поглибити знання учнів про творчість видатної української поетеси Лесі Українки; продовжити ознайомлення з літературною казкою; вчити критично мислити; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, самоосвітню компетентність, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення, медіаграмотність; викликати інтерес до народної мудрості, до творів письменниці та бажання вчитися.
Автор : Биканова Наталія Леонідівна,
вчитель вищої категорії Марківської ЗОШ І-ІІ ст. № 1 ,
с. Марківка, Луганської обл.
Літературне читання 4 клас
Тема: Леся Українка «Біда навчить»
Мета: поглибити знання учнів про творчість видатної української поетеси Лесі Українки; продовжити ознайомлення з літературною казкою; вчити критично мислити; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, самоосвітню компетентність, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, медіаграмотність; викликати інтерес до народної мудрості, до творів письменниці та бажання вчитися.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПОСТАНОВКА МЕТИ УРОКУ
1. Ранкова зустріч
1) Привітання в колі
Доброго ранку, ми друзям бажаєм!
Доброго ранку, всіх друзів вітаєм!
Доброго ранку тобі і мені!
Щирі слова нехай линуть рясні!
Доброго ранку, _________ ! ( Діти по колу звертаються один до одного і вітаються)
Доброго ранку, шановні гості!
2) Групове заняття «Чарівна скринька»
- Вгадайте, що в скриньці? ( можна задавати конкретні питання щодо ознак предмета , його призначення, можна трусити скриньку, хто назвав предмет, але не вгадав, не має права більше задавати питань )
- В скриньці купюра 200 грн.
- Як ви вважаєте, яким чином ця купюра пов’язана з нашим уроком? На яку тему ми будемо говорити?
3) Об’єднання в групи «Зимуючі та перелітні птахи»
( на столах таблички «Зимуючі» , «Перелітні»)
- Виберіть картку з пташкою та об’єднайтеся в групи «Перелітні» та «Зимуючі»
- До якої групи ви віднесете курку? Чому? ( Проблемне питання)
- А якби курка вміла літати – чи відлітала б в теплі краї? (всеїдна)
- Займіть місця в своїх групах.
- Пригадайте правила роботи на уроці . (На плакаті)
4) Крісло автора ( бажаючі)
2. Очікування
1) «Пісочний годинник»
- Запишіть на піщинках свої очікування від уроку ( стікери з написами прикріплюють на модель годинника на плакаті)
- А я очікую, що мій урок стане вашим, бо ми будемо вчитись дружно і творчо працювати, успішно застосовувати свої знання та не боятись висловлювати висловлювати власну думку. ( стікер прикріплює і вчитель)
3. Девіз
Прочитайте зашифроване прислів’я, яке стане девізом нашого уроку. Поясніть його.
- Так, справді для всякого діла потрібні знання. І сьогодні на уроці ми будемо їх здобувати.
«Для всякого діла потрібні знання»
II. МОВЛЕННЄВА ЗАРЯДКА
- Але перед роботою треба зробити зарядку і почнемо ми з мовленнєвої розминки
1. Логопедична розминка
- «Повітряна кулька» ( надуваємо – спускаємо уявну повітряну кульку;)
- «Коники» ( цокання язиком: повільно, швидше, швидко, повільно)
2. Робота над скоромовкою ( з використання мнемотаблиці – додаток 1)
3. Гра «Гойдалка» ( Робота в групах)
- Доповніть прислів’я , а потім поясніть ( на 2 аркушах, біля свого стікера дописують слово, по колу передають, доки фрази не закінчаться, а потім зачитують по черзі по одному прислів’ю і пояснюють)
Зробив діло — гуляй... (сміло).
Стук, грюк, аби з... (рук).
Поспішиш — людей... (насмішиш),
На язиці густо, а на ділі... (пусто).
III. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя
- Сьогодні до нас завітала літературна казка.
- Прошу взяти довідку, яка лежить у вас на столі і прочитати. ( Оберіть в групі, хто прочитає довідку)
а) Літературна казка – це авторський художній твір, прозовий або віршований, заснований або на фольклорних джерелах, або цілком оригінальний; твір переважно фантастичний, чародійний, у якому змальовуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв.
б)Літературна казка – авторський твір про вигадані, часто фантастичні події;
2. Бесіда
- Які ще бувають казки? (Народні)
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
1. Слово вчителя
— Леся Українка є автором чудових казок. (Подивіться на портрет)
- Де ще ви бачили портрет письменниці? ( 200 грн.)
- Чому портрет розмістили там?
- Тепер ви зрозуміли, який зв’язок між сюрпризом у скриньці і нашим уроком?
- Сьогодні ми продовжимо знайомство з літературною казкою «Біда навчить», автором якої є видатна українська письменниця та поетеса.
2. Прийом «Входження в картину»
- Розгляньте картину: (Додаток 2)
- Що тут зображено? ( перелічують)
- Що роблять горобці?
- З чого це видно?
- Чому ви вирішили, що на малюнку є хата?
- Що у відрі?
- Де відбувається подія?
- Чому ви так вирішили?
- В яку пору року це відбувається?
- З чого це видно?
- Який твір відображає ця картина? (Казка «Біда начить»)
- Як ви зрозуміли заголовок казки? (Людина вчиться на особистих помилках. Мудрість здобувається в роботі.)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- Прочитаємо І частину казки, ви готували дома діалоги:
Лотерея «Капелюх» (яку частину читатиме кожен учень визначаємо папірцями з № абзацу)
- Проголосуйте, хто читав найкраще? ( прикріплюють стікери на фото учнів, попередньо вивішених на стіні)
2. Прийом «Коло вражень»
- Яку ваду мав горобчик?
— З ким він літав по дворі?
— Скільки зерняток знайшли горобчики?
— Що вони зробили?
— Де поділися їхні зернятка?
— Хто сказав ці слова: «Дурні бились, а розумні поживились»?
— Над чим замислився наш горобчик?
— Чому курка не захотіла вчити горобчика?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слухання (Комбіноване читання ІІ частини вчителем і учнями)
— З якими птахами зустрівся горобчик?
— Що ви можете сказати про птахів? ( не хотіли допомагати, знаходили причину, щоб відмовити)
2. Перегляд мультфільму ( ІІІ частини до кінця )(Відео)
- Вам цікаво, що було далі? (Перегляд мультфільму)
- Якщо ви зацікавились, перегляньте дома весь мультфільм та порівняйте, чим він
відрізняється від казки (додаткове завдання)
3. Бесіда
— Чи сподобалася вам казка?
— Який настрій вона у вас викликала?
- Чи змусила вона вас задуматись? Над чим?
4. Домашнє завдання с. 105-109 (Підготуватись до читання в особах)
Переглянути весь мультфільм та порівняти з казкою
Фізкультхвилинка (кінезіологічні вправи)
- Вправи, які змусять працювати наш мозок на повну силу
1. «Гаки» Переплести ноги, переплести руки і підняти їх до підборіддя, підняти очі вгору.
2. «Око-мандрівник» Не рухаючи головою знайти очима предмет, який я назву.
3. «Дзеркальне малювання» Сядьте за парти , візьміть в обидві руки по олівцю і одночасно малюйте симетричні фігури (магніт, кулька, лампа , вікно, двері, рослина, підлога)
- Готові працювати далі?
5. Робота зі словами
1)Словникова робота ( таблиця)
Тямив, громадили, цвірінькнув, чималенького, скрегоче, заскреготала, зоглядівся, птаства, дядина, господарський, притирився.
2) Поясніть значення слів
- Прочитайте тлумачення слів громадили, притирився, дядина у підручнику.
6. Читання казки за логічно завершеними частинами (ІІ – ІІІ частини)
1) Читання II частини. Гра «Бджілки»
- Читаючи, ставте олівцем висловлювання, що характеризує пташок.
— Яку характеристику можете дати кожному птаху?
- Підтвердіть рядками з тексту.
(Зозуля нечемна, бузько — жорстокий, ґава — співчутлива, сова — хвалькувата, зневажлива, сорока-білобока — нерозумна, нещира, крук — мудрий, але не співчутливий.)
2) Читання III частини. «Ланцюжком»
— Чи змогли птахи допомогти горобчику? Чим саме? (Тим, що дали можливість самому здобувати життєвий досвід.)
— Що змусило горобчика до розуму приходити?
— Коли птахи почали поважати горобчика? (Коли він змінився.)
7. Робота в групах «Характеристика головного героя»
1) Об’єднання в групи « Скласти пазл»
( на картках сиього та зеленого кольорів прислів’я розрізане на 4 -5 частин, знайти свою групу і прочитати та пояснити прислів’я)
(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)
(Чужим розумом жить, добра не нажить.)
- Сядьте в групи в залежності від кольору картки і таблички на ваших партах.
- Прочитайте та поясніть прислів’я.
2) Характеристика головного героя казки ( Звучть музика «Пісенька про горобчика» , поки діти працюють )
- на плакаті разом створіть образ горобця ,
І група – яким він був на початку казки ,
ІІ група – яким став горобчик? ( картка – помічник, клей – олівець, ножиці, картинки горобця )
Картка-помічник
- Наполегливий - Зажурений - Лінивий - Нерозумний - Невихований - Роботящий
|
8. Робота в парах (одночасно виконують 3 завдання)
1) Гра «Актори» ( в масках)
- Перевтілення ( 2 учнів) ( горобчик на початку і в кінці)
- Діалог (3 учнів) ( горобці і курка)
2) Гра «Віднови прислів’я». (На дошці)
- З’єднати стрілками
Дурні бились, а… не валяється
Поки біди не знатимеш, то … розумні поживились
Розум на дорозі… розуму не матимеш
3) Гра «Позмагаємось з поетом» ( в групах)
- Розташувати рядки так, щоб вийшов текст: (картки розрізані)
І дуже нерозумним був.
Як зиму перезимував,
Горобчик наш на світі жив
то мудрим й роботящим став.
VI. РЕФЛЕКСІЯ
1. Бесіда
- Чи не нагадує ця казка ще одну пташку з подібною історією? (Про пташку пісочника)
- Яка головна думка цього мультфільму?
- Чи траплялися з вами такі життєві ситуації, коли «біда навчила»?
2. Очікування «Пісочний годинник»
3. Гра «Рюкзак»
- Які знання ви візьмете з собою? ( пишуть на стікерах і вкидають у «рюкзак», прочитуючи написане)
4.Гра – інтерв’ю «Закінчи речення» ( мікрофон – запитують в кого захочуть, за власним бажанням, передаючи мікрофон)
• На уроці мене вразило ...
Використана література та інтернет-джерела:
1. Савченко О.Я. Літературне читання, 4 клас., - К.: Видавничий дім «Освіта» , 2015
2. Мультфільм за мотивами казки Л.Українки «Біда навчить»
https://www.youtube.com/watch?v=5KbGCLMGsSQ
3. Кінезіологічні вправи https://ukr.media/medicine/313001/
Додаток 1
Додаток 2