Урок"Тема Хлоридна кислота : властивості, добування і застосування"

Про матеріал
ознайомитися з хімічними властивостями хлоридної(хлороводневої) кислоти й хлороводню, з якісною реакцією на хлоридну кислоту та її солі; закріпити навички проведення хімічного експерименту, складання хімічних рівнянь; сформувати вміння робити висновки за результатами хімічних досліджень; розглянути застосування хлоридної кислоти, виховувати пізнавальну зацікавленість до предмета
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти Жашківської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

 

 

 

Інноваційні   підходи  до  організації роботи  сільської школи,

зокрема малокомплектної

 

 

                                 Урок хімії у 8 класі     

                                              Урок підготувала і провела:

                                                          учитель біології  і хімії

                                                                    вищої  кваліфікаційної

                                                                     категорії

                                                                    загальноосвітньої школи

                                                                    І-ІІ ступенів  с. Леміщиха

                                                                              Бондаренко

 Галина Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Жашків

   

 

 

 

Тема  Хлоридна кислота : властивості, добування і застосування

 

Мета: ознайомитися з хімічними властивостями хлоридної(хлороводневої) кислоти й

          хлороводню, з якісною реакцією на хлоридну кислоту та її солі; закріпити

          навички проведення хімічного експерименту, складання хімічних рівнянь;

          сформувати  вміння робити висновки за результатами хімічних досліджень;

          розглянути застосування хлоридної кислоти,  виховувати пізнавальну

          зацікавленість до предмета.

 ТИП  УРОКУ :  засвоєння і набуття  нових  знань

 

 МЕТОДИ УРОКУ : розповідь з елементами бесіди, демонстрація.

 

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ : кислоти, солі, , індикатори, якісна реакція.

 

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ : біологія — входить до складу шлункового соку

          (майже 0,3 %), сприяє перетравлюванню їжі й убиває хвороботворні бактерії;

          медицина—ліки для нейтралізації надлишку хлоридної кислоти в шлунку.

 

ОБЛАДНАННЯ: Прилади для добування кислоти,  комп’ютер

           Реактиви: кристалічний хлорид натрію NaCl ( кухонна сіль),

                        концентрована сульфатна  кислота, метали: магній, цинк, мідь.

                                                                                                      

 ХІД             УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Робота з картками

 І варіант                                                                                                          Самостійна робота

  1. .Допишіть рівняння можливих реакцій, поясніть ваше розв’язання.

а)     Zn + HCl → . . . ;        б)     Cu + HCl→ . . . ;         в)     Al+ HCl→ . . . ;

г)     Ag + HCl→ . . . ;       д )      Ni + H2SO4→ . . . ;    е)      Fe + HCl→ . . . ;

  1. Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення: P → P2O5 → H3PO4 →  Mg3(PO4)2

 

ІІ варіант

1.  Допишіть рівняння можливих реакцій, поясніть ваше розв’язання.

 а)   Zn + HCl → . . . ;   б)    Au + HCl→ . . . ;        в)    Li + H2SO4→ . . . ;

г)     Mn + HCl → . . .   ;д)     Hg + HCl → . . . ;      е)     Ba + HCl → . . . ;

     2.  Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення:  S  SO2SO3  H2SO4BaSO4 .

ІІІ варіант     Задача.

  1. Яку масу ортофосфорної кислоти можна одержати з 1,5 моль фосфор (V) оксиду й води?

 

Завдання біля дошки

Завдання 1.

  1. Складіть формули кислот за кислотними залишками: SO3, , PO4,   Br,    F.     Дайте назви відповідним кислотам.
  2. Напишіть формули хлороводневої, бромоводневої, йодоводневої, сірководневої кислот. До якого класу ( оксигеновмісні чи безоксигенові) вони належать. Наведіть формули кислот різної основності.
  3. Напишіть рівняння реакцій, що характеризують властивості кислот.

 

 

Завдання 2.

1 .Складіть формули кислот за кислотними залишками: SO4 , SiO3,    S, Cl.     Дайте назви відповідним кислотам.

  1. Дано оксиди : SO3,  SO2, CO2,  N2O5,  P2O5 . Які кислоти можна з них одержати? Напишіть рівняння відповідних реакцій. Назвіть оксиди й кислоти.
  2. Дано дві пробірки з прозорими розчинами. Відомо, що в одній з них вода, а в іншій — кислота. Запропонуйте метод визначення вмісту кожної пробірки.

 

Робота з класом

Якщо написана формула, потрібно записати назву речовини,  і якщо написано назву — формулу:

Хлоридна кислота,   натрій оксид,  CO2, сульфатна кислота,   CaO,  магній оксид,     сульфур (IV) оксид,   ферум (ІІІ) оксид,  H3PO4,  алюміній оксид, карбонатна кислота,  нітратна кислота.

 

Якщо написана формула, потрібно записати назву речовини,  і якщо написано назву — формулу:

HCl, сульфідна,  H2CO3, ортофосфатна,  H2SiO3,  сірчана,  HF,  метафосфорна,    H2SO3, азотна ,    HBr, йодидна.

 

ІІІ.    МОТИВАЦІЯ    НАВЧАЛЬНОЇ     ДІЯЛЬНОСТІ

На основі знань про хімічні властивості кислот, ви конкретизуєте свої знання про хлоридну кислоту, сформуєте вміння і навички в проведенні експерименту, навчитеся спостерігати. На сьогоднішньому уроці ви навчитеся якісно вирізняти хлоридну кислоту серед інших кислот, ознайомитеся з лабораторним способом добування хлоридної кислоти. На основі пророблених дослідів і спостережень, зробите висновки і узагальнення. Робота з кислотами вимагає дотримання безпеки, уваги й акуратності.

 

ІV .     ВИВЧЕННЯ    НОВОГО    МАТЕРІАЛУ

 

           Ми будемо працювати за таким планом:

 

  1. Загальна характеристика
  2. Добування   (демонстрація)
  3. Фізичні властивості
  4. Хімічні властивості
    1. Дія на індикатори
    2. Взаємодія з металами ( лабораторна  робота  №4)
    3. Взаємодія з оксидами металів

     5.    Застосування

                                                                                                        

  1. Загальна характеристика

 

Хлоридну кислоту за часів середньовіччя називали соляним спиртом. Уперше вона згадується у творах німецького алхіміка Василая Валентина в другій половині ХУ століття. Ним описаний метод одержання соляного спирту шляхом сухої перегонки суміші, яка складається з купоросу, галуну й кухонної солі. Алхіміки вивчали дію соляного спирту на метал й оксиди. Склад цієї речовини тривалий час  був для вчених загадкою.

З усіх безоксигенових кислот хлороводнева, або хлоридна чи соляна, кислота має особливе значення . Вона є розчином газоподібної речовини — хлороводню HCI у воді .  Отже, щоб дістати хлоридну кислоту, треба спочатку добути хлороводень.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

 

        2. Добування   (демонстрація)

У лабораторних умовах  хлороводень НCl добувають із кристалічного хлориду натрію NaCl ( кухонна сіль) під час нагрівання його з концентрованою кислотою.

 В разі слабкого нагрівання не весь Гідроген сульфатної кислоти  обмінюється не весь Натрій , тому утворюється гідросульфат натрію NaНSО4, так звана кисла сіль:

 NaCl + H2SO4 = NaНSO4 +  HCl

 

 В разі сильного нагрівання — сульфат натрію ( нормальна сіль):

2 NaCl + H2SO4 = Na2SO4 + 2 HCl

 

3 .   Фізичні властивості

          Хлороводень НCl — безбарвний газ з різким запахом, трохи важчий за повітря, у вологому повітрі «димить»  дуже добре розчиняється у воді : при 0 0С в одному об’ємі води розчиняється 500 об’ємів хлороводню. Якщо добутий газ поглинати водою ( пропускати через воду) , то при цьому можна дістати розбавлений розчин хлороводневої кислоти.

         Концентрована хлороводнева кислота(масова частка HCl до 40 %) це безбарвний розчин, який “димить ” у вологому повітрі .Чому? (Попадаючи в повітря молекули хлороводню притягують водяну пару, над кислотою утворюється «туман» з  найдрібніших крапельок соляної кислоти), з різким запахом унаслідок виділення хлороводню, має високу хімічну активність . Вона виявляє загальні властивості , характерні для більшості кислот.

 

4. Хімічні властивості

  1. Зміна забарвлення індикаторів

Лакмус   з фіолетового — червоніє

Метиловий оранжевий  з оранжевого — рожевим

 Фенолфталеїн залишається безбарвним

 

б) Взаємодія з металами

Zn + 2 HCl = ZnCl2 + H2

утворюючи при цьому солі – хлориди та водень

 ( лабораторна робота  №4)

Діти виконують лабораторна робота №4 ( повторити правила т/б)

Лабораторна робота №4

 

Взаємодія хлороводневої кислоти з металами

(Ст. 112  підручник)

Хід роботи:

  1. зроби висновок – чи всі метали реагують з хлоридною кислотою?
  2. Спостерігай за випарюванням розчину, що утворився в реакції між Zn і HCl, зроби висновок про склад продукту.

 

 

           в)Взаємодія з оксидами металів

Fe2O3 + 6 HCl = 2 FeCl3 + 3 H2O

При цьому в результаті реакції обміну утворюється сіль – хлорид феруму (ІІІ) та вода.

 

г) Якісною реакцією на хлоридну кислоту та її солі є взаємодія з розчином аргентум нітрату AgNO3. При цьому випадає білий сирнистий осад (схожий на звурджене молоко) AgCl, який не розчиняється ні у воді, ні в кислотах:

HCl + AgNO3 = AgCl + HNO3

NaCl + AgNO3 = AgCl + NaNO3

 

Цією особливою властивістю користуються, щоб розпізнати хлоридну кислоту серед інших кислот.

 

Аргентум нітрат AgNO3 – реактив на хлоридну кислоту та її солі, хлориди.

 

 

5. Застосування хлоридної кислоти

 

З усіх безоксигенових кислот хлоридна кислота має особливо важливе значення. Вона широко використовується в суспільному господарстві. Її застосовують для добування хлоридів металів (Цинку, Феруму, Мангану), для очищення поверхні металів від оксидів перед лудінням (вкриття оловом), нікелюванням, хромуванням. Щоб сам метал при цьому не реагував з кислотою, до неї добавляють спеціальні речовини інгібітори (сповільнювачі реакцій), які захищають метал від руйнування в кислоті, але не перешкоджають оксидам з нею взаємодіяти.

Хлоридна кислота використовується в медицині. Вона входить до складу шлункового соку (майже 0,3 %), сприяє перетравлюванню їжі й убиває хвороботворні бактерії. За нестачі в шлунковому соку хлоридної кислоти лікар призначає вживати її всередину (розбавлений розчин). Якщо ж вміст HCl у шлунковому соку підвищений, відчувається печія. У такому разі людина вживає ліки для нейтралізації надлишку хлоридної кислоти в шлунку.

Хлоридну кислоту перевозять у скляних суліях або стальних посудинах, вкритих зсередини гумою. Якщо ж до кислоти додати інгібітори, то її можна перевозити і в стальних цистернах.

 

Висновки

 

Хлоридна кислота являє собою водний розчин хлороводню. Вона має високу хімічну активність. За стандартних умов виявляє властивості, характерні взагалі для кислот: змінює забарвлення індикаторів, взаємодіє з металами та оксидами металів.

Особливою хімічною властивістю хлоридної кислоти є здатність взаємодіяти з аргентум нітратом AgNO3, утворюючи білий осад AgCl, який не розчиняється ні у воді, ні в кислотах. Ця реакція використовується для розпізнавання хлоридної кислоти та її солей, тому називається якісною.

 

 

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

 

Тести для самоконтролю

 

  1. З наведених металів не взаємодіють з хлоридною кислотою

магній

    + мідь

цинк

    +срібло

 

  1. Внаслідок випарювання отриманого в реакції між Zn і HCl розчину на склі залишається

цинк

цинк оксид

 +цинк хлорид

хлоридна кислота

 

  1. Взаємодія між магнієм і хлоридною кислотою належить до реакцій

+заміщення

обміну

сполучення

розкладу

 

  1. Напиши рівняння реакції між нітратною кислотою та алюміній оксидом. Сума коефіцієнтів у цьому рівнянні становить

11

9

8

+12

 

Задачі для самостійного розв’язування

 

Задача 1

Який об’єм водню (н. у.) можна добути внаслідок дії хлоридної кислоти на магній кількістю речовини 5 моль?

 

Дано:

v (Mg) = 5 моль

HCl

Розв’язування:

1) З рівняння реакції:

v (H2)  = 5 моль

2) V(H2) = v · Vm = 5 моль · 22,4 л/моль = 112 л

V (H2) = ?

 

Відповідь: можна добути водень об’ємом 112 л.

 

 

 

 

Задача 2

Яка маса сульфатної кислоти потрібна для реакції з Ферум(III) оксидом масою 8 г?

 

Дано:

m (Fe2O3) = 8 г

 

Розв’язування:

1)

160 г Fe2O3 взаємодіє з 294 г кислоти

8 г Fe2O3 взаємодіє з Х г кислоти

m (H2SO4) = Х = 14,7 г.

m (H2SO4) = ?

 

Відповідь: потрібно 14,7 г сульфатної кислоти.

 

 

 

Задача 3

Яка кількість речовини сульфатної кислоти необхідна для взаємодії з тим алюміній оксидом, який утворився внаслідок взаємодії з киснем алюмінію масою 216 г.

 

Дано:

m (Al) = 216 г

О2

Розв’язування:

1) Знайдемо кількість речовини алюміній оксиду, що утвориться при спалюванні алюмінію:

З 108 г алюмінію утворюється 2 моль Al2O3

З 216 г алюмінію утворюється X моль Al2O3

v (Al2O3)=Х = 4 моль.

2) Розрахуємо кількість речовини сульфатної кислоти, яка взаємодіє з утвореним алюміній оксидом:

 

v (H2SO4) = Х = 12 моль.

v (H2SO4) = ?

 

Відповідь: необхідно 12 моль сульфатної кислоти.

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 4

Який об’єм водню (н.у.) виділиться при взаємодії з магнієм тієї кількості сульфатної кислоти, що утворилась в результаті сполучення з водою сульфур(VI) оксиду масою 20 г ?

 

Дано:

m (SO3) = 20 г

H2O

Розв’язування:

1) Знайдемо масу утвореної кислоти:

1)

З 80 г SO3 утворюється 1 моль H2SO4

З 20 г SO3 утворюється Х моль H2SO4

Х = v (H2SO4) = 0,25 моль.

2) Розрахуємо об’єм водню:

 

З кислоти кількістю речовини 1 моль виділяється водень об’ємом 22,4 л

З кислоти кількістю речовини 0,25 моль виділяється водень об’ємом Х л

V (H2) = Х = 5.6 л.

V (H2) = ?

 

Відповідь: виділиться водень об’ємом 5,6 л.

 

VІ. Підсумок уроку.

 

VІІ . Домашнє завдання

 

  Опрацювати    §29

  вивчити властивості кислоти;

  Виконати завдання  № 3,4,7 після §29 ст.114

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
31 липня 2020
Переглядів
21397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку