки.
  • Як ви гадаєте, чи така пригода може відбуватися насправді?

Вчитель. Отже, це придумана, казкова історія.

  • Доведіть, що цей твір казка.

Вчитель. Читаючи «Казку про яян», ви, мабуть, помітили, що вона незвичайна – не така, як ті, що доводилося вам читати раніше. Незвичайним, напевне, у цій казці є яскраво виражена мораль, повчання, саме ця ознака наближає її до літературного жанру – притчі, з яким ви вже ознайомлювалися в початкових класах.

  • Запишіть визначення в зошити.

Притча – старовинна назва повчальних алегоричних оповідань про людське життя з яскраво вираженою мораллю.

  • Чого вчить цей твір?
  • учить відчувати іншого,чути не тільки своє «Я», а і «Я» інших;
  • учить боротися із труднощами;
  • допомагати іншим, давати безкорисливу допомогу;
  • задумуватись над тим, для чого живе людина;
  • повертатись завжди додому.

 

Повчальний висновок: коли людина живе одиноко, лише сама для себе, то вона не може бути щасливою. Щоб бути щасливим, треба дарувати щастя іншим, відчувати власну необхідність для інших.

 

  1. Робота з малюнками  Е. Андієвської до казки.  Усне малювання.
  • Пофантазуємо! Якими ви уявляєте собі яянів? (Істоти, закохані в себе, невеличкого зросту, в яких руки в гумових рукавичках, аби не забруднити себе розчином з новобудови).
  • Розглянемо, якими зобразила яянів художниця і письменниця                     Е. Андієвська. Чи співпадає ваш уявний малюнок із зображенням митця?
  1. Гра «Я – ілюстратор»

(Учні заздалегідь готують ілюстрації до твору)

  • Як  називається людина, яка малює картини до твору чи  книги?
  • Що обєднує ці малюнки?
  • За  якими принципом ви розділили б їх?
  • Хто зображений на чорно-білих малюнках?
  • Як ви думаєте, чому саме чорні кольори використані на цих малюнках?
  • Чи хотіли б ви жити в такому світі? Чому?

Вчитель. Не лише душа одноманітна в цих людей, а й світ, у якому вони живуть.

  1. Бесіда за змістом казки.

• Де знаходилося місто яян?

(У глибочезному проваллі, далеко від усього світу, від його природних див, від чистої блакиті неба, від ласки й тепла сонечка...)

 

• Який воно мало вигляд? Прочитайте.

(« Коли він розплющив очі, то побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються»).

 

• Як вели себе мешканці міста?

( Жоден яянин не відгукнувся до малого пастушка, навіть не подивився в його бік).

 

• Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Прочитайте.

(«Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досі тримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил»).

 

• А які підпори тримають яян у їх мовчанні?

(За словами дідуся, «кожен яянин знає тільки своє «Я» і тому запитань іншої людини просто не чує». «Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». Таких люди називають егоїстами).

 

• Діти, чи ви зустрічали у своєму житті яян?

 

• Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?»

(Дідусь пояснив, що вони харчуються власною гординею, власним «Я». Оскільки гординя незмірна («Я» невичерпне), то всі тутешні городяни майже вічні. Помирають лише ті, у кого «Я» вичерпується).

 

• Чому опали немощі дідуся? Прочитайте.

(«… опали немощі тільки тому, що я чужинець і справжнім яянином так ніколи й не став, хоч і прожив тут майже весь свій вік. Я ледве пам'ятаю, що на початку свого життя під час сварки на кораблі, де я виконува вобов'язки юнги, я впав за борт і опинився в цьому місті»).

 

• Як можна пояснити рішення пастушка не бути яянином?

(Ми знаємо, що маленький козопас — сирота. Можемо припустити, що в нього було нелегке дитинство, але хлопчик не озлобивсяні на людей, ні на навколишній світ, не розчарувався в житті. Він прагне прийти на допомогу незнайомому кволому дідусеві — винести старенького з того страшного міста).

 

• Проаналізуйте поведінку хлопчика в останніх епізодах казки. Чи правильно він учинив?

(Пастушок обережно (отже, з повагою) посадив старого на плечі й пішов до найближчої брами (нагадаємо, що їх було сім). Він їй низенько уклонився, звернувся, мов до людини, із словами ввічливості: «Вельмишановна брамо, чи не була б ти така ласкава й відпустила нас на волю ...»

 

Вчитель.Усе це свідчить про те, що пастушок був добрим, лагідним, вихованим хлопчиком, привченим шанувати довколишній світ.

 

  1. Фізхвилинка.
  2. Робота на дошці

(Заповніть таблицю, вибираючи потрібні слова й словосполучення для характеристики яянина й пастушка)

Властиве яянину                                                           Властиве    пастушкові

  • сам усе знає і вміє                                                   -  шукає допомоги
  • харчується своїм «я»                                               - мусить їсти
  • коли воно вичерпується – умирає                          - смертний

  (але вічний)                                                                       -  говорить слово «ми»

  • говорить тільки «я»                                                - житель скелястої країни
  • житель міста                                                - співчутливий до іншої  людини
  • байдужий                                                            -  товариський
  • черствий                                                                 - ввічливий
  • егоїстичний      

                                                                              

  1. Робота в парах.

 

    1 пара. Заповніть таблицю.

Фантастичне

Реальне

 

 

 

   2 пара. Виписати із тексту описи й заповнити таблицю.

Описи хаток

Описи людей біля них

 

 

   3 пара. Підберіть синоніми до слів.

 Гарний –

Повідати –

Порпався –

Кволий –

Вежа –

4 пара.  Прочитайте діалог між пастушком і дідусем. Простежте ланцюжок дій хлопчика, коли він допомагає дідусеві. Виділіть ключові слова.

8. Випереджуване завдання.

  • Скільки брам було в місті? (Сім)

Вчитель. У місті яянів сім воріт. Не вісім, не девять, а саме сім.

  •             Усне повідомлення на тему «Символічне значення числа сім»
  • Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним. Археологи знайшли старовавілонський переказ про створення світу, написаний на семи табличках. Тому й маємо сім днів у тижні.

 

  • У трипільській культурі теж існував семиденний тиждень, був поширений серед усіх пелагів аж до Малої Азії, а також у єгипетських жерців.

 

  • На стародавніх малюнках тиждень зображували у вигляді семи променевої  зірки. Уже пелаги помітили, що на небосхилі є сім зірок, що рухаються по небу. Їх обожнювали, бо кожна керує своєю годиною.

 

  • Маємо сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот, сім струн на лірі Орфея.

 

  • Сім давньогрецьких міст — Смірна, Хіос, Коло-дюн, Садамін, Родос, Агрос, Афіни — сперечалися за честь називатися батьківщиною славнозвісного співця Гомера.

 

  • За церковними канонами, є сім головних гріхів: пиха, жадібність, нечистота (тіла й душі), ненависть, обжерливість і пияцтво, гнів, лінощі.

 

Вчитель. Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?

«Учені ж висловили припущення, що число сім є тією кількістю одиниць для сприймання й запам'ятання, яке «вкладається» в пам'ять людини найкраще, коли цих одиниць більше, запам'ятовування одразу ж погіршується», — стверджує у своїй книзі «Слово про слово» професор-мовознавець А. П. Коваль.

Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, — доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.

 

  • Діти, пригадайте прислів’я, приказки, фразеологічні звороти у яких зустрічається число сім.

 

9.Експрес – інтерв’ю.

  • У будь – якому колективі (не) люблять яян, тому що…
  • Негативних рис (не) можна позбутися…
  • Які ліки ви б запропонували героям твору?
  • Якби я потрапив до країни яян…
  • Якби мені дістався мішок із самоцвітами…

 

  1. Клоуз – тест
  • Пастушок, переплигуючи зі скелі на скелю за козою, посковзнувся й упав…
  • Велике місто складалося з …
  • Хлопчик зневірився, що хтось дасть йому…
  • Ніхто не може догодити яянові, бо…
  • У місті всі харчуються…
  • Мене опали немощі, тому що я…
  • Юродивий повідав, що місто має…
  • Жоден мешканець міста не може з нього вийти, бо…
  • Пастушок запропонував дідусеві…
  • Я хочу, аби ти бодай перед смертю…
  • І брама вперше за своє існування…
  • Замість дідуся хлопчик намацав…

VІ. Підсумок уроку

Вчитель. Кожна людина є єдиною й неповторною. Мені б хотілося, щоб після сьогоднішнього уроку ви задумалися над тим, на яких життєвих сходинках ви хотіли б стояти, щоб кожен із вас переглянув свої погляди на життя. І якщо ви, переглядаючи свої принципи, знайдете щось негативне, то це вже добре. Адже ви маєте сили визнати, що ви неправі.

Здавна, кажуть добрі люди,

Ближніх Бог велів любити.

І завжди для всіх і всюди

Треба нам добро робити.

І найкраще – знаю нині –

Коли совість підказала

Так зробить добро людині,

Щоб вона про це й не знала.

  • Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Закінчіть речення.

Сьогодні я дізнався…;

Сьогодні я навчився…;

Сьогодні я зрозумів…;

Сьогодні я змінив погляд…;

Сьогодні я не вмів, а тепер… .

Вчитель. Давайте спробуємо кожен день робити хоча б одну добру і безкорисливу справу! І неважливо, дрібниця це буде чи щось значиме… аби лиш було ваше бажання… Побачите, як відразу зміниться світ!

 Урок наш добіг до кінця. Я вдячна вам, діти, за підготовку до уроку, за співпрацю… .

VІІ. Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Скласти кросворд до казки.
  2. Написати міні – твір на тему «У чому внутрішня краса людини».

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
31 січня 2020
Переглядів
6661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку