23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок Тема: Леся Українка «Біда навчить»

Про матеріал

поглибити знання учнів про творчість видатної української поетеси Лесі Українки; продовжити ознайомлення з літературною казкою; вчити критично мислити; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, самоосвітню компетентність, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення, медіаграмотність; викликати інтерес до народної мудрості, до творів письменниці та бажання вчитися.

Перегляд файлу

 

Автор : Биканова Наталія Леонідівна,

 вчитель вищої категорії Марківської ЗОШ І-ІІ ст. № 1 , 

с. Марківка, Луганської обл.                                    

                                       Літературне читання 4 клас                                             

Тема:  Леся Українка  «Біда навчить»

Мета:  поглибити знання учнів про творчість видатної української поетеси Лесі Українки; продовжити ознайомлення  з літературною казкою; вчити критично мислити; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, самоосвітню компетентність, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення,  медіаграмотність;  викликати інтерес до народної мудрості,    до творів  письменниці та  бажання вчитися.

                                                                Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПОСТАНОВКА МЕТИ УРОКУ

1. Ранкова зустріч

1) Привітання в колі

Доброго ранку,  ми друзям бажаєм!

Доброго ранку,  всіх друзів вітаєм!

Доброго ранку тобі і мені!

Щирі слова нехай линуть рясні!

Доброго ранку,  _________  !  ( Діти по колу звертаються один до одного і вітаються)

Доброго ранку,  шановні гості!

2) Групове заняття «Чарівна скринька»

-  Вгадайте,  що в скриньці? ( можна задавати конкретні питання щодо ознак предмета , його призначення,  можна трусити скриньку,  хто назвав предмет,  але не вгадав,  не має права більше задавати питань )

- В скриньці купюра 200 грн.

- Як ви вважаєте,  яким чином ця купюра повязана з нашим уроком?  На яку тему ми будемо говорити?

3) Об’єднання в групи  «Зимуючі та перелітні птахи»

( на столах таблички «Зимуючі» , «Перелітні»)

- Виберіть картку з пташкою та обєднайтеся в групи «Перелітні» та «Зимуючі»

- До якої групи ви віднесете курку? Чому? ( Проблемне питання)

- А якби курка вміла літати – чи відлітала б в теплі краї? (всеїдна)

- Займіть місця в своїх групах.

- Пригадайте правила роботи на уроці . (На плакаті)

4) Крісло автора ( бажаючі)

2. Очікування

1)  «Пісочний годинник»

- Запишіть на піщинках свої очікування від уроку ( стікери з написами прикріплюють на модель годинника на плакаті)

- А я очікую,  що мій урок стане вашим,  бо ми будемо вчитись дружно і творчо працювати, успішно застосовувати свої знання  та не боятись висловлювати висловлювати власну думку. ( стікер прикріплює і вчитель)

3. Девіз

Прочитайте зашифроване прислів’я, яке стане девізом нашого уроку. Поясніть його.

 

 

 

 

 

 

 

- Так, справді для всякого діла потрібні знання. І сьогодні на уроці ми будемо їх здобувати.      

                             «Для всякого діла потрібні знання»

II. МОВЛЕННЄВА ЗАРЯДКА

- Але перед роботою треба зробити зарядку і почнемо ми з мовленнєвої розминки

1. Логопедична розминка

- «Повітряна кулька» ( надуваємо – спускаємо уявну повітряну кульку;)

- «Коники» ( цокання язиком: повільно,  швидше,  швидко,  повільно)

2. Робота над скоромовкою ( з використання мнемотаблиці – додаток 1)

  • Ворона сороці намисто купила,
    В намисті сорока намистинки лічила.

 

3. Гра  «Гойдалка»   ( Робота в групах)

- Доповніть прислівя  , а потім поясніть ( на 2 аркушах, біля свого стікера дописують слово,  по колу передають,  доки фрази не закінчаться,  а потім зачитують по черзі по одному прислівю і пояснюють)

Зробив діло — гуляй... (сміло).

Стук, грюк, аби з... (рук).

Поспішиш — людей... (насмішиш),

На язиці густо, а на ділі... (пусто).

  • Що спільного в цих прислівях? ( про роботу)

III. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя 
- Сьогодні до нас завітала літературна казка. 
- Прошу взяти довідку, яка лежить у вас на столі і прочитати. ( Оберіть в групі,  хто прочитає довідку)
а) Літературна казка – це авторський художній твір, прозовий або віршований, заснований або на фольклорних джерелах, або цілком оригінальний; твір переважно фантастичний, чародійний, у якому змальовуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв.

б)Літературна казка – авторський твір про вигадані, часто фантастичні події;

2. Бесіда
     - Які ще бувають казки? (Народні)

  • Чому вони так називаються?
  •  Автором  казки,  яку ми розпочали читати є відома українська поетеса – Леся Українка. (Потрет на дошці)
  • Що ви дізналися про життя  Л. Українки на минулих уроках?
    (Відповіді дітей.) 

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

1. Слово вчителя

— Леся Українка є автором чудових казок. (Подивіться на портрет)

- Де ще ви бачили портрет письменниці? ( 200 грн.)

- Чому портрет розмістили там?

- Тепер ви зрозуміли,  який звязок між сюрпризом у скриньці і нашим уроком?

- Сьогодні ми продовжимо знайомство з  літературною казкою «Біда навчить», автором якої є видатна українська письменниця та поетеса.

2. Прийом «Входження в картину»

- Розгляньте картину:    (Додаток 2)

- Що тут зображено? ( перелічують)

- Що роблять горобці?

- З чого це видно?

- Чому ви вирішили,  що на малюнку є хата?

- Що у відрі?

- Де відбувається подія?

- Чому ви так вирішили?

- В яку пору року це відбувається?

- З чого це видно?

- Який твір відображає ця картина? (Казка «Біда начить»)

- Як ви зрозуміли заголовок казки? (Людина вчиться на особистих помилках. Мудрість здобувається в роботі.)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Читання для когось «Хто краще?»   ( голосування стікерами)

- Прочитаємо І частину казки,   ви готували дома  діалоги:

Лотерея «Капелюх» (яку частину читатиме кожен учень визначаємо папірцями з № абзацу)

- Проголосуйте, хто читав найкраще? ( прикріплюють стікери на фото учнів, попередньо вивішених на стіні)

      2. Прийом «Коло вражень»

-    Яку ваду мав горобчик?     

— З ким він літав по дворі?

— Скільки зерняток знайшли горобчики?

— Що вони зробили?

— Де поділися їхні зернятка?      

— Хто сказав ці слова: «Дурні бились, а розумні поживились»?

— Над чим замислився наш горобчик?

— Чому курка не захотіла вчити горобчика?

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слухання (Комбіноване читання ІІ частини  вчителем і учнями)

— З якими птахами зустрівся горобчик?

— Що ви можете сказати про птахів? ( не хотіли допомагати,  знаходили причину,  щоб відмовити)

2. Перегляд мультфільму ( ІІІ частини до кінця )(Відео)

- Вам цікаво,  що було далі? (Перегляд мультфільму)

- Якщо ви зацікавились,  перегляньте дома весь мультфільм та порівняйте,  чим він 

   відрізняється від казки (додаткове завдання)

3. Бесіда

— Чи сподобалася вам казка?

— Який настрій вона у вас викликала?

- Чи змусила вона вас задуматись? Над чим?

4. Домашнє завдання  с.  105-109 (Підготуватись до читання в особах)

Переглянути весь мультфільм та порівняти з казкою

                           Фізкультхвилинка (кінезіологічні вправи)

- Вправи,  які змусять працювати наш мозок на повну силу

1. «Гаки» Переплести ноги, переплести руки і підняти їх до підборіддя,  підняти  очі вгору.

2. «Око-мандрівник» Не рухаючи головою знайти очима предмет,  який я назву.

3. «Дзеркальне малювання» Сядьте за парти , візьміть в обидві руки по олівцю і одночасно малюйте симетричні фігури (магніт,  кулька, лампа , вікно,  двері,  рослина,  підлога)

- Готові працювати далі?

5. Робота зі словами

1)Словникова робота ( таблиця)

Тямив, громадили, цвірінькнув, чималенького, скрегоче, заскреготала, зоглядівся, птаства, дядина, господарський, притирився.

2) Поясніть значення слів

- Прочитайте тлумачення слів громадили, притирився, дядина у підручнику.

 6. Читання казки за логічно завершеними частинами (ІІ – ІІІ частини)

1) Читання II частини.  Гра «Бджілки»

- Читаючи,  ставте олівцем висловлювання,  що характеризує пташок.

— Яку характеристику можете дати кожному птаху?

- Підтвердіть рядками з тексту.

(Зозуля нечемна, бузько — жорстокий, ґава — співчутлива, сова — хвалькувата, зневажлива, сорока-білобока — нерозумна, нещира, крук — мудрий, але не співчутливий.)

2) Читання III частини. «Ланцюжком»

— Чи змогли птахи допомогти горобчику? Чим саме? (Тим, що дали можливість самому здобувати життєвий досвід.)

— Що змусило горобчика до розуму приходити?

— Коли птахи почали поважати горобчика? (Коли він змінився.)

7. Робота в групах «Характеристика головного героя»

1) Обєднання в групи  « Скласти пазл»

( на картках сиього та зеленого кольорів прислівя розрізане на 4 -5 частин,  знайти свою групу і прочитати та пояснити прислівя)

(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)

                                              (Чужим розумом жить, добра не нажить.)

- Сядьте в групи в залежності від кольору картки і таблички на ваших партах.

- Прочитайте та поясніть прислівя.

2) Характеристика головного героя казки  ( Звучть музика «Пісенька про горобчика» ,  поки діти працюють )

- на плакаті разом створіть образ горобця , 

І група – яким він був на початку казки , 

ІІ група – яким став горобчик? ( картка – помічник, клей – олівець, ножиці,  картинки горобця )

 

Картка-помічник

- Наполегливий 
- Ввічливий 
- Думаючий

- Зажурений  

- Лінивий

- Нерозумний

- Невихований

- Роботящий

 

 

8. Робота в парах  (одночасно виконують 3  завдання)

1) Гра «Актори» ( в масках)

- Перевтілення ( 2 учнів) ( горобчик на початку і в кінці)

- Діалог (3 учнів)  ( горобці і курка)

 

2) Гра «Віднови прислів’я». (На дошці)

- Зєднати стрілками
Дурні бились, а…                 не валяється
Поки біди не знатимеш, то …  розумні поживились
Розум на дорозі…                розуму не матимеш
 

3) Гра «Позмагаємось з поетом»  ( в групах)

-  Розташувати рядки так, щоб вийшов текст:  (картки розрізані)
І дуже нерозумним був. 
Як зиму перезимував, 
Горобчик наш на світі жив 
то мудрим й роботящим став. 
 

VI. РЕФЛЕКСІЯ

1. Бесіда

- Чи не нагадує ця казка ще  одну пташку з подібною історією? (Про пташку пісочника)

- Яка головна думка цього мультфільму?

-  Чи траплялися з вами такі життєві ситуації, коли «біда навчила»?

2.  Очікування «Пісочний годинник»

  • Якщо справдилися – перенесіть вниз.

3. Гра «Рюкзак»

- Які знання ви візьмете з собою? ( пишуть на стікерах і вкидають у «рюкзак»,  прочитуючи написане)

 

4.Гра – інтервю  «Закінчи речення» ( мікрофон – запитують в кого захочуть, за власним бажанням,  передаючи мікрофон)

• На уроці мене  вразило ...

 

 

 

 

 

Використана література та інтернет-джерела:

1. Савченко О.Я. Літературне читання,  4 клас., -  К.: Видавничий дім «Освіта» ,  2015
2.  Мультфільм за мотивами казки Л.Українки «Біда навчить»

      https://www.youtube.com/watch?v=5KbGCLMGsSQ

3. Кінезіологічні вправи  https://ukr.media/medicine/313001/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                               Додаток 1

Картинки по запросу ворона      Картинки по запросу сорока

 

 

 

      Картинки по запросу намисто         Картинки по запросу гроші гривні анімація 

 

         Картинки по запросу сорока             Картинки по запросу намистинки червоні

 

 

    

                                                                                                                             Додаток 2

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 червня 2018
Переглядів
311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку